Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen met wisselstroom tams

Gestart door aideeaidee dinsdag 24 april 2012, 19:04:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen met wisselstroom tams
Omdat het mijn eerste ombouwprojectje is heb ik een loc genomen waar ik niet te veel in ga prutsen, maar zo goedkoop en eenvoudig mogelijk digitaal wil maken. Dus een simpele wisselstroom tams gekocht, de loc open, wisselrelais er uit. Draadjes volgens de tekening aangesloten en op het programmeerspoor. De loc reageert direct. Het adres laat zich instellen, de cv waarden uitlezen. Ik ga er van uit dat de basisinstellingen in ieder geval zo zijn dat de trein aan het rijden gaat. Dus adres op 100, en op het spoor er mee. Helaas. Ik kan horen dat er een optrekversnelling plaatsvindt aan het geluid van de motor te horen. Maar hij gaat maar heeeeeeeeel langzaam vooruit. Het ombouwen is me meegevallen, maar nu moet hij het nog doen. Iemand een hint?
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Oke, na enig wachten wordt de brom sterker en op enig moment gaat de trein rijden. Het is dus een kwestie van de juiste cv waarden. Iemand nog een hint? Hij bromt erg lang en gaat er dan als een speer vandoor.

Oei wat is die rommel trouwens fragiel. Je moet de draadjes zelf aan de controller solderen. Dat is prima te doen (voor mij). Maar bij het inbouwen in de loc breekt de soldeervoet spontaan af. Zo heet heb ik het draadje echt niet gebakken! Gelukkig dat het geen Lopi is. Nu is het nog sneu, maar heb nog een nieuwe ;-)

Alle begin is moeilijk.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Dat is ook mijn ervaring met Tams decoders. Ik had er vijf, maar die zijn allemaal in binnen een jaar in de prullenmand beland, omdat de soldeervoeten loslieten, of de decoders na enige tijd gewoon niets meer deden (ook niet wilden resetten). Ik hoop dat je met je reserve exemplaar meer succes hebt.
Paul
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Ik weet dat Tams minder goed is, ik heb ook nog een tweetal Lopi's liggen. Maar je kunt beter oefenen met het goedkopere spul voordat je met dat dure een misser maakt ;-) Als het een jaar volhoudt ben ik al tevreden, uiteindelijk gaat alles over op Lopi.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Hoi Albert,
Ik sta op hetzelfde punt. Ik heb 2 analoge locs gekocht en ga die ombouwen met een Tams LD-W-32 decoder. Ik heb ze besteld met aangesoldeerde draden, dus die stap kan ik overslaan. Het is ook mijn eerste keer dat ik dit doe.
Met welke apparatuur lees jij de CV's uit? en waar programmeer je mee?
In de handleiding staan de diverse CV's wel duidelijk vermeld heb ik gezien. Als tip geven ze mee om ze met DCC te programmeren en ze dan eventueel met deze instellingen als MM te gebruiken.

Groeten,
Albert. (zal toeval zijn  ;))
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Ik wist niet dat ze ook bedraad werden verkocht. Zal niet uitmaken, ik vermoed dat ook deze soldeer eilandjes makkelijk zullen loslaten als je te veel aan de draadjes buigt. Wees er dus voorzichtig mee. Ik heb ze gekocht als oefening dus ik zit er niet zo heel erg mee, maar ben toch wel teleurgesteld in de kwaliteit van die dingen.

Het programmeren doe ik met een ib basic op het programmeerspoor. Dat gaat op zich prima. Zowel het uitlezen als programmeren gaat goed. Ik rijd vooral DCC. Het aansturen van de verlichting voor-achter en de motor gaat goed, al ben ik nog niet zo ver dat ik de juiste cv waardes heb weten te achterhalen.

Nog een laatste waarschuwing, de Tams is niet kortsluitvast. Dat betekent dat elke vorm van kortsluiting - hoe kort ook - de boel om zeep helpt. Ik had de groene lak weggekrast zodat ik op de printbaan de draad kon solderen. Maar bij het plaatsen in de lok brak het volgende soldeereilandje los. Die maakte even kontact met zijn buur en het ding is geschiedenis.

Alle waar is naar zijn geld, maar ik adviseer iedereen om die T* links te laten liggen. Maar er zijn vast ook mensen met betere ervaring. Het inbouwen en solderen heb ik nu wel door, verder voor mij geen T* meer.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Citaat van: aideeaidee op woensdag 25 april 2012, 23:08:13

Ik had de groene lak weg gekrast zodat ik op de printbaan de draad kon solderen. Maar bij het plaatsen in de lok brak het volgende soldeereilandje los. Die maakte even kontact met zijn buur en het ding is geschiedenis.


Neem niet te dik draad. Bij voorkeur decoder draad lifY met een dikte van 0,04mm2. Dan moet het toch goed gaan?

Verder zijn die decoders niks. Onbetrouwbaar en de LD-W heeft tevens geen lastregeling. Kun je net zo goed analoog blijven rijden. :D

Gr, Ben.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Het is een goedkope decoder om mee te oefenen voordat ik er een dure lopi aan waag. Het is mijn eerste poging en ik ben voorzichtig. Lastregeling heb ik niet nodig. En analoog gaat slecht samen met de andere standaard digitale loks. Ik weet wel dat ook delta niet als goed gevonden wordt, maar mij en mijn kids maakt het niets uit, als het maar rijdt. Dus ik heb een allegaartje aan decoders. Maar ik ben ervaren met solderen en ik gebruik dun soepel draad, eigenlijk gewoon de draden die al in de lok zitten, dan mag er toch niets fout gaan? Ik heb zelf electronische prints ontworpen vroeger, heb ze geetst en gesoldeerd. Er is nooit koper losgekomen van de print. Nu is een eenvoudige soldering van een eilandje al te veel. De print is gewoon van slechte kwaliteit. En wat er jammer aan is dat dat ook uitstraalt naar de andere producten van hun, zelfs al zouden die heel goed zijn (heb er verder geen ervaring mee en die zal er ook niet komen)
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Citaat van: aideeaidee op donderdag 26 april 2012, 08:00:12

Nu is een eenvoudige soldering van een eilandje al te veel. De print is gewoon van slechte kwaliteit. En wat er jammer aan is dat dat ook uitstraalt naar de andere producten van hun, zelfs al zouden die heel goed zijn (heb er verder geen ervaring mee en die zal er ook niet komen)


Als wat je zegt waar is (en ik wil niet aan je woorden twijfelen) zou ik garantie claimen bij Tams. Je krijgt dan je centjes terug en wellicht kan Tams er iets mee naar de toekomst toe.

Reparaturen

Waren, die uns zur Reparatur oder zur Überprüfung zugeschickt werden, werden von uns überprüft und soweit möglich, repariert. Im Garantiefall ist die Reparatur für Sie kostenlos. Ist der Schaden auf einen unsachgemäßen Zusammen- oder Einbau oder eine von den Angaben in der Anleitung abweichende Inbetriebnahme und Betriebsweise zurückzuführen, sind wir berechtigt, Ihnen die Kosten der Reparatur in Rechnung zu stellen. Die Kosten betragen bei Bausätzen max. die Differenz zwischen dem Preis des Bausatzes und dem des vergleichbaren Fertig-Bausteins bzw. bei Fertig-Bausteinen und ?Geräten max. 50 % des Kaufpreises
.

Gr, Ben.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Ik heb Tams al gemaild met mijn bevindingen. Ik ben ook niet de enige met loslatende eilandjes (zie een van de posts hierboven). De vraag is wil ik al dat gedoe voor die 15 Euro hebben of niet. De enige reden om ze te kopen was om ervaring op te doen omdat ik er geen dure lopi aan wilde wagen voor mijn eerste poging. Ik ben er dus al van uitgegaan dat de kans dat het mis zou gaan groot is. Ik beschouw dit als leergeld en deel de ervaring met anderen. Als Tams erom verzoekt mik ik het ding wel in een enveloppe. Maar zelfs al wordt die vervangen... Nou ja, je begrijpt het wel.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Het is zowiezo aan te raden om een stekkerverbinding in de lok te maken.
Een klein stukje printplaat en 2 stuks van 4 contacten, ik zelf maak het van IC-voetjes, die heb ik royaal op voorraad.
Je kan ook een kant-en-klare kabel kopen.

Er wordt dus helemaal niks gesoldeerd aan de Lopi's.

zie foto:

Re:Ombouwen met wisselstroom tams
mooie oplossing. De lopies zijn zowiezo al bekabeld. Althans die ik op voorraad heb. Maar vereist ook ombouw. Apart projectje. Nabrander: er zit ook al een voetje aan.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Nou, mooie boel. De reservetams doet het al op voorhand niet. De loc en lampjes knipperen, maar de IB geeft error aan. De tweede reserve (had er drie) idem dito. Ik begin nou wel erg aan mezelf te twijfelen. Dan toch maar de magneet en esu lopi 4. Als ik toch aan het prutsen ben dan kan ik die ook nog wel verknoeien. Oeioeioei, wat een boel draad om weg te werken. Dat eerst maar eens inkorten. De permanentmagneet is een heel gepruts, het lijkt goed te passen, maar het spoeltje zit zo vast als een huis. Maar wacht, na enig prutsen zit alles goed. Gauw de schroefjes er in. Solderen! en... BINGO. Zo, het ligt toch niet aan mij  8o ben het niet verleerd. Tís gewoon alle waar naar zijn geld. Tams: blijf er van af. Goedkoop is hier erg duurkoop. En de loc... hij reed voort, en dat zonder tuning. In een keer goed.  :) :P ;) Als het in een klein tenderlocje lukt, moet het ook wel met een grotere lok lukken.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Ik hoop dat ik volgende week mijn Tams decoders krijg. Hoop dat ik meer geluk heb. Ik laat het weten.

Albert.
Re:Ombouwen met wisselstroom tams
Ik hoop het ook voor jou.  Voor mij geen tams  meer.  Ze reageren ook niet op mail. Maar voor hetzelfde voldoet het jou. Ben benieuwd.