Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wisselbediening?

Gestart door C-Brian zaterdag 28 april 2012, 22:33:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselbediening?
C-Brian
gast

Wisselbediening?
Hallo allemaal

Ik ben van plan mijn wissels analoog te schakelen. Hiervoor heb ik dus schakelkastjes nodig (decoder + aandrijving zit wel goed).
Ik kreeg een tip om voor de witte versie te gaan, en nog een om de witte versie met terugmelding te kopen.

Ik heb zelf echter geen idee wat de artikelnummers van deze schakelkastjes zou moeten zijn, laat staan de prijs. En wat is het voordeel van een terugmelding?
Re:Wisselbediening?
Toelis
gast

Re:Wisselbediening?
Met terugmelding 72710 (22,95), zonder 72720 (plm. 17,00)
Re:Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re:Wisselbediening?
Erg bedankt.

Nu nog even kijken waar ik 'm voor een prijsje kan krijgen :D
Re:Wisselbediening?
Toelis
gast

Re:Wisselbediening?
Werkt volgens mij niet op M-rails
Re:Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re:Wisselbediening?
Maar ik heb C-rails.
Re:Wisselbediening?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Wisselbediening?
Ik heb nog 2 nieuwe met terugmelding liggen, als je interesse hebt stuur je maar een PB. Groet, Hans
Re:Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re:Wisselbediening?
Huh, c-rail maikel ( waar ik de wisselaandrijving en decoder ga kopen) zegt dat je voor schakelkastjes geen decoder nodig hebt?

Kan iemand me vertellen hoe het precies zit?
Re:Wisselbediening?
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wisselbediening?
Klopt, als je de wissels analoog gaat schakelen heb je geen decoder nodig.
Re:Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re:Wisselbediening?
Da's mooi

13.50 p/s dan :D

Maar zitten de draadjes (2 x blauw en 1 x geel) dan in de aandrijving?
Re:Wisselbediening?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wisselbediening?
Hoi Brian,

Misschien is het verstandiger om voordat je spullen gaat kopen eerst gaat kijken wat je waarvoor nodig hebt. Een verkoper zal je natuurlijk antwoord kunnen geven, maar een beetje kennis over de materie is nooit weg.

Ik kan mijn zuurverdiende centjes maar één keer uitgeven. Dat zal bij jou niet anders zijn...


Groetjes

willie
Re:Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re:Wisselbediening?
Hoi Willie

Normaal doe ik dat wel, maar ik zit momenteel in Barcelona :D dus heb even het kritisch denken uitgezet.

Maar ik heb een schakelkastje nodig, extra draad kan ik 10 km verderop bijkopen (5 meter, 3 euro voor het triple draad dacht ik) en een wisselaandrijving  en kroonsteenjes (zodat ik meerdere wissels aan de trafo kan aanluiten) en natuurlijk een wissel en trafo. Aansluitschema heb ik al van Gerard-NS en ik stel hem ook de meeste vragen via MSN/chat

Heb ik nu iets gemist?
Re:Wisselbediening?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wisselbediening?
Waarom schaf je geen Märklin catalogus aan daar staat ook alles in.
Re:Wisselbediening?
oetbeem
gast

Re:Wisselbediening?
dit moet je hebben

: de wissel aandrijvingen om in de wissels te zetten
: draad om te verbinden
: kroonstenen om je draadjes te verlengen omdat niet elke wissel dicht bij je trafo komt lijkt me
: wisselkastjes om je wissels te bedienen
: extra draad om alles aan te sluiten

mvg danny
Re:Wisselbediening?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wisselbediening?
Brian,

Ik geef je 1 tip, begin niet aan die marklin wisselaandrijvingen beginnen. Vroeg of laat krijg je toch problemen met die krengen. Zoek maar eens op '74490'. Kijk liever naar servo's, goedkoper en betrouwbaarder.

Verder adviseer ik je nu eens om de schema's te bekijken die in de wiki staan......
Re:Wisselbediening?
Misschien een beetje domme vraag, maar ik vraag mij af wat wissel met terugmelding inhoud.
Ik lees dat wel meer maar ik heb geen idee.
Re:Wisselbediening?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wisselbediening?
Ik zou zeggen lees eerst de meldingen op het forum over die wisselspoelen, als je ze dan nog steeds wil hebben dan heb je voor gewone bediening nodig:

de 74491 als bekrachtigingsmagneet (advies 15,95 Euro gezien voor Euro 11,70)
en de knopjes, bijvoorbeeld de 72720 (advies 16,95 gezien voor 13 Euro) in ieder geval met rode en groene knopjes want die veren terug - verbreken de verbinding zodra je ze los laat.

4 wissels bouw je om voor 80,75 Euro als je niet verder kijkt dan je neus lang is  :)
4 wissels bouw je om voor ca. 60 Euro met de gevonden prijzen

Je kan ook andere schakelaars kopen, als het maar pulsschakelaars zijn. Die dus terug veren.

Bedenk je je nu: wat achterlijk duur en ook nog niet betrouwbaar (volgens velen op het forum) dan moet je eens denken aan servo's.
Dat kunnen best goedkope servo's zijn want die dingen zijn toch al vele malen sterker dan de magneetspoelen en veel precisie is niet nodig.
Je hebt al servo's voor net iets meer dan 2 Euro per stuk  8o

Voor de aansturing heb je dan wel elektronica nodig: ESU 51802 (ca. 25 Euro) en daar kunnen 4 wissels mee geschakeld worden. Is analoog en ook digitaal te gebruiken.

Per 4 wissels kost dat ca. 35 Euro

Wil je nog goedkoper dan moet je zelf bouwen.
Simpele elektronica voor alleen analoog om te schakelen kost een paar euro zodat je per 4 stuks op ca. 15 Euro zit.

Voor jou is misschien die ESU interessant ? Ben je namelijk gelijk klaar.

* prijzen zijn geschat, niet precies, denk ook aan verzendkosten
Re:Wisselbediening?
Wasmi
gast

Re:Wisselbediening?
Citaat van: j.b op dinsdag 01 mei 2012, 16:50:29
Misschien een beetje domme vraag, maar ik vraag mij af wat wissel met terugmelding inhoud.
Ik lees dat wel meer maar ik heb geen idee.

Valt wel mee hoor, als je het niet weet gewoon vragen, daar zijn we hier voor. Terugmelding houdt in dat de besturingseenheid terug gemeld krijgt in welke stand een wissel daadwerkelijk staat, en dus niet alleen maar denkt dat een een wissel zo staat omdat er net een besturingsopdracht aan de wissel is gegeven om een bepaalde stand in te nemen. Over die terugmelding kan je nog een hele boom opzetten, want meestal gebeurt dat met een klein schakelaartje op het einde van de slag van de wisselaandrijving. Dat is leuk, maar dan weet je nog steeds niet 100% zeker dat de wisseltong ook daadwerkelijk is omgelegd. Veel aandrijvingen hebben namelijk een verende verbinding met de tong, en als er dus iets de tong blokkeert, dan ligt die nog steeds niet goed, terwijl de terugmelding aangeeft dat de wissel wel omgezet is.
Re: Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re: Wisselbediening?
Hallo

Ondertussen heb ik schakelkastjes met terugmelding (3 stuks) en 2 wisselaandrijvingen van Marklin gekocht (74491). Nog een paar daagjes wachten op de trafo en dan kunnen we :)
Re: Wisselbediening?
veldkamp
gast

Re: Wisselbediening?
kijk dan schiet al lekker op Brian  :D
Re: Wisselbediening?
C-Brian
gast

Re: Wisselbediening?
schiet zeker op, want alles werkt al hier :D