Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

liliput en hag kortkoppelen

Gestart door metpo maandag 16 april 2007, 13:43:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
liliput en hag kortkoppelen
1. Hoe kun je HAG wagons en locs kortkoppelen? (het is zo afgrijselijk lelijk als die niet kortgekoppeld zijn..)
2.  Ik heb thuis 2 modellen van LILIPUT RBDE560 , maar ze hebben een ouderwetse koppeling en aangezien het gaat om een treinstel is het toch veel mooier om die ook te kortkoppelen... ik heb geprobeert met kortkoppelingen van Marklin maar dit lukte echter niet... wat is het beste alternatief?  (ROCO kortkoppelingen?)
Re: liliput en hag kortkoppelen
Re: liliput en hag kortkoppelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: liliput en hag kortkoppelen
Bij dit treinstel zouden er al koppelingschachten NEM 362 aanwezig moeten zijn. Zo oud is dit model niet.
Hier kun je gewoon losse kortkoppel-koppen inzetten.

Mocht het model nog niet voorzien zijn, dan raad ik je eens op zoek te gaan naar Symoba-kortkoppelingen.
Deze kun je onder het model lijmen. Soms zul je wat moeten wegsnijden of frezen.

John
Re: liliput en hag kortkoppelen
de hag- koppelingen: ik zal moeten zien...blijkbaar zitten die vast aan de wielstellen..dus eerst de wielstellen eerst eraf halen om te zien...
Wat de Liliput RBDE betreft: er was al 1 koppeling van Marklin (scharenkoppeling), en ik heb de andere koppeling dan ook door zo'n koppeling vervangen maar blijkbaar lukt het moeilijk om de treinstellen aan elkaar te koppelen.......en als ze aan elkaar gekoppeld worden dan rijdt het niet zo vlot....
Re: liliput en hag kortkoppelen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: liliput en hag kortkoppelen
Het is niet ongebruikelijk dat grotere kortkoppelkoppen, zoals die van Marklin maar ook de Uniiverseel-kortkoppeling van Roco problemen veroorzaken.
De oorzaak hiervan ligt vaak in de vrije ruimte onder de buffers.

Binnen een treinstel of treinstam kun je dit oplossen met o.a. de kortkoppel-koppen van Fleischmann. Als je bovendien een stroomvoerende versie wilt kun je ook de Viessmann-kortkoppeling nemen.
Van belang bij een goed "kortgekoppeld" bedrijf is een starre verbinding tussen de rijtuigen, maar ook een verplaatsen van het scahrnierpunt in de bochten.
De meeste kortkoppelsystemen doen dit.

John