Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

RailWare

Gestart door marc-lin zondag 06 februari 2011, 17:35:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RailWare
Lid sinds: 2011

offline
RailWare
Hallo allemaal,

Heb wat rondgekeken in de digitale modelspoorbesturingswereld (wat een woord)...ben van plan om RailWare aan te schaffen als besturingssysteem. Zijn er leden die daar ervaring mee hebben en die ervaringen willen delen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Marc
Re:RailWare
Lid sinds: 2006

offline
Re:RailWare
Hoi Marc,

Ik gebruik Railware nu bijna 3 jaar. Ik rij met de nieuwste versie 6 met daarbij de allerlaatste (beta) updates. In feite heb ik reeds Railware 7 welke nog uit moet komen. Ik kan je er veel over vertellen, daar besturing-software mijn "tweede treinenhobby" is. Zie mijn baan:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181

Voor mij is Railware hét programma, alleen zit daar wel een prijskaartje aan. Mocht je meer willen weten hoor ik het wel.
Re:RailWare
Lid sinds: 2011

offline
Re:RailWare
Hi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Ik zag je foto's en ik het is o.m. via jouw site dat ik RailWare tegen kwam. ben toen verder gaan zoeken en kwam op de site van RailWare.

Ik wil er heel erg graag meer van weten. O.m. of het inderdaad zo is dat RailWare aan 1 contact (terugmelding) per blok genoeg heeft en een willekeurige trein dan inderdaad op een in te stellen punt stop en dit punt per trein definieerbaar is.

Daarnaast ook nodige vragen over de bediening van (Zwitserse) seinen met de LDT decoders (7 lichten etc). Seinbeelden bij tweerichting verkeer over enkelspoor etc.

Kortom heel veel vragen mar vindt ik alle antwoorden en hoe richt ik nu mijn baan zo in dat ik goed ingesteld ben op railWare?

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Mvg,
Marc




Re:RailWare
Lid sinds: 2006

offline
Re:RailWare
Hoi Marc,

Citaat van: marc-lin op zondag 06 februari 2011, 21:25:30
of het inderdaad zo is dat RailWare aan 1 contact (terugmelding) per blok genoeg heeft en een willekeurige trein dan inderdaad op een in te stellen punt stop en dit punt per trein definieerbaar is.

Ja, dat is waar. Op deze ene bezetmelder kun je treinen op verschillende punten laten stoppen, zoals bijv.langs het perron, lange treinen later laten stoppen, korte treinen eerder etc.

Mbt.meerdere seinbeelden heb ik (nog) geen uitgebreide ervaring, maar ook hier zijn de mogelijkheden grandioos.

Citaat van: marc-lin op zondag 06 februari 2011, 21:25:30
hoe richt ik nu mijn baan zo in dat ik goed ingesteld ben op railWare?

Op de site van Railware staat hier het een en ander over geschreven. In principe is het niet moeilijk, alleen je moet wel zorgvuldig werken. Per blok heb je één bezetmelder nodig, maar je kunt er ook 2 of meerdere aanleggen. Meerdere is niet aan te raden, omdat dit simpelweg niet nodig is. Een 2e bezetmelder kan handig zijn in de schaduwstations. Deze dient dan als stopmelder, bijv. aan te raden als je meerdere treinen kort achter elkaar opstelt. Maar met slechts een bezetmelder kun je alle kanten op. Persoonlijk vind ik het programma niet moeilijk. Je voert alle gegevens van je baan in, en daarna hoef je eigenlijk niet veel meer te doen. Mijn ervaring is met dit programma dat de mogelijkheden gigantisch zijn en dat het zeer logisch in elkaar steekt  :thumbup: .......Er valt heel veel over te vertellen  :)


Re:RailWare
Lid sinds: 2011

offline
Re:RailWare
Hi Gerard,

Nog een vraagje. Jij hebt RailWare 6+/beta test editie die lijkt op versie 7. Weet je toevallig wanneer versie 7 uit komt? Ben nml bang dat ik nu versie 6 bestel en dan drie weken later versie 7 op de markt komt.

Alvast bedankt,
Marc
Re:RailWare
Lid sinds: 2006

offline
Re:RailWare
Hoi Marc,

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik had een soortgelijke situatie. Ik kocht Railware 5 (kreeg daarbij een CD met bijna de volledige versie 6 die dus nog niet uit was), en als er binnen één jaar nadat je Railware hebt aangeschaft een nieuwe versie uitkomt, krijg je die gratis. 5 maanden nadat ik RW5 had gekocht, kreeg ik ongevraagd keurig per post een CD met RW6. Evt.updates kun je downloaden van de site. Je krijgt wel een uniek wachtwoord om op de site te komen, waar oa.de updates etc.op te vinden zijn. Ook bij Railware krijg je een dongle met jouw gegevens. Deze dongle is een soort USB stick om in de PC USB te steken.

Wanneer de officiele versie 7 uitkomt is nog niet bekend. Met Andrea Hinz, de vrouw van Dieter de auteur, heb ik (zeker in het begin) regelmatig E-mail contact (gehad). Zij doet de PR. Ik wil het haar best even vragen mocht je dit zeker willen weten, maar zo uit het blote hoofd staat dit ook vermeld op de site (het publieke deel).

Mvg.Gerard
Re:RailWare
Lid sinds: 2011

offline
Re:RailWare
Hi Gerard,

Bedankt weer. Ga a.s weekend over tot aanschaf nu nog ff de juiste (niet overgedimensioneerde) PC met windows aanschaffen (zelf Apple gebruiker maar zag niet op de site dat OS-X door RailWare ondersteund wordt.

Bedankt voor je hulp en ik kom vast nog wel terug met wat vraagjes.

Groet,
Marc
Re:RailWare
Lid sinds: 2006

offline
Re:RailWare
Hoi Marc,

Op dit forum kun je heel veel vinden mbt.Railware. Je moet je wel even (gratis) registreren om alles te kunnen lezen, maar hier heb ik veel kennis opgedaan. Ook de beta testers zijn hier aanwezig.

http://www.spur-n.at/forum/index.php?page=Index&s=cf8f9c077d5a587561d046a2e4f88b45c52053ac

Apple werkt inderdaad niet met Railware.

Re:RailWare
Lid sinds: 2007

offline
Re:RailWare
Hoi Gerard,

ik ben ook aan het denken om over te stappen naar andere software, ik gebruik nu Koploper. Hoe regelt Railware eigenlijk het stoppen? Gaat dit allemaal op basis van tijd en/of een soort van "leren remmen"?

Groetjes, John
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Hallo John,

Citaat van: Tilly op dinsdag 02 augustus 2011, 21:36:17
ik ben ook aan het denken om over te stappen naar andere software, ik gebruik nu Koploper. Hoe regelt Railware eigenlijk het stoppen? Gaat dit allemaal op basis van tijd en/of een soort van "leren remmen"?
Zie: http://www.railware.de/doku/tiki-index.php?page=Tipp+Loks+einmessen

Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

offline
Re:RailWare
Peter,

mercy :thumbup:

Het ijkproces werkt zo te zien hetzelfde als bij Koploper :)

Groetjes, John
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Beste John,

Wellicht is dit wat voor jou: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30853.0

Groet, Anne W
Re:RailWare
Lid sinds: 2009

offline
Re:RailWare
Hallo,

Wat zijn de grootste voordelen t.o.v. Koploper?? Want omdat koploper gratis is gaat daar mijn eerste voorkeur naar uit, en de afgelopen 2 jaar ben ik enorm tevreden geweest. Dus om nu geld uit te gaan geven voor een programa is voor mij een enorme drempel. Maar als iemand mij met goede argumenten kan overtuigen zou ik misschien best wel met de nieuwe baan op wat anders over te gaan stappen. Mede omdat de ontwikkeling van koploper z.g.a. stil ligt. Er word alleen weer wat support gegeven door Paul maar ook dat zal eens een keer afgelopen zijn.

M.v.g. Jan Willem
Re:RailWare
Spoorman
gast

Re:RailWare
Citaat van: Janvis op woensdag 03 augustus 2011, 12:04:33

Maar als iemand mij met goede argumenten kan overtuigen zou ik misschien best wel met de nieuwe baan op wat anders over te gaan stappen. Mede omdat de ontwikkeling van koploper z.g.a. stil ligt. Er word alleen weer wat support gegeven door Paul maar ook dat zal eens een keer afgelopen zijn.


Het beste is toch het zelf gaan beleven door ergens te gaan kijken. Woorden zullen daar niet zo bij helpen.

Koploper is einde verhaal. De ontwerper heeft die keuze gemaakt vanuit vooral ruzie en frustratie en heeft al helemaal niets met Marklin op.

Gelukkig valt er wat te kiezen in treinbesturingsland.

Gr, Ben.
Re:RailWare
Lid sinds: 2009

offline
Re:RailWare
Koploper is in die zin einde verhaal dat er geen grote update's meer komen en dat de cs2 niet meer word ondersteund. Nu rij ik met mrdirect dus dat is geen enkel probleem, en een cs2 zal er nooit komen eerder een ecos. Ook vind dat koploper zeer kompleet is dus ik zit ook niet om update's verlegen. Enige minpunt is dat het grafisch wat simpel over komt.

Maar noem eens iets wat bijvoorbeeld railware wel kan wat koploper niet kan.
Re:RailWare
Spoorman
gast

Re:RailWare
Citaat van: Janvis op woensdag 03 augustus 2011, 15:32:34

Maar noem eens iets wat bijvoorbeeld railware wel kan wat koploper niet kan.


Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik rij Koploper en heb me nooit in iets anders verdiept.

Ik reageer slechts op je vraag met als antwoord: ga eens ergens kijken, dat doet meer als alle woorden die vaak subjectief zijn.

Gr, Ben.
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

offline
Re:RailWare
Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 11:13:28
Beste John,

Wellicht is dit wat voor jou: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30853.0

Groet, Anne W

Anne,

bedankt voor de link maar een kleine ?500,- uitgeven aan software is mij toch iets te gortig :(

Ik zag trouwens op de site van Railware een alternatief voor de HSI88 van Littfinsky, de zogenaamde uCon-S88-Master. De software moet dit apparaat natuurlijk wel ondersteunen.

Groetjes, John
Re:RailWare
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:RailWare
Citaat van: Janvis op woensdag 03 augustus 2011, 15:32:34
Koploper is in die zin einde verhaal dat er geen grote update's meer komen en dat de cs2 niet meer word ondersteund. Nu rij ik met mrdirect dus dat is geen enkel probleem, en een cs2 zal er nooit komen eerder een ecos. Ook vind dat koploper zeer kompleet is dus ik zit ook niet om update's verlegen. Enige minpunt is dat het grafisch wat simpel over komt.

Maar noem eens iets wat bijvoorbeeld railware wel kan wat koploper niet kan.

Hallo Jan Vis,

na het tekenen van blokken en het combineren van blokken tot stations kan Railware zelf de verbindingen berekenen aan de hand van de tekening van de treinbaan. Overigens werden zo ver ik weet de Ecos en CS1 niet volledig door Railware ondersteunt omdat er problemen met het inbouwen in Railware van de terugmeldingen waren. Dit laatste is al lang achterhaald bij deze centrale's.  Zo ver mij bekent zijn er zeker 2 aktieve Nederlandse gebruikers van dit programma waarvan er de meest fanatieke  hier op het forum reeds geantwoord heeft.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Koploper: als je Koploper gebruikt en goed tevreden bent, blijven gebruiken tot je tegen een onoverkomelijk probleem oploopt, zoals b.v. een nieuwe pc, een nieuw o/s of een nieuwe centrale, verder is het programma al zo lang bestaand en doorgekauwd, dat er (nagenoeg) geen grote, essentiële bugs in zitten.

T.z.t. je oriënteren op de "automatiseringsmarkt", dan heb je in ieder geval de nieuwste ontwikkelingen.

De MSG/Den Bosch is inmiddels redelijk ver gevorderd met het eerste deel van de "Railware" Baan, het onderstel voor de uitbreiding staat er al, en vult een groot deel van de bovenverdieping, dus ze hebben er alle vertrouwen in.

Ik heb gisteren een poosje staan kijken, Railware werkt met één melder per blok, de bloklengte moet je opgeven en de loks moet je ijken, daarmee regelt Railware de remming voor een rood sein, met de trein die voor het eerst reed ging dat al foutloos.

Ik hou wat bedenkingen tegen het één-melder systeem, het ijken moet goed gebeuren en gedragsafwijkingen van loks door slijtage en bedrijfstemperatuur zijn mogelijk denk ik.

De baan wordt digitaal bestuurd door een Tams.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 23:21:53
Ik hou wat bedenkingen tegen het één-melder systeem, het ijken moet goed gebeuren en gedragsafwijkingen van loks door slijtage en bedrijfstemperatuur zijn mogelijk denk ik.
Voor de doordenkers.
Één of twee melder systeem. Niet alleen gedragsafwijkingen door slijtage, bedrijfstemperatuur maar ook het aantal opdrachten (commando?s) die de centrale moet uitzenden zorgen er voor dat er nooit netjes afgeremd kan worden. Geldt voor elk (besturings)systeem.

Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Beste Peter,

Hartelijk dank, daar had ik nog niet aan gedacht, bij veel verkeer is dus een snelle centrale een noodzaak, ik ga er wel van uit dat het prgramma eventuele "eigen" afwijkingen "in de tijd" corrigeert.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 23:43:57
Hartelijk dank, daar had ik nog niet aan gedacht, bij veel verkeer is dus een snelle centrale een noodzaak, ik ga er wel van uit dat het prgramma eventuele "eigen" afwijkingen "in de tijd" corrigeert.
Snelle centrale ?. Het aantal uit te zenden bits met daarbij behorende tijden ligt vast (protocol). Behalve het MFX-protocol, hierbij kan ook het aantal uit te zenden bits (en dus de tijd) variëren. Dus geen enkel centrale kan ?afwijkingen in de tijd? corrigeren. Maar denk door  :D.

Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2009

offline
Re:RailWare
het systeem met 1 melder per blok zal ik ook nooit gebruiken, ik vind het wel een fijn gevoel om een stop melder te hebben zodat ik zeker weet dat de trein daar altijd zal stoppen ook al heeft ie wat te laat geremd. Ook vind ik het fijn om het programma het remgedrag van de loc te laten bepalen en de afrem en optrektijd van de decoder zo laag mogelijk te zetten.
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Beste Peter, Je hebt gelijk v.w.b. het signaal op de rails, maar niet over de tijd nodig om de "instructies" vanaf de pc door de interface te krijgen en te verwerken in de centrale tot het signaal op de rails en dat tesamen met alle klusjes die de pc ook moet doen, zoals terugmeldingen verwerken, het beeldscherm up to dat houden en het normale o/s werk.

Beste Jan, dat gevoel heb ik heel sterk.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op donderdag 04 augustus 2011, 16:57:29
Je hebt gelijk v.w.b. het signaal op de rails, maar niet over de tijd nodig om de "instructies" vanaf de pc door de interface te krijgen en te verwerken in de centrale tot het signaal op de rails en dat tesamen met alle klusjes die de pc ook moet doen, zoals terugmeldingen verwerken, het beeldscherm up to dat houden en het normale o/s werk.
Wel iets meer tijd in je huiswerk steken  :mrgreen:

De instructies e.d. worden door een PC (en ook een centrale) in microseconden uitgevoerd terwijl ieder (lok/wissel)commando wat op de rails geplaatst wordt enkele milliseconden duurt.
Om je een idee bij het MM protocol te geven. Een wisselcommando duurt 4,25 mS (2 bytes+ pause). Een lokcommando duurt 8,50 mS (2 bytes+ pause). Terugmeldingen worden ingelezen tijdens het versturen van een lok/wisselcommando en wel in de tijd dat het signaal niet veranderd en de processor (centrale) dus even niets te doen heeft.

Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Een mede-clublid vertelde me dat hij tijdens zijn vakantie in Zuid-Duitland op bezoek was geweest bij een modelbaan in Hausach in het Zwarte Woud, zie http://www.schwarzwald-modell-bahn.de/frameset.php

Omdat diverse banen van de MSG/Den Bosch ook geautomatiseerd zijn met diverse systemen, heeft hij ook gekeken naar wel besturingssyteem gebruikt wordt, en dat was ook Railware.

Voor de mensen die referenties zoeken een interessant feit en als je in Zuid-Duitsland bent, is natuurlijk de baan al heel mooi om te bekijken, maar ook is een inspectie, en een gesprek over, Railware, een zinvolle zaak.

Ik hoor iemand denken: is Anne W van zijn geloof af gevallen, nee hoor, maar het is altijd leerzaam en leuk andere systemen aan het werk te zien.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Lid sinds: 2006

offline
Re:RailWare
Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 23:21:53
Koploper: als je Koploper gebruikt en goed tevreden bent, blijven gebruiken tot je tegen een onoverkomelijk probleem oploopt, zoals b.v. een nieuwe pc

Is er dan een probleem met het gebruiken van Koploper op een nieuwe pc?

Koen
Re:RailWare
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:RailWare
Citaat van: KNed op vrijdag 26 augustus 2011, 13:35:43
Citaat van: Anne W op woensdag 03 augustus 2011, 23:21:53
Koploper: als je Koploper gebruikt en goed tevreden bent, blijven gebruiken tot je tegen een onoverkomelijk probleem oploopt, zoals b.v. een nieuwe pc

Is er dan een probleem met het gebruiken van Koploper op een nieuwe pc?

Koen

Voor zover ik weet, nog niet. Maar het kan in de toekomst zijn dat je koploper niet meer goed werkt met een nieuwere windows. (wat ik niet ga verwachten)
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op vrijdag 26 augustus 2011, 11:52:12
Ik hoor iemand denken: is Anne W van zijn geloof af gevallen, nee hoor, maar het is altijd leerzaam en leuk andere systemen aan het werk te zien.
Dat denken we niet, dat weten bijna zeker gezien je interesses over centrales i.c.m. besturingsprogramma?s :mrgreen:
Wanneer mogen we je tot deze club welkom heten ?.  :thumbup: :mrgreen: :mrgreen:


Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Beste Peter,

Op z'n vroegst als mijn baan klaar is (zie mijn bouwtopic) en ik me loks ombouwen/cv's programmeren heb eigen gemaakt, tegen die tijd ben ik tussen de 80 en de 90, dat duurt dus nog 20 tot 30 jaar en dan is er weer wat anders, maar dat is een andere discussie (de toekomst van....)

Maar een verrassing bij Ra* is niet uit te sluiten, als je aandachtig het Koploper Forum volgt, moet je iets opgevallen zijn.

Groet, Anne W

Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Nog een aanvullinkje: nee niet zoeken naar mij als "schrijver", ik gebruik Koploper niet, dus ook geen lid, maar er komt wel een vreemde combinatie in een topic voor.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Freak
gast

Re:RailWare
Citaat van: Anne W op zaterdag 27 augustus 2011, 15:08:11
maar er komt wel een vreemde combinatie in een topic voor.
En geef dan eens een link naar dat topic.

Mvg,
Peter
Re:RailWare
Lid sinds: 2011

offline
Re:RailWare
Vraagje voor de digitaal kenner die zijn ban met Railware & PC bestuurd. Is het noodzakelijk om voor de besturing met PC voor alle wisseles een terug meld systeem (dmv de LDT RM 88 Opto) te gebruiken of 'weet' de computer in welke stand het wissels staat via de wisseldecoder S-DEC-4-MM) . Ik gebruik LDT decoders & railware (als alles straks rijdt).

Alvast bedankt!
Re:RailWare
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:RailWare
Beste Marc,

Ieder computerprogramma geeft wissels opdracht om, indien nodig, van stand te veranderen voor een bepaalde rijweg, dus "weet" hij ook welke stand de wissel heeft.

Natuurlijk weet hij niet of de stand ook werkelijk veranderd is, als je dat zeker wilt weten dan heb je een terugmeldsysteem nodig, ik weet niet of Railware daar software voor heeft.

Overigens een echte wisselstandterugmelder bestaat niet, omdat het nagenoeg onmogelijk is de stand van de wisseltongen te controleren.

Groet, Anne W
Re:RailWare
Lid sinds: 2011

offline
Re:RailWare
Dankje Anne, dat scheelt weer een hoop terugmeldmodules (en draden etc)!

Groeten,
Marc
Re:RailWare
D. Eshuis
gast

Re:RailWare
Ik weet niet hoe het met railware zit, daar ik zelf met I-train rij. In automatisch rijden kun je hier kiezen tussen alle wissels automatisch omzetten of alleen die nog moeten worden geschakeld. Als je het op automaisch alle wissels zet, maakt het dus niet uit hoe ze staan, ze worden hoe dan ook aangestuurd.