Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

mijn eerste treinbaan

Gestart door maxim maandag 16 april 2007, 10:49:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn eerste treinbaan
hallo ik ben begonnen met mijn eerste baantje te maken.

met als motto, niet denken maar doen.

ja kan maanden piekeren, tekenen, lezen over modelbaan ontwerpen, maar als de kleine man niks kan is er ook niks aan, dus ik ben maar  gewoon begonnen.















Re: mijn eerste treinbaan
Citaat van: maxim op maandag 16 april 2007, 10:49:07

met als motto, niet denken maar doen.

ja kan maanden piekeren, tekenen, lezen over modelbaan ontwerpen, maar als de kleine man niks kan is er ook niks aan, dus ik ben maar  gewoon begonnen.

Ja zo kan het ook, waarom niet.
Alleen dacht ik er enkele jaren geleden precies zo over maar ben daar toch op terug gekomen.
Naar mate je bezig gaat in onze hobby wil je toch steeds meer en mooier (tenminste in mijn geval)

Dit heeft bij mij tot gevolg gehad dat ik inmiddels aan mijn derde baan bezig ga en met de vorige banen eigenlijk een hoop geld heb weggegooid.
Als ik iets geduldiger had geweest en dus wel degelijk research gedaan had alvorens te beginnen had het een hoop geld bespaard.

Dit is geen kritiek op de manier waarop je bezig gaat, dit moet ieder voor zich weten, maar ik wil alleen mijn evaring hierin maar weergeven.

Maar zoals gezegd, Zo kan het ook en ja wat mankeert er aan?
Als straks de bovenstaande baan is aangekleed kan het best wat worden.

Succes en plezier met de verder bouw en afwerking.
Re: mijn eerste treinbaan
ik ga voor de "pas stukjes"  buitenste ring word wel een blok sein traject, en heb 3 transformators, zodat ik op 3 gedeeltejs apart kan rijden, rangeren.

enige probleem is dat de grotere treinstellen niet langs de wissels komen.











heeft iemand hier een oplossing voor?

het onderstel blijft haken achter het sein licht, misschien komt het omdat ik niet orginele marklin trein stellen gebruik?



Re: mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: mijn eerste treinbaan
dit zijn hoogstwaarschijnlijk ooit plastic bouwdozen ( ik heb er zelf een van ) deze zijn ongeveer 30 cm lang . En passen dus niet op een M baan . Het type INOX is pas dit jaar door M* gemaakt , met maar 28,2 cm lengte ( toch ??? ) kan een foto plaatsen ( op gallery natuurlijk ) naast een K ontkoppelrail . dit ter vergelijking .
Re: mijn eerste treinbaan
@ freak: kan ik die vierkante "doosjes" veilig verwijderen?
Re: mijn eerste treinbaan
Citaat van: Freak op maandag 16 april 2007, 14:14:38
Ja, kunt deze veilig verwijderen en netjes bewaren.


Helemaal mee eens.
Zelf heb ik dat ook gedaan in de tijd dat ik M-rails had.
Ik had de lantaarns eraf gehaald, de onderste ringen terug op het wissel gezet en het opengebleven gaatje afgwerkt met, ja hoe noem je die dingen, in iedergaval een soor ronde plakviltjes welke je ook onder "pootjes" kunt plakken.
Doel: afgewerkt en er kan geen stof o.i.d. in het mechanische gedeelte van de wissel komen. misschien heb ik er nog wel een foto van.

En ja hoor maar alleen niet van dat vilt-rondje.
Ik moest dit ook doen omdat mijn toenmalige motorpost er ook niet doorheen kwam/kon.



Ik vond het wel leuk om de oude foto's weer eens terug te zien.

(oh,oh, oh, wat kon ik toen lekker knoeien)



Re: mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: mijn eerste treinbaan
Riny,

Van lekker knoeien leer je gewoon veel.
Althans dat is mijn ervaring. :)

mvgr.   Charlie.
Re: mijn eerste treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: mijn eerste treinbaan
Maxim,

De M-wissels waar de rijtuigen tegenaan lopen zou je ook kunnen vervangen door recentere exemplaren, deze hebben veel kleinere lantaarns. Door de komst van de C-rail wordt er momenteel veel M afgeprijsd en/of tweedehands aangeboden, dus dat moet wel te vinden zijn.

Ik heb er even twee naast elkaar gelegd, en het verschil in grootte lijkt me duidelijk:



Het ziet er bovendien niet echt fraai uit als je de grote lantaarns eraf haalt, vind ik. De stand van het wissel is niet makkelijk meer af te lezen (alleen aan de tong) en je zal ook het lampje er uit moeten halen. En da's jammer want al die verlichte wissellantaarns staan zo leuk in het donker... ;-)

Acido
Re: mijn eerste treinbaan
Citaat van: BR 41 op maandag 16 april 2007, 17:54:54
Van lekker knoeien leer je gewoon veel.
Althans dat is mijn ervaring. :)

En die evraing heb ik dus ook.
Hier is geen speld tussen te krijgen.

D.m.v. knoeien kun je.................. GROEIEN.

Citaat van: Acido op maandag 16 april 2007, 18:39:34
Het ziet er bovendien niet echt fraai uit als je de grote lantaarns eraf haalt, vind ik. De stand van het wissel is niet makkelijk meer af te lezen (alleen aan de tong) en zult ook het lampje er uit moeten halen.

Toch valt dit wel mee, je kunt het netjes afwerken wat ik ook gedaan had maar helaas heb ik daar geen foto meer van.
De wisselstand was destijds af te lezen op het bedieningspaneel, maar ja, dat moet je dan ook maar toevallig hebben.
Heb je die niet dan is het inderdaad lastig om de wisselstand te zien/weten.
Re: mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: mijn eerste treinbaan
Wissel lantaarns verwijderen is een optie maar ik vind die verlichte lantaarns nu juist zo typisch voor de M rail sfeer.Ik herinnerde mij een artikeltje in de miniatuur banen ik heb het even opgezocht ik had het vrij snel gevonden (ik verwonder mij zelf altijd over mijn perfecte geheugen voor onbelangrijke dingen)
Het betreft Jaargang 11 nr2 maart 1968 bladzijde 33 .Hierin staat een instructie hoe de lantaarns te vervangen door de lantaarns van de meegebogen wissel die dus een stuk kleiner zijn. De benodigde onderdelen zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar . (spoelen houder en lantaarn) L :35165 en 35141 en R :35169 en 35184.
2 Gaatjes boren en schroefdraad tappen lantaarn gat iets vergroten daar komt het in het kort op neer.
Helaas mijn scanner werkt niet meer anders had ik het artikeltje wel even ingescand
De wissels inruilen voor type's met kleine lantaarn ik weet niet of dat lukt, zou ook een optie zijn.
De onderdelen die onder de bakken hangen (accu bakken en generatoren) verwijderen is dat een optie?Volgens mij zwaaien de bakken dan OVER de lantaarn heen.Als je later evt overstapt op slankere wissels kan je ze weer terugplaatsen
of evt de onderdelen iets naar binnen verplaatsen.
Succes 
Re: mijn eerste treinbaan
Hallo, wat ik vroeger ook wel  deed is de lantaarns gewoon met de duim wegdrukken.  Dit gaat prima en de wissel blijft gewoon werken en het lampje brandt zoals het hoort al staat het dan wel ietsjepietsje scheef. Dus een beetje kracht zetten en het probleem is m.i. opgelost.

Lodewijk (m-rail forever)
Re: mijn eerste treinbaan *update*
Ik ben naar de zolder verbannen wat helemaal niet erg is, nieuwe baan ontwerp gemaakt en buitenste ring is een blok systeem met relais uit het marklin seinen boek.
heb de onder plaat verstevigd met een frame.
De werkzaamheden worden soms verhinderd door de hoeveelheid verkeer wat er over de rails gaat ;)


















als het bloksysteem werkt ga ik weer verder uitbouwen.

Re: mijn eerste treinbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: mijn eerste treinbaan
ziet er erg goed uit moie ruimte hoor
groet robert
Re: mijn eerste treinbaan
Ja man ziet er mooi uit alleen een beetje klein op marktplaats kun je een redelijk grote bak rails voor weinig geld kopen misschien kun je zo je baan vergroten???