Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwvoorbeeld V36

Gestart door huub zaterdag 28 april 2012, 00:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Ombouwvoorbeeld V36
Ik heb nog wat foto's van een Analoge lok die Digitaal werd.
Het betreft een V36 die met een ESU-magneet en een Lokpilot 4 omgebouwd is.
Ik heb gekozen voor de standaard procedure, geen "blitse" 5 sterrenmotor dus.


Foto 1: het origineel



Foto 2: origineel zonder kap



Foto 3: alles uit elkaar gehaald - er zitten slechts 5 schroefjes in de lok:
1. de kap, 2. het omschakelrelais, 3. de sleper, 4 en 5 zitten door het schild geschroefd.
De soldeerbout was ook nodig.......



Foto 4: de permanente magneet geplaatst - met gevoel (oftewel gepruts  :)) zodat de mechaniek goed loopt. Let op de kleine plastic nokjes die aan de magneet gegoten zitten.
Indien nodig EERST het beroemde wasbenzinebad geven, drogen en smeren (met een KLEIN drupje olie). De magneet paste niet correct op het frame, dus is er iets aan afgevijld. De gele "palen" zijn twee aansluitingen om de motor te testen en die komen van mijn gelijkspanningsvoeding af. Tussen de gele "palen" zie je ook de enige toegestane condensator zitten.



Foto 5: de decoder en de standaard printplaat (die ik gebruik voor van alles en nog wat).



Foto 6: Naast de decoder het op maat gemaakte stukje printplaat, de schroef (uit het relais), een soldeerlip voor de lokmassa-aansluiting (de zwarte draad van de decoder dus) en 2 stukjes IC-voetjes, op maat geknipt.



Foto 7: De stekker van de decoder op de strips gestoken. Dus eerst proberen of het wel past !



Foto 8: Hier is goed te zien dat de strips a-symmetrisch zijn, dus opletten dat ze netjes passen op het decoderstekkertje. De rode draad komt van de sleper.



Foto 9:De decoder ingeplugd. Kan er dus zo weer af. Altijd gemakkelijk !



Foto 10: Te zien zijn de motoraansluitingen (grijs en oranje draad) en de Led i.p.v. het lampje.



Als er vragen zijn graag gewoon stellen !

grv Huub
Re:Ombouwvoorbeeld V32
Huub.... 't is een V36.... Is ook een mooie lok om met verlichting te experimenteren.... klikkie

Walter
Re:Ombouwvoorbeeld V32
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V32
hey Huub,

tjonge, je doet me een paar tips aan de hand met de IC stekkers en printje!  B)

(V32 = V36) -> ik herken 'm  ;)

Wist niet dat je aan de magneet kon gaan vijlen. Hoe nauw luistert het eea, het mechaniek van de 3029 waarmee ik bezig was gaat erg slecht, ik heb alles al een keer vervangen; ander anker, andere magneet, andere decoder, andere koolborstels, pfft, maar niks helpt, hij gaat echt over zijn nek (ik weet dat hij het goed kan doen omdat ie soms de geest krijgt en een rondje soepel loopt)  :help:

Had het wel opgegeven na 2 avondjes gerommel, het is ook niet zo'n wereldlokje, maar het zou wel leuk zijn... Had ook grootse weatherplannen voor het kapje als ie nettjes reed.. anyway, magneet past prima, met de nokje in place maar ik had wel het idee dat het anker er wat a-synchroon inhing. Iets losser monteren hielp niks, iets vaster ook niet. Vijlen had ik nog niet geprobeerd...

Oh welke weerstand heb je aan de led gehangen?

Groetjes Michel
:)
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Walter, bedankt zeg !

Ga ik toch hardstikke de fout in met het typenummer  8o
En dat staat ook nog recht voor mijn neus ........
Mijn exemplaar komt uit een set: 2858 en het is een groene zoals je kan zien.

Michel: ik wil best een foto voor je maken om te laten zien waar ik moest vijlen.
Het spul moet toch precies genoeg in elkaar gezet worden om goed te kunnen werken.
De stekkers en printje: dat komt hier prima uit, maar als je niks hebt kan je ook nog de ESU-exemplaar bestellen. Maar mijn systeempje werkt gewoon prima omdat het contra-deel op het printje zit en dus lekker vast zit aan het frame.
En ik heb die zooi gewoon hier liggen dus dat kost me niks  :)

O ja, de Led, die kreeg van mij een 1k weerstand. Dat mag bij deze led wel lager zijn, maar het hoeft niet - licht zat.

grv Huub
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Citaat van: huub op zaterdag 28 april 2012, 01:03:02
Michel: ik wil best een foto voor je maken om te laten zien waar ik moest vijlen.

Dank Huub, dat hoeft niet. Maar zat er ruimte tussen je lokframe en de magneet? Of heb je anderszins aangepast met vijlen (ervaring?) Ik constateerde wel ruimte -fractie van een mm- bij de 3029 nadat alles vast was gedraaid tussen schildje en magneet. Magneet zelf zat goed aan de body.

Citaat van: huub op zaterdag 28 april 2012, 01:03:02
O ja, de Led, die kreeg van mij een 1k weerstand. Dat mag bij deze led wel lager zijn, maar het hoeft niet - licht zat.


OK! dat is wat Teunis ook adviseerde voor een trial and error aanpak, heb al een winkelwagen geladen bij conrad maar nog niet doorgevoerd  :D

Gr Michel
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Om dat aan te geven moet ik wel een foto plaatsen.
Je ziet dat het plastic van de magneet niet meer recht is ........


Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Ah ok, duidelijk! Ja, dat is toch wat anders dan ik aan de hand heb. Dankje  :)
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Hallo Huub,

Hoe heb je de verlichting opgelost?

En heb je op dat printplaatje achter de bevestigingsschroef een afstand houder zitten?

Of lijkt het maar zo dat je stekkerverbinding aan de achterzijde tegen de massa aan komt?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Leuke ombouw Huub.

Hans, volgens mij zet er op het frame al een meegegoten afstandbus, anders zou het relais ook niet hebben gepast.

Ik heb ook al eens lopen klooien met zo'n magneet in een Br 515 accu triebwagen.
Paste voor geen meter en na veel prutsen en vijlen liep het motortje wel als een zonnetje.
Maar voor de doorsnee modelspoorder, die net z'n eerste lokje heeft opengemaakt, gaat dit toch wel een probleem opleveren.
Re:Ombouwvoorbeeld V36
AnalogDriver
gast

Re:Ombouwvoorbeeld V36

Huub,

Prachtig ombouwvoorbeeld en verslag, Wiki-waardig.

Met de verlichting is dit natuurlijk wel wat bijzonder en makkelijk, één lichtpunt.

Het idee van een printje met 21 polige stekker gebruiken op de plek van het relais, kwam ik ook op der Dortmund beurs tegen als kant en klaar produkt.
Maar zo te zien ook prima zelf te maken.

Hajo
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Nette ombouw, slechts 1 vraag, waarom zit het motorschild op zijn kop?
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Citaat van: Wijbe op zaterdag 28 april 2012, 10:56:15
Nette ombouw, slechts 1 vraag, waarom zit het motorschild op zijn kop?

Ik denk voor een maximale doorkijk door de cabine  ;)

gr michel
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 28 april 2012, 12:06:01
Citaat van: Wijbe op zaterdag 28 april 2012, 10:56:15
Nette ombouw, slechts 1 vraag, waarom zit het motorschild op zijn kop?

Ik denk voor een maximale doorkijk door de cabine  ;)

gr michel

Hoi Michel,

Denk dat je bedoelt dat er geen zicht is op bedrading,want de motor hangt toch wel in het zicht,en wordt er haast niet kleiner of slanker door :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouwvoorbeeld V36
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 april 2012, 02:25:27
Hallo Huub,
Hoe heb je de verlichting opgelost?
En heb je op dat printplaatje achter de bevestigingsschroef een afstand houder zitten?

Hans, het stukje printplaat ligt los, met de koperzijde naar boven - ik wil geen kortsluiting.
Ik wilde het eigenlijk vastplakken, maar mijn seconden-lijm is weg ?
Het blijft ook zo wel op z'n plaats liggen door de stevigheid van de aansluitdraad, dus laat ik het maar zo.

Hajo, het is geen 21-polige aansluiting (maar dat wist je al) want dat levert helemaal niks extra's op, is alleen een stuk duurder.

Wijbe, het schild zit nu zoals het zat toen ik de lok kocht, waarom moeilijk doen ?

grv Huub

ps iedereen bedankt voor de reacties !
Re:Ombouwvoorbeeld V36
wesleycockerill
gast

Re:Ombouwvoorbeeld V36
Dat ziet er al netjes uit hoor! :thumbup:

Veel sucses nog
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Hannyvan
gast

Re: Ombouwvoorbeeld V36
Huub, zie de foto?s niet, Hans
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
 @citaat Komt door het beleid van o.a Photobucket en Imageshack. Daardoor zijn de foto's niet meer zichtbaar zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=68556.msg1193973#msg1193973
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Huub nogal logisch je zegt het zelf seconden lijm is weg gebeurt vaak dat seconden lijm verdwijnt na enkele seconden daar is het ook seconden lijm voor he.  8o
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Als er interesse is voor de foto´s, dan wil ik die best wel nog eens plaatsen.
Voor zover ik ze nog compleet heb: ze zijn 7 jaren geleden gemaakt.
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Huub, ik heb interesse in de foto's van de v36 ombouw.
Ik ben besig met de ombouw van twee v36 locs.

mvg Frans
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Dan hier de foto´s, deel 1:

Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Deel 2:
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Huub, bedankt!
mvg Frans
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouwvoorbeeld V36
Ik heb deze lok ook omgebouwd met de originele marklin ombouw set wat de motor aan gaat .
deze lok loopt als een zonnetje zonder dat ik ook maar ergens heb moeten aan vijlen of schuren .
lokpilot V5 er in en het volgende zijn de roco ontkoppel koppelingen .
deze zijn binnen maar moeten er nog ingezet worden.
ook is er een cabine licht dat aan gaat als de lok stopt .
alleen ik heb de jocadis verf gebruikt en daar is het verkeerd gelopen met de kleur.
dus de loc word terug van de verf ontdaan en terug opnieuw gespoten als het terug wat warmer is