Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.

Gestart door Davy zondag 15 april 2007, 19:06:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik denk dat mijn ROCO  Ae 8/14 de sterkste lok is :) :D

http://www.miba.de/testen/ae8_14.htm

peter
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Heb wat laten trekken hier.
Om Davy te plezieren  :lol: 23 metalen Hupacwagens 92 assen.

De volgende loks trekken dit uit stilstand weg, trein volledig op 3% helling:

* Märklin Hobby-lok - komt weg met slip (begint met wat moeite)
* Märklin SBB Am 842 (gelijk aan NS 6400) - komt vlot weg wel  bij aanzet wat slippen.
* Märklin SBB Re 460 (met 60760 dec) - komt vlot weg zonder slip bij aanzet.
* Roco SBB Re 460 (met Zimo MX64) - komt vlot weg zonder slip bij aanzet.

Vanzelfsprekend hebben geen van de loks moeite om komende van vlak met snelheid boven te komen.
Ik stel zelf dus de criteria in de trein volledig op de helling uit stilstand weg te trekken.


Opgemerkt, dergelijke trein wordt normaal geproken met dubbeltractie gereden (zowel hier op de modelbaan als het echte 1:1 voorbeeld).
Dubbeltractie heeft dan ook geen moeite met dergelijke lange treinen op de helling.

Mvg, Johan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo Johan,

Welke koppeling gebruik jij dan?

Ik denk dat gemiddeld 20 a 25 wagens geen probleem zijn. Mijn Marklin bls/sbb 39601 t/m 39610 en 37343/37345 trekken dat wel. Mijn Roco Re 4/4en hebben daar andere gedachten over. De HAG BLS Re4/4en en Re460/465en Hebben er ook geen moeite mee.

Gr Arnout.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hi Arnout,

Ik gebruik o.a. Fleischmann kortkoppelingen, die komen niet tegen de buffers bij Roco.

Heb net 35 metalen Hupacwagens of wel 140 assen achter een Re 460 gehad. Nog geen slip bij wegtrekken op de helling

Mvg, Johan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
mijn sterkste loc is ongetwijfeld de 36159.
zwitserse krokodil.
heeft op zich al een hoog gewicht mee te trekken, daarbij neemt hij gewoon op zijn gemak meer dan 20 zware wagons mee.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Bij mij gaan zulke lange treinen lopen etteren in de bogen en in de spiraal. De loks trekken het wel. Die Fleischman koppelingen heb ik op mijn HAG dubbeldekkers zitten. Sbahn en de gewone.

Gr Arnout.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo dan,

Ik zit hier bij Johan en mijn loc ( de R4C 66020 ) heeft zoals Johan dat zo mooi zei : "de vuurdoop" gehad :mrgreen:. De loc ging eerst even rustig naar boven met de karrevracht aan wagens om zo even stil te staan.
Nadat Johan de loc de sporen gaf reed deze heel rustig en zonder slippen ( zoals verwacht ;) ) een trein van 38 wagonnen met in totaal 164 assen, mooi de rest van de helling op :D.
Mijn missie is geslaagd en ik heb bewijs dat die het gedaan heeft :D. Dus Davy kom maar op :twisted: :twisted:.

Groetjes,
Marcel & Johan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Heeft die lok alleen maar een stukje gereden of heeft hij de gehele baan gedurende een x aantal minuten rondgereden. Bij mij is dit dus het geval geweest.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Davy op vrijdag 20 april 2007, 22:49:22
Heeft die lok alleen maar een stukje gereden of heeft hij de gehele baan gedurende een x aantal minuten rondgereden. Bij mij is dit dus het geval geweest.
Hallo,

Wat bedoel je hiermee te zeggen  :?: :?:.

Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Heeft hij aleen een stukje gereden of de hele baan rondgereden met zoveel assen.

Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo,

Voor zover mogelijk heeft die die trein getrokken. Je kan op de foto zien dat links boven een Re 460 staat. Daar houd helaas de baan nog op dus we konden niet verder rijden :cry:. Maar daar gaat het ook totaal niet op het ging / gaat om de hellingsproef uit stilstand. Want als die eenmaal opgang is, is die ook niet meer te stoppen  8) 8).
Vanaf schaduwstation zo 3% omhoog en op het hoogste gedeelte heeft die stil gestaan. Daarna gewoon weer rustig begonnen met tractie geven en je zag heel duidelijk dat de loc zonder slippen die lange sleep van 38 wagonnen uit stilstand weg trok :mrgreen:.
Zie hieronder Davy ( en de rest natuurlijk ook ;) ) voor een kleine indruk van een stilstaande class 66 met een "paar" wagons erachter :twisted: .







Groetjes,
Marcel en de man die het allemaal mogelijk heeft gemaakt Johan :!:.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Misschien een hele leuk vraag:

Wat was het gewicht wat achter de loc hing toen hij weer tractie kreeg op de helling :shock: :?:

Geeft een nog betere indenticatie denk ik. Vooral omdat je nu ook een neerwaartse kracht hebt van de wagons die naar beneden willen rijden.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo Marcel en Johan.
Wat een geweldig gezicht, zo'n stoere Class 66 met een enorme sleep aan wagons erachter! 8)
Het lijkt mij dat hij de test glansrijk doorstaan heeft!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik ben ook bezig met een treintje ik zit op 184 assen momenteel. En ik heb nog wat ruimte over tussen loc en laatste wagon al is het niet veel meer.
Maar mijn E44 delta nr 34440 trekt het tot nu zonder veel problemen. Hij loopt mooi op rijstap 3 zijn rondjes op mijn buitenbaan met r2 bochten.
Dit is een loc met aandrijving op alle assen.
Ik zal er een foto van maken.


Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: AlbertJan op zondag 22 april 2007, 16:39:43Het lijkt mij dat hij de test glansrijk doorstaan heeft!
Heey AlbertJan,

Natuurlijk wat dacht jij dan  8) 8). Tis een BEEST met 3200 Pk's ( :lol::lol: ) die kan wel wat hebben hoor op een hellinkje van 3% ;).

Groetjes,
Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik heb nu een trein met 190 assen laten rijden. Er is tussen loc en laatste wagon nog 25 cm over. Als de trein gaat rijden wordt dit gat nog zeker 10 cm kleiner het is eigenlijk een heel raar gezicht. Het duurt wel een paar seconden voordat de laatste wagon gaat rijden.

Ik heb drie foto's gemaakt die ik hier zal plaatsen alleen ik kan ze niet via mijn eigen computer uploaden. Ik heb namelijk nog een oud beestje.
Dus dat komt morgen of zaterdag. In principe kan de marklin E44 nog wel meer trekken dan 190 assen. Ik constateer namelijk geen slippen. Vanmiddag heeft deze combinatie zo'n minuut of 10 rondgereden. Raar gezicht hoor alleen wagons die je ziet. De lengte van deze trein is meer dan 9 meter tegen de 10 meter aan.

De volgende loc die ik ga proberen is kijken of de Franse krokodil deze sleep van 190 assen kan trekken. Want voorlopig haal ik deze sleep nog niet van mijn buitenbaan.

Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Davy op donderdag 26 april 2007, 19:34:10
De volgende loc die ik ga proberen is kijken of de Franse krokodil deze sleep van 190 assen kan trekken. Want voorlopig haal ik deze sleep nog niet van mijn buitenbaan.
Dan is het maar goed dat ze geen regen hebben voorspeld voor de aankomende dagen  8)

Groeten,
Herman
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Davy op donderdag 26 april 2007, 19:34:10
Ik heb nu een trein met 190 assen laten rijden. Er is tussen loc en laatste wagon nog 25 cm over. Als de trein gaat rijden wordt dit gat nog zeker 10 cm kleiner het is eigenlijk een heel raar gezicht. Het duurt wel een paar seconden voordat de laatste wagon gaat rijden.

What about the helling van 3% ??
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Die zit in een ander deel van mijn baan en komt uit op een klein kopstation.

Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Davy op donderdag 26 april 2007, 19:34:10
Er is tussen loc en laatste wagon nog 25 cm over. Als de trein gaat rijden wordt dit gat nog zeker 10 cm kleiner. Het duurt wel een paar seconden voordat de laatste wagon gaat rijden.

Dan gebruik jij geen kortkoppelingen, daar is het effect wel aanwezig maar veel minder. Zeker geen 10cm maar rond de één cm.

Zoals Walter terecht opmerkt betere graadmeter is het gewicht (zoals ik ook al eerder opperde). Dat zou te meten zijn met een veerunster maar daar moet je dan wel over beschikken.

Davy, kun jij ook achteruit rijden met 190 assen?
Met 164 assen lukte mij dat zonder één maal te ontsporen  :P :lol: 8)

@ Marcel, ik zag van de week dat ik één wagen (een Schöni)  vergeten was, hadden dus 168 assen kunnen zijn  :wink:

Mvg, Johan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Johan, echt super om te zien dat er mensen zijn met echte lekkere lange treinen.... + bovendien zijn het mooie goederenwagons dat de meeste mensen niet  in zo'n groot aantal hebben...
Hoe langer hoe meer wil ik echte realistische lange treinen (vooral personenvervoer)..
Ik heb al getest met 6 à 7 wagons (ic groen-grijs) van SBB... nu nog een stuurstandrijtuig erbij en dan is het min of meer compleet...

Berner Oberland rules!

groeten

Joan

Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Het merendeel van mijn wagens hebben kortkoppelingen op een paar na. Maar een flink aantal hebben wel veertjes er onder zitten. Mede hierdoor wordt de sleep wagons zeker 10 cm langer.


Maar zoals ik had beloofd hierbij dus de foto's
Achterkant en voorkant trein.



Van bovenaf gezien:



Overzicht foto




Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo Davy.
Heel erg leuk dat je de foto's geplaatst hebt! 8)
Jammer dat het geheel niet op de foto te krijgen is, het lijkt mij een geweldig gezicht om deze enorme sleep te zien rijden! :lol:
Zo te zien ben jij ook nog druk bezig met je baan maar heel fijn dat je ondertussen toch ook tijd neemt om dit soort testen uit te voeren.
Zag dat jij ook zo'n mooi varkenssnuitje hebt rijden.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Beter dan zo kan niet een gedeelte is namelijk overdekt.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo,
Johan, je zegt dat de hobbylok wat door slipte...

Ik heb een BR185 verzwaard met bladlood,
deze heeft natuurlijk maar 2 antislipbanden, maar wel 4 assen aangedreven!
Daarna heb ik geen slippen meer gehad,
ook niet met 30 open goederenwagons gevuld met grind,
echter op vlakke ondergrond...
Dit zegt wel iets over de potentie van de nieuwe
Hobbylok's motoren.

Testgroeten
van
Wim
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo Wim.
Citaat van: Wim op vrijdag 27 april 2007, 21:55:18

30 open goederenwagons gevuld met grind,

Is dat echt grind of imitatiegrind?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo,
AlberJan, dat is imitatiegrind verkrijgbaar bij elke
modelbouwzaak: ca. 20 zakjes is toch best wel een gewicht...
Echt grind en dan zo klein heb ik nog nooit gezien 8)

Maar de moraal van mijn verhaal:
Lok's verzwaren met bladlood geeft betere tractie
en stroomafname.

Groeten
Wim
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
CiteerEcht grind en dan zo klein heb ik nog nooit gezien
Dat klopt, en daarom ga ik altijd even bij mijn vader kijken. Die heeft zakken grind voor gebruik in bloembakken, en daar blijft altijd wel gruis achter in die zakken. Dat is heel goed bruikbaar voor de modelbouw (grind op platte daken, grindpaden, enz.).
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hallo Wim/Gerard.
Hier op de Veluwe hebben wij van dat hele fijne witte zand, dit zit meteen onder de laag bos/weide grond.
Dit zand gebruik ik voor verschillende doeleinden, o.a. in de paddocks (grote zandbakken om de paarden te laten rollen), wanneer je dit zand zeeft, met dit droge weer een makkie, blijft er behoorlijk veel héél fijn grind over en na dit weer te zeven kun je kiezeltjes van 1 à 2 mm overhouden.
De kleur is prachtig maar het gewicht is wel aanzienlijk!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik houd het voorlopig op mijn Sinus BR151.
Sleep: 53 2-assige ketelwagens (106 assen). Weinig kortkoppelingen, dus ook deze trein wordt langer als je vertrekt en korter als je stopt (met een zacht tikken van de koppelingen in beide situaties, een lust voor het oor).
Ook door 36 cm bogen (5100) geen problemen gehad (ontsporen of zo).
Als mijn volgende baan klaar is ga ik eens een testje doen wie de sterkste van de vloot is. Zonder ombouw/verzwaren wel te verstaan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik heb een aantal 'toppers' ;)
Laatst nog een proef gedaan met mijn E18, trein van zo'n 100 wagens, vooral twee-assers. Heb mijn hele rondje (2,5x4 ongeveer?) volgezet, dus de loc trok én duwde zijn eigen trein  :wink:

Andere krachtpatsers die dit zonder meer kunnen:
BR 220 / BR 221 (3380 / 3681)
BR 151 (3361 / 37431)
BR 194 (3322)

En outeraard mijn oude metalen 1200  8)
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Is bij mij nog steeds mijn hele oude NS 1100 uit 1965 met artikelnummer 3013. De jongen is geheel van metaal en doordat de middelste twee assen worden aangedreven kan hij enorme krachten ontwikkelen.
Ondanks het digitale tijdperk is dit een van de jongens die ik nooit om zal bouwen. Vandaar mijn besluit de bovenleiding analoog te laten opereren.
Gewoon twee echte koplampen met een niet verbogen kap!!

De E44 van de BD eb de Re4/4 van de SBB in Marklin model hebben hetzelfde chassis! Artikelnummers 3011 en 3014.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik heb met nog 2 loks vanavond mijn sleep van 60 wagens, 190 assen laten trekken door een oude 3000 met een 6080 decoder. Dit lokje krijgt de sleep een stukje in beweging en gaat dan doorslippen als een gek. Reden de lok is te licht.

Daarna heb ik mijn Franse Krokodil uitgeprobeerd marklinnummer 37331 deze krijgt de enorme sleep wel netjes aan het rollen. De loc vertoonde geen sporen van doorslippen. En hij heeft dan ook braaf zijn rondjes gereden met deze sleep. Maar ik denk dat dit toch wel het maximale wat haalbaar was. Dit in tegenstelling tot de E44 die waarschijnlijk nog veel meer kan trekken.

Maar de E44 weegt bijna 550 gram de Franse krokodil maar 347 gram.


Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Mag ik opmerken dat ik het een beetje kinderachtig vind om te pronken met locs die xxxxx assen kunnen trekken?
Ik heb ook weleens veel wagons achter een loc gehangen, das een (of een paar keer) leuk maar ik vind het verder niet echt spannend.
Ik vind het leuker om met een loc een aantal wagonnen erachter te hangen zodat het een beetje leuk op de baan past. Een hele lange sleep is alleen realistische op grote modulebanen op tentoonstellingen. Met lekkere ruimte bochten.
En als je echt iets wilt roepen over sterkte ga je (zoals hier al veel eerder opgemerkt) niet iets doen met aantal assen maar met gewicht en dat meten zoals tijdschriften doen bij locomotief-testen.

Samenvatting: dat hele assen-verhaal zegt me niet zoveel...

Koen
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
CiteerEn als je echt iets wilt roepen over sterkte ga je (zoals hier al veel eerder opgemerkt) niet iets doen met aantal assen maar met gewicht en dat meten zoals tijdschriften doen bij locomotief-testen.

Samenvatting: dat hele assen-verhaal zegt met niet zoveel...
Hèhè, eindelijk iemand die het ook begrijpt.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Gerard op donderdag 03 mei 2007, 22:53:38
CiteerEn als je echt iets wilt roepen over sterkte ga je (zoals hier al veel eerder opgemerkt) niet iets doen met aantal assen maar met gewicht en dat meten zoals tijdschriften doen bij locomotief-testen.

Samenvatting: dat hele assen-verhaal zegt met niet zoveel...
Hèhè, eindelijk iemand die het ook begrijpt.


@gerard hoe zou jij het meten dan ???
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik zou gewoon de trekkracht meten met een veerunster/krachtmeter.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citeer@gerard hoe zou jij het meten dan ???
Ik zou meten met gewicht. Zie ook mijn reactie # 27 in dit topic.
Het aantal assen zegt mij ook niets: gebruik je 2-assige wagons, of 4-assige of 6-assige wagons?
Een veerunster / krachtmeter zoals Mark zegt is ook zeer goed bruikbaar.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik denk dat mijn Re 460 wel het sterkst is qua trekkracht
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Modeleisbahner gebruikt assen om de kracht van een lok tot uiting te brengen.
Want gram zegt de meeste mensen niet zoveel. Ze noemen het wel maar drukken het uit in assen. Dat is is trouwens de trekkracht van de Franse Krokodil als ik het blad Modeleisenbahner mei 2003 mag geloven. Trekkracht 210 gram en een eigen gewicht van 347 gram.

Dat is volgens hen goed voor een trein met meer dan 120 assen. Maar de mijne trekt een trein van 190 assen dus hoe betrouwbaar is zo'n test.

Ik neem de meeste testen in de bladen toch al niet erg serieus. Eerst zien en dan pas geloven.


Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Davy

Als je wilt meten wat je sterkste lok is doet het er niet toe hoeveel assen hij trekt. De unster of gewicht test is het beste vergelijkingsmateriaal.

Zorg wel dat je alle testen onder de zelfde condities uitvoert. Denk wel aan het juiste dauwpunt in de atmosfeer want anders slaat er teveel vocht aan op de rails en slipt je lok. Ook je rails goed ontvetten en natuurlijk nieuwe antislipbanden van de juiste shorehardheid

Aangezien we geen zandkasten met zand gevuld hebben en ook geen thyristor gestuurde aandrijvingen loop je kans op slip.

Dat geeft natuurlijk een negatieve invloed op het te trekken gewicht.

Het is allemaal nog niet zo eenvoudig

Groet

Jos
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Heren,

allemaal mooi en aardig wat jullie allemaal proberen en beweren, maar ik denk toch echt dat de wedstrijd zal gaan tussen de zware jongens. En daar bedoel ik vooral de big-boy mee. Want wat zijn de grote factoren voor de hoeveelheid grip van een loc? juist, gewicht,grip en aantal antislibbanden. Ik denk dat de bigboy mede door zijn giga-gewicht van 2kg alles wint. De sterkte van het motortje is minder belangrijk, aangezien alle locs gaan slippen als het teveel wordt, en niet dat het motortje gewoon niet rondkomt.

Daarnaast wordt trekkracht van een grootspoor-loc ook altijd aangeduid in kg/N, en niet in aantal assen. Je kunt 20 assen met een totaal treingewicht van 5 kg hebben, of 100 assen met een treingewicht van 5 kg. Ligt maar net aan het type wagon en de lading.

Laatst heb ik het ook geprobeerd. Diverse locs met 21 6-assige DB ertswagons van roco. (idd, die die in de zwaarste treinen zitten, die er in nederland rijden). Mijn roco 2200 en Marklin 1135 hadden er moeite mee, en bleven doorslippen. Mijn NS 1200 en NS1600 hadden er geen moeite mee. Deze beide locs hebben ook een hoger gewicht als de eerste. Mijn stoomlocs heb ik niet getest. Deze staan in de vitrinekast nl.

En nog een opmerking over het verhaal van de lagere trekkracht van personen-stoomloc´s. Dit is erg logisch. Personenlocs kregen grotere wielen, omdat de hoogste trekkracht minder belangrijk was, en de trekkracht des te meer. Aangezien zuiger+cilinder aan een maximale snelheid gebonden zijn, moesten ze wel kiezen voor grotere wielen, om meer snelheid te halen. Hierdoor verlies je in trekkracht, maar dat was geen ramp. Goederenlocs darentegen hoeven geen 120km/h te halen, en daarom kies je dan voor kleinere wielen, zodat de trekkracht omhoog gaat.  (vergelijk het me een auto met kleine wielen, en dezelfde auto met grote wielen. Wie is het snelst en wie het sterkst?)

Roy
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Big-Roy op donderdag 24 mei 2007, 18:52:11
[....] vergelijk het me een auto met kleine wielen, en dezelfde auto met grote wielen. Wie is het snelst en wie het sterkst?

Een Hummer. Punt
Daar gaat je vergelijking........... 8)
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Big-Roy op donderdag 24 mei 2007, 18:52:11Diverse locs met 21 6-assige DB ertswagons van roco. (idd, die die in de zwaarste treinen zitten, die er in nederland rijden).
:shock::shock:.
Heb je daar foto's van :?:. Zowel hele sleep in filmvorm als een paar losse op de foto? Ik zoek al tijdje die wagons :!: Waar heb je die gekocht ?

Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Marcel,

het is nummer 46251 van roco. Zie ebay. (daar komen de meeste van mij vandaan)

Goede foto´s of een filmpje heb ik er niet van. Heb er trouwens weer 5 bijgekocht. Zitten ergens bij tnt-post.

Roy
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik denk dat de Gutzold BR 155 ca 750 gram art nr: 39430 ook aardig wat kan trekken!.

Edzard
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ja Gutzold heeft ook sterke loks. Maar is dat nr. wel juist?
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ja  :P het is de BR155 in de DB cargo uitvoering met lastgeregelde decoder voor wisselstroom. (informatie uit de catalogus) N.B 39400 = gelijkstroomuitvoering

Edzard
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Een hele goede gooi naar de sterkste loc doet de nieuwe Marklin 218 loc.

Op Marklin usersnet forum heeft iemand deze loc getest met 69 vierassige kolenwagens dat is dus 276 assen. De bochten die hij gebruikte waren r1 bochten en de test is op de grond uitgevoerd.

Niet slecht voor een loc van 445 gram.

Een filmpje van deze poging kan je hier kijken.
http://img532.imageshack.us/my.php?image=hpim0563xv6.flv


Lutz Hemmerich heeft deze test gedaan op Marklin Usersnet forum.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hola Davy.
Kan aan mij liggen maar ik kan de bewegende beelden niet openen....... :?
H la P
Fred