Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Jurrien, enige vooruitgang

Gestart door Jurrien donderdag 26 april 2012, 18:51:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Gisteren had ik weer wat tijd om bezig te zijn met de hobby. Er lagen nog een kleine 20 bezetmelders te wachten op de isolatiemaatregel. Daarna de OC-32 onder handen genomen en alle chips op verwisseld. Gelukkig had ik nog een stukje gereedschap waardoor dat moeiteloos kon worden gedaan. Ben nogmaals bedankt!  :thumbup:

         

         
Volgende karwei is om onder elke wissel die er nu ligt een servo te bevestigen. Zoals al eerder gezegd, de methode heb ik van Koos (KdeB) geleend. Onder andere zijn voor dit klusje bevestigingsplaatjes nodig. Heel dunne, liefst zo dun mogelijk. Had ook een adresje gekregen om een paar dunne plaatjes aluminium te bestellen. Maar daar hangt dan weer een prijskaartje aan en de verzendkosten komen er boven op. Bovendien vind ik locomotieven leuker om te zien dan bevestigingsplaatjes onder een wissel. Het budget voor die bevestigingsplaatjes is dus eigenlijk nihil. Het kwartje viel toen ik op m'n werk bezig was een whiteboard te gebruiken om iets uit te leggen. Ik tikte met de stift er tegen aan en..... Hé waar is dat van gemaakt? Hebben we nog niet ergens een afgedankt exemplaar staan? Nee dus, maar bij Het Goed in Lelystad stond er nog één. ? 0,75  :D :D
En dat zag er zo uit:


Gesloopt is het dan dit:   


of dit:


binnenwerk is van karton, wat met een beitel makkelijk weg te halen is. (hamer niet nodig O:-D)


schoon:


De slijptol even gebruikt en een strookje gemaakt. Voorlopig heb ik genoeg plaat om tot in lengte van jaren vooruit te kunnen. Mocht iemand eens een strookje nodig hebben? Ik zie een PB wel voorbij komen.


Het maken van de bevestigingsplaatjes laat ik nu maar even voor wat het is. Het duurde wat langer dan ik dacht 8o voordat ik iets had waar ik tevreden mee was. Daarna duurde het nog veel langer voor de eerste servo werkend onder de wissel had zitten: :roll:


De verbinding tussen de servo en de wissel is een recht gemaakte paperclip. Waar ik tegen aan liep was dat het oogje af en toe van het lipje losschoot. Dat heb ik opgelost door een heel klein gaatje te boren in een opstaand stukje steun voor het bevestigingsplaatje van de wissel en door dat gaatje een koperdraadje te leiden wat ik onder de servobevestingsplaat achter een bevestigingsbusje terug laat lopen. De uiteinden een paar keer in elkaar gedraaid. En het probleem was opgelost.


Om de servo's goed te kunnen bevestigen heb ik busjes nodig. Had nog een lege stift liggen van een balpen. Die op maat gemaakt (een Dremel is een fijn stukje gereedschap :D) en dan kunnen ze toe vastgezet worden.

De komende tijd dus maar bezig gaan met servo bevestiging.

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Jurrien, moet het originele afdekplaatje van het wissel er niet weer onder. Volgens mij valt nu de aandrijving er onderuit als je het wissel omdraait.

Gr.  Charlie
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Dag Jurien,

Hoe vang jij het ongecontroleerd uitslaan van de servo's op? Dat gebeurt toch af en toe?
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Ik zit mee te kijken op mijn mobiel maar zie ik nu sinkdrivers in source sockets?

Gr, Ben.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Volgens mij moest ik ze omwisselen. Dat is gedaan! Maak me nu a.u.b. niet in de war :-( :-( :-(

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citaat van: Fredi op donderdag 25 december 2014, 13:23:08
Dag Jurien,

Hoe vang jij het ongecontroleerd uitslaan van de servo's op? Dat gebeurt toch af en toe?

Voor zover ik weet, kan ik dit heel nauwkeurig met instellingen op de OC-32 regelen. Maar zover is het (helaas) nog niet........

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Natuurlijk kun je de OC32 heel nauwkeurig instellen, maar dat is voor als het goed gaat, ik bedoel als je een ongecontroleerde uitslag hebt bij het inschakelen van de voeding bijvoorbeeld of door een storing.
Gebruikelijk is toch een verend gedeelte in de aandrijving in te bouwen? Anders wipt de aandrijving misschien wel los, en dat op een hele boel servo's tegelijk.
Of ben je nu zeker dat je daar met OC32 geen last kunt van hebben? Ik heb er zelf geen ervaring mee en ben nogal een doemdenker...
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Beste en gewaardeerde doemdenker :D :D :D

Ik ben de trotse bezitter van een servotester. KLIK. Waarvan ik inmiddels weet hoe die werkt............ Die kan alleen de maximale uitslag. Je kunt hem niet instellen. Die heb ik op deze constructie een tijdje losgelaten. Nadat ik het koperdraadje had geplaatst is het oogje niet meer losgewipt. Ik ga er nu maar vanuit dat dit zo blijft. Wat die OC-32 precies gaat doen, moet ik nog ondervinden. Maar ja wanneer dat gaat gebeuren is onbekend, want Ben is geloof ik niet snel tevreden :? :? :?

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Ik ben toch benieuwd hoe het zich zal gedragen op de baan.
Zelf ben ik ook van plan eerstdaags enkele M-wissels te voorzien van servo's, maar ik ga toch een verende aandrijving gebruiken, beter voorkomen dan genezen denk ik altijd :-)
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citaat van: Jurrien op donderdag 25 december 2014, 16:39:58

...... want Ben is geloof ik niet snel tevreden :? :? :?


Jij kiest voor aansturen van 32 servo's en daarvoor heb je per groep van 8 uitgangen een weerstandsbankje geplaatst op de plek van de sinkdriver. Meer dien je niet te doen. Het is per groep van 8 OF weerstandbankje, OF sinkdriver OF source driver, NIET beide. Uitzondering is sink en source driver plaatsen om een motor 2 kanten op te kunnen laten draaien maar dat is niet van toepassing.

Dus: alleen 4 weerstandbankjes, de 4 andere IC's moeten eruit.

Gr, Ben.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Ik begin die verkoper steeds minder te mogen :evil: Duidelijk destijds uitgelegd dat mijn OC-32 bedoeld was om servo's mee aan te sturen. Daarom kreeg ik nog 4 chips mee. Die kon ik er zo induwen en dan was het klaar!!!! Waarom levert die @&%^*@$%^!@)&^ me dan een printplaat met vier chips er op, die er niet thuis horen als ik servo's ga aansturen???? Maar goed. Ik ga die vier chips er af halen. Opbergen en me afvragen wat ik met die chips ga doen.

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Je had ook eens in de handleiding kunnen kijken waar je ze erin had moeten drukken.
Of zeg ik dan iets heel geks?
Beetje goedkoop om een verkoper de schuld te geven terwijl je geen idee hebt wat je in je handen hebt.Laat staan hoe het werkt.

Volgens mij wordt dat ding standaard met die chips geleverd.
Maar ik heb me er verder nooit in verdiept.

Mvg,Robin
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
PicommIT Zwolle heeft op dinsdag 30 december een inloop informatie avond helemaal voor niets. Lijkt me wel wat voor Jur. Op 2 en 3 januari zijn er ook open dagen. Het geeft wellicht meer inzicht anders blijft de hele automatisering van je baantje "aapje leert kunstje".

http://www.picommit.nl/

Voor de lezertjes: ik heb geen belangen dus val me s.v.p. niet lastig!

Gr, Ben.
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Citaat van: Hero op donderdag 25 december 2014, 22:59:59
Je had ook eens in de handleiding kunnen kijken waar je ze erin had moeten drukken.
Of zeg ik dan iets heel geks?
Beetje goedkoop om een verkoper de schuld te geven terwijl je geen idee hebt wat je in je handen hebt.Laat staan hoe het werkt.

Volgens mij wordt dat ding standaard met die chips geleverd.
Maar ik heb me er verder nooit in verdiept.

Mvg,Robin

Handleiding van de OC-32 van voor naar achter en van achter naar voor doorgelezen. Voordat ik het ding uitpakte :) En het is zeker niet goedkoop om bijzonder ontstemd te zijn op de verkoper. Als ik die duidelijk vertel wat ik van plan ben, waarvoor ik de OC-32 ga gebruiken, mag ik verwachten dat hij mij levert wat ik vraag. En daarbij duidelijk uitlegt dat de vier chips die er op zitten verwijderd moeten worden en daarvoor in de plaats de vier bijgeleverde weerstandsbankjes dienen te worden geplaatst. En verder interesseert de interne structuur mij geen biet. Hoe de ontwerper er in geslaagd is om voor erg weinig geld zo'n veelzijdig apparaat te ontwikkelen wil ik ook niet weten. Ik vind dat echt razend knap, maar mij interesseert maar één ding en dat is dat ik wil weten wat ik moet doen om dat ding 32 servo's te laten bedienen. In de woorden van Ben:

Citaat van: Spoorman op vrijdag 26 december 2014, 07:49:39
Het geeft wellicht meer inzicht anders blijft de hele automatisering van je baantje "aapje leert kunstje".
Gr, Ben.

Ik zou zeer tevreden zijn als dit aapje ;) dat kunstje onder de knie heeft. Helaas is aapje voorlopig nog bezig kunstje te leren. :o) Maar gelukkig zijn er meesters die het aapje dat kunnen en willen leren, waarvoor dit aapje bijzonder dankbaar is. :thumbup:

Helaas moet ik 30 december tot 21.00 werken, anders was ik naar Zwolle getogen.

vr.gr.
Jurrien
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
't Ja, er is blijkbaar alleen nog cash & carry en dan zijn de handelaren verwonderd dat iedereen zijn spullen via internet koopt.
Als je alles zelf moet uitzoeken in de handleiding (die er dikwijls ook al niet meer bij zit) weet ik toch niet meer wat de meerwaarde van de meerprijs van de handelaar is.
Een beetje hulp als je zelf aangeeft wat je met het gekocht spul wilt doen is toch het minste dat je kunt verwachten?
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Zo te lezen heb je alles gekregen wat je nodig hebt.
Ik denk dat het handiger was geweest de verkoper te vragen om ze te plaatsen.
Heb je meer aan dan een beetje boos op hem te zijn en hier zwart te lopen maken.


Vergelijk het met de aankoop van een lok en een decoder. Een deel van de mensen vraagt hem te plaatsen en de rest doet dat liever zelf.

Robin
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Re: baanplan Jurrien. Enige vooruitgang
Beste Robin.

Als ik jou was zou ik de "Oh, wat zijn wij snel gekwetst" modus even uitzetten. Nergens maak ik een onbekende verkoper zwart. Ik uit alleen kritiek op deze man en laat blijken dat ik ontstemd ben. Ik denk dat zulks op ons forum is toegestaan. Ik noem geen namen. Die weet ik trouwens ook niet. Wel weet ik dat ik de OC-32 niet van de ontwerper heb gekocht.
Ik heb  inderdaad gekregen wat ik nodig heb, alleen ontbrak daarbij de goede voorlichting.
Wat ik op het moment van aankoop allemaal had moeten doen is wijsheid achteraf, waarmee niemand nog nooit iets is opgeschoten.

vr.gr.
Jurrien.
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Houdt het verhaal hier op?
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Nou nee. Was wel langdurig stil gelegd. Maar sinds enige tijd weer met de treintjes bezig. Ik hoop dat ik eind februari iets kan laten rijden. Daar zou ik al heel blij mee zijn.
Proefbaan is wat groter uitgevallen dan oorspronkelijk bedacht.







Maar goed, dat geeft dan ook weer meer mogelijkheden om te oefenen. Maar zoals de foto's laten zien, er is nog wel wat te doen.....
Itrain is onlangs aangeschaft. Maar ik moet nu weer veel loshalen, omdat ik vergeten ben om de blokken waarin de bezetmelders liggen, te isoleren. Daarna alle draadjes onder de tafel aan de ringleiding solderen. En dan maar eens kijken wat er gebeurd als ik de ECOS er op aansluit.

mvg
Jurrien
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Wat stuur je zoal met je OC32 aan?
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Baan van Jurrien, enige vooruitgang
Hoi mphoi,

Lees dit draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47093.0  maar eens door.

mvg
Jurrien