Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Pierre's baan

Gestart door PdV maandag 23 april 2012, 21:30:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pierre's baan
PdV
gast

Pierre's baan
Vorige week eindelijk begonnen aan het ontwerp met wintrack voor een serieuze baan.
Ik heb in het verleden wat kleine baantjes gemaakt, maar nu dus eindelijk iets echts.
Hieronder een aantal overzichten en het wintrack bestand.
Ik hoor graag jullie mening, ideeen en eventuele verbeterpunten.






Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr Pierre
Re:Pierre's eerste echte baan
Hallo Pierre,

Niet iedereen is thuis in Wintrack dus het is een beetje gissen naar bijvoorbeeld de hoogteverschillen. Om wat meer te kunnen zeggen is het goed wanneer je wat achtergrondinformatie kunt geven. Waar denk je aan (berglandschap, zo te zien aan de tunnels?) hoe wil je rijden, vaste routes, analoog/digitaaleen of tweerichtingsporen e.d.
In je schaduwstation bijvoorbeeld zie ik 7 doorgaande sporen en 5 sporen waarvanuit je moet rangeren vanaf de 'hoofdbaan'.
Afhankelijk van het aantal treinen kan dat nogal van invloed zijn op het totale rijpatroon.
We horen het nog wel van je.

Succes René
Re:Pierre's eerste echte baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Pierre's eerste echte baan
Hallo Pierre.
Erg leuk dat je al begonnen bent met het ontwerpen van je te bouwen baan.
Ik zie al wel enige "knelpunten" o.a. links het dalende spoor onder je stationsemplacement maar, zoals René ook al opmerkte, het valt niet mee om de niveau's te doorzien.
Het totale plan ziet er verder erg leuk en zeker goed rijbaar uit.

Wordt alles automatisch bestuurd?
Vooral de besturing van de verborgen opstelsporen is niet echt eenvoudig te doen maar, b.v. keertreinen kan weer prima.

Veel succes met het ontwerpen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Pierre's eerste echte baan
Hallo René en AlbertJan,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken, door wat 3D plaatjes te laten zien :



en



Ook hierbij een korte uitleg :
De baan zal volautomatisch moeten kunnen werken met koploper.
Tevens zal ik via koploper wat FCS auto's laten rijden. (In de 3D aanzichten is een opzetje van de FCS baan zichtbaar)
Het schaduwstation heeft 7 doorgaande sporen. De 3 linker rangeersporen zijn bedoeld om wat loc's neer te zetten die niet meer op de 7 doorgaande poren passen. De 2 rechter rangeersporen voor opstellen van wagons.
Via de klimspiraal kunnen de treinen naar boven/beneden, waarbij de buitenste spiraal voor opgaande treinen is (Hoek < 3%).
Vanuit de klimspiraal komend, kom je bij het station. Rechts van het station komt nog een hout / metaal handel. (De 2 gebouwen naast het station)

Vanaf het station kan je
of
1: via tunnel, bruggetje en tunnel weer naar het schaduwstation.
of
2: Naar kolendepot.
of
3: Via tunnel en een wat grotere brug helemaal naar rechts (donkerpaarse route). Daar is een rangeer terrein voor container opslag, vrachtwagen transport etc.
Hier kan gerangeerd worden en kan een loc loskoppelen en naar de andere kant van de wagonnen rijden om daar de wagonnen weer mee te nemen.
Hierdoor is de richting van de trein omgekeerd.
Terugkerend over de paarste route,     kan de trein via de rose route, onder het station door wee keren en komt van rechts weer bij het station, volgens de normale rijrichting.
Ik heb de ruimte tussen de sporen op 80 mm gehouden. Volgens mij is dit voldoende omdat ik geen gebruik maak van bovenleidingen.

In het 3D plaatje zie je ook een FCS route lopen. Deze is nog niet in detail uitgewerkt, maar de weg zal zeker onder de 2 viaducten / bruggen lopen om zodoende ook in het schaduwstation uit te komen. Hier worden de FCS wagens geparkeerd en opgeladen.


Alvast bedankt voor jullie opmerkingen.

Groeten,
Pierre
Re:Pierre's eerste echte baan
Hallo Pierre,

Dat is een stuk makkelijk te begrijpen. Ziet er leuk uit.
Denk je dat je in je schaduwstation nog overal bij kunt, wanneer er iets ontspoort? 110 cm is best wel ver reiken. Uiteraard hangt het af van de ruimte tussen je boven- en onderlaag. Bovendien zul je toch zeker een 80 cm onder je schaduwstation vrij moeten houden om redelijk te kunnen werken onder je baan (althans dat is mijn ervaring en een gegeven waar ik tien jaar na de bouw van mijn tafels nu de zure vruchten van pluk).
Laatste opmerking; bij je station heb je erg weinig ruimte voor perrons. Ik begrijp dat je nogal wat treinen hebt en de meeste mensen vinden het niet leuk om maar met vijf wagonnetjes of twee reizigersrijtuigen te rijden. Ook hier is het natuurlijk maar net wat je leuk vindt!

succes,  René
Re:Pierre's eerste echte baan
Hallo René,

Er zit ca. 30 cm tussen boven en onderlaag. Ik zal je voorgestelde 80 cm onder de baan vrij houden.
Tevens laat ik in het schaduw station links en rechts open zodat ik er waarschijnlijk vanaf de onderkant nog bij kan.

Gr. Pierre
Re:Pierre's eerste echte baan
Ik zou even kijken naar de hoogte verschillen tussen het "roze"spoor en het grijze spoor naar het afdalende deel van de keerlus.Kan niet helemaal zien of het grijze spoor iets hoger ligt dan het stationsniveau.

Lijkt mij een mooi plan. Rij mogelijkheden zijn een beetje beperkt. Van uit de keerlus kun je kiezen om door te rijden naar het paarse deel (alleen voor goederen treinen). Personen treinen kunnen eigen alleen via het station rechtstreeks weer terug naar de keerlus, hebben niets te zoeken op het paarse en roze deel. Goederentreinen kunnen ook weer via het roze deel naar het paarse deel toe.

Je hebt niet aangegeven waar de nadruk op gaat liggen.
Re:Pierre's eerste echte baan
Beste Piet,

Bedankt voor je terugkoppeling. (Erg mooie foto's van een hele mooie baan trouwens op je website)
De hoogtes tussen grijs en roze zijn min. 80mm (volgens wintrack. Controle laten doen op alles onder 90 mm)



De nadruk zal op goederentransport liggen. Ik heb daarom inmiddel ook wat uitbreiding aan de rechterzijde bij het rangeergdeelte gedaan.

Elke andere suggesie of opmerking is van harte welkom.

Bedankt,
Pierre

Re:Pierre's baan
PdV
gast

Re:Pierre's baan
Afgelopen weken bezig geweest mijn geheugen wat betreft koploper weer op te frissen.
Ik heb een baan gemaakt die door koploper bestuurd kan worden. Daarmee heb ik ook m'n diverse merken K83 / K84 en bezetmelders getest.
Ook FCS via koploper wat laten bewegen.

Onderstaande foto laat een rommelig geheel zien, maar het was maar even om te testen.



Ook wat wezen spelen met scenery, wheathering etc.
Dit alles ter voorbereiding op de eerste echte baan.



Binnenkort volgt meer.

Gr. Pierre
Re:Pierre's aangepaste baan
Het baanonterp is inmiddels ook wat aangepast.
Ik denk dat ik nu wat meer ruimte bij het station heb gekregen. (minder wissels / wissels verplaatst)
Ook is er wat meer spoor bij het rangeerterrein.



Jullie opmerkingen zijn van harte welkom.
Re:Pierre's baan
peterke33
gast

Re:Pierre's baan
hallo piere,

ik vind het een zeer knappe baan,jammer dat ik nu de ruimte niet meer heb zoals vroeger.


groeten en succes verder;peter(ke33)
Re:Pierre's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Pierre's baan
Hoi Pierre

Ziet er allemaal leuk uit.

Tony
Re: Pierre's baan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Pierre's baan
Beste allemaal,
Het is inmiddels 8 jaar later. Er is met mij veel gebeurd maar met de bouw van de baan helemaal niets :-)
Daar gaat nu verandering in komen. En ga de komende weken, in een grotere ruimte, starten met de bouw van het frame. Mijn zoon, inmiddels 19 staat ook in de startblokken om mee te bouwen.
In vorige reacties was al aangegeven dat er beperkte rijmogelijkheden zijn. Maar dat is minder belangrijk. Mijn bedoeling is niet om zo veel mogelijk treinen te laten rijden. Het moet een mooie mix worden van scenery, enkele rijdende treinen en nog wat auto's rijdend op de baan.
Maar graag hoor ik voordat ik hieraan ga beginnen graag reacties of verbeteringsvoorstellen op het banenplan wat ik destijds gemaakt heb. Elke reactie is van harte welkom.
Alvast bedankt voor jullie reacties, Pierre
Re: Pierre's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Pierre's baan
Wat in het vat zit...........................
Succes met de bouw, we kijken graag mee  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman