Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

mSD decoder in 3021

Gestart door Hans V200.0 maandag 23 april 2012, 00:38:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
mSD decoder in 3021
Hallo Iedereen,

Bij deze wilde ik jullie wat foto's laten zien,van een ombouw van analoog naar Msd.

Mochten er vragen rijzen dan beantwoordt ik die,naar mijn beste vermogen.

Ook kan ik meerdere foto's plaatsen,maar via de bijlagen maar vijf,dus vandaar deze selectie.

Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Vertel eens iets over de decoder:

* rijgedrag
* motorregeling: hoe en op welke waarden heb je deze ingesteld
* geluiden: hoe klinkt het enz.

Ben wel benieuwd. Is dit een goed alternatief voor de Esu LokSound?

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Ben,

In den beginne ging het niet goed met deze lok.

Analoog liep ie niet,en ik wilde deze lok een opknap beurt geven net zoals in het grootbedrijf gebeurd is.

Door verkeerde plaatsing van de koolborstels resulteerde dat in een kreunende loop,alsof er iets tussen de tandwielen zat.

Na zeer grondige inspectie,bleek dat gelukkig niet zo te zijn,en de motor zonder de borstels bewegen,gaf geen raar bijgeluid.

Na de borstels goed geplaatst te hebben,rijd de lok beter dan ooit tevoren.

Nu blijft mijn beperking tot programmeren beperkt tot een MS II,en de cv's zoals bij DCC blijven voorasl nog onbereikbaar zo.

Wel kun je de dingen al sneller instellen,helaas alleen nog via het MFX protocol.

Heb het ook nog geprobeerd met een IB,maar die gaf tijdens het lezen foutmeldingen,en dat is wel te begrijpen.

Maar gelijk ook betreurenswaardig,want ik had stiekum de hoop dat deze decoder ook naar DCC zou luisteren.

Op je vraag dus hoe de cv's staan ingesteld,kan ik je helaas dus geen antwoord geven,want ik kom er niet bij.

Eerlijkheids halve moet ik ook bekennen,dat mijn MS II nog niet is geupdate,en mogelijk knelt het daar.

Het geluid klinkt niet als een oude diesel,maar een diesel is het zeker.

Nu zit ik dus ook met het programmeren van het geluid,en mogelijk zal ik daarbij hulp moeten zoeken.

Zal proberen de lok een filmpje te geven op You-Tube,en misschien verduidelijkt dat het èèn en ander.

Deze decoders zijn er pas,en mede door het ontbreken van een CS II,en geen up to date MS II,durf ik nog niet voluit te zeggen,dat dit een goed alternatief is voor een loksound decoder.

Zo'n uitspraak zal wat tijd nodig hebben,en wellicht ook meer inbouwers,zodat ook het gebruik en ervaring ermee toe neemt.

Toch blijft de 21 polige stekker een uitkomst,want je kan de decoder nu zo uitwisselen zonder een soldeerbout te gebruiken.

Dit zou ik wel iedereen aan raden,die met deze decoders in de weer gaat.

In geluidsdecoder begrippen is ie leuk geprijst,en die stekker zit er dan ook bij,en twee luidsprekers.

Deze lok heeft eigenlijk weinig functies wat de verlichting betreft,want het machinistenhuis heeft ie wel maar geen doorzichtige ramen.

Hetzelfde geld ook voor de machinekamer,en toch heeft ie lekker veel geluidjes erbij :thumbup:

De gebruikte materialen zijn: Msd 60946,en de motorset 60944,en een setje geïsoleerde lampjes uit een 60904.

Jammer dat de complete lampjes er niet bij zaten,had best bij de set mogen zitten.

M.v.g.

Hans V200.0




Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Hans,

bedankt voor dit heldere verslag maar jammer dat je deze decoder niet kunt programmeren.

Hoe zit dit nu eigenlijk, het programmeren van de nieuwe generatie MSD decoders. Kan dit momenteel alleen met een CS2?

Er zou ook een soort van "programmer" verkrijgbaar zijn maar op de site van Märklin kan ik niets vinden. Kan iemand hier iets meer over zeggen?

Groetjes, John
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi John,

Op dit moment kun je alleen de sounds erop schrijven met een CS2. Met andere centrale's kun je alleen CV wijzigingen doen.

Het is de bedoeling dat er dit jaar een programmer voor uit komt, net zoiets als die van ESU, maar dan voor de Marklin decoders.


Zelf wacht ik nog iets meer ervaringen af. De prijzen zijn goedkoper dan die van ESU, maar voldoet het product ook aan de hoge verwachtingen?
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Wijbe op maandag 23 april 2012, 16:13:10
Het is de bedoeling dat er dit jaar een programmer voor uit komt, net zoiets als die van ESU, maar dan voor de Marklin decoders.
Deze info heb ik ook "ergens" gelezen, maar kan 't nergens meer terugvinden.
Waar heb jij de wijsheid vandaan?
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Wijbe,

mercy, nog even afwachten dus.

Groetjes, John
Re:Msd decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:Msd decoder in 3021
Re:Msd decoder in 3021
Rob,
Dank :thumbup:
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Tilly op maandag 23 april 2012, 15:27:16
Hoi Hans,

bedankt voor dit heldere verslag maar jammer dat je deze decoder niet kunt programmeren.

Hoe zit dit nu eigenlijk, het programmeren van de nieuwe generatie MSD decoders. Kan dit momenteel alleen met een CS2?

Er zou ook een soort van "programmer" verkrijgbaar zijn maar op de site van Märklin kan ik niets vinden. Kan iemand hier iets meer over zeggen?

Groetjes, John

Hoi John,

Graag gedaan,en ik hoop dat er inderdaad een programmer van Märklin komt.

Citaat van: Silbermann op maandag 23 april 2012, 16:45:10
De decoder programmer 60801:

http://www.haertle.de/modelleisenbahn/spur+h0/digital+spur+h0/maerklin+60801+sound+programmer+fuer+decoder+msd.html

Groet,
Rob
Mijn gebeden zijn verhoord :thumbup:


M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Hans,

Je kunt ook POM programmeren, dan kun je bij de DCC cv's.

Kun je met je MS2 niet DCC rijden?

Over die Marklin programmer: even afwachten of deze ook "niet Marklin decoders" aankan anders ben je mooi de Pipo als je eens een Piko, Roco of whatever welk merk lok koopt.

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op maandag 23 april 2012, 18:26:59
Hans,

Je kunt ook POM programmeren, dan kun je bij de DCC cv's.

Kun je met je MS2 niet DCC rijden?

Over die Marklin programmer: even afwachten of deze ook "niet Marklin decoders" aankan anders ben je mooi de Pipo als je eens een Piko, Roco of whatever welk merk lok koopt.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Was gisteren bezig met die lok en de decoder,en ik wou deze via de cv's gaan programmeren.
Mijn MS II kan ook DCC aan,maar wilde niet de CV waarden wijzigen.
Er kwam een waarschuwing in het scherm te staan: CV waarden kunnen mogelijk niet worden uitgelezen bij MFX' lok's.

En ik had daarna alleen de mogelijkheid om JA aante klikken,waardoor hij weer uit de programmeerstand sprong,en weer in normale bedrijfstoestand zat.
Als die losse programmer geen andere decoders aankan,en je wilt dat eigenlijk wel,dan zou ik voor de Esu-programmer gaan.
Maar als ze verstandig zijn bij Märklin,dan zou je meerdere decoders moeten kunnen programmeren.

Een geluk dat het niets voor het rijdende materieel uitmaakt Ben,de decoders doen het hem in dit geval.
Bedankt voor je tips,en het zal zeker een onderzoekje waard zijn :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Msd decoder in 3021
Ik heb laatst een Ludmilla omgebouwd met Msd decoder.

Over de geluiden ben ik wel tevreden, alleen het aanpassen via een ( geleende ) CS2 was erg onhandig.

Uiteindelijk is het wel gelukt de geluiden aan te passen, de locprogrammen zou dit kwartaal uit moeten komen maar zoals er al geschreven is kun je op de Marklin site nog niet hierover vinden.

Als de programmer uit is zal ik hem waarschijnlijk wel kopen, de decoders zijn veel goedkoper dan Esu en mijn ervaring tot nu toe is prima.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Hans,

Zo te zien is de ombouw goed gegaan. :thumbup:
Misschien kun je met een LokProgrammer de CV´s wijzigen :?:
Moet je wel even langskomen. :mrgreen:
Ik ben wel benieuwd naar het geluid.

Gr.
René
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Msd decoder in 3021
Beste Hans,

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.

Groet, Anne W
Re:Msd decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Lokkie op maandag 23 april 2012, 21:52:18
Hoi Hans,

Zo te zien is de ombouw goed gegaan. :thumbup:
Misschien kun je met een LokProgrammer de CV´s wijzigen :?:
Moet je wel even langskomen. :mrgreen:
Ik ben wel benieuwd naar het geluid.

Gr.
René


De Esu locprogrammer werkt niet met deze Msd, ik heb er speciaal een CS2 voor geleend om geluiden aan te passen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Msd decoder in 3021
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:11:51
Beste Hans,

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.

Groet, Anne W

Hallo Anne,

de msd decoder laat zich met dcc programmeren, ook al staat er een M4/mfx signaal op de baan, echter rijden doet hij bij dan alleen met mfx,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: wissels op maandag 23 april 2012, 22:25:03
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:11:51
Beste Hans,

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.

Groet, Anne W

Hallo Anne,

de msd decoder laat zich met dcc programmeren, ook al staat er een M4/mfx signaal op de baan, echter rijden doet hij bij dan alleen met mfx,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Dit geeft toch enige hoop,en ik zal de uitnodiging van René aanvaarden.

Het loont de moeite om toch alle kanalen geprobeert te hebben,want niet iedere fabrikant zal verwijzen naar de mogelijkheden van een ander fabrikant.
Zo laten ze toch nog iets te hobbyen over :D

Ben ook blij dat er meer mensen zijn die positief zijn over de decoder,en ik hoop dat het nog iets positiever kan.

Dan doel ik op het programmeren,en ik hoop dat we zo tot wat antwoorden komen.

Nooit geschoten is altijd mis,en zelfs de grootste prutser weet dat dat zo is :-)

Citaat van: Lokkie op maandag 23 april 2012, 21:52:18
Hoi Hans,

Zo te zien is de ombouw goed gegaan. :thumbup:
Misschien kun je met een LokProgrammer de CV´s wijzigen :?:
Moet je wel even langskomen. :mrgreen:
Ik ben wel benieuwd naar het geluid.

Gr.
René


Hoi René ,

Zal morgen even kontakt met je opnemen,want deze V200 wil zijn benen strekken in Bad Neuhaus :-)


Citaat van: degeluidsman op maandag 23 april 2012, 20:56:25
Ik heb laatst een Ludmilla omgebouwd met Msd decoder.

Over de geluiden ben ik wel tevreden, alleen het aanpassen via een ( geleende ) CS2 was erg onhandig.

Uiteindelijk is het wel gelukt de geluiden aan te passen, de locprogrammen zou dit kwartaal uit moeten komen maar zoals er al geschreven is kun je op de Marklin site nog niet hierover vinden.

Als de programmer uit is zal ik hem waarschijnlijk wel kopen, de decoders zijn veel goedkoper dan Esu en mijn ervaring tot nu toe is prima.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Jouw ombouw is ook geslaagd,en die ludmilla mag er zijn :thumbup:

Wel jammer van die geleende CS,want uiteindelijk moet je die ook weer terug geven.
En je kan natuurlijk niet zo experimenteren zoals je wilt,immers met geleende spullen spring je doorgaans wat voorzichtiger om.
Wacht ook nog even met de aanschaf,als die programmer nog uitkomt,want mogelijk heb je die niet nodig.

Tenminste als ik bij René erin slaag,want dan is ie ook met een lokprogrammer van Esu te programmeren :thumbup:
Baat het niet,dan schaad het niet.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:11:51
Beste Hans,

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Het lijkt me juist om te zeggen dat deze decoder wel onder DCC geprogrammeerd kan worden.
Er is ook een cv wat dat aangeeft,en ik zal ook kijken of het effect heeft als ik die uit zet.

Mijn apparatuur liet programmeren onder DCC niet toe,en tot nu toe heb ik het geprobeerd met een IB en een MS II.
Laatst genoemde zonder update.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 23 april 2012, 23:15:23
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:11:51

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.


Mijn apparatuur liet programmeren onder DCC niet toe,en tot nu toe heb ik het geprobeerd met een IB en een MS II.


Hoi Hans,

Nog een keer de vraag: heb je met de IB in POM geprogrammeerd? Stukje tekst uit de handleiding:

DCC-Protokoll Adressierung

? Jede Adresse ist manuell programmierbar.

Programmierung

? Die Eigenschaften können über die Configuration Variablen (CV) mehrfach geändert werden.
? Die CV-Nummer und die CV-Werte werden direkt eingegeben.
? Die CVs können mehrfach gelesen und programmiert werden (Programmierung auf dem Programmiergleis).
? Die CVs können beliebig programmiert werden (Programmierung auf dem Hauptgleis PoM). PoM ist nur bei den in der CV-Tabelle gekennzeichneten CV möglich. Die Programmierung auf dem Hauptgleis (PoM) muss von Ihrer Zentrale unterstützt werden (siehe Bedienungsanleitung ihres Gerätes).

Probeer dit eens uit. Het zou veel niet CS bezitters helpen. Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43896.0.html

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2012

offline
Re:Msd decoder in 3021
Op dit plaatje;



Is dat lipje onder het schroefje links het massapunt voor de decoder? Er zat in mijn ombouwsetje inderdaad zo'n lipje maar ik wist niet helemaal waar het voor was (3037 omgebouwd). Het massapunt heb ik gemaakt met het schroefje waarmee de rijrichtingschakelaar aan het frame zat, daar heb ik zo'n lipje onder gezet. Door je foto snap ik nu pas hoe het eigenlijk moet :)
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op dinsdag 24 april 2012, 06:40:11
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 23 april 2012, 23:15:23
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:11:51

Er hangt me iets bij dat als deze decoder "MFX" hoort, hij niet meer luistert naar iets anders, als dat zo is dan klinkt het me logisch in de oren dat je geen DCC kunt programmeren, ik ben op dit gebied geen deskundige, maar ongetwijfeld zal er nog wel een deskundiger iemand reageren.


Mijn apparatuur liet programmeren onder DCC niet toe,en tot nu toe heb ik het geprobeerd met een IB en een MS II.


Hoi Hans,

Nog een keer de vraag: heb je met de IB in POM geprogrammeerd? Stukje tekst uit de handleiding:

DCC-Protokoll Adressierung

? Jede Adresse ist manuell programmierbar.

Programmierung

? Die Eigenschaften können über die Configuration Variablen (CV) mehrfach geändert werden.
? Die CV-Nummer und die CV-Werte werden direkt eingegeben.
? Die CVs können mehrfach gelesen und programmiert werden (Programmierung auf dem Programmiergleis).
? Die CVs können beliebig programmiert werden (Programmierung auf dem Hauptgleis PoM). PoM ist nur bei den in der CV-Tabelle gekennzeichneten CV möglich. Die Programmierung auf dem Hauptgleis (PoM) muss von Ihrer Zentrale unterstützt werden (siehe Bedienungsanleitung ihres Gerätes).

Probeer dit eens uit. Het zou veel niet CS bezitters helpen. Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43896.0.html

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Aangezien ik geen vaste modelbaan heb,heb ik die apparatuur ook in dozen.
Haal het er wel uit voor een test als deze,maar moet daarna ook weer terug.

De IB is er eentje van de jaren '90,en heeft eigenlijk geen update gehad.
Nu ik wel de usb connector heb,had ik hem wel even met koploper aan de praat,maar niet met het internet.
Eigenlijk had ik dat nog niet geprobeerd.

Toch zal ik dat eens proberen,en ik meld het je wel als het zo ver is.
Want in deze huidige toestand wil ie niet in POM mode programmeren.

En wellicht is dat het knelpunt bij mij,en zoals ik lees niet alleen bij mij :O
Heb ook even bij de buren gekeken,en ook die man stoeit hiermee las ik.
Begrijp wel dat er wat uitgezocht moet worden,want de gasten uit Göppingen zeggen er niet veel over :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: harm78 op dinsdag 24 april 2012, 08:35:49
Op dit plaatje;

<Foto uit Antwoord #20>

Is dat lipje onder het schroefje links het massapunt voor de decoder? Er zat in mijn ombouwsetje inderdaad zo'n lipje maar ik wist niet helemaal waar het voor was (3037 omgebouwd). Het massapunt heb ik gemaakt met het schroefje waarmee de rijrichtingschakelaar aan het frame zat, daar heb ik zo'n lipje onder gezet. Door je foto snap ik nu pas hoe het eigenlijk moet :)

Hoi Harm,

Dat lipje zat in die set van de motor ombouw,en het is een voorbeeld geen voorschrift.
Niemand zegt jou dat je dat lipje moet gebruiken,maar ik heb daar waar jij je massa punt hebt zitten,de 21 polige stekker zitten.
Met op de achterkant de speaker,en dan wordt de ruimte aldaar weer wat beperkter.

Het lipje was er nu eenmaal,en ik heb het gebruikt ook.
Had de lok er nu last van dat het massapunt daar zit,dan had ik ook moeten uitwijken naar een ander punt.

Leuk dat een foto toch verduidelijking geeft :D
Nu je dat lipje over hebt zou je het kunnen gebruiken bij de volgende ombouw ;)

M.v.g.

Hans V200.0


Edit Ad: foto verwijderd, is hierboven al te zien.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2012

offline
Re:Msd decoder in 3021
Ik geloof inderdaad dat ik het lipje bij de ombouw erna hergebruikt heb :)
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Ben,

Inmiddels is mijn IB geupdate,en ik kan nu ook POM programmeren doen.

Alleen het haalt nog niets uit,en ik zal nog wat foto's van het scherm hier neer zetten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Silbermann op maandag 23 april 2012, 16:45:10
De decoder programmer 60801:

http://www.haertle.de/modelleisenbahn/spur+h0/digital+spur+h0/maerklin+60801+sound+programmer+fuer+decoder+msd.html

Groet,
Rob

De Märklin Soundprogrammer is terug te vinden in de lijst van voorlopige levertermijnen (art. nr. 60801): klik ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 24 april 2012, 14:15:35

Inmiddels is mijn IB geupdate,en ik kan nu ook POM programmeren doen.

Alleen het haalt nog niets uit,en ik zal nog wat foto's van het scherm hier neer zetten.


Ben wel benieuwd naar het vervolg en wat er niet kan in DCC.

Citaat van: RMW op dinsdag 24 april 2012, 16:01:55

De Märklin Soundprogrammer is terug te vinden in de lijst van voorlopige levertermijnen (art. nr. 60801): klik ;).


Da's mooi maar wisten we al en gaat ons nu niet helpen. ;)

Maar is er bekend wat je er mee kunt behalve sounds laden? Is er ergens een folder of nog beter: een manual?

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hij wordt nu wel weer later uitgeleverd, hij stond voor dit kwartaal gepland.

We wachten maar rustig af  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op dinsdag 24 april 2012, 17:00:32
Citaat van: RMW op dinsdag 24 april 2012, 16:01:55

De Märklin Soundprogrammer is terug te vinden in de lijst van voorlopige levertermijnen (art. nr. 60801): klik ;).


Da's mooi maar wisten we al en gaat ons nu niet helpen. ;)

Maar is er bekend wat je er mee kunt behalve sounds laden? Is er ergens een folder of nog beter: een manual?

Gr, Ben.

Volgens mij heeft hij nog nergens in een officiële nieuwighedenbrochure gestaan, dus meer informatie zal nog even op zich laten wachten. Misschien een herfstnieuwigheid???


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi ,

Balen mijn lok doet weer raar :(

Ligt weer aan die K**** borstels :error: :error:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Allemaal,

Borsteltjes heb ik weer vervangen,nu maar weer een setje kopen om die andere set weer aan te vullen :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Allemaal,

Na een update van mijn IB kon ik wel waardes invoeren in POM modus,maar niet uitlezen,en dat schijnt te horen bij deze modus.
Maar ook uitlezen in een andere modus gaf geen succes,want ik wil die waardes ook zien op het display van de IB.

Misschien wil ik wel teveel...............

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Google eens met als zoekargument: CV uitlezen met Intellibox
Ik krijg een hoop hits, vooral van Beneluxspoor. Misschien zit er iets bruikbaars tussen. :idea:
Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 25 april 2012, 14:34:59

Misschien wil ik wel teveel...............


Yep. :)

IB POM: alleen schrijven (geldt voor alle decoders!).
Programmeerspoor en DCC met deze decoder: slechts beperkt aantal CV's te benaderen.

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hoi Ben,

Bedankt voor je uiteenzetting.

Wordt misschien toch een CS II aanschaffen,of wachten op de programmer van deze decoders.

Gelukkig heb ik geduld.......

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Msd decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:Msd decoder in 3021
Ik vraag me af: heb je nu nog een probleem met je mSD of niet? Alles is toch te programmeren?

Wat gaat er nu nog niet goed?

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Msd decoder in 3021
Hallo,

ik ben eveneens benieuwd of Hans alle Cv's kan programmeren, hier kon ik wel alle cv's benaderen met uitlezen, maar de niet basic cv's lukte niet om nieuwe waarden te geven, bij mij is het probleem dus niet opgelost.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Msd decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op donderdag 26 april 2012, 07:06:23
Ik vraag me af: heb je nu nog een probleem met je mSD of niet? Alles is toch te programmeren?

Wat gaat er nu nog niet goed?

Gr, Ben.
Hoi Ben,

Het programmeren onder MFX is geen probleem,maar wil ik bij de cv waarden die onder DCC horen,dan kom ik er niet bij.
Bij mij is het uitlezen een fix probleem,maar POM niet,daar kan ik wel waardes ingeven met een Ok! (zo staat het in het display).

Ook mijn lok heb ik eerst geprobeerd onder MFX,met een MS II,en de decoder melde zich ook aan.
Nu ben ik niet de meest ongeduldige,maar het duurde wel eventjes voordat ie dat deed,dus langer dan normaal.
Dat vond ik wel vreemd,want eigenlijk kan je met de bedrading geen fouten maken.

Waar ik ook nog een beetje aan twijfel is,of de massa goed zit op  het draaistel.
Immers slecht contact zou ook slechte benadering kunnen betekenen.
Toch rijdt de lok goed zonder horten of stoten,maar voor de programmering kan het kritischer zijn.

Misschien toch maar voor extra massa zorgen,baat het niet dan schaad het ook niet.
Maar eerst nog de dagelijkse beslommeringen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hallo Allemaal,

Ben bij Lokkie geweest,en we hebben getracht deze decoder met een Esu lokprogrammer aan te spreken.

Maar ook hier geen gehoor,en het programmeren in DCC blijft dus uit..........

Eigenlijk heb je er niets aan,dat je wel wat cv's kunt bereiken via POM modus,maar vervolgens kun je ze niet uitlezen.

Vandaar ook dat boekje,met openvakjes achter de cv's,en bij de volgende programmeer ronde zal ik die noteren.

Digitale techniek,maar voor het vastleggen ervan,zijn we terug bij de pen :(

Eigenlijk had ik de hoop,dat deze decoder wel beter compatibel zou zijn met DCC.

Maar helaas voor mij en vele anderen,deze decoders dwingen je als nog over te gaan op of de lokprogrammer (die nog ergens in de lucht hangt),of op de CS II.

Je kan ook klanten aan je binden zonder ze vast te ketenen,maar die weg hebben ze niet meer gevonden in Göppingen,en dat is te betreuren.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2008

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 april 2012, 01:47:58
Eigenlijk heb je er niets aan,dat je wel wat cv's kunt bereiken via POM modus,maar vervolgens kun je ze niet uitlezen.

Ja Hans, maar je misbruikt dus eigenlijk het idee dat achter POM schuilt.
Maar ik neem direct aan dat je dit wel weet  :)
Althans wil ik nogmaals expliciet benadrukken dat POM gaat over het direct wijzigen van CV-waardes en het effect wat dat heeft op de rijeigenschappen. En niet meer.

Trouwens deze zaken werken naar mijn idee wel prima bij b.v de Multiprotocol-Lokpilots.

grv Huub
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: huub op zaterdag 28 april 2012, 02:06:02

Ja Hans, maar je misbruikt dus eigenlijk het idee dat achter POM schuilt.
Maar ik neem direct aan dat je dit wel weet  :)
Althans wil ik nogmaals expliciet benadrukken dat POM gaat over het direct wijzigen van CV-waardes en het effect wat dat heeft op de rijeigenschappen. En niet meer.

Trouwens deze zaken werken naar mijn idee wel prima bij b.v de Multiprotocol-Lokpilots.

grv Huub

Hoi Huub,

Ik misbruik niets naar mijn idee,maar we verschillen van kijkhoek denk ik Huub.

Want POM betekent alleen programmeren,en niet uit lezen.

Maar wat ik dan wel wens,is dat je in een andere modus deze waardes dan wel kan uitlezen,en dat kun je vergeten :(

Ook dat is mij nu wel duidelijk.

Dus voor de DCC rijder zal deze decoder niets kunnen betekenen,en zo bereiken ze nooit veel mensen op die manier.

Kijk maar naar hun eigen merk genaamd Trix,die zouden wel een andere decoder kiezen,dan de reeds ingebouwde,en in de bladen zie je er voorbeelden van.

Zoals de railbus in de Miba van een tijdje geleden.

Maar goed ,laat ze maar lekker eigenwijs zijn,ver komen ze er niet mee.

Wat mij betreft hadden ze de moeite om DCC in de CS II/ MS II te doen,niet hoeven te nemen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 april 2012, 02:18:25

Dus voor de DCC rijder zal deze decoder niets kunnen betekenen,en zo bereiken ze nooit veel mensen op die manier.

Hoi Hans,

Ik hoef het niet voor deze decoder of Marklin op te nemen maar je overdrijft een beetje. De basis CV's zijn prima uit te lezen in MM. Datgene wat je in MM niet kunt bereiken kun je in DCC doen via POM. En inderdaad: kun je die niet teruglezen.

Wat wil je nu precies doen met de gegevens die je uitleest? Ga je die ergens opslaan?

Ik heb al jaren een Excelsheet waar ik de belangrijkste CV's van al m'n decoders inklop (met de hand). Het betreft dan vooral motorsettings en afwijkende waarden door functiemapping. Dat is een kleine moeite en doorgaans eenmalig.



Het aardige van een programmer (ESU / Marklin) is dat je de gegevens die je uitleest (Lokpilot / mSD) in de PC kunt bewaren. Maar dat is dan ook alles en je treinen gaan er niet beter door rijden.

Maar je hebt je punt gemaakt, gelukkig is er wat te kiezen in decoderland. ;)

Gr, Ben.
Re:Msd decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:Msd decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 26 april 2012, 10:37:12
Het programmeren onder MFX is geen probleem,maar wil ik bij de cv waarden die onder DCC horen,dan kom ik er niet bij.

Ook mijn lok heb ik eerst geprobeerd onder MFX,met een MS II,en de decoder melde zich ook aan.

Hans,

Als je de nieuwste software (v1.81) op de MS2 hebt laten zetten dan kun je protocollen kiezen. Als MM of mFx actief zijn als protocol kun je niet bij de DCC CV's.

Als je echter alléén DCC kiest als protocol, dan kun je de CV waarden die onder DCC horen in theorie wel bereiken.
In theorie, want ik heb dat nog niet geprobeerd.

Heeft iemand anders dat (dat =  MS2 met software 1.81 en mSD decoder) al wel geprobeerd?

Groet,
Rob

Re:mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hans,

Op Stummis het volgende topic gevonden over het "vollständig" programmeren van mSd in DCC met een MS2.
Zie: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=74547&hilit=msd+dcc
Daar staat ook vermeldt dat je MS2 minstens versie 1.81 moet hebben, zoals Rob al schreef.
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
In aanvulling op de link waarnaar Kappa verwijst:

Als je een lok met een mSD hebt omgebouwd, moet je deze zich niet eerst op de MS2 als mFx-lok laten aanmelden. Dan kom je nl. niet meer bij de DCC CV's.

Om bij de DCC CV's te kunnen moet je een lok handmatig aanleggen met lokprotocol DCC.
Op de MS2 heb je dan van te voren alléén lokprotocol DCC geactiveerd.

Als je nu je omgebouwde mSD lok op het spoor zet kun je wél bij de DCC Cv's.

Wellicht ten overvloede: zorg dat er geen andere lok op het spoor staan.

Hope this helps.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Waarmee dan ook maar weer eens is aangetoond dat MFX nix is. Te gek voor woorden dat je de gehele CV set niet onder MFX kan benaderen. :thumbdown:

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Hoi Ben,

Nou ik weet niet of ik dat aangetoond heb  :D

En ik ben het zonder meer met je eens dat Mä e.e.a. erg omslachtig heeft ingericht op de MS2.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Silbermann op zaterdag 28 april 2012, 07:54:02
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 26 april 2012, 10:37:12
Het programmeren onder MFX is geen probleem,maar wil ik bij de cv waarden die onder DCC horen,dan kom ik er niet bij.

Ook mijn lok heb ik eerst geprobeerd onder MFX,met een MS II,en de decoder melde zich ook aan.

Hans,

Als je de nieuwste software (v1.81) op de MS2 hebt laten zetten dan kun je protocollen kiezen. Als MM of mFx actief zijn als protocol kun je niet bij de DCC CV's.

Als je echter alléén DCC kiest als protocol, dan kun je de CV waarden die onder DCC horen in theorie wel bereiken.
In theorie, want ik heb dat nog niet geprobeerd.

Heeft iemand anders dat (dat =  MS2 met software 1.81 en mSD decoder) al wel geprobeerd?

Groet,
Rob



Hoi Rob,dan is dat mijn knelpunt,en moet ik dus de update hebben voor deze decoder.
Zal ook zeker de lok opnieuw eens handmatig invoeren,maar ik moet ook mijn MS II updaten.

En wat programmeren betreft,dat doe ik op een los spoortje,en wees gerust er staan dus geen andere lok's van mij daarbij :D


@ Kappa,

Bedankt ook voor jouw tip Kappa,en ik zal daar ook eens gaan rondneuzen :thumbup:


Citaat van: Spoorman op zaterdag 28 april 2012, 12:43:38
Waarmee dan ook maar weer eens is aangetoond dat MFX nix is. Te gek voor woorden dat je de gehele CV set niet onder MFX kan benaderen. :thumbdown:

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Je kan het beperking noemen,maar een kreet zoals V max en V min ,is makkelijker dan cv nummer zoveel.
Zeker voor de beginneling,want je wordt bij Esu meteen met de cv's om de oren geslagen.
Toch blijft het een gebrek,want je kan ook meteen niet verder,in het bereik van je decoder.

En dit als overdrijven betitelen?
Nou het forum staat bol met vragen over cv's.

Dat opslaan van die gegevens wist ik al Ben,en ja in Excel opslaan zou handig zijn.
De lok zal er zeker niet beter van gaan rijden,maar je weet wel meteen wat en waar je eventueel moet of kan wijzigen.
Door ervaring zal dit eenmalig worden,en zover zijn we nog niet Ben.

M.v.g.


Hans V200.0











Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 april 2012, 15:03:34
Je kan het beperking noemen,maar een kreet zoals V max en V min ,is makkelijker dan cv nummer zoveel.
Zeker voor de beginneling,want je wordt bij Esu meteen met de cv's om de oren geslagen.
Wanneer je de ESU lokprogrammer gebruikt kun je alles in klare taal programmeren.
De bijbehorende CV waarden kun je, als optie, laten tonen.

Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: nobody op zaterdag 28 april 2012, 15:20:59
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 28 april 2012, 15:03:34
Je kan het beperking noemen,maar een kreet zoals V max en V min ,is makkelijker dan cv nummer zoveel.
Zeker voor de beginneling,want je wordt bij Esu meteen met de cv's om de oren geslagen.
Wanneer je de ESU lokprogrammer gebruikt kun je alles in klare taal programmeren.
De bijbehorende CV waarden kun je, als optie, laten tonen.



Hoi Wim,

De lokprogrammer ken ik wel een beetje,en dat je de cv waardes een andere titel kunt geven is alleen maar goed :thumbup:
Wel blijft het feit dat je die optie moet gebruiken,want het uitlezen op je apparatuur zal die verduidelijking niet geven.

M.v.g.

Hans V200.0