Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

RRF lok op de snelweg (A1) gespot!

Gestart door Bassie woensdag 02 mei 2012, 19:02:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Ergens rond 12.30u op de A1 richting het oosten net voorbij knooppunt Hoevelaken een RRF lok op een vrachtwagen ingehaald 8o
Was best wel groot, en vooral erg hoog zo op de snelweg  :D
Er stond RRF op, en het was een oude vieze vuile diesellokomotief.
Google liet dit plaatje zien, en dat type was hem volgens mij ook.


Waarom werd dat ding niet per spoor verplaatst, of ging hij naar de schroothoop? Wie weet hier rmeer over. Nu ben ik nieuwsgierig geworden.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
RRF is begonnen met dit type locomotief, de voormalige NS series 500 / 600 / 700, bijgenaamd "Bakkie", dus wat dat betreft klopt het.

De reden dat de loc per vrachtwagen vervoerd wordt, zou kunnen zijn dat de max. snelheid (ook gesleept) niet hoger ligt dan 30 km/u. Als de koppelstangen worden verwijderd ligt de max. snelheid op 60 km/u. Dan gaat vervoer per vrachtwagen sneller.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Wij reden net nog op de A1 :D
Maar worden deze locs nog gebruikt? Ik dacht dat ze "uitgeprutteld" waren?!
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Volgens mij gaan ze richting de sloop, of een museumorganisatie. Tijd geleden is er al een bakkie van RRF bij de philips fabriek geplaatst in drachten als statisch object.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: Gerard op woensdag 02 mei 2012, 19:40:13
RRF is begonnen met dit type locomotief, de voormalige NS series 500 / 600 / 700, bijgenaamd "Bakkie", dus wat dat betreft klopt het.

De reden dat de loc per vrachtwagen vervoerd wordt, zou kunnen zijn dat de max. snelheid (ook gesleept) niet hoger ligt dan 30 km/u. Als de koppelstangen worden verwijderd ligt de max. snelheid op 60 km/u. Dan gaat vervoer per vrachtwagen sneller.
Max 30km/u  8o Dat is niet veel nee.
Ook weer duidelijk, bedankt voor de info.  :thumbup:

Dat ding was groot zeg! De radiateur stond naar achteren gericht, en die hele vrachtwagen verdween gewoon achter de lok. Ik zag één groot rooster, meer niet.

Was wel leuk om te zien zo. B)  Jammer dat ik geen camera bij me had.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Zie deze link, is antwoord op jou vraag.

Mvg, Johan
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: Gerard op woensdag 02 mei 2012, 19:40:13.....Als de koppelstangen worden verwijderd ligt de max. snelheid op 60 km/u.......

Het wel of niet geplaatst zijn van de koppelstangen heeft niets met de maximum snelheid bij gesleept vervoeren van een 600 te maken.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
max 30 bij gesleept met tractiemotoren in dienst, en 60 met de tractiemotoren/tandwielen los van de as.

501-510 geld voor het laatste 45 max
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: mat-60 op woensdag 02 mei 2012, 23:15:28
Het wel of niet geplaatst zijn van de koppelstangen heeft niets met de maximum snelheid bij gesleept vervoeren van een 600 te maken.
Uiteraard verzin ik dit niet uit mijn dikke duim en als ik lieg, lieg ik in commissie. Dat je me corrigeert is prima, maar geef er dan de juiste en volledige informatie bij. Dan weten we meer en dan weet ik meteen waar ik de fout ben ingegaan...
RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Apd-Apdvam
Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM.

1.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Transportbedrijf Brouwer uit Nieuwegein mocht het transport verzorgen vanaf de Botlek naar Apeldoorn

2.
Locon 5(ex RRF5, ex NSR 683) en VSM 64 415
Na een babbeltje met het RRF-personeel werd de losweg betreden, en de vrachtwagen met dieplader, met daarop de Hippel, geparkeerd. De 2 kranen van POL Hoogeveen waren nog niet gearriveerd, dus kon er rustig gewacht worden. Ondertussen vertrekt de VSM met een stoomtrein naar Beekbergen en Eerbeek en weer terug via Apeldoorn naar Beekbergen.

3.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Nadat de eerste van de twee kranen eindelijk gearriveerd waren, werd deze alvast in positie gebracht. De tweede kraan had wat meer tijd nodig, gezien deze onderweg bij Vaassen stil stond met problemen. Het gewicht van de locomotief, 47 ton, is voor één kraan van dit type te zwaar. Er moest geduldig gewacht worden op de tweede hijskraan. Ook werd er al druk gediscussieërd hoe deze locomotief het spoor op te hijsen, want daarvoor zijn er niet of nauwelijks punten voor beschikbaar. Een nooduitweg was via een stuk straatspoor, maar via het hijsen is het uiteindelijk gelukt.

4.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Inmiddels is de tweede kraan gearriveerd, en kan begonnen worden met de voorbereidingen. De voorste kraan stond al op de stempels, en moest de banden nog aanhaken en om de locomotief binden. De tweede kraan zet zich eerst op de stempels, en kan zich ook aan de locomotief vastmaken met de banden. Hierna begon het echte hijswerk pas, met een vertraging van ruim 200 minuten

5.
Locon 5, RRF5, ex-NSR 683
Nadat beide kranen in positie zijn gebracht, word het voor de laatste keer nagelopen. Hierna gaan de kranen beginnen met hijsen, en mag de vrachtwagen zich er onder weg rijden.

En toen begon het hijswerk, waarbij de vrachtwagen met dieplader er eerst onder weg reed:
6.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

7.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

8.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

9.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

10.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

11.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

12.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

13.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683

En daar staat ie dan!
14.
Locon 5, ex RRF5, ex NSR 683
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Zie ook Dit topic met foto's van mij.

Edit Gerard: het topic is samengevoegd met een ander topic over dezelfde loc en hetzelfde transport.

Vandaag werd er een transport uit de Botlek naar Apeldoorn uitgevoerd met een Hippel. De RRF5, die oorspronkelijk bij NS indienst was als 683. Sinds december 1956 rijdt hij al rond, en krijgt nu een (tijdelijke) nieuwe eigenaar, namelijk Locon, waaraan RRF deze loc heeft verhuurt. Hier zal hij wel ingezet worden, namelijk voor de Locon vuiltreinen tussen Apeldoorn en de Apeldoornse VAM.

Toevoeging nog: Per spoor transporteren was duurder als over de weg, gezien de beperkte maximale snelheid van 25 km/h over het hoofdspoor.
Re:RRF 5 (Bakkie) naar Apeldoorn tbv Locon huisvuiltrein Apd-Apdvam
Leuke foto's,

Dank je wel!

Vincent
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Ha! Dan zijn er weer eens goederentreinen met een hippel op de foto te zetten!!
Komt leuk uit want ik ga binnekort naar Apeldoorn (VSM)
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Voor de duidelijkheid en het gemak heb ik de 2 topics over dezelfde loc samengevoegd.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Mooi verslagje van the knitter! Goed werk!   :thumbup:

Vr gr

Frank
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: MarklinKoen op donderdag 03 mei 2012, 09:48:49
Ha! Dan zijn er weer eens goederentreinen met een hippel op de foto te zetten!!
Komt leuk uit want ik ga binnekort naar Apeldoorn (VSM)

Wel eens eerder gebeurt, namelijk met de 636 van de VSM. Men dacht bij Locon dat ze wel met de 9901 naar de VAM konden rijden... :help: En dan heb je er vier diesellocs staan (2 maal V60 en volgens mij wat belgische locs), starten die natuurlijk niet
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Zeer onverantwoord, dit getil aan de buffers. Daar zijn ze helemaal niet op berekend.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
En dat terwijl een 600 speciale hijsgaten in het frame heeft, direct aan de binnenkant van de buffers...
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Op het Spoorforum werd dit ook al aangehaald...
Ik heb het diverse keren afgeraden, anderen hebben het afgeraden, maar....

Dat is nou precies het hele punt. Niemand wist hoe de loc opgetakeld moest worden. RRF-personeel ter plaatse had de loc overgedragen aan Locon, dus dat was hun pakkie-an niet meer, en gingen weer weg. Die zeiden "Er moeten haken voor zijn voor die gaten, want aan de buffers mag het niet"... En Locon heeft diverse belletjes gedaan, en niemand wist hoe het moest of waar uberhaupt die haken beschikbaar waren. 
Na hevige discussies, alternatieve opties zoals een straatspoor zoeken (Deventer of Amersfoort), waren ook al bespreekbaar.
Maar na overleg met diverse kenners binnen Locon en RRF werd er gekozen om de loc op de buffers op te hijsen, met de banden zo dicht mogelijk tegen de lok aan, en het zo snel mogelijk te doen (niet onnodige tijd verspillen dus).

Achteraf zei ik "Had even bij de VSM geïnformeerd, die hebben zelf ook zo'n lok..." Maar toen was het al te laat.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
De hijshaken hadden ze wel bij nedtrain tilburg maar door de sluiting van die werkplaats is dat spul op de schoot beland
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Dus als ik het goed begrijp kon je die hijsogen in-/uitschroeven uit de bufferbalk?
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: loc6400 op donderdag 03 mei 2012, 23:16:20
De hijshaken hadden ze wel bij nedtrain tilburg maar door de sluiting van die werkplaats is dat spul op de schoot beland
ik hoop niet jouw schoot  :D
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
hihihihi schroot. Nee die kon je niet erin schroeven maar in het plaatwerk van de loc zaten gaten waar men de hijshaken in kon steken
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Kijk maar eens op de foto's, direct aan de binnenkant van de buffers zitten gaten. De afdekkapjes zijn er al voor weggehaald.
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
De oudjes doen het nog best; RRF 5 met de vuiltrein Apdvam-Apd langs het Kanaal-Zuid: http://www.flickr.com/photos/rob46/7144445309/
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Ook gisteren (met gelukkig minder verkeer) pruttlede de RRF5 er vrolijk op los FOTO
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Maar waarom denk ik dat ik gek ben.
Firma vermanen uit barneveld rijdt letterlijk de lok op hun dieplader.
en er ook weer vanaf.
Al dat gehijs aan alle locomotieven!?
Wat voor ellende heb je wel niet als die uit de kraan valt.
Ik kan het echt niet begrijpen het is nog goedkoper ook met vermanen.
alleen de chauffeur is nodig en misschien een machinist indien de chauffeur niet de goede papieren heeft.
scheeld weer kosten van 2 kranen en een hoop mensen :roll:
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Citaat van: daantjezoveel op woensdag 09 mei 2012, 20:47:59
Al dat gehijs aan alle locomotieven!?

Moet je ook maar net straatspoor voor handen hebben, heb je dat niet, is hijsen de enige optie.

Mvg, Johan
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Het lukt ook zonder straatspoor deze kunsten heb eerder gezien dan zetten ze de lok naast het spoor en met de kraan van de vrachtwagen kant voor kant inzetten.
Dan hoeft de lok zeker niet zo hoog
Re:RRF lok op de snelweg (A1) gespot!
Kant voor kant een 600 op het spoor zetten?? Dat lijkt me euhm, niet zo geslaagd...
En van de dieplader afrijden zonder spoor? Levert geheid schade op.
Maar Apeldoorn heeft toch wel een stukje straatspoor?