Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoe worden modeltreinen gemaakt?

Gestart door cyberbeast41 dinsdag 17 april 2007, 20:53:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Nieuwsgierig als ik ben vraag ik me al een tijdje af hoe een modeltrein gemaakt wordt.
Is er ergens op internet een site waar ik dat kan zien?

ps: wist niet goed waar te zetten, dus gok ik hier maar.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Heey,

Je kon hem ook in het E-cafe plaatsen.
Maar er zijn video's op youtube te vinden waar je ziet hoe het vroeger gedaan werd.
En het heeft in een M* catalogus gestaan.
En er zijn ook dvd's waar het er ook bij opstaat.
Voor de rest kan ik je niet meer informatie geven jammer genoeg.

Groetjes Antal.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Zie deze video van Marklin over de BR101 Makrolon uitvoering:

Klik hier om het te zien.

Misschien dat anderen andere filmpjes of sites weten?
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Hallo P. Ghijsen. (monseigneur?)
Wel een heel leuk filmpje, jammer dat de beelden vaak niet erg scherp/duidelijk zijn.
Was het nou een bijzondere anatomische uitvoering van een Duitse fabrieksarbeider of een robot? :shock:
Ook nooit geweten dat de kleur er met een soort van stempel opgebracht word!
Bedankt voor het plaatsen,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Op deze link zie je een Marklin filmpje over de eind montage van de railbus.

mvgr.  Charlie.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Heel leuk en interessant montage filmpje!
Deze dames zijn, lijkt mij, wel wat handiger met soldeerbout dan wat wij gewend zijn. :?
Zou wel handig zijn, zo'n echtgenote/vriendin, hoef je zelf je decoders enz. niet meer er in te prutsen. :wink:
Aan het eind stonden 2 bakken met railbussen, 1 voor Freigabe en 1 voor verpollen?
Kon dit niet zo goed lezen, maar wat zou daarmee moeten gebeuren?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Gegoogled op verpollen, dit heeft iets met de electronica te maken.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Marklin Insider organiseert ook reizen. Een paar jaar terug ben ik eens met zo'n reisje meegeweest. Daarin zat ook het bezoek aan de Marklin fabriek. Dan sta je er met je neus bovenop  :shock:

Ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Maar als dat zo is, kan ik het je aanraden.

Marco
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Citaat van: AlbertJan op woensdag 18 april 2007, 09:08:04
Aan het eind stonden 2 bakken met railbussen, 1 voor Freigabe en 1 voor verpollen?
Kon dit niet zo goed lezen, maar wat zou daarmee moeten gebeuren?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Gegoogled op verpollen, dit heeft iets met de electronica te maken.

AlbertJan, als je goed kijkt staat er "Verpacken" en geen verpollen en "verpacken" moge duidelijk, denk ik. :oops:

Gr Ad
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Hallo Ad.
Dan heb jij duidelijk betere ogen dan ik heb, is niet zo moeilijk, ik heb n.l. -3,
of een beter/groter scherm! :lol:
Maar zelfs nu ik het weet kan ik het niet lezen, verpollen had gekund en betekent zoiets als controleren electronica (vrij vertaald) maar het verpakken lijkt mij logischer dus jij zult wel gelijk hebben! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Als je filmpje pauseert, op het moment dat de post-it volledig in beeld is kun je toch vrij duidelijk lezen. :shock:
Ik vond hierook nog wat foto's op de site van Piko, t'is wel geen Marklin, maar het geeft wel een beeld van de productie van treintjes. :)
Het zijn vaak hallen gevuld met spuitgiet en verfspuit machines etc.
Ook vind je in de oudere Marklin catalogie veel foto's van de productieafdeling, met veel draaibanken, stansmachines etc, kortom veel metaalbewerking dus. Grappig om die oude foto's te zien. Ik zal deze week een foto inscannen en hier plaatsen.

Gr Ad
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
via een duitse modelspoorwinkel (in homburg / zweibruecken) ben ik al tweemaal in het heilige der heiligen geweest. mooi zo,n toer.
zal eens informeren of zoiets nog gedaan wordt.
met een groepsreis zal iets dergelijks toch wel moeten lukken he.
het is anders wel een heel eind naar het zuiden, en een paar vakantiedagen
zal het ook wel kosten. combineer dat maar met wijnproeven, voor de partners die geen zin hebben een echt fijne hobyy te bezigen...
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Citaat van: Kappa op zondag 06 mei 2007, 08:40:56
Ook vind je in de oudere Marklin catalogie veel foto's van de productieafdeling, met veel draaibanken, stansmachines etc, kortom veel metaalbewerking dus. Grappig om die oude foto's te zien. Ik zal deze week een foto inscannen en hier plaatsen.

Zoals belooft, hier nog wat ouwe meuk uit de marklin catalogus van 1959 :).
Let wel hè, tis bijna een halve eeuw terug..... :o



Gr Ad
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Tjé en zou die Märklin medewerker van foto 11 dan 's avonds, als hij thuiskwam, verder sporen met zijn eigen M baan? :roll:
Wel heel erg leuk die oude foto's met de "moderne" machines.
AlbertJan.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
He das raar als je nu die filmkes bekijkt zijn die mannen allemaal vervangen door vrouwen.  :?
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Hé Johnny, ik denk dat de mannen vervangen zijn door vrouwen omdat de mannen helemaal niet meer wilden stoppen, ze bleven maar met de treinen spelen! :roll:
En vrouwen zijn met het fijne werk natuurlijk veel beter! :wink:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Albertjan,
Ik denk dat het zeker te maken heeft dat vrouwen beter zijn met het fijne gepriegel in een loc. Maar vergeet ook niet dat (helaas) een vrouw nog steeds goedkoper is als een man. Ben bang dat dat er toch ook wel mee te maken heeft. 2 vliegen in één klap.

Groeten,
Herman
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Denk dat je die tweede reden wil kan laten vallen Herman, in dat soort produktie bedrijven is men gewoon gebonden aan een CAO, en daar staat gewoon in inpakster/inpaker, zoveel per uur vakgroep 2 bv.

Het verschil in man of vrouw komt denk ik voornamelijk voor in de hogere functies en in de bedrijven waar geen CAO gevoerd word.

Trouwens over het maken van model treinen, ik heb op een marklin video diversen malen een stuk uit de produktie van een trein voorbij zie komen, die VHS'jes scoor je nu voor een euro'tje op de beurzen.


Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Ppffff, en ik maar mijn model voorzichtig oppakken met handschoenen etc, zie je ze gewoon met blote handen de modellen pakken, wrijven etc. pppfff :P
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Citaat van: cyberbeast41 op dinsdag 17 april 2007, 20:53:13
Nieuwsgierig als ik ben vraag ik me al een tijdje af hoe een modeltrein gemaakt wordt.
Is er ergens op internet een site waar ik dat kan zien?

ps: wist niet goed waar te zetten, dus gok ik hier maar.

Kijk hier zou ik zeggen. Marklin laat zien in een folder hoe ze het insidermodel van 2005 hebben gemaakt.

http://www.marklin.nl/bedrijf/productie

Dit is een variant van de lok.

Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Hallo Davy.
Geweldig deze folder met beschrijving van het fabricage proces van de Henschel Wegman loc! 8)

Leuk detail in het ingewikkelde fabricage proces is de keuken pollepel naast  de zinkspuitgietmachine.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe worden modeltreinen gemaakt?
Hoi Davy,

bedankt voor de tip. Dat is een geweldige brochure. Ik zal 'm eens op het gemak lezen.