Citaat van: 1200Blauw op zondag 20 november 2011, 21:43:31
Citaat van: Wijbe op zondag 20 november 2011, 21:28:28
Verder trekt een nieuwe 1200 rond de 180 gram.
Een roco 6700 80 gram (waardeloos)
Opmerkelijk detail, de 1200 plus een 6700 in tractie trekt maar 110 gram. Toch vind ik dit vreemd. Het lijkt mij dat 2 locomotieven een langere sleep in beweging kunnen zetten dan 1 locomotief, omdat ze meer tractie hebben. Maar toch trekken ze minder gram?
Daaruit kun je maar 1 conclusie "trekken" toch? De 6700 trok (duwde?) de andere kant op tijdens de meting. Die 10 gram verschil valt wel te verklaren met meetonnauwkeurigheid...
Tsjah, dat dacht ik dus ook. Toen de lichtjes aan, en hij rijd keurig dezelfde kant op. Uitlegje:
Op de weegschaal lag een ketting, deze wordt door een draad bevestigt aan de koppeling. Vervolgens wordt gezien hoeveel gewicht de lok kan trekken. Je meet dus de trekkracht.
Als alleen de 1251 trekt, trekt hij 180 gram. Als alleen de 6705 trekt, trekt hij 80 gram.
Als ze beiden trekken, kan de 6705 80 gram trekken. De 1251 trekt dan maar een klein beetje meer, zodat het een gemiddelde waarde wordt. Want die moet immers de 6705 nu ook mee trekken?
Als je er dan een sleep wagonnen achter hangt. Worden die dan beter in beweging gebracht met de 1251, of toch met de 6705 erbij? Het lijkt mij dat je met 2 locs meer in beweging kan zetten.
Iemand die dit kan verklaren?
Citaat van: henkv op zondag 20 november 2011, 21:47:37
Een wat al te groot snelheidsverschil is al genoeg lijkt me. Daarmee wordt de trekkracht van de traagste loc grotendeels geneutraliseerd.
Ze rijden bijna gelijk. Zit zowat geen verschil in, dat verschil valt te verwaarlozen.