Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin locs verantwoord opbergen.

Gestart door BGK woensdag 18 april 2007, 09:10:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin locs verantwoord opbergen.
Ik heb de locs allemaal in hun doosje te zitten.
Maar wat is de beste manier om ze op te bergen:
De loc gewoon rechtop laten staan (doos rechtop) of het doosje plat neerleggen maar dan komt de loc op de zijkant te liggen?

Ik heb ook van die lange USA locs 3 delig.........
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Ik heb mijn locs op dit moment in opslag i.v.b. verbouwing van mijn baan.

Deze plaats ik altijd rechtop (dus op de wielen in de doos) zodat ik er zeker van ben dat eventuele olie niet op plaatsen komt waar ik deze niet wil hebben.

Het neemt wel iets meer ruimte in beslag maar dat moet / mag geen probleem zijn.
Een groter probleem is, naar mijn mening, de locs naderhand allemaal uit elkaar te moeten halen om ze "droog" te maken.
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Bijna al mijn locs heb ik op dit moment, nog net(treinentafel bijna klaar), opgeslagen op de bergzolder.
Alle locs in de originele doos en, net zoals Riny doet, rechtop en daarna in een grotere doos i.v.m. omvallen van deze nogal wankele stapels!
Locs die lange(re) tijd plat, op hun kant, opgeslagen hebben gelegen hebben bijna allemaal wat probleempjes, olie eruit gelopen, enigszins verdroogd, lopen niet mooi en piepen of knarsen! :?
Op zich geen probleem, met een beetje onderhoud rijden ze weer prima maar op zich niet nodig.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Zoals de twee vorige leden al zeiden een loc rechtop bewaren is het beste.
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Hartelijk dank voor de snelle reacties.
Ik ben druk bezig een kast in te delen voor de locs.
Kan ik er rekening mee houden!!!!!
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Hola!
Grappig, er zit blijkbaar nogal wat verschil in de oude en hedendaagse locs qua opbergen en voor langere tijd stallen. Na een pauze van ruim dertig jaar ben ik weer door het modelbaanvirus aangestoken. De locs, een BR103 en een E94 hebben ruim30 jaar in hun doosjes gelegen en dan wel op hun kant. Na ze de eerste keer weer op de baan gezet te hebben was er geen vuiltje aan de lucht. Ze deden het prima. Naderhand alsnog de boel goed schoongemaakt en opnieuw geolied. Waarom? Omdat dat zo hoorde, wist ik nog.... Geen centje pijn dus. Nu ben ik alweer een jaar of anderhalf bezig en heb inmiddels ook wat nieuwere locs aangeschaft. Door een verbouwing heb ik ook die een aantal maanden in hun doosje op hun kant gehad en deze rakkers waren na dit interludum lang zo blij niet als hun oudere vriendjes.
Hasta la Pasta,
Fred 
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Als de loc's liggend zijn opgeslagen met de koolborstels naar boven zal er waarschijnlijk geen olie komen op plaatsen waar die niet komen moet.
Ik heb zelfs het vemoeden dat loc's die slechts op één manier in de doos kunnen altijd met de koolborstels aan de bovenkant liggen.
Bij symetrische locomotieven kan het dan toch nog fout gaan.
Zelf berg ik sinds enige tijd mijn loc's ook "staand" op.
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Ooit heb ik in een Märklinboekje (weet helaas niet meer welk) gelezen dat locomtieven / treinstellen het beste "staande" opgeslagen kunnen worden.  Dit voorkomt inderdaad dat er olie op plaatsen komt waar je het niet wil hebben, met alle mogelijke gevolgen vandien.
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Dat zou best wel eens waar kunnen zijn Gerard. Als je een oude doos hebt (met piepschuim van binnen) waar de lok in ligt, dan kan dat witte piepschuim soms aardig doordrenkt van olie zijn.

groetjes, Rob
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Eventueel zou je dus locs kunnen opbergen met de koolborstels naar boven?
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Ja zeg heren modelspoorders,

Loks horen niet in een doos, die horen toch op de baan  :!: :mrgreen:
Maar helaas, bij liggen ze ook in de doos :( :?

Ze hebben bij mij ook wel zo'n 18 jaar in doos gelegen, je weet wel 15-16 jaar, andere interessen, uitgaan, muziek, etc. Dus de treinbaan opgeborgen en 20 jaar later weer uitgepakt.
En naar mijn weten reed alles gewoon OK, natuurlijk wel met een druppel olie etc.

Maar ik denk wel dat rechtop de beste manier is om ze op te slaan.
Of voor het opslaan de motor reinigen en zonder olie  in de doos.

Gr Ad
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Ik sluit me aan bij bovenstaande en een ieder die loc's (Stoom, periode II en III, digitaal en vooral zwart) heeft liggen die niet hij gebruikt.... Graag bij mij melden. Ik zoek nog leuke locs ter overname.

Groeten
Arjan
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Arjan wat bedoel je percies met zwarte locs ?  :o Zijn dat locs in het zwart gekocht ? :oops: Of locs die zo vuil zijn dat ze zwart zijn? Of .......
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Beste manier is rechtop in het vriesvakje van de koelkast bij een omg temp van ong -4 grd en alle tin verwijdert na eerst goed gevriesdroogd te zijn ivm vocht en luchtdicht verpakt, bij het weer in bedrijf stellen ontdooien met ca 1 grd per uur en even doorwarmen na ca 40 grd
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Dus niet in de magnetron? :mrgreen:
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Citaat van: Gerard op zondag 10 juni 2007, 22:10:28
Dus niet in de magnetron? :mrgreen:

mag wel maar wel stekker eruit laten en hij moet in de vrieskist passen
Re: Marklin locs verantwoord opbergen.
Jonnhy,

Zwarte locs zoals de stomers uit tijdperk III horen te zijn.
Niet van die maffe actiemodellen in rose e.d..

Of ze met zwart geld gekocht zijn maakt me niet uit.

Groeten
Arjan