Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mSD decoder in 3021

Gestart door Hans V200.0 maandag 23 april 2012, 00:38:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:mSD decoder in 3021
Hans V200.0
Ik begrijp je opmerking niet. Of je begrijpt mij niet.
In de lokprogrammer kun je (b.v.) V.max door middel van een schuifbalk instellen.
Tevens kun je (als optie) in de programmerdisplay, de CV waarde laten tonen. (Dat hoeft dus niet). Is alleen leuk als vergelijkingsmateriaal.
En dat geldt voor alle instellingen.
Als de decoder is afgeregeld, heb je er geen omkijken meer naar.
De enige CV die nog belangrijk is voor de rijregelaar, is CV01 (lokadres). En die wordt altijd getoond.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: nobody op zaterdag 28 april 2012, 15:40:27
Hans V200.0
Ik begrijp je opmerking niet. Of je begrijpt mij niet.
In de lokprogrammer kun je (b.v.) V.max door middel van een schuifbalk instellen.
Tevens kun je (als optie) in de programmerdisplay, de CV waarde laten tonen. (Dat hoeft dus niet). Is alleen leuk als vergelijkingsmateriaal.
En dat geldt voor alle instellingen.
Als de decoder is afgeregeld, heb je er geen omkijken meer naar.
De enige CV die nog belangrijk is voor de rijregelaar, is CV01 (lokadres). En die wordt altijd getoond.

Hoi Wim,

Helaas moet ik toegeven dat ik je wel begrijp,en wat ik bedoel is het volgende:

Je kan de cv wel een andere benaming geven,maar die zal je niet direkt kunnen aflezen in je Ecos of IB,Of welke centrale dan ook.
Voor die centrales gelden alleen de cv's en niet de benaming die jij er aan geeft in excel.

En daar doelde ik een beetje op.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Hans V200.0
Tja, ik had het over de lokprogrammer van ESU.
Niet over excel.
Of over een kladblok waar ik achter het nummer van de CV een eigen naam noteer...
Dat kladblok is wel handig eigenlijk, kun je naast je Intellibox leggen.
Heb je een koppeling tussen IB display en eigen naam in 't kladblok.
Of doe hetzelfde met een excel uitdraai...
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Nobody,

Ook dat begreep ik Wim,en ik zal je tips zeker ter harte nemen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Zonet heb ik even lekker zitten experimenteren met de MS-2.
Doel: programmeren onder DCC van een multiprotocol decoder met de MS2.

1. Voorbereiding
Eerst alle loks van het spoor op één na.
Als proefkonijn dient mijn omgebouwde Pr. S10 met daarin een Lopi 3 (ESU 52614).
Deze decoder kan Fx en DCC praten. Ik heb deze in de MS2 staan als MM2 lok programmeerbaar. Dit heb ik even op een lokkaart opgeslagen. Daarna deze lok uit de MS2 verwijderd om dubbele adressen te voorkomen.

Nu in de MS2 kiezen voor Lokprotocollen: alléén DCC
MS2 uitzetten (ff wachte) en weer aanzetten.

Een programmeerlok aangemaakt met eigenschappen DCC en met het gewenste adres van de proefkonijn-lok.
Ik heb de optie POM gekozen.

2. Programmeren
Het ging me in dit geval om het aanpassen van CV's 66 en 95 (Trim) van de S10.

Kies uit het menu: CV programmeren
Scroll naar nummer 95
Bevestigen
De MS2 leest de huidige waarde in
Geef gewenste waarde in
Bevestigen

Voor CV 66 en andere CV's gaat dat natuurlijk net zo.
Waarden die niet kunnen worden opgeslagen (bijv. een te grote waarde voor de inhoud van een CV) worden niet geaccepteerd en dan blijft de inhoud van de CV ongewijzigd.

3. Restaureren oorspronkelijke toestand
Daarna protocol weer op mFx en MM2 (zodat ook niet DCC-compatible decoders kunnen worden aangesproken)
De programmeerlok weer weghalen uit de loklijst van de MS2.
Lokkaart van de zojuist geprogrammeerde lok even in de MS2 uitlezen.
Klaar!

4. Conclusie
Programmeren met de MS2 onder DCC is dus prima te doen. Vooral omdat uit te lezen is welke waarden er in de afzonderlijke CV's staan.

Op bovenbeschreven wijze kunnen ook voor mFx loks CV's rechtstreeks worden gewijzigd.

Het is allemaal wel een beetje abstract, dat geknoei met die CV nummers. Hierin ga ik wel met Hans mee.
Meestal maak ik van te voren een lijstje met CV-nummers, betekenis en in te geven waarden.
Dat lijstje bewaar ik dan bij de lokomotief.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Rob,

Met deze uiteenzetting wordt het een eitje,behalve met mijn MS II,want die heeft nog geen update gezien.

Toch wil ik je ter controle nog vragen,naar de versie die er bij jou op zit Rob.

Zodat ik kan zien of ik nu al aan de slag kan,of dat ik ergens mijn MS II moet updaten.

Trouwens ik zou niet zo gauw weten,waar ik dat kan doen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Hoi Hans,

Er moet versie 1.81 op staan.
In een ander draadje heb ik daar iets over geschreven:

ander draadje

Je kunt naar elke Mä shop die een CS2 met de laatste software er op heeft staan.
Of je vraagt of iemand langs wil komen met een door een CS2 ge-updated MS2. Dat werkt ook.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Rob,

Zal eens kijken bij mijn MS II,maar ik ben bang dat ik toe ben aan die update.

Iemand met een CS II langs laten komen,is omslachtiger dan dat ik langs ga met mijn MS II.

Tenminste lijkt me dat eenvoudiger.

En goed om te lezen dat mijn probleem met de update verleden tijd zal zijn :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 29 april 2012, 15:46:24
Iemand met een CS II langs laten komen,is omslachtiger dan dat ik langs ga met mijn MS II.

Hans, het is nog veel makkelijker:
Ik schreef: iemand met een MS2.  :)
Je sluit de ge-updated MS2 aan op jouw Aansluitbox en hoppa.
Succes!

Groetjes,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Rob,

Ik moet toch eens beter gaan lezen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Silbermann op zondag 29 april 2012, 13:33:22
Zonet heb ik even lekker zitten experimenteren met de MS-2.
Doel: programmeren onder DCC van een multiprotocol decoder met de MS2.

1. Voorbereiding
Eerst alle loks van het spoor op één na.
Als proefkonijn dient mijn omgebouwde Pr. S10 met daarin een Lopi 3 (ESU 52614).
Deze decoder kan Fx en DCC praten. Ik heb deze in de MS2 staan als MM2 lok programmeerbaar. Dit heb ik even op een lokkaart opgeslagen. Daarna deze lok uit de MS2 verwijderd om dubbele adressen te voorkomen.

Nu in de MS2 kiezen voor Lokprotocollen: alléén DCC
MS2 uitzetten (ff wachte) en weer aanzetten.

Een programmeerlok aangemaakt met eigenschappen DCC en met het gewenste adres van de proefkonijn-lok.
Ik heb de optie POM gekozen.

2. Programmeren
Het ging me in dit geval om het aanpassen van CV's 66 en 95 (Trim) van de S10.

Kies uit het menu: CV programmeren
Scroll naar nummer 95
Bevestigen
De MS2 leest de huidige waarde in
Geef gewenste waarde in
Bevestigen

Voor CV 66 en andere CV's gaat dat natuurlijk net zo.
Waarden die niet kunnen worden opgeslagen (bijv. een te grote waarde voor de inhoud van een CV) worden niet geaccepteerd en dan blijft de inhoud van de CV ongewijzigd.

3. Restaureren oorspronkelijke toestand
Daarna protocol weer op mFx en MM2 (zodat ook niet DCC-compatible decoders kunnen worden aangesproken)
De programmeerlok weer weghalen uit de loklijst van de MS2.
Lokkaart van de zojuist geprogrammeerde lok even in de MS2 uitlezen.
Klaar!

4. Conclusie
Programmeren met de MS2 onder DCC is dus prima te doen. Vooral omdat uit te lezen is welke waarden er in de afzonderlijke CV's staan.

Op bovenbeschreven wijze kunnen ook voor mFx loks CV's rechtstreeks worden gewijzigd.

Het is allemaal wel een beetje abstract, dat geknoei met die CV nummers. Hierin ga ik wel met Hans mee.
Meestal maak ik van te voren een lijstje met CV-nummers, betekenis en in te geven waarden.
Dat lijstje bewaar ik dan bij de lokomotief.

Groet,
Rob


Beste Rob,

Even voor de duidelijkheid:

andere mFx loks kunnen ook zo geprogrammeerd worden: graag aangeven welke MFX decoders, er zijn er een aantal: de Märklin/Esu decoder, de V3.0 M4 van Esu, de Märklin decoder die nu in loks gebouwd wordt, de Märklin MSD decoder en de komende V4.0M4 van Esu.

Groet, Anne W

Groet, Anne W
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Hallo Anne,

Alle multiprotocol decoders die DCC spreken kunnen zo worden "geholpen". Net zoals uiteraard alléén DCC sprekende decoders.

Heb je het ook al geprobeerd? Het werkt heel comfortabel vanwege het feit dat je onder DCC de decoders kunt uitlezen.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:mSD decoder in 3021
Beste Rob,

Dank je wel, zo is het voor iedereen duidelijk, denk ik, aleen de huidige ombouwdecoders en wellicht de V3.0M4???

Nee, ik heb mezelf voorgenomen om pas aan het decoder programmeren te beginnen als mijn baan klaar is en dat duurt nog wel een paar jaar.

Ik heb een groot aantal MFX loks rijden, Märklin/Esu, Esu en Märklin "fabrieksingebouwde", over de laatste ben ik niet helemaal tevreden en dat zouden de eerste zijn, als ze in DCC programmeerbaar zouden zijn, maar dat zijn ze niet.

Overigens is er op Stummi een topic waarin staat dat deze decoders wel "DCC- Fähig" gemaakt kunnen worden door Märklin, maar als ik het goed lees gaat dat ten koste van vrije ruimte in het geheugen van de decoder.

Groet, Anne W
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Beste Anne,

Ik heb zonet even een door mij omgebouwde E-lok met een mSD decoder erin op de baan gezet en geprobeerd deze onder DCC te programmeren en te laten rijden. Dat gaat prima Ook de Sound met onderdelen die alleen onder DCC zijn te wijzigen op het POM reageren correct.
De nieuwe serie ombouwdecoders is onder DCC aan te sturen en te programmeren met de MS2.

Ook hier geldt: handmatig aanleggen in de MS2. Bij "herkennen" wordt de lok als een mFx lok herkend en is vervolgens niet meer te programmeren.

Een merkwaardig detail.
Een lok die je in DCC geprogrammeerd hebt en die je daarna weer onder MM2 wil aanspreken reageert niet of niet meteen. Het kan een tijdje duren, maar het kan sneller door bijvoorbeeld het adres van de lok via MM2 CV programmeren nogmaals in te geven. Dan rijdt de lok meteen weer.

Groet,
Rob

Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:mSD decoder in 3021
Beste Rob,

Ik heb me laten vertellen (lees, ik heb hier of daar gelezen) dat de decoder naar het binnenkomende sigaanl kijkt in de volgorde: MFX>DCC>MM en dat hij daarna een poosje niet naar lagere signalen in de volgorde kijkt als het signaal waar hij mee begonnen is.

Klinkt als jouw ervaring

Groet, Anne W
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Anne W op maandag 30 april 2012, 23:15:35
Ik heb me laten vertellen (lees, ik heb hier of daar gelezen) dat de decoder naar het binnenkomende sigaanl kijkt in de volgorde: MFX>DCC>MM
MFX > MM > DCC. Heeft te maken dat het begin van het MFX-protocol en DCC-protocol erg veel op elkaar lijken.
Citeeren dat hij daarna een poosje niet naar lagere signalen in de volgorde
Veranderd niet meer van protocol tenzij de spanning even van de decoder is geweest.

Mvg,
Peter
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Beste Anne,

De MS2 zoekt ook bij mijn MS2 (Software versie 1.81) in deze volgorde :
mFx
DCC
MM
Zodra de MS2 een "match" heeft met een decoder wordt het herkennen verder stopgezet.

Zelfs als alleen DCC protocol op "aan" staat in de MS2, dan nog wordt een mFx lok herkend als mFx. En is vervolgens niet aan te sturen met de MS2.

Dat de prik een tijdje van de decoder moet (enkele minuten!) lijkt me inderdaad een goede verklaring voor het gedrag bij overschakelen naar een ander protocol.

Groet,
Rob




Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Freak op maandag 30 april 2012, 23:25:01
Citaat van: Anne W op maandag 30 april 2012, 23:15:35
Ik heb me laten vertellen (lees, ik heb hier of daar gelezen) dat de decoder naar het binnenkomende sigaanl kijkt in de volgorde: MFX>DCC>MM
MFX > MM > DCC. Heeft te maken dat het begin van het MFX-protocol en DCC-protocol erg veel op elkaar lijken.
Citeeren dat hij daarna een poosje niet naar lagere signalen in de volgorde
Veranderd niet meer van protocol tenzij de spanning even van de decoder is geweest.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,


Bedankt voor die info over de decoder,want dat stukje mistte ik even in de uiteenzetting (de eerste) van Rob.
Toch is dat essentieel,als je de decoder,op een ander protocol wilt programmeren.

Ben blij met deze aanvulling :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Silbermann op maandag 30 april 2012, 13:10:48
Een merkwaardig detail.
Een lok die je in DCC geprogrammeerd hebt en die je daarna weer onder MM2 wil aanspreken reageert niet of niet meteen. Het kan een tijdje duren, maar het kan sneller door bijvoorbeeld het adres van de lok via MM2 CV programmeren nogmaals in te geven. Dan rijdt de lok meteen weer.

De oorzaak ligt naar het nu blijkt niet, zoals Peter veronderstelde, in de decoder. Ik heb even wat mogelijkheden uitgeprobeerd en heb het volgende vastgesteld:

- Als één van de twee aangesloten MS2 een afwijkend lokprotocol heeft van de ander, dan duurt het soms tot wel een minuut voordat er een lok op de baan reageert. Dat geldt ook voor niet-programmabele loks zoals Delta loks.

- Als beide MS2 stations hetzelfde lokprotocol hebben, reageren alle loks zodra de MS2 is opgestart. Dat geldt ook voor loks die net geprogrammeerd zijn.

groet,
Rob

Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Rob,

Ook dank voor deze aanvulling,en die luxe dat ik er twee heb,dat heb ik niet.

Het zal ook te maken hebben,dat beide MSSen moeten speuren of er een MFX of DCC protocol gewenst is.

En wellicht krijgt de MS die het eerste is voorrang.

Dat hier tijd mee gemoeid is verbaast me niets.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:mSD decoder in 3021
Jammer dat marklin geen CV heeft aangebracht, waar je het protocol kunt kiezen? Als ik het goed begrijp.

Of kan de MS2 geen mfx en dcc gelijk uitsturen?
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Wijbe op dinsdag 01 mei 2012, 16:42:53
Of kan de MS2 geen mfx en dcc gelijk uitsturen?

Bij de MS2 kun je kiezen uit elk protocol apart OF elke gewenste combinatie van 2 OF alle drie protocollen.
Je kunt daarmee DCC, mFx en MM loks tegelijk op je baan hebben rondrijden met de MS2.

Ik heb standaard alle drie protocollen aan. dat is ook de default waarde bij uitlevering van de MS2.

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Silbermann op dinsdag 01 mei 2012, 17:10:21
Citaat van: Wijbe op dinsdag 01 mei 2012, 16:42:53
Of kan de MS2 geen mfx en dcc gelijk uitsturen?

Bij de MS2 kun je kiezen uit elk protocol apart OF elke gewenste combinatie van 2 OF alle drie protocollen.
Je kunt daarmee DCC, mFx en MM loks tegelijk op je baan hebben rondrijden met de MS2.

Ik heb standaard alle drie protocollen aan. dat is ook de default waarde bij uitlevering van de MS2.

Groet,
Rob

Dit is misschien vanaf heden de standaard,maar bij verschijnen van de MS II had je nog geen update.

Die moet je wel hebben,anders heb je de keuze niet uit die protocollen.

Helaas heb ik er nog eentje zonder update,en met mijn zoekertje wil het ook al niet vlotten.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36549.msg658769#msg658769

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 01 mei 2012, 18:25:35

Helaas heb ik er nog eentje zonder update,en met mijn zoekertje wil het ook al niet vlotten.


Je hebt te weinig vrienden. :D

Waarom ga je niet naar Kuipers Marklin Store Utecht?

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op dinsdag 01 mei 2012, 18:29:02
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 01 mei 2012, 18:25:35

Helaas heb ik er nog eentje zonder update,en met mijn zoekertje wil het ook al niet vlotten.


Je hebt te weinig vrienden. :D

Waarom ga je niet naar Kuipers Marklin Store Utecht?

Gr, Ben.

Ben,ook daar geen behoeft aan,en misschien willen ze er niet eens aan.

Tenminste als ik me de houding,van toen ik nog als kleine jongen ben weggekeken mij nog herinner.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
kippie usa
gast

Re:mSD decoder in 3021
Hallo

Heb en ms2 en cs2 up to date. Maar om nu helemaal
naar groningen te rijden voor een firmware update...

Gr markus.
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 01 mei 2012, 18:32:00
Citaat van: Spoorman op dinsdag 01 mei 2012, 18:29:02

Waarom ga je niet naar Kuipers Marklin Store Utecht?


Ben,ook daar geen behoeft aan,en misschien willen ze er niet eens aan.

Tenminste als ik me de houding,van toen ik nog als kleine jongen ben weggekeken mij nog herinner.


Aha, jeugdtrauma. :P

Marklin staat bekend om zijn klantvriendelijke winkels, gewoon doen dus. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hans,
of Grootendorst in Woerden ?
Heeft ook van alles en is erg aardig ;)
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: kippie usa op dinsdag 01 mei 2012, 18:35:03
Hallo

Heb en ms2 en cs2 up to date. Maar om nu helemaal
naar groningen te rijden voor een firmware update...

Gr markus.

Hoi Markus,

Gekgenoeg ben ik in de hemelvaartsvakantie in Groningen,en dat is op 19 mei.

Normaal gesproken zou ik daar niet zo gauw heen rijden,maar nu ga ik er heen met reden.

Dus misschien kunnen we eens van gedachte uit wisselen,omtrent deze kwestie,en dat kan ook via PB.

Citaat van: Spoorman op dinsdag 01 mei 2012, 18:37:04

Aha, jeugdtrauma. :P

Marklin staat bekend om zijn klantvriendelijke winkels, gewoon doen dus. :thumbup:

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Jeugdtrauma of niet,degene die er nu in staat,is niet echt bekend met klantvriendelijkheid.
Maar je hebt makkelijk oordelen als je er nauwelijks zelf komt.

Citaat van: Wim op dinsdag 01 mei 2012, 18:38:50
Hans,
of Grootendorst in Woerden ?
Heeft ook van alles en is erg aardig ;)


Hoi Wim,

Daar zou ik dan eerder naar toe gaan,want ik kom daar nu ook wat regelmatiger.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 01 mei 2012, 18:45:02

Maar je hebt makkelijk oordelen als je er nauwelijks zelf komt.


Euhh, ik oordeel niet en kom regelmatig bij Kuipers hoor. En ik probeer je te helpen met suggesties.

Maar jij lost je probleem wel op, succes er mee. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op dinsdag 01 mei 2012, 18:47:32
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 01 mei 2012, 18:45:02

Maar je hebt makkelijk oordelen als je er nauwelijks zelf komt.


Euhh, ik oordeel niet en kom regelmatig bij Kuipers hoor. En ik probeer je te helpen met suggesties.

Maar jij lost je probleem wel op, succes er mee. :thumbup:

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Erg makkelijk deze reactie,en ik kan het me ook wel voorstellen.

En inderdaad ik zal werken aan een oplossing,want deze jongen zit niet voor 1 gat gevangen.

Bedankt voor je suggesties,en ik zal het zeker daar proberen,en lukt het daar niet,dan ga ik wel ergens anders heen waar het wel lukt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Silbermann
gast

Re:mSD decoder in 3021
Voor zover ik weet wordt in alle Mä winkels de MS2 zonder gezeur gewoon meteen ge-updated.
Ik ben daarvoor naar Harlaar gegaan. Ze zijn daar altijd vriendelijk, voorkomend en behulpzaam. Zowel in Badhoevedorp als in Amsterdam-Zuid.

Als een handelaar gaat zaniken: "je hebt die MS2 niet bij mij gekocht" zou dat voor mij een reden zijn om NOOIT meer naar zo'n winkel toe te gaan. De meeste Mä winkels zijn gewoon blij als je langskomt. Ik kocht ook bij Harlaar weer "per ongeluk" twee wagonnetjes. Zo gaat dat toch?

Maar wat ook kan:
Nodig iemand bij jouw thuis uit / ga naar een bekende toe.
Vraag hem om zijn ge-updated MS2 mee te nemen / neem jouw MS2 EN Aansluitbox mee.
Aansluiten van de ge-updated MS2 op jouw aansluitbox: updaten van aansluitbox.
Aansluiten van jouw MS2 op de ge-updated aansluitbox waar de MS2 van jouw bekende ook nog op aangesloten is: updaten!
En dan heb je versie 1.81.

Als er as zaterdag iemand in Houten met een CS2 gaat staan waarop je even je MS2 mag updaten.......
(Helaas, ik heb geen CS2 :-(  )

Groet,
Rob
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Rob,

Geen paniek,want zo groot is het probleem ook weer niet ;)

Wel komt de update in orde,daar ben ik van overtuigd,ondanks dat iemand grapt dat ik weinig vrienden zou hebben.

Heb een brede rug,en die kan wel wat hebben,zelfs al bezoek ik een plaats uit een "jeugdtrauma".

Zelfs daar lopen ze voor me,dus dat zullen ze doen ook.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:mSD decoder in 3021
Ik wil even reageren op de klant onvriendelijkheid van Kuipers.

Het gevoel van weggekeken worden is mij ook bekend en ik had mezelf beloofd er niet meer heen te gaan.
Toch kom ik hun regelmatig tegen op beurzen en eerlijk is eerlijk ze zijn hun leven aan het beteren, laats ook weer in de winkel geweest waar ik vriendelijk te woord werd gestaan.

Nee ik heb geen aandelen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 01 mei 2012, 19:23:14
Ik wil even reageren op de klant onvriendelijkheid van Kuipers.

Het gevoel van weggekeken worden is mij ook bekend en ik had mezelf beloofd er niet meer heen te gaan.
Toch kom ik hun regelmatig tegen op beurzen en eerlijk is eerlijk ze zijn hun leven aan het beteren, laats ook weer in de winkel geweest waar ik vriendelijk te woord werd gestaan.

Nee ik heb geen aandelen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Hoi Peter,

Dus mijn ervaring stond niet op zich.

En voor mij geld nu ook dat ik normaal wordt aangesproken,en ook ik heb geen aandelen.

Het was misschien een stukje trots wat me tegen hield.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Allemaal,

Vandaag met Jan 44er naar Kuijpers geweest,en daar werden we goed geholpen :thumbup:
Om de MS II up to daten,en die staat nu op versie 1.81.

Ook laat de lok (3021 met 60946)zich nu onder DCC programmeren :thumbup:

Het lag dus aan de update,en nu kan ik het lijstje afwerken.

Bijgevoegd een paar foto's,en de eerste geeft de update aan,de 2e geeft aan wat ik kan programmeren,en de laatste geeft aan wat er niet kan.

Dat heeft ook te maken met welk protocol je kiest,en of je die update hebt,en of je de lok zich niet eerst hebt laten aanmelden.

Zonder deze update kwam ik niet zover in de c.v.'s terecht.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 16:41:35

Vandaag met Jan 44er naar Kuijpers geweest,en daar werden we goed geholpen :thumbup:


:D :thumbup:

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op vrijdag 04 mei 2012, 18:10:41
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 16:41:35

Vandaag met Jan 44er naar Kuijpers geweest,en daar werden we goed geholpen :thumbup:


:D :thumbup:

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Ja en Jan44er is ook geen slecht gezelschap :thumbup:

Echt ik had niet kunnen dromen,dat het van zo'n leien dakje zou gaan.

Ben blij met de update,en de lok laat zich prima programmeren,enkel het uitlezen wil ik nog proberen.

Zowel met de MS als de IB.

Dat het wel even wat tijd zal kosten is nu niet zo erg meer,eerder wordt het nu plezierig.

En leuk dat de oude 3021 kan innerlijk helemaal up to date is,en geluiden geeft.

De nieuwe decoders zijn zeker het proberen waard,toch mis ik nog een mogelijkheid om iets aan de sound te doen.

Want deze V200.0 heeft wel een erg modern dieselgeluid :D

Jammer dat Märklin zolang wacht,met de nog in de lucht hangende programmer.

M.v.g.

Hans V200.0

Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 18:42:17

Ja en Jan44er is ook geen slecht gezelschap :thumbup:


Vind je? :roll: :biggrin:
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:mSD decoder in 3021
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: 44er op vrijdag 04 mei 2012, 18:59:08

Kuch,kuch uche,uche :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Hoi Jan,

Hoestdrankje nodig? :D

Mijn MS II doet wat ie moet doen Jan,en doet ie van jou het ook goed?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Hans,
Druk,druk,druk, klok lijkt wel een windmolen >:-D
Ik heb er heel even spanning opgezet ivm de box configuratie maar zag snel dat er veel meer mogelijkheden
zijn , Als ik wat meer tijd heb volgende week ga ik er eens voor zitten en wat loks erop zetten.

Gr, Jan
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: 44er op vrijdag 04 mei 2012, 21:55:58
Hoi Hans,
Druk,druk,druk, klok lijkt wel een windmolen >:-D
Ik heb er heel even spanning opgezet ivm de box configuratie maar zag snel dat er veel meer mogelijkheden
zijn , Als ik wat meer tijd heb volgende week ga ik er eens voor zitten en wat loks erop zetten.

Gr, Jan


Hoi Jan,

Ja morgen is het ook weer druk,vanwege de beurs en de afspraken,je lijkt haast wel drukker nu dan dat je werkte :D

Er zijn inderdaad meer mogelijkheden bijgekomen,en we kunnen er lekker mee stoeien :thumbup:

Je kunt er echt voor gaan zitten,en ik ben blij dat we dit samen gedaan hebben.

Tja Ben had ook meegemogen hoor,maar die kon niet zeker,en had ook geen MS II natuurlijk ;)

Jammer dat had ik wel gezellig gevonden,ondanks dat we elkaar in de haren vliegen :-)

Zal zondagavond zeker even de tijd nemen,om eens meer met dat ding bezig te zijn,want ik heb een avondje vrij ;)

Misschien bouw ik wel iets tijdelijks op in de kelder van dit gebouw,en wellicht een filmpje ervan maken kan ook wel denk ik.

Hoop alleen dat de verlichting meewerkt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Hoi Jan,

Mooi dat het gelukt is met de update. :thumbup:
Succes met het afregelen van de cv´s.

Gr.
René

PS. Ik heb je net een pb´tje gestuurd. ;)
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:mSD decoder in 3021
Op het Stummi Forum is nu iemand bezig om de nieuwe V4.0M4 in te bouwen, specifiek om hem te vergelijken met de mSD, ik ben benieuwd.

Groet, Anne W
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Anne W op vrijdag 04 mei 2012, 23:00:33
Op het Stummi Forum is nu iemand bezig om de nieuwe V4.0M4 in te bouwen, specifiek om hem te vergelijken met de mSD, ik ben benieuwd.

Groet, Anne W

Dat wordt zeker interessant Anne,en ik ga daar ook een keer kijken.

Helaas heb ik nog geen nieuwe V4.0 M4 liggen hier,maar dat zal een kwestie van tijd zijn.

Wel hoop ik dat ik wel iets aan die programmer van Märklin (als die ooit nog komt?) heb,want ik wil alle decoders MFX of DCC kunnen programmeren.

Ja zelfs de MM decoders die tot 255 gaan (adressering),kun je programmeren met de MS II.

Daar kwam ik ook achter,toen ik wat verder keek dan nodig was.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:mSD decoder in 3021
Spoorman
gast

Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 22:38:36

Tja Ben had ook meegemogen hoor,maar die kon niet zeker,en had ook geen MS II natuurlijk ;)

Jammer dat had ik wel gezellig gevonden,ondanks dat we elkaar in de haren vliegen :-)


Wees maar blij dat ik er niet was. In het echt ben ik niet zo aardig als op het forum. :P

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 23:48:38

Helaas heb ik nog geen nieuwe V4.0 M4 liggen hier,maar dat zal een kwestie van tijd zijn.


Jan heeft een LokSound V4.0 aangeschaft, hij gaat er mee knoeien om te zien wat allemaal kan. Maar ik heb zijn programmer te leen om een LokSound van een BR23 stoomgeluidje te voorzien. En dat is nog niet eenvoudig, ik moet een V3.5 file uit elkaar trekken en in een V3.0 project zetten. Zit er een beetje mee te tobben. Maar met geduld gaat het lukken.

Vandaag even een passend speakertje kopen op Houten en dan eens kijken of het me gaat lukken.

Gr, Ben.
Re:mSD decoder in 3021
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:mSD decoder in 3021
Citaat van: Spoorman op zaterdag 05 mei 2012, 06:25:52

Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 04 mei 2012, 23:48:38

Helaas heb ik nog geen nieuwe V4.0 M4 liggen hier,maar dat zal een kwestie van tijd zijn.


Jan heeft een LokSound V4.0 aangeschaft, hij gaat er mee knoeien om te zien wat allemaal kan. Maar ik heb zijn programmer te leen om een LokSound van een BR23 stoomgeluidje te voorzien. En dat is nog niet eenvoudig, ik moet een V3.5 file uit elkaar trekken en in een V3.0 project zetten. Zit er een beetje mee te tobben. Maar met geduld gaat het lukken.

Vandaag even een passend speakertje kopen op Houten en dan eens kijken of het me gaat lukken.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Kom toch,zo'n kerel als jij komt daar wel uit hoor of niet? :P
Re:mSD decoder in 3021
Aliebengalie
gast

Re:mSD decoder in 3021
Laat die Ben maar schuiven......komt vast en zeker goed.
Alles is tegenwoordig mogelijk,alleen de tijd , dat is vaak het probleem....maar komt ie er niet uit ,
kan ie altijd nog naar Kuypers... :D :D :D
Ik weet dat ie daar vaak te vinden is, zelfs voor mij kwam ie er .....  :thumbup:

Ben,als je nu helemaal klaar mee bent met dat uit elkaar trekken van die sound , dan kun je het hier ff allemaal voordoen.... :D

Mvg: Alex