Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.

Gestart door Davy zondag 15 april 2007, 19:06:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Je moet het zwarte streepje in de balk even een stukje vooruit slepen en dan op play drukken. Handig is het niet maar het werkt wel op de XP computer waarachter ik nu zit te werken.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Heel fijn! Het werkt inderdaad zo.
Dank je, Davy
Aardig fillumpie
H la P
Fred
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Mijn Br 216 met grote motor...
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
ik denk dat dat dan mijn strukton (carin ) vervuild is maar hij doet niet veel met mijn br482 cargo dus zou bijna zeggen dat het een gelijkspel is
groet robert
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik zou denken 1 van mijn 1200 locomotieven omdat die zo lekker zwaar zijn. Alleen nog de vraag of de 1211 sterker is, of dat het toch de 1215 wordt.
Helaas heb ik geen mogelijkheid om te testen wat mijn sterkste locomotief is.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
ik heb geen idee wat jullie van de V200 uit startset 29811, maar dat is denk ik mijn sterkste lok.

Ik heb hem niet uitgeprobeerd met een grote sleep, maar af en toe rijd hij nog wel eens een stukje te ver door..... :oops:
Mocht hij dan een andere lok met wagons tegen komen, dan merk je niks...
De stilstaande lok met wagons worden zo een metertje achteruit gezet!
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Dag,

mijn sterkste lok ( proefondervindelijk vastgesteld) is zonder meer mijn oude G800 . Zoals Gerard al in een vorig bericht aanhaalde is gewicht alles.
GEDETAILLEERD is ie niet maar het blijft een van mijn lievelingen


Gegroet,

Erik :lol: :lol:
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
heey,

Ik heb het filmpje gezien.
En dat ziet er erg lang uit inderdaad!
Hey is een sterke lok ja dat geloof ik nu graag. :D

Groetjes Antal.

Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Nou,

Ik heb er een nieuwe bij hoor, de Reeks 55 :!:. Echt een beest 8).

Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
ik kon het niet laten om ook eens te kijken wat er achter mijn V200 kan...
Helaas heb ik niet genoeg wagons.... :oops:

Ook heb ik te veel en te scherpe bochten voor dit soort testen.
Ik heb een grote oprit van 4% en die pakte hij met 8 rijtuigen en 45 koelwagons/kolenwagen (2 assers)
Het is de kunst om vervolgens de zware wagons direct achter de lok te hangen, en het lichtere spul achteraan, dan duurt het langer voordat ze ontsporen.

Ik verwacht dan ook geen enkel probleem met 200 assen op een minder steil traject.

Mijn BR 50 had het echter al snel zwaar, maar die is ook een stuk lichter
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Waarschijnlijk maak ik me niet populair met de volgende opmerking, maar het aantal wagons, rijtuigen en assen en de lengte van de trein zegt me allemaal niks :(. Als het puur om de trekkracht gaat, meet je dat met gewicht, net als in het grootbedrijf.
Daar worden ook eisen gesteld aan het x-aantal ton dat een loc kan trekken en welke snelheid dan nog gehaald moet kunnen worden.
Het enige dat jullie nu meten is de lengte van de trein die een loc kan trekken :?.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
voor mij blijf je het zelfde hoor :wink:

Omdat davy hiermee begonnen was in assen en lengtes, was ik nieuwsgierig hoe dat bij ons zou zijn.
Toen ik mijn zoontje vroeg:"zullen we eens kijken hoeveel wagons er achter de sterkste lok kunnen" was het direct geregeld......

Dus hebben we weer heerlijk met de treintjes gerommeld

Wat het gewicht met een bepaalde snelheid betreft:
Het gaat mij niet lukken om een paar wagons zooo zwaar te krijgen dat die lok een bepaalde snelheid niet meer haalt. (tunnelportalen enz)
Wat had je zelf voor test in gedachten dan?
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
CiteerToen ik mijn zoontje vroeg:"zullen we eens kijken hoeveel wagons er achter de sterkste lok kunnen" was het direct geregeld......
Dat snap ik, jouw zoontje was waarschijnlijk net zo nieuwsgierig als jij.
CiteerWat had je zelf voor test in gedachten dan?
Gewoon, met platte of open wagens en die vullen met ijzer, zand, grind of wat dan ook. Als het maar gewicht op de schaal brengt.
En in jouw geval i.v.m. tunnelportalen is het misschien raadzaam een testbaantje aan te leggen. Je kunt die trein natuurlijk zo lang maken als nodig is.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Met een hoeveelheid assen weet je nog steeds niet hoe sterk een lok is, daar elke wagon een andere rolweerstand heeft. En zeker met grote hoeveelheden wagons, gaat dit verschil in rolweerstand, een grote rol spelen.

Beter is om met een gewicht te werken.
Neem een stuk rechte rail tot aan het eind van de tafel en aan het eind zet je een katrol waar over een draad naar beneden loopt.
Het ene draadeind knoop je vast aan de lok en het ander eind over de katrol met daaraan een bakje waarin je gewichtjes kunt plaatsen.

Laat de lok rijden en doe steeds meer gewichtjes in het bakje tot de lok gaat slippen.
Pas dan weet je concreet hoe sterk een lok is.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Zou dat nu wel de juiste manier zijn?

Ik heb het idee dat dan iedere lok naar de katrol schuift als het gewicht in de schaal ongeveer gelijk is aan de lokmassa, of zie ik dat verkeerd?
De hele sleep wagons die er vandaag achter hingen wogen iig heel wat meer
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Vanaf antwoord 11 is het antwoord al gegeven hoor!
Best handig om bij het begin van het draadje te beginnen met lezen.
Hasta la Pasta
Wijsneus Fred
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lees eens het 25-ste bericht van dit draadje  :roll:

Mvg, Johan.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: IJsengel op zaterdag 01 september 2007, 21:56:21
Vanaf antwoord 11 is het antwoord al gegeven hoor!
Best handig om bij het begin van het draadje te beginnen met lezen.
Hasta la Pasta
Wijsneus Fred
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 01 september 2007, 21:56:51
Lees eens het 25-ste bericht van dit draadje  :roll:

Mvg, Johan.
Fred en Johan, niet iedereen heeft een unster of krachtmeter in huis. Een keukenweegschaal zul je eerder tegenkomen in een huishouden.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik had gewoon de gedachte dat ieder veronderstelt werd te zeggen welke machine bij hem het sterkste was, niet dat het een onderling vergelijk moest worden? Misschien dwalen we af?

Mvg Kristof
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: markos op zaterdag 01 september 2007, 21:55:16
Zou dat nu wel de juiste manier zijn?

Ik heb het idee dat dan iedere lok naar de katrol schuift als het gewicht in de schaal ongeveer gelijk is aan de lokmassa, of zie ik dat verkeerd?
De hele sleep wagons die er vandaag achter hingen wogen iig heel wat meer

natuurlijk zie ik dat verkeerd.... :oops: :oops:

dat gewicht drukt op de rails en trekt niet aan de lok...

Zal eens kijken, ik heb misschien nog wel een katrolletje liggen
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Artologic op zaterdag 01 september 2007, 22:03:28
Ik had gewoon de gedachte dat ieder veronderstelt werd te zeggen welke machine bij hem het sterkste was, niet dat het een onderling vergelijk moest worden? Misschien dwalen we af?

Mvg Kristof
Maar als je dan toch wil weten hoe sterk je sterkste loc is, moet je wel een "eerlijke" manier hebben om dat te kunnen meten. Of zie ik dat verkeerd?
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Gerard op zaterdag 01 september 2007, 22:12:26
Citaat van: Artologic op zaterdag 01 september 2007, 22:03:28
Ik had gewoon de gedachte dat ieder veronderstelt werd te zeggen welke machine bij hem het sterkste was, niet dat het een onderling vergelijk moest worden? Misschien dwalen we af?

Mvg Kristof
Maar als je dan toch wil weten hoe sterk je sterkste loc is, moet je wel een "eerlijke" manier hebben om dat te kunnen meten. Of zie ik dat verkeerd?

Daar it wel iets in :oops:. Ik ging er vanuit dat iedereen wel wist wat zijn of haar sterkste loc was...

Mvg Kristof
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Wat mij betreft maken we voor het gekwaak over hoeveel assen een loc kan trekken een nieuw draadje met de titel "Hoeveel assen kan je loc trekken" oid.

Het aantal assen heeft gewoon geen zier met trekkracht te maken (zoals hier al door diverse mensen aangegeven).

Met andere woorden: het overgrote deel van de berichten hier heeft niets met trekkracht te maken (maar dat wisten we al :( ).

Koen
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: KNed op zaterdag 01 september 2007, 22:22:44Met andere woorden: het overgrote deel van de berichten hier heeft niets met trekkracht te maken (maar dat wisten we al :( ).
En daar wil ik ook het gehele aantal assen gebeuren mee afsluiten.

We laten nu gewoon weten hoeveel kilo's de loc (omhoog) kan trekken. Gemeten (van te voren :?:) door welk meetapparaat dan ook :!:.

Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Artologic op zaterdag 01 september 2007, 22:18:48
Citaat van: Gerard op zaterdag 01 september 2007, 22:12:26
Citaat van: Artologic op zaterdag 01 september 2007, 22:03:28
Ik had gewoon de gedachte dat ieder veronderstelt werd te zeggen welke machine bij hem het sterkste was, niet dat het een onderling vergelijk moest worden? Misschien dwalen we af?

Mvg Kristof
Maar als je dan toch wil weten hoe sterk je sterkste loc is, moet je wel een "eerlijke" manier hebben om dat te kunnen meten. Of zie ik dat verkeerd?

Daar it wel iets in :oops:. Ik ging er vanuit dat iedereen wel wist wat zijn of haar sterkste loc was...

Mvg Kristof
Ik weet echt niet welke van mijn loc's de sterkste is en het interesseert mij eerlijk gezegd de rozen. Als ik een loc voor een trein zet en de loc trekt deze trein ook weg, vind ik het prima.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Gerard link=topic=3647.msg71446#msg71446Ik weet echt niet welke van mijn loc's de sterkste is en het interesseert mij eerlijk gezegd de rozen.
De 1 niet, de ander wel..

Gelukkig dat we allemaal verschillende interesses hebben !
Maar nogmaals, het aantal assen is dus verder niet meer relevant, dus we willen het aantal kilo's weten :D.

Marcel
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Gerard op zaterdag 01 september 2007, 22:01:33
Fred en Johan, niet iedereen heeft een unster of krachtmeter in huis. Een keukenweegschaal zul je eerder tegenkomen in een huishouden.

Ja, een keukenweegschaal heb ik ook.
Helaas is er niet 1 loc die hier beweging in kreeg en daarbij hoe weeg ik nou weer hoe zwaar de keukenweegschaal is? :roll: :wink:
Toch maar weer overgestapt naar een groot aantal wagons, nog veel leuker ook! :lol:

AlbertJan.
P.s. Bij mij is de BigBoy gewoon de allersterkste maar dat wisten de meesten toch al!
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
ik denk dat mijn krokodil 39560 ok wel een sterke is ik heb niet veel wagens maar hij trekt veel
groetjes ronnie 8)
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik zal aftrappen met foto's van de "meet installatie"

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat een katrol (huishoud kwaliteit) ook weerstand heeft, dus wat grammen kost.....

Zoals ik gisteren al aangaf, dat het waarschijnlijk minder zal zijn dan de lok weegt (Peter gaf ook al aan dat het in grammen zou zijn) denk ik dat we een redelijk nauwkeurige weegschaal moeten hebben.

Zelf heb ik een (niet geijkte :lol:) keukenweegschaal uit het keukenkastje van mijn vrouw gepikt.
De keek al zeer bedenkelijk :roll:

Ik heb even een oude wagon gepakt, en om de koppeling een touw vast gemaakt.
een nieuwere wagon heb ik even voorzien van een oude én kortkoppel koppeling, om er voor te zorgen dat het geheel goed aan de lok blijft zitten:


Vervolgens de katrol op de koppelingshoogte en recht achter het baanstuk afgesteld:




Verrvolgens het touw aan de beslagkom vast gemaakt, zodat ik daar de extra gewichtjes in kon doen. De weegschaal zonder kom is op nul gezet , zodat het gewicht van de kom met hangend touw (dat zijn nl ook grammen) wordt weergegeven op het display:


Ik vind dat we als stelregel moeten hanteren dat de lok het gewicht in decoderstap 1 zonder slippen moet trekken
EDIT
Omdat bij iedere lok de snelheid van stap 1 anders is, denk ik dat we 10km per uur (schaalsnelheid) aan moeten houden als referentie.
In dat geval wordt dat bij mij stap 2 (stap 1=1 km/uur)

Zoals je ziet staat de schaal op 176 gram. Helaas is al te veel voor mijn V200 :cry: :cry:
Op stand 5 krijgt hij hem wel omhoog...

Ik heb er een lichter bakje aan vast gemaakt, en nu krijgt mijn V200 142 gram, zonder slippen met 10/u (geijkte snelheid in Koploper) netjes omhoog!

Voor de juiste gegevens zal ik dus een lichter bakje moeten bevestigen....
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
mooi gedaan, kwam me bekend voor.
ik heb mijn berg met filmpjes door gezocht en vondt deze:
http://www.youtube.com/v/8yxdQrtDbFo
Zo testen ze bij Miba de trekkracht van de locs die ze testen.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
260 gram!

ongeloofelijk
wat moet die lok wel niet wegen, of zou die aan ieder wiel anti-slipbandjes zitten?
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hebben ze bij MiBa ook niet de gewoonte om de trekkracht uiteindelijk in Newton uit te drukken? Om aan Newton te komen moet je de trekkracht in kilogrammen ruwweg met 10 vermenigvuldigen.
De meeste locs zitten ergens tussen 1 en 2 Newton. Met die 260 gram zit die loc op 0,26 kilogram maal 10 is ongeveer 2,6 Newton. De sterkste H0-loc waarvan ik de trekkracht ken is de reeks 51 van Mehano die volgens Railhobby op 3,5 Newton kwam. Märklin en Fleischmann hebben ook wel een paar van die doordouwers.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

Werkspoor Amsterdam

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Nee miba drukt uit in kg kijk maar op hun site.
ze meten bij veel modellen zelfs de trekkracht bij een stijging van 3%
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Die 29811 heb ik ook,
Tot nu toe heb ik het idee dat die erg sterk is in verhouding met andere lok's zoniet de sterktste. De Mehano G2000 die toch ook best zwaar is en vier-as aandrijving heeft is in ieder geval kansloos.
Dat is ook het mooie van digitaal,  je kunt de loks onafhankelijk bedienen en dus ook tegenelkaar  zetten  :mrgreen:
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Mijn sterte lok is een arparte gutzold v200 1001 der dr 4assen aangedreven en lood zaar maar hoeveel wagons niet gemeten
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Eens even uittellen, hoeveel die 260 gram in het grootbedrijf zou moeten zijn.

(simpelweg dan he)

260x873/1000=171.210,8kg ofwel zo´n 171 ton trekkracht??? Flinke lok lijkt me dan.

Roy
(even voor diegene die vragen willen gaan stellen. De 87 tot de macht 3 is gebruikt, omdat een grootbedrijf-loc in 3 richtingen, 87x zo groot is als een H0 Model.)
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
M'n 1855 denk ik :lol:
Heb er niet zoveel (3)
Maar hij kan wel 15 goederen en 6 personen achter elkaar bij mij trekken
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hoi,

mijn 143 is met afstand de sterkste marklinlok ooit! Een van de 200 loks die een 48 ton zware wagen hebben versleept.
D.w.z. dat mijn lokkie maar liefst 240 kilo kan slepen!! :D :D

.....wel vreemd dat hij tegen de CCS800 geen kans maakt :shock: :shock: Zou dit nou toch mijn sterkste lok zijn :?

Bart
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.

...In-koppertje...
De Big Boy 37991 ofwel de GG1 37490 beiden zwaargewichten met een beer van een Faulhaber motor.

Groet,

Jos
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik denk dat het bij nu mijn duitse krokodil is. Trok tot nu toe alles wat erachter hing zonder problemen
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: J.v.H. op vrijdag 18 april 2008, 03:08:40
...In-koppertje...
De Big Boy 37991 ofwel de GG1 37490 beiden zwaargewichten met een beer van een Faulhaber motor.

Yep, de Big Boy (34990) :mrgreen:

Gr.
René
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Toch is de Big Boy niet zo sterk.  Hij kan een lange zware trein trekken, maar dat kunnen veel andere  lichtere locs ook.



Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Davy op vrijdag 18 april 2008, 17:29:38
Toch is de Big Boy niet zo sterk.  Hij kan een lange zware trein trekken, maar dat kunnen veel andere  lichtere locs ook.

Klopt precies, wat de BB alleen kan, daarvoor heb je veel andere locs nodig. :lol:

Gr.
René
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Ik zou zeggen dat de 3649 (of 1 van de varianten) de krachtigste loc is die Marklin ooit heeft gemaakt. 3-delig, 2 motoren, geheel van metaal, idioot zwaar en Bo-Bo.

Meestal hebben de Co-Co locs van Marklin een geringere trekkracht dan de Bo-Bo varianten. Je kunt uiteraard het beste al het gewicht op een draaistel op anti-slipbanden hebben. Als CO-Co loc denk ik dat de 37613 een goede kans maakt.

Zojuist alle stukjes in dit draadje gelezen. Inderdaad is het meten van de kracht direct aan de loc het meest zeggend. Het maakt dan uiteraard niet uit of je dit doet met een veerurnster of met het katrol-verhaal met gewicht. Het principe is hetzelfde. Feitelijk is de katrol-methode onbetrouwbaarder omdat daar nog weerstand in de katrol zit.
Aantal assen zegt niets, aangezien de benodigde trekkracht wordt beinvloed door massa van de trein en bovendien weerstand van de assen.

Kracht heeft als eenheid N(etwon), dus kracht van een loc meet je in Newton.

Tot zover mijn waarheid.....

succes!

jw


Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: J.v.H. op vrijdag 18 april 2008, 03:08:40
...In-koppertje...
De Big Boy 37991 ofwel de GG1 37490 beiden zwaargewichten met een beer van een Faulhaber motor.

De strekte van de motor is niet zo relevant, daar bij de meeste loks het gewicht belangrijker is.
Als de motor te zwak is, dan stopt deze met draaien bij een zekere belasting, maar bijna alle loks gaan slippen en hebben dus gewicht tekort om voor voldoende wrijving tussen de antislipbandjes en de rail te zorgen.

Citaat van: Artologic op vrijdag 18 april 2008, 12:07:26
Ik denk dat het bij nu mijn duitse krokodil is. Trok tot nu toe alles wat erachter hing zonder problemen

Dit is denk ik ook veruit mijn sterkste lok, hij trekt m'n protesterende Br 50, vrolijk weg alsof het een wagonnetje is. :o

Ik vraag me alleen wel af hoeveel belasting die decoders aan kunnen, voordat ze de geest geven.

Eigenlijk zou Marklin in de catalogus bij elke lok de trekkracht in Nm moeten vermelden, scheelt een hoop gedoe. :wink:
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hey Kappa,

Hier had ik dat vandaag ook nog maar es voor, hij nam de gehele goederentrein inclusief loc (die eigenlijk afgekoppeld was maar door het achteruit rijden er weer aangekoppeld was) mee op rondrit. Een metalen br38 achter zich voortsleurend.

Ik denk trouwens dat die decoders de geest geven ver boven de belasting die zo een motortje kan vragen van die decoder...

Mvg Kristof
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: Kappa op vrijdag 18 april 2008, 21:42:55
Eigenlijk zou Marklin in de catalogus bij elke lok de trekkracht in Nm moeten vermelden, scheelt een hoop gedoe. :wink:

Als er één fabrikant dat zou doen, dan zou je weer kunnen gaan discussieren over op welke manier er gemeten is , onder welke omstandigheden etc.
En dat komt dan weer niet overeen met de situatie bij jou of bij mij thuis, kunnen we het daar weer eens over gaan hebben  :mrgreen: :!:
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Citaat van: robkop op zaterdag 19 april 2008, 10:30:20
Als er één fabrikant dat zou doen, dan zou je weer kunnen gaan discussieren over op welke manier er gemeten is , onder welke omstandigheden etc.

Omstandigheden????????  :shock: Temperatuur, luchtvochtigheid, tegenwind, blaadjes op de rail  :P
Gewoon die lok aan een Newtonmeter laten trekken en klaar is kees.
Ja je moet natuurlijk niet extra gewicht op of in de lok plaatsen, dan sjoemel je.
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hmmm,

Misschien als iemand zo een ding heeft, tensten op de Gastendag :P.
Miss een leuk iets ?
Re: Wat is je sterkste (Marklin) lok qua trekkracht.
Hmmmm, ongetwijfeld mijn V288 met 2 motoren :P

zal binnenkort eens een stammetje erachter hangen, maar laatst 18(!) personenwagens getrokken zonder probleem,,,,,,,,