Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw van een koploper ICM-2 naar ICM-0

Gestart door Bahnhof Kloten zondag 22 april 2012, 16:59:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw van een koploper ICM-2 naar ICM-0
Benodigdheden:
één koploper A-bak
één glasvezelpotlood
Kleinspoor Transfers #6 (en eventueel #30, voor vernummering stel)
Lak
Eventueel een heel fijn kwastje met gele verf om een fout te verbeteren.

Het slachtoffer (een A met een mB onderstel, omdat de A een kapotte koppeling heeft)


Eerst de spijl boven het rooster afplakken, door naar de andere kant. Vervolgens de klasse aanduiding weghalen.



Rooster, Blauwe baan en Vignet goed afplakken, die willen we niet kwijt!



En de onderste streep is weg!


Rond de bovenste streep goed afplakken! de kleuren zijn als volgt geplaatst door Märklin:
Blauw-Geel-Blauw


En de streep boven is weg (let op het blauw wat er toch iets door is gekomen)


Eventueel bijschilderen met een heel dun kwastje of met de airbrush


Tijd om de klasse aanduidingen te plaatsen:


En dan is dit het eindresultaat:
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Simpel, eenvoudig. Maar hoe zit het met het interieur? Treinstelnummer, en misschien nog wat onderdelen aan de onderkant van de gehele trein? :D
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
de treinstelnummers kun je eenvoudig verwijderen, ook met een glasvezelpotlood. en dan met kleinspoor transfer set 30 vervangen voor een goed nummer.  :D
Interieur en de onderkant heb je (vrees ik) een scalpel en héél véél geduld en bisonkit voor nodig.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Uitdaging? ;)
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Ik heb een nog veel grotere uitdaging: ICM-0 uit een Märklin koploper  ;)

Heeft iemand toevallig een tekening van de onderkant van de verschillende koploperstellen?
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Oftewel, dit gaan een ICM-0 worden?

Heb je trouwens de gele lijn geschilderd? Op de ene foto valt het wel op, op de andere niet. Natuurlijk hou je altijd een klein kleurverschil.... Of je moet het hele stel spuiten.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Dit gaat geen ICM-0 worden, daar ga ik eerst mijn proefstel aan opofferen, want die moet toch eerst de Verf-ex in. (Is een keer iets fout gegaan met de lak.)
Hij is wel iets bijgeschilderd met een kwastje (dit is de 4e en het is nog niet eenmaal gelukt om er helemaal geen blauw erdoor te laten komen)
Daarna met het glasvezelpotlood gladgemaakt op de randen. de kleur (Revell Emaill matt 15) komt dicht bij het geel van de koploper. al is er wel een klein beetje verschil te zien, maar dat valt bij het rijden helemaal weg.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Netjes gedaan Gerrit.
Overigens zie je in het grootbedrijf ook vaak herstelde vlakken die dieper geel zijn dan de al verbleekte omringende lak.
Is deze AB bak niet los te koop, of had je teveel A bakken?
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Märklin is zo aardig geweest om een ICM3/4 uit te brengen, dus met 4 bakken. Deze koplopers hebben dus een losse A en een losse mB-bak. Nu zijn er ook stellen uit de ICM1/2 serie, met 3 bakken. deze hebben dus een AB-bak. En die is er niet van Märklin. Dus heb ik maar besloten om er een aantal A-bakken, die lijken het meeste op de AB, om te bouwen naar een AB.

Weet iemand hoe doorschijnend wit decal papier is?
Voor mijn volgende project ben ik namelijk van plan om een heel stel om te stickeren.
Van ICM-2 naar ICM-0
Bahnhof Kloten
gast

Van ICM-2 naar ICM-0
Omdat het decal papier nog steeds niet is geleverd  :( moet ik nog een weekje wachtten met het kinderboekenweek stel (en een ander stel kan ik daarom ook niet omstickeren).

Maar dat geeft mij de gelegenheid om een ICM-0 te fabriceren.
Ik heb al een aantal 3-tjes gemaakt, zoals in het line-up topic ook is aangegeven. Nu is er een serie van de koploper die nog niet gerepresenteerd is; De ICM-0. Nu zou ik de Lima kunnen kopen, maar die kan ik niet koppelen met de Märklin, en eerlijk gezegd, ik vind hem oerlelijk. Dus het wordt ombouwen van een Märklin koploper worden.
Hiervoor zal gezaagd moeten gaan worden. Zagen in een mooie koploper lijkt niet direct een voor de hand liggende stap. 'Gelukkig' heb ik een driedeligstel liggen waarbij de laklaag totaal is mislukt. Verder heb ik ook de nodige onderdelen die zijn overgebleven bij andere ombouwen van 4-tjes naar 3-tjes. Ik zal de B-bak die over is gebleven in stukken snijden  >:-D om de benodigde ruiten en openingen eruit te halen.
De ironie wil dat vroegâh van lima ICM-0 ombouwen werden gedaan naar ICM-1/2. Nu ga ik de komende tijd de weg de andere kant op bewandelen.

Wat moet er gebeuren:
1- De deuren moeten een half raam in de richting van de kop worden geschoven bij de sBk, bij de mBk moet er ook een nieuwe constructie ontstaan om de juiste indeling te krijgen.
2- De ramen in de machinistendeuren moeten dicht gemaakt worden.
3- Het stel moet opnieuw gespoten worden.
4- Het interieur moet verbouwd worden.

Een hoop werk, en als iemand nog een lima-ombouwverslag weet, hou ik me aanbevolen

Voor de verschillen verwijs ik graag naar dit plaatje:
Van ICM-2 naar ICM-0
Bahnhof Kloten
gast

Van ICM-2 naar ICM-0
Update:
Na veel gepriegel zijn de ramen eruit (Helaas 2 raampjes gesneuveld) en zijn de bakken gestript en klaar voor een badje Verf-ex.
Let op als je de ramen en de cabines eruit haalt, Märklin heeft deze soms met een overmaat aan lijm vast geplakt, waardoor dit heel lastig gaat.
Als de lak en verf eraf is, dan kan ik de bakindeling gaan wijzigen.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Slechts twee raampjes kapot? Dat is een prestatie op zich.
Bjj mijn drietje is een deel van de eerste klasse streep verwijderd met een oplosmiddel en een wattenstaafje. Daar zie je echt niets van. Niet zelf gedaan.

In het boek Elektrishe treinen in Nederland deel 3 staan wat silouettekeningen van ICM waarop de verschillen in de apparaten onder de bakken goed is waar te nemen. Die is behoorlijk tussen  ICM0 en de rest. Maar ja, het is toch maar net hoe ver je wil gaan. De cabineraampjes voor de machinst in de kop zijn ook anders. Bij de overgang van kop naar gewoon dak is de dakvorm net anders. ICM0 kreeg een paar puisten op de kopdeuren. Je blijft bezig.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Van de motorbak haalde ik alles er zo uit, maar des te verder je naar de stuurstand komt, des te meer lijm ze hebben gebruikt. Van de sBFk was zelfs de cabine vastgelijmt  8o

Ik kan ook nog eens naar dat wattenstaafje kijken, ja. (eerst maar eens testen op het toekomstige kinderboeken stel).

Dat boek heb ik zelf niet, maar ik moet toch nog eens de apparaten onder mijn andere stellen bekijken.

De versie die ik wil bouwen is hou ze reden vlak voor dat ze uit dienst gingen. Toen waren de puisten al verdwenen, en de cabineramen waren ook verbouwd (wat ik zo uit de foto's die ik heb kan afleiden)

Het belangrijkste is voor mij dat het er uitziet als een prototype van de serie, dus de veranderde indeling en de koersrollen zijn het voornaamste verschil in dit geval.
Re:Ombouw van een koploper A naar een AB
Zo, en nu maar hopen dat de (misluikte) lak laag en verf eraf gaat.  O:-D