Mooie foto's en leuk het weer terug te zien.
Ik heb daar gewerkt op Damrak en aan overkant van 't IJ.
Het was voor de metrolijn Noord Zuidlijn.
Tpv Sixhaven: maakten we een bouwput om de 6 afzinkelementen tbv IJ te bouwen.
Die werden al varend naar een tijdelijk ligplaats gebracht.
Als laatste werd definitieve tunnel buis in dat open bouwput gestort.
Tpv IJ: werden de elementen later afgezonken
Tpv CS: moest onder de bestaande sporen een tunnel gegraven worden, dwars op het IJ, vervolgens werd dan zo n afzinkelement in dat in dat tunneltje gevaren. Onder CS. En daar werd hij afgezonken. (dit deel werkt een collega aannemer)
Je moet je voorstellen dat je erboven het treinverkeer gewoon doorging.
Tpv Damrak: daar werden 3 grote betonnen bakken gebouwd (tunneldelen)
Vervolgens werd daaronder de caissons grond weggegraven, om geen last van grondwater te hebben, werd daar lucht in geperst.
De mensen die daar werkten zijn duikers die kunnen onder druk werken. De caissons werden 20meter diep afgezonken. We kwamen daaronder veel rommel tegen.
Richting Beursgebouw: Laatste caison was tevens startschacht tbv tunnelboormachines. Die boren door de wand heen richting het centrum.
Er is er veel over te vertellen, mijn werk is vaak ook tpv stations waar veelal tunnelbuizen aangebracht moeten worden, of liften. Dit is dan een logistiek verhaal met veel nachtwerk en met veelal een aantal buitendienststellingen. Waarin keiharde deadlines zitten.....
Frits