Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hollands Molendam: 22-3-'15: Groen & zelfbouwhuis is nu echt bijna af!

Gestart door ykram woensdag 25 april 2012, 19:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
NICE PICS MARK!!

Maar wat is dat nou? Kom ik net terug, ga jij weer weg! Haha. Nee hoor, ga lekker van de zon genieten. Piet geeft dagelijks een '10' voor alles, dus dat zit wel goed..  XD  :D

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
Je hebt groot gelijk.

Tony
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
@Roeny: dankjewel Jeroen! Haha ik blijf wel gewoon op het forum hoor :D maar wat minder bij de baan.
              Ben blij dat Piet elke dag een 10 geeft, wel een beetje eentonig van die fries..

@blauweengel: ja toch, vind ik ook  ;)


Vandaag naar Utrecht geweest, erg mooie stad.
Ik dacht dat er alleen een marklin store zat, maar aan de overkant zit gewoon nog een winkel: Kuijper's.
Echt een leuke winkel! Ik heb er wat groen gekocht en een artitec huisje. En niet die gene die Rienk mij aanraadde, dat was namelijk blokpost. Nope ik heb arbeidershuisje gekocht. Vanavond maar lekker beginnen met schilderen in de tuin aan het huisje. Oeps, ben ik toch weer bezig aan de baan..  :P

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
CiteerEn niet die gene die Rienk mij aanraadde
:? :D

Arbeidershuisje is ook leuk hoor ! Erg mooie winkel is Kuypers Hobbyhuis. Ben benieuwd hoe het huisje gaat worden. Eigenlijk moet je nog 2 of 3 arbeidershuisjes erbij kopen, stonden namelijk vaak in rijtjes en niet alleen >:-D Zo blijf je bezig ;)

Groeten,

Rienk
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
Idd Rienk, arbeidershuisjes zijn erg leuk! Nog kijken of ik er meer ga kopen.. Anders is de rest maar gesloopt ofzo... :D  Die winkel is inderdaad erg nice, maar wij 2 hebben er aan de overkant niks te zoeken (de marklin store). Zelf ben ik ook erg benieuwd naar het resultaat.

Als het echt niet lukt schakel ik jouw hulp in!  ;)

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Hallo allemaal,

Weer even een kleine update, na een warme zomer en vakantie in Portugal weer eens lekker verder gegaan met de baan.
Voor mijn vakantie had ik al aangekondigd dat in het arbeidershuisje van artitec had gekocht. Het huisje is inmiddels af, hier een foto van het zelf geschilderde huisje:





Ook heb ik ooit een hoog grachtenpand van hollandscale gekocht, alleen vond ik hem wel te hoog. Die heb ik even letterlijk een kopje kleiner gemaakt, dit was hoe het pand er eerst uitzag:

Voor:(middelste pand)


Na:





En op het nieuwe gedeelte stukje weg (de rest is denkbeeldig, dus halve weg) en berm gemaakt, en fietspad achter de berm.




Binnenkort krijg ik een spiegelreflexcamera, kreeg ik nog voor me examen, en heb ik nodig voor mijn opleiding.
De foto's worden dan ook scherper (zoals bij de laatste 2 foto's lijkt het net een groene plak met berm.. maar door de kwaliteit van de camera ziet het er heel anders uit als in het echt).

Dankjewel voor het lezen!

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Het HS-gebouw heb je netjes aangepast :thumbup: en dat gebouw van Artitec ziet er heerlijk verwaarloosd uit, alsof die bijna klaar is voor de sloop :thumbup:.

Als ik je groenvoorziening zo bekijk heb je goed opgelet toen Myron het even voor kwam doen. Mijn complimenten.
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Hoi Mark

De huisjes zienn er prachtig uit. :thumbup:
Evenals het groen.

Tony
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
dat schiet al lekker op  :thumbup: GZD!
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Heey Mark,

Leuke pandjes, Dat HS pandje lijkt zo´n vernieuwd appartementen complex :thumbup: Ook je Artitec huisje is erg leuk. (Alhoewel ik Blokpost 13  nóg leuker vond :D)

Heb je nu wel het goede bochtstuk rails voor dat nieuwe stuk ? De vorige keer toch niet ? Begrasen ziet er ook top uit. Daar kan je mij mooi meehelpen als je binnenkort samen met Myron langskomt. :)

Groeten,

Rienk
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Haai Mark,

Dat arbeidershuisje vind ik in het bijzonder echt heel mooi geworden! :thumbup:
Zelf gebruik ik ook een spiegelreflexcamera. Als je dan foto's maakt op 'landschap' mode, ziet de modelspoornatuur er super fraai uit.
De aanschaf kost een paar centen, maar ik heb en zal er zeker nooit spijt van krijgen.

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: 18-8-'13 Huisjes en groen
Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor de leuke reacties :thumbup:

@Gerard: Dankjewel Gerard, ik ben blij dat je het weer mooi vind  O:-D

@blauweengel: Dankjewel Tony!  :thumbup:

@Julian: Thx, jaja gaat snel. Het moet ook niet té snel gaan, anders heb ik straks niks meer te doen :P

@Rienk97: Dankjewel Rienk! Dat HS huisje was eerst hoger, daar had ik al appartementen ingemaakt, maar daar zijn nu 2 verdiepingen uit.. Dus ook minder appartementen. Achja, nu zit er een woning boven. Haha ja sorry van blokpost, maar ik denk niet dat het gaat passen aangezien die vrij lang is. Maar het was iig een erg goed idee. Maar ik wel nog wel een ander huisje op die plaats hebben staan.
Welk stuk rails bedoel je? Van het rangeertje? Die doet het nu helemaal :D Dankjewel voor je leuke complimenten  :thumbup:

@Roeny: Ook hallo Jeroen! Dankjewel, dat arbeiders huisje is ook echt een (*&*#@%!) werk, maar je krijgt er wat moois voor terug blijkbaar :D Aha, jij heb ook een spiegelreflex, bevalt die je goed? En welke heb je? Ik kan niet wachten tot ik er één heb. Dankjewel voor je reactie  :thumbup:

Weer verder geweest met begrassen aan de andere kant van het fietspad. Foto's nu eens met de iPad gemaakt, misschien iets beter..





Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 19-8-'13 Weer wat groen erbij
Ziet er goed uit Marky :D

Kan de plan v trouwens al een volledig rondje op de baan rijden?

Mvg Danny
Re: Hollandse baan Molendam: 19-8-'13 Weer wat groen erbij
Citaat van: ykram op maandag 19 augustus 2013, 19:09:04
... Aha, jij heb ook een spiegelreflex, bevalt die je goed? En welke heb je? Ik kan niet wachten tot ik er één heb. Dankjewel voor je reactie  :thumbup:
Ik heb een Nikon D5100. Vooral gekocht voor de foto's, maar tegenwoordig kunnen ze ook allemaal 1080p filmen. Hij heeft hetzelfde sensor als een D7000, dus n.m.m. de beste prijs/kwaliteit verhouding. Als je je echter puur focust op het maken van filmpjes, kan je beter voor een Sony gaan. Die hebben dat wat beter voor elkaar. De Nikon maakt bij automatisch focussen 'nogal herrie', en dat neemt de mic weer op. Een externe mic lost dit probleem prima op. (accessoire) Maar dat is dan ook wel het enige 'nadeel'. De kwaliteit van de video's en foto's zijn verder uitstekend.

Als je het goed vind, hier drie gemaakte foto's:

Landschap mode, 18-55 lens


Spelen met ISO waarden, P mode, 18-55 lens


Macro mode, 18-55 lens

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: 19-8-'13 Weer wat groen erbij
Gras ziet er weer goed uit. :thumbup:

Groeten,

Rienk
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Hallo allemaal,

@Oetbeem: Dankjewel Danny  :thumbup: De plan V kan helemaal buitenlangs rijden, dat is precies zoals ik het wil  :D

@Roeny: Zo, ik heb weer genoeg informatie, dankjewel  :thumbup: Erg mooie foto's! Dankjewel voor de moeite, leuk om te zien  ;)

@Rienk97: Kijk, dat is een mooi compliment  :thumbup:

Ook erg bedankt voor de waarderingen!

Ben weer verder gegaan vandaag, weer gras erbij en ballast. Ik laat de foto's maar zien, scheelt mij weer om te typen :D




Het stootjukplankje rood gemaakt





Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Dat ziet er allemaal hartstikke netjes uit :thumbup:.
Je groen is erg goed gelukt.

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: ykram op dinsdag 20 augustus 2013, 19:54:35
Ik laat de foto's maar zien, scheelt mij weer om te typen :D
Lui menneke :mrgreen:.

Maar nu weer serieus: GE WEL DIG gedaan :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Jij hebt stiekem lessen gevolgd bij Myron zo te zien? ;) Echt mooi gedaan dat groen :thumbup: :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Goed bezig Mark :thumbup: :thumbup:. Het ziet er allemaal weer top uit. Jij schrijft bedankt voor het lezen, ik zeg bedankt voor het plaatsen van foto's :D.

groeten Martin
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
erg mooi dat gras :thumbup: leuk hoe al die pollen uitsteken  :thumbup: :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Hallo allemaal,

@Myron: Dankjewel Myron, ik ben ook zeer tevreden met het gras, dankjwel voor je reactie  :thumbup:

@Gerard: Dat klopt, ik bén ook lui  :P Dankjwel Gerard!

@C-Brian: Thx  ;)

@martjo: Dankjewel Martin! Haha en jij bedankt dat je een leuke reactie heb geplaatst, zo vullen we elkaar weer aan :P

@NSrobin: Dankjwel, die pollen zijn idd leuk. Heb ik op onTraxs! gehaald in Utrecht.

En Pixon, bedankt voor de waardering  :thumbup:
Gr. Mark  ;)
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: ykram op dinsdag 20 augustus 2013, 19:54:35
Ik laat de foto's maar zien, scheelt mij weer om te typen :D
hmm.. Klinkt herkenbaar.  :lol:
Mooi groen, ik zou er wel willen fietsen, lekker treinen kijken. :D

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Haha dankjewel Jeroen, als je maar wel voorzichtig fietst mag jij er fietsten, anders moet ik al het groen weer opnieuw maken   :D
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: ykram op donderdag 22 augustus 2013, 19:16:09
Haha dankjewel Jeroen, als je maar wel voorzichtig fietst mag jij er fietsten, anders moet ik al het groen weer opnieuw maken   :D
Ach ik drink niet, dus ik denk niet dat ik met mijn fiets in de berm zal belanden. :lol:

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Dus je rekent erop dat de fietspaden zo goed zijn aangelegd dat je niet voor bijvoorbeeld kuilen hoeft uit te wijken met alle gevolgen daarvan? Zoals in het gras terechtkomen?

Sorry, ik kon het effe niet laten O:-D.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: Gerard op donderdag 22 augustus 2013, 20:33:06
Dus je rekent erop dat de fietspaden zo goed zijn aangelegd dat je niet voor bijvoorbeeld kuilen hoeft uit te wijken met alle gevolgen daarvan? Zoals in het gras terechtkomen?
Phoe.., daar moet ik nog even een nachtje over slapen.. :mrgreen:.^^
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: Gerard op donderdag 22 augustus 2013, 20:33:06
Dus je rekent erop dat de fietspaden zo goed zijn aangelegd dat je niet voor bijvoorbeeld kuilen hoeft uit te wijken met alle gevolgen daarvan? Zoals in het gras terechtkomen?
We zijn hier niet in Driehoven, waar fietsers moeten uitwijken voor zwarte limousines die lukraak op het fietspad worden geparkeerd of hoogwerkers die midden op het fietspad gaan staan. :P
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: Roeny op donderdag 22 augustus 2013, 20:37:26
Phoe.., daar moet ik nog even een nachtje over slapen.. :mrgreen:.^^
Dan zouden we eigenlijk eerst even een testteam op pad moeten sturen.

Citaat van: Jurrien op donderdag 22 augustus 2013, 20:41:21
We zijn hier niet in Driehoven, waar fietsers moeten uitwijken voor zwarte limousines die lukraak op het fietspad worden geparkeerd of hoogwerkers die midden op het fietspad gaan staan. :P
Die staan er maar tijdelijk. Kuilen hebben vaak de vervelende gewoonte wat langer dan "tijdelijk" aanwezig te zijn :(.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Citaat van: Gerard op donderdag 22 augustus 2013, 20:45:58
Dan zouden we eigenlijk eerst even een testteam op pad moeten sturen.
Ik Boskoop heb je ook zo'n typisch pad met veel begroeiing en een slecht wegdek. Alleen kijk je daar wel uit, anders lig je in de brandnetels. :lol:

Jeroen
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Brandnetels, ik moet er niet aan denken :sad:. Dan maar liever het gras van Molendam :biggrin:.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-8-'13 Ballast en meer groen
Haha, maar het word gewoon heel moeilijk om Jeroen 87x te verkleinen..  8)
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Hallo allemaal,

Das wel weer een tijdje geleden zeg.

Ben druk met me nieuwe opleiding, heb het geweldig naar me zin! Maar helaas heb ik daardoor wat minder tijd voor de modelbaan.
Afgelopen 2 maanden had ik ook wat minder 'modelbaan kriebels'. Vanmorgen was het dan zo ver, ik kreeg eindelijk weer kriebelende handen en ben weer aan de slag met me baan! Wat ik zelf heel prettig vind, want ik ben dol op de hobby!

Vandaag verder gegaan met ballasten en begrassen, heb natuurlijk ook gereden.

Hier wat foto's (genomen met nieuwe camera):












Wat meer geschilderde fietsen in de rekken geplaatst





Als de lijm droog is, nog wat meer close-upjes ;)

Bedankt voor het kijken!

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Een hele mooie update :thumbup:, vooral het groene gedeelte ziet er heel goed uit. Mijn complimenten.

Laat de close ups maar snel komen :wink:.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Hallo Mark.
Leuk dat je het naar je zin hebt met je nieuwe opleiding. :thumbup:
Je nieuwe camera doet het in mijn ogen erg goed want hij maakt mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
Maar is er wat loos in de bouwkeet omdat er 2 politie auto's bij staan te posten ? ;)
Met als Gerard zeg ik laat de close up's maar snel komen want ik kijk er naar uit. :P
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Ziet er goed uit Mark ! :thumbup: Erg netjes allemaal. Je groenvoer ziet er zo als gewoonlijk ook geweldig uit.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Mooie opnames met goeie scherpte diepte keuze!
En gewoon prachtige scenerie   :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Goed bezig geweest! Je groen ziet er heel goed uit :thumbup:. Leuke fietser, en de fietsen in het rek zien er ook super uit.
Fraaie foto's maakt je nieuwe camera, top!

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Bedankt voor de reacties en waarderingen!  :thumbup:

@Gerard: Dankjewel Gerard! :thumbup: De close ups komen spoedig  ;)

@h0_miessie: Jazeker, heb het echt naar me zin op de nieuwe opleiding, dankjewel! Ben ook erg tevreden met mijn camera. Ik zou niet weten wat die politie daar doet.. ik vraag het ze straks wel  :o) Dankjewel  :thumbup:

@Rienk97:Dankjewel Rienk!  :thumbup: Ben er zelf ook tevreden mee.

@Ernstcramer: Dankjewel! Erg leuke complimenten  ;)

@Myron: Thx! Ja, die fietser is erg mooi gedetaileerd. Er zit zelfs een dynamo op de fiets  8o  Dankje!


Net een beetje lopen Photoshoppen! Ik zeg, zoek de verschillen maar!

Origineel:


Photoshop


Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!

  • De rand van de tafel is weg.
  • De achtergrond is veranderd. Daarbij zijn ook bomen geplaatst.
  • Aan de rechterkant van de foto net onder de rails is het helemaal opgevuld.
  • Er zijn meer bomen geplaatst.
Meer kan ik niet vinden.

Pim
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Goedzo Pim  :thumbup:
Zijn er nog een paar, maar het gaat tenslotte om het idee :D
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
potverdikkeme dat wordt mooi  :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Behalve de eerder genoemde punten ook: verscherpt, en wat lichter gemaakt? En wat rommel weggeknipt bij de achtergrond, zoals die schaar.
Ziet er wel gelijk realistischer uit :thumbup:.

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
@Julian: Dankjewel!  :thumbup:

@Myron: Heeel scherp  ;) En dankjewel  :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Leuk gedaan!  :thumbup: Probeer eens de diverse elementen in het origineel mbv de Path-tool in een masker te zetten en sla ze in aparte lagen op. Dan kan je de aanpassingen haarscherp en veel gedetailleerder maken. Ik zelf mag ook graag wat blurren, masken, recht zetten en dergelijke!!
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Citaat van: Myron op maandag 28 oktober 2013, 20:45:22
Behalve de eerder genoemde punten ook: verscherpt, en wat lichter gemaakt? En wat rommel weggeknipt bij de achtergrond, zoals die schaar.
Ziet er wel gelijk realistischer uit :thumbup:.

Groet, Myron
Hoe wil jij een foto scherper maken?

Pim
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Door op het omcirkelde knopje te drukken :):

Vergelijk bijvoorbeeld de fietser op de foto's van Mark, er is te zien dat 'ie scherper is op de 2e foto.

Groet, Myron

Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Dat zag ik ook, maar dan verzint dat programma er allemaal details bij? Ik vind dat maar raar.

Pim
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Nee, dat niet Pim; de pixels worden "scherper" op kleur gezet door te kijken naar de kleurwaardes van de pixels er omheen. Gekozen wordt voor de kleur die het meest gemiddeld voorkomt in de (in te stellen) omgeving van de pixel. Kan dus de scherpte van de objecten verbeteren. Overigens is de scherpte van het beeld dat door de camera wordt vastgelegd ook in te stellen (zelfde methode).
Goede camera's slaan de de originele lichtwaardes ook altijd op naast de ingestelde opname.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-10-'13 terug van weggeweest, vordering!
Dankjewel voor de uitleg.

Pim