Er is weer wat vooruitgang te melden. Af en toe heb ik wat kunnen werken aan mijn baan. Vind zelf dat ik een beetje chaotisch bezig ben, maar het zal ooit wel ergens toe leiden.
Het framewerk is af en er zijn voldoende ringleidingen gemaakt om met meerdere boosters te kunnen werken. Wat hout er op en ik zou het eerste schaduwstation kunnen gaan leggen, ware het niet dat ik nog helemaal geen ervaring heb met automatisch rijden en dat soort dingen. Het is toch wel handig om daar een beetje mee om te kunnen gaan.
Dus heb ik wat platen op het frame vastgemaakt en een proefbaan uitgelegd.
waarmee ik ga proberen om Koploper een beetje onder de knie te krijgen. 1 1/2 jaar terug een cursus gevolgd bij HIP. Ik hoop dat er wat van is blijven hangen.
Het heeft lang geduurd, maar tenslotte besloten dat het Koploper moet worden. Niet omdat ik dat beter vind dan iTrain, maar simpel omdat het gratis is en bijzonder uitgebreid. Ik zal er wel jaren zoet mee wezen om de beginselen onder de knie te krijgen.
Ik heb ook heel lang getwijfeld over welk besturingssysteem ik wilde hebben. Maar de makkelijke manier waarop loks met de ECOS kunnen worden geprogrammeerd gaf tenslotte de doorslag, naast het feit dat ik een aantal maanden geleden een ECOS 50200 erg goedkoop op de kop tikken.
dus dat ook maar gedaan.
Een oude Toshiba laptop Portégé 7200 (pentium 3
)
maakt het besturingssysteem compleet. Heb er een paar dagen over gedaan om het ding fatsoenlijk onder Windows XP te kunnen laten werken. Maar tenslotte is dat gelukt. Koploper start vlot op'
Drie S88 modules (Rosoft)
lagen ook al meer dan twee jaar te verstoffen. Heb ze aan elkaar gemaakt en vastgeschroefd op een plek waar ik er gemakkelijk bij kan. Uiteraard ontbreekt het kabeltje om ze te verbinden met de ECOS 50200.
De wissels
worden straks aangedreven door servo's. Ik heb inmiddels een mal gemaakt om strookjes aluminium of hard plastic te kunnen zagen/snijden, waarmee ik ze aan de wissels wil bevestigen. Die methode heb ik afgekeken
bij Koos (KdeB)
De servo's op hun beurt worden aangestuurd via een OC-32 van Leon van Perlo. Met wat hulp van Ben heb ik de ondersteunende software inmiddels ook op de Toshiba aan de praat. Het aan elkaar knopen van de OC-32 en de Toshiba geeft nog wat hoofdbrekens. Er is een voeding voor de OC-32. Ik moet er alleen nog achter komen hoe ik van dat ding de "plus" en de "min" uit elkaar houd, want de OC-32 schijnt met een verwisseling niet erg in zijn nopjes te wezen.....
Er was wat tekenwerk voor nodig in Wintrack, maar de proefbaan ziet er als volgt uit:
Voor een proefbaan ziet dat er wat ingewikkeld uit, maar daar is over na gedacht.
Wat in koploper straks als eerste wordt ingegeven is veel minder., nl. de groene sectie
Wanneer ik het voor elkaar heb om daar onafhankelijk en met regelmaat, zonder botsingen 4 treinen te laten rijden, zal ik al super blij zijn.
Werkt dat eenmaal, dan volgen de uitbreidingen.
Eerst de blauwe sectie wat een dynamisch schaduwstation moet worden, daarna de oranje sectie uitbreiding van dynamisch schaduwstation en tenslotte de gele sectie, het rangeer gebied. Wat daar moet gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk, maar zelf wil ik ook wel een beetje aan de knoppen blijven zitten
De groene sectie heb ik verdeeld in blokken.
Op de eerste foto kunnen jullie alle draden nog zien liggen.
Kortom voorlopig ga ik me niet vervelen.
vr.gr.
Jurrien