Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dit is wel heel erg mooi!

Gestart door Remie zaterdag 28 april 2012, 19:28:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dit is wel heel erg mooi!
Hallo,
Via Beneluxspoor kwam ik op deze site terecht.
Dit gaat wel heel erg ver. Geweldig dat dat kan
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Dit is wel heel erg mooi!
 :) Ziet er goed uit! Op de site van Magnorail staat ook een tab 'bestrating' .
Daar kan je allerlei bestratingspatronen download en uitprinten.

Dirk-Jan
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Het werkt door middel van een magneet aan een ketting die je in je weg verstopt. De kosten voor een startset (1 fietser met een spoor) zullen rond de 90 euro zijn las ik.
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Een jaar geleden stond op you tube al een filmpje.
Van een fietser de geen die dit gemaakt heeft.
Komt uit Limburg via via ben ik dat te weten gekomen.
Re:Dit is wel heel erg mooi!
mathijs-spoor3
gast

Re:Dit is wel heel erg mooi!
is dat nniet op de modelbaan 'de hezelpoort'van loek bronkhorst (als hij zo heet)

gr
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Dat klopt , en dat is inderdaad toenet ook op dit forum gezegd...

Martijn
Re:Dit is wel heel erg mooi!
mathijs-spoor3
gast

Re:Dit is wel heel erg mooi!
dat wist ik niet...

gr
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Ze moeten wel erg hard trappen... 8o

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Citaat van: Lukas op zondag 29 april 2012, 22:11:39
Ze moeten wel erg hard trappen... 8o

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Vast geen versnellingen op de fiets  :)
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Dit is wel heel erg mooi!
ik heb 'm nog gezien in heumen 'n jaar geleden (of 1,5 jaar) tijdens de modelbouwSHOW normaal beurs
Re:Dit is wel heel erg mooi!
Citaat van: svw op dinsdag 01 mei 2012, 04:21:25
Citaat van: Lukas op zondag 29 april 2012, 22:11:39
Ze moeten wel erg hard trappen... 8o

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes

Vast geen versnellingen op de fiets  :)

Dat zal het wel zijn...
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Tot op heden heeft dit systeem mij niet losgelaten.
Nu zat ik te denken, als je dit systeem aanschaft, dan heb je dus bewegende magneten onder je baan. In theorie zal je dan dus alles met een magneet kunnen laten bewegen over je weg.
In dat geval zou ik zeggen dat je ook de voorwieltjes van het faller carsystem kan nemen. Dus dat je een ongemotoriseerde auto hebt. In dat geval kan je echt veel auto's laten rijden zonder een ingewikkeld digitaal systeem te moeten hebben.

Echter kom je hier wel weer tot het volgende probleem, is de magneetkracht sterk genoeg om de auto mee te nemen?

Is dit idee wat? Zijn er mensen met ervaring met magnorail? Misschien kunnen zij zeggen of er een kern van logica in mij beredenatie zit?

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat alle fietsers dan wel midden op de straat fietsen.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Tja... groot nadeel is dat het 1 lus is... dus als je een auto wil laten stoppen bij een kruispunt, dan stoppen alle auto's erachter ook. Wissels kunnen niet, en kruisingen zijn ook niet mogelijk...

Grt,

Gerard
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Mijn huidige carsystembaan is dit ook, dus wat dat betreft ga ik er niet op achteruit. Nu kan ik zelfs medere auto's laten rijden en zelf gemakkelijk auto's maken. Het nadeel is wel dat ik al mijn wegen miet vernieuwen.

Met de magnorail kan je zelf gemakkelijk de snelheid bepalen. Een analoge carsystemauto rijdt slecht 1 snelheid.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Ik vindt het ook een mooi systeem en wil het (als we zo ver zijn) ook gaan gebruiken, maar dan met een motor (HD uiteraard) er op. Lekker cruisen door de bergen  :-) Ik heb leuke dingen gezien van Noch. Metale plaatje eronder en karren maar.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Dat is dus ook een van mijn motivaties, je kan bijna alles laten "rijden" als je maar een magneet kracht er op hebt staan.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Ik vind dat dit systeem een te nep autoverkeer laat zien. Toch liever iets waarbij de auto een eigen motor heeft.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
De auto's rijden inderdaad even snel. Maar op rijweg van 3 meter is het lastig om meerdere carsystem auto's te laten rijden... Nu rijdt er maar een bus rondje, en dat is ook niet erg realistisch.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Dag Remie.

Citaat van: Remie op vrijdag 05 april 2013, 01:15:13
Echter kom je hier wel weer tot het volgende probleem, is de magneetkracht sterk genoeg om de auto mee te nemen?

Is dit idee wat? Zijn er mensen met ervaring met magnorail? Misschien kunnen zij zeggen of er een kern van logica in mij beredenatie zit?

Uiteraard ben ik mij er van bewust dat alle fietsers dan wel midden op de straat fietsen.

Ik denk dat je wel op de goede weg zit . . . Ik heb er echter geen ervaring mee maar
voor wat ik het heb kunnen zien heeft de fietser één wieltje (de trappers) en draaien
de eigenlijke wielen van de fiets niet, deze schuiven/glijden over het wegdek.
Daar zit dus best veel wrijving en dus ook alleen geschikt voor een glad oppervlak.
Een auto heeft draaiende wielen en zal dus minder wrijving ervaren, echter een stuur
inrichting is wellicht niet overbodig om het traject in een bocht te kunnen volgen.
Voorts bestaat de onderliggende geleiderail uit een U-vorm en is waarschijnlijk wel
breed genoeg om de fietsen rechts te laten rijden en een auto midden op de weg.

Groeten,

Erik.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Halle Erik,

Badankt voor je reactie.
Het klopt dat alleen de voetjes van de fietser aan een echt wiel zitten. Over de wrijving heb je denk ik wel een goed punt.
De stuurinrichting is simpel te maken door de voorassen van het fcs te kopen en die op een normaal autootje te monteren. Volgens mij kan je allemaal reserve onderdelen van faller kopen, dus dit ook vast wel.

Volgens mij wordt de gehele ruimte in de u vorm gebruikt voor de magneet/ketting. Ik denk dat alles dus in het centrum zal moeten rijden?

Dan loop ik natuurlijk nog tegen het volgende probleem aan: de weg moet glad zijn, dus hoe ga je dat maken? Bedrukte A4 papiertjes zijn niet mooi om als weg te gebruiken...
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Dag Remie.

Ik haalde het punt van de sturende as aan, omdat een standaard autootje zonder
stuuras waarschijnlijk niet een afbuigend tracé wil volgen, maar rechtdoor gaat.
Ik denk dat het wegdek niet super glad hoeft te zijn voor auto's, maar dat is
afhankelijk van de kracht van de magneetjes. Er bestaan hele kleine supersterke
magneetjes. (Mijn dochter had ooit eens zoiets als oorbellen! :eek:)
Dan is er nog een afweging: een magneet aan de ketting i.c.m. een magneet
aan de auto of alleen metaal aan de auto. Twee magneten hebben natuurlijk
meer aantrekkingskracht en zo kun je een dikker wegdek met meer weerstand
toepassen. Een testopstelling zal jou meer antwoorden geven . . .  :idea: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Erik,

Wanneer je met magneten gaat werken op de auto's kan je inderdaad dieper gaan bouwen. Maar dan loop je tegen het probleem dat de fietser ook magneetjes moet krijgen...
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hoi Remie,

Citaat van: Remie op vrijdag 05 april 2013, 10:54:40
De auto's rijden inderdaad even snel. Maar op rijweg van 3 meter is het lastig om meerdere carsystem auto's te laten rijden... Nu rijdt er maar een bus rondje, en dat is ook niet erg realistisch.

Er zijn zelfs systemen waarbij de auto remt als hij te dicht bij een voorgaande auto in de buurt komt.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Wijbe, dan kom je ook wel richting een ingewikkeld digitaal systeem ;)
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hoi Remie,

Je rijdt je treinen met behulp van de Ecos, maar je vind een digitaal systeem voor autoo's ingewikkeld??
Daar klopt iets niet geloof ik :P

Auto's laten remmen gebeurt met een infrarood lampje achterop de auto en een ontvanger voorop. Als de auto IF licht 'ziet' stopt hij (kan dus door een voorganger zijn, maar ook door een paaltje langs de weg => stoplicht oid). Doorgaans wordt dit gedaan mbv een decodertje.
Daar is niet veel ingewikkelds aan.
Ik denk zelfs dat je het nog met een simpel analoog circuitje voor elkaar zou kunnen krijgen (hoe meer licht, hoe minder vermogen naar de motor = stoppen).
Spanningsdeler icm met de lichtsensor die richting een transistor gaat. Dat zijn 2 weerstandjes, en transistor en een sensor :).

Grtzz Jesper
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Die ecos hoe je niet zelf te solderen hè. En de decoders in de locs zitten er al in.

Ik weet niet eens wat een transistor is, laat staan hoe ik deze in een mini autootje bouw...

Deze autoweg wil ik niet te moeilijk maken, dus vandaar.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Als je het zo bekijkt, kan het inderdaad.
Misschien ben ik af en toe wel iets te technisch!

Een transistor is een elektronische versterker. Deze wordt vaak 'misbruikt' als schakelaar in bijv. computers.
Deze versterker heeft doorgaans 3 pootjes: een voeding, een 'ingang', en een 'uitgang'.
Hoe groter de spanning op de 'ingang', hoe groter de stroom door de transistor, en dus de spanning aan de 'uitgang'.

Normale formule hiervoor is Ingang * B = uitgang. B is hier de versterking.
De spanning aan de uitgang kan niet hoger worden als de voedingsspanning (lijkt me logisch).

Dat is even in het kort de transistor!
Ik vind het wel een goed idee van mezelf, misschien dat ik binnenkort eens een testopstelling in elkaar knutsel :)

Desalniettemin ben ik ook wel nieuwschierig naar jouw oplossing (mocht je je baan om gaan bouwen).


Veel succes!
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Jij weet er inderdaad iets meer van deze techniek af dan ik.

Opzich snap ik je principe, een infrarood straal op een sensor werpen zodat de auto stopt. En dan met een decodr de auto langzaam af laten remmen.

Toch is dit een heel gedoe en ook nog erg duur lijkt mij.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Vanaf volgende week introduceren we inderdaad slepertjes voor autootjes en andere voertuigen. We introduceren ze op Intermodellbau in Dortmund.

De voordelen van Magnorail zijn dat je geen ingewikkelde besturing nodig hebt om te zorgen dat ze niet botsen, en dat je elk willekeurig autootje kunt laten rijden.

Hier een linkje naar de handleiding voor autootjes:
www.magnorail.com/manuals/M-130315_manual_MAGNORAIL_A3_sleper.pdf

P.S. Ik hoop dat deze half-commerciële post is toegestaan. Zo niet, laat het me even weten!

David.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo David,

Hartelijk dank voor uw reactie. Goed om te horen dat mijn ideeën nog zo gek niet zijn.

Als ik de handleiding bestudeer, dan valt het mij op dat men een blokje in de ketting moet doen. Dit zou dan de magneet zijn neem ik aan? Men kan dus maar een beperkt aantal voertuigen gebruiken? Jammer dat niet elke schakel zo een magneet bevat, nu kan je immers geen extra voertuigen toevoegen als de baan al is gebouwd.

Als ik deze handleiding zo bekijk, zullen de wielen niet mee draaien in de bochten. Zou het niet realistischer zijn om een stuurwiel van faller te gaan gebruiken?
 
Helaas zie ik ook in de handleiding staan dat de weg niet meer dan 2 meter mag zijn. Aangezien ik een baan van zeker meer dan 3 meter wil gaan rijden, zal dat niet gaan lukken.

Groet,
Remie
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Remie,


ik denk dat je best wel een magneetje extra kan toevoegen
en wat ik ook eens gelezen heb is dat als de baan langer wordt of is, dan kan je gebruik maken van een extra
motor / aandrijving.
zodat de trekkracht beter wordt om de baan rond te krijgen zeg maar.

Hoop dat je hier iets aan hebt.


mvg Frans
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Frans,

Bedankt voor je antwoord. Wanneer je twee motoren op een ketting zet, dan zal er toch spanning op komen te staan indien de twee niet synchroon lopen met elkaar? Daarnaast praat je volgens mij nu al over bedragen richting de 200 euro, dit begint mij toch iets te veel te worden om een paar autootjes te laten rijden. Maar aan de andere kant, je hebt wel exclusieve auto's rijdend en je hebt gewoon trappende fietsers :)

Groet,
Remie
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Remie,


Hoeveel een extra aandrijving kost weet ik helaas niet.
Ik weet wel dat ze deze los verkopen hiervoor. ( dus speciaal voor de set )
Wat ik gehoord heb is dat zo'n start-set met de fietser ( of 2 ) zo rond de 80 euro zat.
En dan komt daarbij een extra aandrijving , a ...... euro.
en natuurlijk ook de extra meter "baan" ( zullen we het maar even noemen ), want deze kon je ook los kopen.

dus boven de 100 euro zal je zeker wel zitten
Maar zoals je zelf ook al zegt :  je hebt wel voor je zelf 'exclusieve" auto's rijden, en zo veel als je zelf wil
En natuurlijk de fietsers niet te vergeten.

succes met het bedenken er verder van....... het is een uitgave even ,maar je hebt wel iets wat je zelf wilt
en houd er ook rekening mee. een Faller car system auto heb je ook niet onder de 75 euro ( denk ik  ;) )


mvg Frans
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Frans,

Ik heb nu twee fcs auto's welke ik ooit voor 15? heb gekocht, dus dat was een leuke prijs. Toch staat het stom om maar één auto te zien rijden (ze kunnen nu niet tegelijk).

Volgens mij zou je voor 3 meter ketting het beste twee startsets à 95 euro kopen. Dit tikt al aardig aan natuurlijk. En dan heb ik nog meer uitbreiding nodig voor de ketting en de ombouwsetjes voor de auto's etc.

Ik begin toch wat moeilijker er over te denken door de prijs. Toch heb je wel een echte fietser voor een Hollandse baan :) en rijdende auto's van de nederlandse dieren ambulance en alle andere bekende auto's.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Remie,


Ja dat is inderdaad een koopje........
als je alleen een draad hebt ingebouwd en zonder stopplaatsen, dan wordt het moeilijk inderdaad
Je kan ze wel ieder op de helft neerzetten en dan laten rijden
Maar we weten beide dat er altijd wel een iets sneller / langzamer rijd dan de ander.
En ja dan komen ze elkaar ergens op de baan tegen en dat gaat niet goed.

Ok, de start-sets kosten dus al 95 euro, dat wist ik dus niet, en ja dan loopt het al gauw op inderdaad.
Zeker wat jij er al bij noemt.

Ja dan zou de prijs ( voor 2 sets ) inderdaad hoog zijn. zoals jij al noemt met alles erbij 200 euro
en daar zit je zo op.

Maar ja, je hebt wel weer iets aparts.

Is zeker iets om over na te denken  ( ook voor mij dus )

Ben ook nog geheel in opbouw-fase ( hoewel al een paar jaar stil gestaan )
FCS heb ik ook, was al uitgetekend op papier met allerlei ideeën.
Maar ja, nu is dit er weer met die fietsers.... ;) ;)

Dus tja........even goed nadenken maar hoe en wat............ ( je blijft wel bezig zo in ieder geval    :D :D )


mvg Frans
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Omdat ik eindlijk een rustige tijd op school heb, lijkt het mij dus leuk om een wat groter project te beginnen. Met dit project wil ik dus meer verkeer op straat creëren.   
Toch twijfel ik erg aan door de kosten, voor ongeveer hetzelfde geld kan ik een hele trambaan aanleggen (iets wat ik ook graag wil maar altijd te duur heb gevonden).

Vooral het fietsertje zal het erg goed doen op mijn Hollands baan, dus blijft dit systeem mij trekken. Ook omdat je hiermee elke auto kan laten rijden die je maar wilt. Toch is het jammer dat deze auto's niet met de wielen sturen en dat zal mij waarschijnlijk gaan irriteren. Daarnaast miet de weg zo glad mogelijk zijn en ik weet niet hoe ik dat ga doen...

Omdat ik een lange weg op de baan heb, moet ik dus een lange ketting aanschaffen. Het zal immers geen gezicht zijn als er door de halve stad veel auto's rijden en in de andere kant geen een.

Iemand die mij over de streep trekt? :-)

Groet,
Remie
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Zou toch gaan voor een digitaal systeem. Alle auto's die dezelfde snelheid hebben. Als er 1 auto stopt, stopt er alles. Geen knipperlichten etc.... :mrgreen:
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Dag Remie.

Wellicht kun je het ketting-systeem nabouwen m.b.v. gietmalletjes o.i.d..
Dan kun je de te maken afstand zo groot maken als dat je zelf wilt. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Citaat van: Wijbe op zondag 07 april 2013, 17:40:09
Zou toch gaan voor een digitaal systeem. Alle auto's die dezelfde snelheid hebben. Als er 1 auto stopt, stopt er alles. Geen knipperlichten etc.... :mrgreen:
En dat is dus veel te veel elektronica voor mij ;-)

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 07 april 2013, 19:03:55
Dag Remie.

Wellicht kun je het ketting-systeem nabouwen m.b.v. gietmalletjes o.i.d..
Dan kun je de te maken afstand zo groot maken als dat je zelf wilt. :idea:

Groeten,

Erik.

Dat klinkt als een goed idee! Ik heb geen idee hoe dit werkt, ik neem aan dat je een rubbere gietmal kan maken en zodoende plastic daarin kan gieten.
Natuurlijk moeten de banen waardoor de ketting gaat zo glad mogelijk zijn, zal dit te bereiken zijn? En dan de ketting zelf zit met een klikverbinding in elkaar, ik weet niet of dit giet materiaal stevig genoeg wordt?
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
zou je bij een magnorail de magneet niet kunnen 'storen', dan zou je autotjes kunnen laten stoppen enz.
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Remie, de uitbreiding met Magnorail is niet zo duur als hier wordt beschreven. Je kunt ketting, motor, fietsen etc. allemaal los kopen, zie maar op de site van Magnorail, hier staan de prijzen erbij.

Gr, Ad
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Citaat van: Simon v.d. Tang op maandag 08 april 2013, 14:28:32
zou je bij een magnorail de magneet niet kunnen 'storen', dan zou je autotjes kunnen laten stoppen enz.

Dit is geen weekijzeren magneet, dus ik denk niet dat je de veldlijnen kan beïnvloeden? Anders opent dit perspectieven!
Citaat van: Ad48 op maandag 08 april 2013, 14:59:36
Remie, de uitbreiding met Magnorail is niet zo duur als hier wordt beschreven. Je kunt ketting, motor, fietsen etc. allemaal los kopen, zie maar op de site van Magnorail, hier staan de prijzen erbij.

Gr, Ad
Volgens mij wel. Als ik op de site kijk, dan zie ik dat je 20 euro per 60 centimeter betaalt. Alleen het fietsertje zelf is niet gek duur, de rest wordt wel aantikken als ik een baan van rond de 5-6 meter ga maken. Ik heb geen verdwijnpunten, dus ik moet wel door de hele stad de baan aanleggen. In een startset is het goedkoper, en je hebt twee motoren nodig, dus zit je wel vast aan twee startsets?
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Citaat van: Remie op maandag 08 april 2013, 16:15:52
Citaat van: Simon v.d. Tang op maandag 08 april 2013, 14:28:32
zou je bij een magnorail de magneet niet kunnen 'storen', dan zou je autotjes kunnen laten stoppen enz.

Dit is geen weekijzeren magneet, dus ik denk niet dat je de veldlijnen kan beïnvloeden? Anders opent dit perspectieven!

k weet er niet zo heel veel van, maar ben erna opzoek:
je kan m storen door:
- afstand magneet/metaal of magneet/magneet te vergroten
- tussen deze twee een storend/neutraal materiaal stoppen
- een nog sterkere magneet het fietsje/autootje weg te laten trekken
- de magneten vervangen door elektromagneten(lastig?)

dit is t tot nu toe, iemand nog suggesties?

gr simon

edit: foutje citaat
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hoi allemaal,

Helaas zelf nog geen baan door omstandigheden helaas  :-(

Natuurlijk kost dit geld het is een hobby 
....maar wat kost een treintje ook een paar honderd.

Ik zie het anders, het brengt de rest van de Scenery tot leven net als lichtjes dat in de stad of je dorp

Persoonlijk vind ik de combinatie mooi  digital car system bv DC-Car of MCC  en dan daarnaast de fietsers
kijk bv eens wat treinbeginner al heeft gemaakt

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23927.msg741980#msg741980



Wat is er nu mooier om de rest van je stad of dorp ook te zien bewegen en leven.kijk maar eens op de diversen grote banen...

De techniek is niet heel moeilijk   en van bv DC-Car is de elektronica niet heel moeilijk  en er worden door hun vaak workshops gegeven.
http://www.miniatuura.nl/miniatuura/


Echt de fietsers en auto's  is echt een aanwinst en iedereen zal met open mond staan te kijken.
en ja het is misschien een trein minder, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, die trein komt er dan ook wel weer misschien iets later dan gepland maar dan rijd ie wel zu'n rondjes op een hele mooie baan.


Groetjes Eric
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hoi Simon,
Omdat het kleine magneetjes op een ketting zijn, zal je deze niet kunnen vervangen voor spoeltjes. Alle methode die je hier noemt, zullen erg lastig te verwezenlijken zijn vrees ik. Een materiaal tussen de magneet en het ijzer stoppen heeft geen zin, je kan een magneetveld volgens mij niet beinvloeden?
De sterkere magneet zal een spoel kunnen zijn, echter zal ik niet weten hoe je de car weer terug op de ketting gaat krijgen. Hartelijk dank voor het meedenken.

Groets,
Remie
Re: Dit is wel heel erg mooi!
Hallo Eric,

Dat is een erg mooie baan die je hier toont! Het niet kunnen kopen van een trein speelt geen rol. Omdat ik volgend jaar ga studeren, zal het handig zijn wat geld achter de hand te hebben  :thumbup:

Ik heb het draadje doorgekeken en zie dat de bouwer zelfs drie motoren heeft gebruikt.

Digitale carsystem ga ik niet aan beginnen.

Groet,
Remie