Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hollands Molendam: 22-3-'15: Groen & zelfbouwhuis is nu echt bijna af!

Gestart door ykram woensdag 25 april 2012, 19:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Hallo allemaal,

Na mijn examen en andere omstandigheden even geen update geplaatst.

@Gerard: Thx, mooi bunkertje he! Zelf gemaakt  8)


Hier dan weer een update. Ik heb vorige week eindelijk me examen afgesloten.. Nu dus vakantie! Maar ik ga werken na deze week, maar gelukkig heb ik dan nog wel tijd om aan de baan te werken. Ik ga sparen voor Roco Plan-V met sound. Dus over een paar weken heb ik die eindelijk in huis.

Van het weekend weer eens lekker aan de baan gewerkt. Er is veel gesloopt wat ik niet meer mooi vond. Ik wil een rustige modelbaan die er realistisch uit gaat zien. Dus daarom dingen aan het slopen. Komen weer mooie dingen voor terug. Ik heb de camping gesloopt en in plaats van de camping stelconplaten geplaatst. Ook komt er overal op de modelbaan nieuw gras te liggen, geen grasmat maar vezels wat ik met de hand neerzet. Ik heb ook 2 boerderijtjes gesloopt (die 2 met die rieten daken), daar komt nu wat anders voor terug (zie de foto's).

Ook ben ik bezig met het renoveren van het kerkje. Zag er niet echt bepaald Hollands uit. Tips over het kerkje zijn welkom!

Met het station en het stationsplein ben ik nu ook druk bezig, maar daar komt binnenkort een update over, nu eventjes niet :P

Maar foto's zeggen meer dan tekst, dus hier de foto's:


Waar de oude camping was





Bij de berm aan de andere kant van het water, naast de spoorbrug (stond eerst een verroeste auto..)


Tuincentrum weg gehaald, en de 2 boerderijtjes. Nu komt er een polderhuis te staan. Komt een grote tuin achter met moestuin.
Ook hier komt aan de zijkant nieuw gras, en het ballast komt er binnekort met een bredere spoorberm. Het fietspad word grijs.
Ook de in de autoberm komt nieuw gras.


Hier ben ik bezig met het maken van een oprit, nog even juiste kleur geven.


Shot vanuit de boom genomen :D





Bij de rechter rail moet nog ballast komen. Linker rail nog een beetje bijkleuren.


Even in de berm liggen voor een mooi kiekje.




Rechts naast het slootje nog wat gras aangebracht


Dit is het kerkje, dak dicht gemaakt met karton. Moet nog wel een kleurtje geven. Gaat donker grijs worden bijna tegen het zwarte aan. Het dak krijgt ook die kleur. Denk dat ik de stenen zo laat? Nog wel voegen maken.
Tips voor het kerkje zijn zeer welkom!

Binnenkort ook aan de Noord Koreaanse diorama beginnen.

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Hebben die camping bewoners zich zo maar zonder slag of stoot laten verjagen?
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Ziet er leuk uit! Ga je dan ook bovenleiding plaatsen als je een plan v koopt?
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
hm, ik hou 't kort

wauws  :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
mooie baan  :thumbup: en wat was er mis met die camping ?
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Je hebt je best gedaan :thumbup:.

Een paar vraagjes:
1. de stelconplaten vind ik goed geslaagd, waarvan heb je die gemaakt?
2. hoe heb je de oprit gemaakt?
3. zou donkerrood niet mooier (en realistischer) zijn voor het fietspad?

GZD! Mooie foto's trouwens.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Netjes allemaal :thumbup:.
Het groen is mooi gelukt.

Gr, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
@jonnytrein: nee die liggen nu onder de stelconplaten  >:-D

@davio: thx, ja bovenleiding komt later, eerst wil ik de baan meer af hebben. Anders moet je zo moeilijk doen om overal bij te komen enzo. Maar het komt er iig wel!

@julian: thx, kort maar krachtig  :D

@NSrobin: dankjewel! Nou ik vond de camping niet zo erg mooi.. Vind het wel mooi op andere banen maar het past niet op mijn baan..

@Gerard: thx! 1: de stelconplaten heb ik gemaakt van klei, wel eerst goed plat rollen. Vervolgens met bijv. een stanleymesje de lijnen erin snijden. 2: de oprit heb ik gemaakt van kit, eerst laten drogen en vervolgens met een mesje het figuur eruit snijden. 3: is donkerrood niet op fietspaden op de weg zelf? Want er zit een berm tussen namelijk.. Of is donkerrood wel goed als er een berm tussen zit? Nogmaals: bedankt :thumbup:

@Myron: thx, ik vindt het zelf ook gelukt :D

Bedankt allemaal!

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Heey Ykram,

Ziet er goed uit, mooi groenvoer en leuke stukje scenery met dat polderhuis. :thumbup:
Ik vind alleen het witte huisje op de achtergrond van de 1e foto niet echt Nederlands. Daar zou bijv. blokpost 13 van Artitec mooier staan. Dat is deze : http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwpakketten/item/10174?category_id=121
Verder geen aanmerkingen ;)

Tot zaterdag,

Rienk
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Citaat van: ykram op dinsdag 28 mei 2013, 17:30:11
@Gerard: thx! 1: de stelconplaten heb ik gemaakt van klei, wel eerst goed plat rollen. Vervolgens met bijv. een stanleymesje de lijnen erin snijden. 2: de oprit heb ik gemaakt van kit, eerst laten drogen en vervolgens met een mesje het figuur eruit snijden.
Bedankt voor je antwoorden.
Citeer3: is donkerrood niet op fietspaden op de weg zelf? Want er zit een berm tussen namelijk.. Of is donkerrood wel goed als er een berm tussen zit? Nogmaals: bedankt :thumbup:
Als ik hier in Eindhoven om me heen kijk zie ik ook donkerrode fietspaden ondanks dat er een groenstrook tussen de weg en de fietspaden ligt.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Klik

Een voorbeeldje van bij mij in de buurt. Gewoon grijze fietspaden, met best veel slijtage. Echter een stukje verderop is één kant rood --> klik.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
@rienk97: thx! Je heb helemaal gelijk. Nadat ik plan v heb gekocht koop ik blokpost. Nogmaals thx :thumbup:
@Gerard: graag gedaan :P Maar ik kijk nog wel hoe ik het ga doen. Maar is rood dan niet van de laatste jaren? En zijn de grijze paden er niet meer?
@C-Brian: thx voor de foto's.

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Citaat van: ykram op woensdag 29 mei 2013, 09:45:30
@Gerard: graag gedaan :P Maar ik kijk nog wel hoe ik het ga doen. Maar is rood dan niet van de laatste jaren? En zijn de grijze paden er niet meer?
Nee, de rode fietspaden bestaan al tientallen jaren. Er zullen ook nog wel grijze fietspaden zijn, maar dat zijn veel oudere paden.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Aah oke, dus zou ik ze donkerrood maken?
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Uiteindelijk moet je dat zelf weten, maar voor de kleurafwisseling lijkt het me mooier en levendiger.
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Dan word het donkerrood  ;)
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Mooi, ik zie het resultaat wel een keer verschijnen. Succes!
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
volgens mij zijn voornamelijk de fietspaden buiten bebouwde kom nog grijs...
en binnen bebouwde kom zijn zowel rood als grijs aanwezig.
maar om een scheiding te krijgen tussen rijstrook voor auto's en het fietspad word vaak rood gebruikt.

maar hier is meer info over fietspaden in Nederland te vinden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietspad

groet Winno
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Aah thx Winno, ik vroeg me het al af.
Dit valt nog net binnen de bebouwde kom, dus dan wordt het rood.

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
yo mark,

ff over dat "museum dorpje", de hoofdweg moet nog wel over de grote brug kunnen maar hoe ga je dan dat kleine bruggetje bij het museum dorpje plaatsen? maar verder ziet er goed uit :)  :thumbup:
Re: Hollandse baan Molendam: 27-5-'13 Grote veranderingen en vorderingen
Yo Tim,

Ik ga de weg iets opzij zetten die over de gracht gaat. Het kleine bruggetje last er dan makkelijk achter. (Past er nu trouwens ook al). Maar dat komt pas later!

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Hallo allemaal,

Vanmiddag Roco plan V gehaald in Amersfoort bij Steven Volp.
Met sound , echt prachtig man.

Alleen kan hij niet door de scherpe bochten, daarom ga ik me baan veranderen..
Ik moet alleen nog goed bedenken hoe ik dat ga doen, maar ik ga het niet overhaasten.

Hier de foto's van mijn nieuwe lieveling:





Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Prachtig! gefeliciteerd ermee ;) Nu maar sparen voor de Douwe Egberst versie, heb je gelijk ook gratis koffie :P
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik hoop dat je er net zoveel plezier mee en van zal hebben als ik van de mijne heb.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Ik dacht dat meneer bij Ah ging werken om de plan V bij elkaar te sparen, en dan heeft ´ie ´m ineens. :P Mooie aanwinst. Jammer dat hij niet goed door de bochten gaat, maar ben wel benieuwd hoe je alles gaat veranderen. Je zal de hele baan wel weer om moeten gooien, wil je de bochten ruimer maken.

Dan wordt het nu tijd dat je die blokpost gaat kopen ;) :
Citeer@rienk97: thx! Je heb helemaal gelijk. Nadat ik plan v heb gekocht koop ik blokpost. Nogmaals thx
Groeten,
Rienk
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Een blokpost? Vertel vertel vertel :mrgreen:.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Mooie aanwinst Mark!

Mvg Danny
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
@Davio: thx man! Maar ik ga echt niet sparen voor de Douwe Egberts versie, vind ik lelijk, zonde van die mooie lok om hem te vervuilen met een grote rode vlek  :P

@Gerard: ja dankjewel man! Gaat zeker lukken  ;)

@rienk97:haha nee, ik werk ook bij mijn pa, op zaterdag bij AH. Idd jammer van die bochten, daaroor word me baan helemaal aangepast.. En die blokpost komt er ook aan, maar dat duurt nog even :D

@Gerard: ja ik ga blokpost kopen, voor ipv dat kleine witte huisje.

@oetbeem: thx  :thumbup:

Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Wat dacht je van een lokaalspoorpendelbaan? Plan V stellen deden toch dienst op kleine lijntjes? 2400 met goederentrein ertussen door, klaar.

groetjes
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Misschien kan het lijntje Baarn-Utrecht je wat inspiratie geven? Ik mag aannemen dat je het daar nu wel kent >:-D

Mooi treinstel trouwens :thumbup:. Ik vind de Mat'64 met DE-reclame ook niet echt wat maar zoals jij hem hebt vind ik het een prachtig treinstel :).
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Citaat van: C-Brian op vrijdag 21 juni 2013, 23:40:36
Ik mag aannemen dat je het daar nu wel kent >:-D
:D.
Prachtig treinstel Mark! Veel plezier ermee.

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Gefeliciteerd met je aanwinst!
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Hoi Mark

Het model ziet er prachtig uit,veel plezier er mee.

Tony
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
@wesleycockerill: ja klopt, dat zou ook leuk zijn. Ik ga er in ieder geval nog goed over denken hoe ik het ga maken! Bedankt voor de goede tip  :thumbup:

@C-Brain: ja de lijn van Utrecht naar Baarn is idd een erg inspiratievolle lijn voor mij. Haha! Ja die ken ik nu al steeds beter en beter, door wie zou dat toch komen...  :P
Gelukkig ben ik dan niet de enige die de DE-reclame Plan-V niet echt mooi vind!

@Myron: thx, gaat zeker lukken!

@julian: dankjewel, zelf ben ik er ook ontzettend blij mee :D

@blauweengel: Daar heb je helemaal gelijk in, het model is geweldig! Dankjewel, plezier zou ik er een hoop mee beleven ;)

Dankjewel voor de reacties en waarderingen!

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Mark,

proficiat met deze aanwinst. Mooi treinstel hoor :thumbup: :thumbup:.

groeten Martin
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Mooi ding Mark. Ik heb deze ook op mijn baan rijden en heb ook wat delen op mijn baan moeten aanpassen voordat deze kon rijden. Ik heb in mijn baan R1 en R2 bogen in liggen maar doet het fantastisch. Gisteren mijn NS vloot uitgebreid met de DDARvan Marklin. Ik ga nu voor de volgende en dat is de vlaflip van fleissman allen zal die moeten worden omgebouwd voor 3 rail digitaal.
Re: Hollandse baan Molendam: 20-6-'13 Mat '64 in Moledam, daarom...
Dankjulliewel heren voor de reacties  :thumbup:

@martjo: Thx Martin! Ja is een erg mooie trein, dat klopt  :D

@loc400: aah, oke! Mooi dat hij het bij jou wel goed doet  :thumbup: DDAR is ook erg mooi, maar die is ook vrij lang en groot voor een R1 bocht, doet die het wel goed door de bocht? Succes met alvast jet voordromen voor de vlaflip ;)

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Hallo allemaal,

Van het weekend weer gewerkt aan de baan.

Bij het stationsplein onder ben ik aan de slag gegaan, plantenbak gemaakt en nog meer.
Gemaakt aan de voet van de taxi-standplaats.

Ik laat de foto's wel even zien, wat makkelijker uitleggen ;)


Daar liggen van die zware 'betonnen' ballen. Die vaak aan randen van straten liggen, zodat auto's niet de stoep op gaan.
Deze ballen heb ik gemaakt die vel gele balletjes die je vaak kan winnen op de kermis. Die heb ik door zwarte verf gerold, net zo lang totdat ze compleet zwart waren! Ik ben tevreden met het resultaat.




Een stuk uit de baan gezaagd met de decoupeerzaag zodat de Mat'64 makkelijker door de bocht komt. Moet alles nog afschilderen e.d. Er is wel zaagsel op de baan gevlogen.. maar dat heb ik er al wat meer afgekregen.

Bedankt voor het lezen!!

Gr. Mark ;)


Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Ziet er leuk uit, maar zouden er geen bankjes moeten komen te staan  >:-D En de plan V kon toch niet door de bocht zei je? Kan het dan ook niet door de buitenste bocht want dat lijkt me een r2 bocht en dat gaat bij mijn mat 64's erg makkelijk :)
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Die bollen zijn een goed idee :thumbup:, dat moet ik even onthouden.

Inderdaad: wanneer komen er bankjes en prullenbakken op het stationsplein? :twisted:
Moet het volk staand wachten op de bus of taxi?
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Erg mooi, begint al een leuk stationsplein te worden zo. :thumbup: nog wel ff flink doorwerken voordat Myron en ik  binnenkort komen ;)
Tsjaa, over die bankjes, ik geef ze groot gelijk. Dat kan echt niet.

Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Die bollen heb je heel leuk bedacht :thumbup:.
Ik ben benieuwd wat je nog meer op het pleintje gaat maken zoals bankjes enzo.

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
@Davio: Thx, bankjes hoe kom je daar nou bij :D Jaja die komen er zeker, nu moet ik wel :P
            Door de buitenste bocht gaat hij makkelijk, door de binnebocht gaat hij wel, maar niet echt
            soepel.. Maar dat maakt niet uit, ik laat hem alleen door de buitenbocht rijden. Thx voor de
            reactie!'

@Gerard: Thx, vond het zelf ook een leuk idee, ik bedacht het me laatst opeens, en hier kon ik het goed
              uitvoeren. Nou.. Molendammers kunnen heel goed staan, ik weet niet hoe dat met de bewoners
              van Driehoven is... :D  Maar die bankjes komen er zeker! Dankje voor de reactie ;)

@Rienk97: Thx man! Tuurlijk ga ik nog doorwerken, doe ik gewoon, ook als jullie niet kwamen :P Maar ik ga
               wel extra doorwerken voor jullie staatsbezoek :D Begin jij ook al te pesten :-( Die bankjes
               komen wel, je gaat ook niet een huis bouwen, en dan als eerst de bank neerzetten als je nog
               geen eens beton in de vloer heb gegoten :P Maar erg bedankt voor de reactie!

@Myron: Dankjewel, vind het zelf ook een leuk idee van die bollen! Jaja jij ook al pesten.. meeloper..Haha

Dankjullie wel voor de reacties en de waardering!

Gr. Mark ;)
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Vandaag met Rienk naar Mark geweest :thumbup:. Ik was op de fiets naar Hilversum gegaan, en Rienk met de bus. Bij deze wat gemaakte foto's:
























Was erg leuk, en lekker gegeten; pannenkoeken, hamburgers, ijsjes :thumbup:.

Groet, Myron
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Dit deel van de baan van Mark ziet er qua materieel en scenery :thumbup: uit. Mooie foto's.

Het station is leuk aangekleed met die klimop-planten langs de pilaren. Origineel bedacht en netjes uitgevoerd.

(Hoe zit het met de banken?)
Re: Hollandse baan Molendam: 24-6-'13 Gewerkt aan onderpleintje
Mooie foto's Myron vooral de 1ste vindt ik persoonlijk heel mooi.
Zo te lezen hebben jullie een leuke dag gehad met pannenkoeken hamburgers en ijs mmm lekker hoor!!!
Ik wil ook mee. ;)
Re: Hollandse baan Molendam: 8-7-'13 bezoek Myron en Rienk (foto's Myron)
Zijn erg mooie foto's geworden :thumbup:
Was gezellig :D
Re: Hollandse baan Molendam: 8-7-'13 bezoek Myron en Rienk (foto's Myron)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Hollandse baan Molendam: 8-7-'13 bezoek Myron en Rienk (foto's Myron)
Leuke foto reportage en je hebt een erg leuke baan Mark!
Die bolletjes van de bibi gun heb ik heel wat jaartjes geleden nog verkocht.. stom dat ik er niet een stel heb achtergehouden. :)
Ga vooral lekker zo door en je hebt al prachtig materiaal zie ik! :)

groetjes,

Antal
Re: Hollandse baan Molendam: 8-7-'13 bezoek Myron en Rienk (foto's Myron)
Myron, dankjewel voor het plaatsen van de mooie foto's  :thumbup:

@Gerard: Dankjewel Gerard! Er staan btw al bankjes  >:-D

@h0_miessie: Ik vind die eerste foto ook erg mooi! Kijk maar naar me nieuwe pf :P

@Rienk97: was zeker gezellig Rienk!

@Antal: thx Antal! Ja die bolletjes bedacht ik me laatst, nooit geweten dat jij die bolletjes ook ooit had gemaakt, ik ken wel jouw manier van bloembakken maken, leuk idee is dat  :thumbup: Dankjewel voor je reactie  ;)

Gr. Mark
Re: Hollandse baan Molendam: Zomerstop (zolang het dan zomerweer blijft)
Beste allemaal,

Voorlopig even een zomerstop. Met dit weer ga ik liever buiten zitten dan binnen bij me baan :P
Misschien zou ik het zo nu en dan niet kunnen laten om even aan de baan te werken.
Het duurt dan nog wel even voor dat er een update geplaatst word.

Fijne zomer!
Gr. Mark