Heren,
allemaal mooi en aardig wat jullie allemaal proberen en beweren, maar ik denk toch echt dat de wedstrijd zal gaan tussen de zware jongens. En daar bedoel ik vooral de big-boy mee. Want wat zijn de grote factoren voor de hoeveelheid grip van een loc? juist, gewicht,grip en aantal antislibbanden. Ik denk dat de bigboy mede door zijn giga-gewicht van 2kg alles wint. De sterkte van het motortje is minder belangrijk, aangezien alle locs gaan slippen als het teveel wordt, en niet dat het motortje gewoon niet rondkomt.
Daarnaast wordt trekkracht van een grootspoor-loc ook altijd aangeduid in kg/N, en niet in aantal assen. Je kunt 20 assen met een totaal treingewicht van 5 kg hebben, of 100 assen met een treingewicht van 5 kg. Ligt maar net aan het type wagon en de lading.
Laatst heb ik het ook geprobeerd. Diverse locs met 21 6-assige DB ertswagons van roco. (idd, die die in de zwaarste treinen zitten, die er in nederland rijden). Mijn roco 2200 en Marklin 1135 hadden er moeite mee, en bleven doorslippen. Mijn NS 1200 en NS1600 hadden er geen moeite mee. Deze beide locs hebben ook een hoger gewicht als de eerste. Mijn stoomlocs heb ik niet getest. Deze staan in de vitrinekast nl.
En nog een opmerking over het verhaal van de lagere trekkracht van personen-stoomloc´s. Dit is erg logisch. Personenlocs kregen grotere wielen, omdat de hoogste trekkracht minder belangrijk was, en de trekkracht des te meer. Aangezien zuiger+cilinder aan een maximale snelheid gebonden zijn, moesten ze wel kiezen voor grotere wielen, om meer snelheid te halen. Hierdoor verlies je in trekkracht, maar dat was geen ramp. Goederenlocs darentegen hoeven geen 120km/h te halen, en daarom kies je dan voor kleinere wielen, zodat de trekkracht omhoog gaat. (vergelijk het me een auto met kleine wielen, en dezelfde auto met grote wielen. Wie is het snelst en wie het sterkst?)
Roy