Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wisselaandrijving

Gestart door atomic dinsdag 01 mei 2012, 09:52:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving
atomic
gast

Wisselaandrijving
Hallo allemaal. Ik heb een vraagje over ESU 51804 - servo aandrijving - voor eventueel gebruik bij K-wissels van Märklin. Heeft iemand ervaring daarmee. Kan dit enkel digitaal bestuurd worden of kan het ook analoog (gewone druktoetsen). Is de aansluiting eenvoudig. Of zijn er nog betere merken voor wisselaandrijving. Het probleem is dat ik in Italië woon, dus alles moet opgestuurd worden. Dit is hier een apeland wat miniatuurspoorwegen betreft  :-(.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wisselaandrijving
je kan de servo's ook met druktoetsen bedienen, deze kun je op de decoder aansluiten. Op de site van ESU kun je de handleiding downloaden.

groeten jan willem
Re:Wisselaandrijving
Spoorman
gast

Re:Wisselaandrijving
Neem een SwitchPilot Servo van Esu. Heeft ook 8 ingangen voor 4x2 drukknopjes. Kun je mooi 4 servo's analoog aansturen in 2 standen.



En servo's kun je ook op Ebay bestellen: KLIK

Gr, Ben.
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
zo doe ik het ook. is even wat werk, maar daarna werkt het prima. Alleen werk ik met tuimelschakelaars ipv druktoetsen.

Roy
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Mijne heren, bedankt voor de goede informatie. Ik overweeg namelijk om langszaam (daarmee bedoel ik niet onmiddellijk alle wissels) de aandrijving van Märklin te vervangen door ESU - servo aandrijvingen. Is er iemand die mij kan vertellen of die aandrijvingen ook ondervloers kan gebruikt worden.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Spoorman
gast

Re:Wisselaandrijving
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Bedankt spoorman :). Nog 1 vraagje. Ik rij digitaal maar mijn wissels worden anoloog aangedreven met aparte voeding (gelijkstroom zodat ik dioden kan gebruiken voor wissselstraten). Nu komt mijn vraag, zo'n SwitchPilot Servo van Esu, kan die met drukknoppen ook met gelijkstroom aangestuurd worden. Als ik naar de handleiding van ESU zoek is dit in het Engels en daar begrijp ik niets van.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
ja, dat kan. gebruik er zelf ook 12V gelijkstroom voor. Let er wel op, dat de switchpilots bij het aanzetten even een piekstroom vragen. Je kunt dan een zware voeding nemen, of evt met schakelaars, de switchpilots per 4 stuks oid opstarten.

Roy
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Beste Roy, dat laatste heb ik niet begrepen  "of evt met schakelaars, de switchpilots per 4 stuks oid opstarten".
Bedoel je indien ik meerdere switchpilots wil gebruiken, ik ze 1 voor 1 moet opstarten. Of heb ik het mis voor.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
Is afhankelijk van de voeding die je gaat gebruiken. Maar ik ga ze met 4 tegenlijk opstarten. (dus voor 16 wissels)

Roy
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Ach zo, nu begrijp ik het. Sorry :(. Ben soms wat traag van begrip. Ik voed mijn wissels met een Titan 108 transfo universeel = 60VA max. 4 amp. Ik kan dus kiezen tussen 3 en 21 volt. Zou dat voldoende zijn om 2 switchpilots op te starten?
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
3 of 21 volt? hhmm, weet niet of het kan. moet je even opzoeken. Ik voed ze met 16V nu.

Roy
Re:Wisselaandrijving
Spoorman
gast

Re:Wisselaandrijving
Citaat van: atomic op dinsdag 01 mei 2012, 18:36:02

Ik voed mijn wissels met een Titan 108 transfo universeel = 60VA max. 4 amp. Ik kan dus kiezen tussen 3 en 21 volt. Zou dat voldoende zijn om 2 switchpilots op te starten?


Voedt ze met 16V~ bus van de Titan, altijd goed.

Gr, Ben.
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Neen Ben, je hebt met verkeerd begrepen  :-). Ik kan kiezen tussen 3 en 21 volt, ik bedoel, 3, 4, 5, 6 volt enz. tot 21 v naargelang ik de pluggen steek. Maar denk je dat 60 VA voldoende is?
Frederic
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
OK spoorman. Ik heb het begrepen. Bedankt. Maar mag het ook 16v = stroom zijn, kwestie van dioden te gebruiken voor wissselstraten?
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
Je kunt ze voeden met gelijk of wisselstroom. maakt niet uit. En hoeveel switchpilots heb je nodig? 2 maar? Dat gaat prima

Roy
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Inderdaad Roy. Slechts 2 switchpilots , om 8 wisssels in mijn eindstation die nog in aanbouw is, te bedienen met servo's van ESU.  De andere wissels zullen voor later zijn.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2010

offline
Re:Wisselaandrijving
hoi Frederic,

Ik heb nu 32 wissels van servo´s van esu voorzien en werken probleemloos, ik gebruik 3 witte 32 va trafo´s van marklin. Kijk maar eens in mijn draadje kun je zien hoe ik ze inbouw.

groeten Martin.
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2011

offline
Re:Wisselaandrijving
Ik heb 20 c rail wissels geschakeld met die oude blauwe kastjes van wentink occasions, gewoon de standaart wisselspoelen, de travo die ik gebruik is van een startset, de bedrading is die 4 dradige ptt oprolhaspel draad, groter hoeft niet ik schakel geen 20 wissels tegelijkertijd en waarom heb ik geen problemen dit werkt al ca 12 jaar probleemloos
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Hoi Martin, ik zal zeker eens naar je draadje kijken hoe jij tewerk gaat. Alvast bedankt.
Ook jij bedankt Chief..
Frederic
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wisselaandrijving
Beste Frederic,

Ik heb 8 Esu decoders met servo's.
Ik gebruik 1 Titan transfo 64 VA.
Geen enkel probleem bij het opstarten.
Vroeger met een Marklin transfo en 4 decoders ging het al niet meer, servo's sloegen tilt.
Dus het merk speelt ook een rol (kwaliteit ?).
De Titan transfo's zijn soms zeer goedkoop te vinden op beurzen (25 ?) en volgens mij veel beter.

Mvg

Olivier
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Bedankt Olivier. Ik heb nog 3 van deze prachtige tranfo's in mijn bezit :D en zal er zeker 1 gebruiken voor de aandrijving van mijn wissels met 8 servo's en 2 switchpilots. Ik ga er wel een bruggelijkrichter tussensteken (= stroom), kwestie van wisselstraten met diodes te kunnen maken.
Frederic
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Ik heb nog een laatste vraagje. Als ik de servo's wil bedienen (analoog) met drukknoppen met een afzonderlijke voeding, dus zonder decoder maar met een switchpilots, is het dan voldoende om een impuls te geven aan de drukknop, of moet je bestendig op het knopje blijven drukken tot de wissel volledig is overgegaan
Re:Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wisselaandrijving
Een puls is voldoende.

Roy
Re:Wisselaandrijving
atomic
gast

Re:Wisselaandrijving
Dank je wel Roy voor dit vlugge antwoord  :D  :thumbup:
Re: Wisselaandrijving
atomic
gast

Re: Wisselaandrijving
Ik ben eindelijk in het bezit van mijn eerste SwitchPilot via Ebay. Ook heb ik reeds 4 Servo's van ESU. Nu is het zo dat de handleiding die bij SwitchPilot steekt enkel in het Duits en Engels is.  Bestaat er ergens een handleiding in het Nederlands? Tweede vraag, bestaat er van ESU een hulpstuk om op de 16 pinnetjes te plaatsen (zoals tekening van spoorman aanduid) voor de 4 x 2 drukknopjes, of moeten de draden van de drukknoppen rechtstreeks aan de pinnetjes worden gesoldeerd?
Frederic
Re: Wisselaandrijving
atomic
gast

Re: Wisselaandrijving
Ok. Voor de eerste vraag (nederlandstalige handleiding) heb ik een antwoord bekomen via google. Rest nu nog mijn 2de vraag  :D
Frederic
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wisselaandrijving
Hoi,

je kunt ze rechtstreeks op de pinnetjes solderen, maar ik heb er een passende stekker voor gezocht bij conrad:

klik hier

draadjes solderen aan de pennen en met een krimpkousje afwerken. werkt prima.

Roy
Re: Wisselaandrijving
atomic
gast

Re: Wisselaandrijving
Hoi Roy, super  :thumbup:
Bedankt voor de tip
Frederic
Re: Wisselaandrijving
atomic
gast

Re: Wisselaandrijving
Ik heb dan nog een vraag : bij de beschrijving van SwitchPilot staat het volgende vermeld om de Servomotoren aan te sluiten aan de SwitchPilot :

"Steek de kabel van de servo eenvoudig in de overeenkomstige aansluitpins van de SwitchPilot (Servo). De impulsuitgang is normaal de witte of oranje draad.
Let op het aansluitschema op de behuizing van de SwitchPilot of SwitchPilot Servo. Een verkeerde aansluiting kan de servo of de SwitchPilot vernietigen! "

Maar wat is de impulsuitgang - is dit het pinnetje het meest naar voor. Het is zo dat de aansluitkabel in beide richtingen kan aangesloten worden aan de aansluitpins van de SwitchPilot , en ik wil geen schade bekomen. Kan iemand mij daarin helpen?
Bedankt
Frederic
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wisselaandrijving
heb je dan een switchpilot zonder behuizing ? op de behuizing staat :

onderste pin : impulsuitgang  (meestal geel of oranje of wit)
middelste pin : +
bovenste pin : -

PS:staat ook in het tekeningetje hier bovenaan
Re: Wisselaandrijving
atomic
gast

Re: Wisselaandrijving
Sorry bellejt  :(. Dit had ik over het hoofd gezien. In ieder geval bedankt voor de snelle reactie  :thumbup:.
Ik ga het vanavond eens uitproberen.
Frederic
Re: Wisselaandrijving
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wisselaandrijving
ok daar zijn we voor.Veel plezier ermee.Moet het ook nog uitzoeken als de baan herbouwd is.