Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is het voordeel van een slank wissel?

Gestart door Cybert zondag 22 april 2012, 18:56:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is het voordeel van een slank wissel?
Ik ben afgelopen week druk aan de slag gegaan met mijn baanplan. Omdat ik met K-rail ga werken heb ik een vraag;

Wat is voor jullie het voordeel van een slank wissel? Is het alleen mooier en meer realistisch? Of zijn er nog andere voordelen? En zijn er ook nadelen?

Wat gebruiken jullie zelf op de baan?

Ben benieuwd naar de reacties.

Gr. Bert
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Dat is gewoon mooier en realistischer maar gebruikt allen voor mij te veel ruimte dus ik gebruik ze niet...


groeten Dylan
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Inderdaad mooier vooral als je met 303 mm rijtuigen rijd .
Op mijn baan op zichtbare gedeelte slank maar, zodra die uit zicht is de trein gaat het scherp het bogie om  :D
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Ruud, betekent in het zicht overal in het zicht of alleen bij de stations?

En weet jij hoe het bij rangeerterreinen gaat in het grootspoor? Slank of niet

Gr. Bert
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Volgens mij zijn ze in het echt in rangeer terreinen en op stations scherper. maar dat is nog altijd slanker dan de slanke wissels. Ze zijn vooral mooier dan de scherpe wissels.
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Als je met treinstellen of met pendels wilt rijden met de aan drijving aan de staart dan is zon tram weg wissel niet zo'n succes. Mischien nu nog niet maar op een later tijdstip tot andere inzichten komen is voor de meeste schatten bhf te laat. In een helehoop gevallen is het met wat creativiteit mogelijk om toch tot de benutbare gewenste lengte te komen. Verder is het raadzaam om geen boog aan tegen boog te leggeni.v.m. overbufferen . Metname bij kortgekoppelde wagen is dit een vervelend fenomeen en gebeurt dit altijd op een plek waar je er niet bij kunt
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Hey Edward,

Als ik jouw verhaal zo lees, is het gebruik van slanke wissels dus niet alleen een kwestie van allen maar mooi, maar ook technisch/praktisch een groot voordeel. Waar mogelijk ga ik dan toch proberen slanke wissels in mijn baanplan te verwerken. Vooraal daar waar er gerangeerd en geduwd gaat worden. Wordt vervolgd.

Gr. Bert
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:Wat is het voordeel van een slank wissel?
Citaat van: Cybert op zondag 06 mei 2012, 10:44:50
Hey Edward,

Als ik jouw verhaal zo lees, is het gebruik van slanke wissels dus niet alleen een kwestie van allen maar mooi, maar ook technisch/praktisch een groot voordeel. Waar mogelijk ga ik dan toch proberen slanke wissels in mijn baanplan te verwerken. Vooraal daar waar er gerangeerd en geduwd gaat worden. Wordt vervolgd.

Gr. Bert
Valt er al iets over te melden?
Re: Wat is het voordeel van een slank wissel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat is het voordeel van een slank wissel?
Shinohara, Peco, Tillig allemaal heel mooi spul. Ik heb er een paar van Peco: ik kan niet anders zeggen stijlvol en subtiel. Maar ik heb het gevoel dat Peco en Tillig niet nadenken over geometrie; je hebt wissels en flex-rail, en je zoekt het maar uit. Bij Peco loop je eerder aan tegen ontbrekende tegenbogen, passende kruisingen, en dat soort zaken. Van Shinohara weet ik dat niet.

Zelf ben ik deels voor Piko-A gegaan, met name de boogwissels. Die zijn slanker dan die van M*. Peco heeft die maten ook, maar net iets anders. Piko-A wissels zijn niet-polariseerbaar; andere merken geven je de keus. Dat is soms een voordeel, soms een nadeel.

Niet-polariseerbaar betekent soms dat de spoorstaven van de wissel binnen de bielzen zijn doorverbonden. Bij Piko-A is dat altijd zo, bij Peco en Tillig is dat soms zo.
Soms betekent polariseerbaar alleen maar dat het hartstuk uit een enkel stuk bestaat, en de stroom erop dus mee moet schakelen met de stand van de wisseltong. Dat is bij sommige Shinohara, Peco en Tillig wissels zo.

Weichen Walter biedt middenrail-stripjes aan voor Peco en Tillig. Hij zegt erbij dat hij een goede werking niet kan garanderen. Uiteraard. Tegenwoordige wetgeving noodzaakt dat wat je niet zelf kant-en-klaar aflevert, nu eenmaal niet gegarandeerd kan worden. Maar daarom werkt het nog wel ...
Het verschil tussen enerzijds Peco (en oude Roco, Piko-A) en anderzijds Tillig is de afstand tussen de bielzen. De bielzen bij Tillig zitten verder uit elkaar, en dus de puko's ook...