Ik zal aftrappen met foto's van de "meet installatie"
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat een katrol (huishoud kwaliteit) ook weerstand heeft, dus wat grammen kost.....
Zoals ik gisteren al aangaf, dat het waarschijnlijk minder zal zijn dan de lok weegt (Peter gaf ook al aan dat het in grammen zou zijn) denk ik dat we een redelijk nauwkeurige weegschaal moeten hebben.
Zelf heb ik een (niet geijkte
) keukenweegschaal uit het keukenkastje van mijn vrouw gepikt.
De keek al zeer bedenkelijk
Ik heb even een oude wagon gepakt, en om de koppeling een touw vast gemaakt.
een nieuwere wagon heb ik even voorzien van een oude én kortkoppel koppeling, om er voor te zorgen dat het geheel goed aan de lok blijft zitten:
Vervolgens de katrol op de koppelingshoogte en recht achter het baanstuk afgesteld:
Verrvolgens het touw aan de beslagkom vast gemaakt, zodat ik daar de extra gewichtjes in kon doen. De weegschaal zonder kom is op nul gezet , zodat het gewicht van de kom met hangend touw (dat zijn nl ook grammen) wordt weergegeven op het display:
Ik vind dat we als stelregel moeten hanteren dat de lok het gewicht in decoderstap 1 zonder slippen moet trekkenEDITOmdat bij iedere lok de snelheid van stap 1 anders is, denk ik dat we 10km per uur (schaalsnelheid) aan moeten houden als referentie.
In dat geval wordt dat bij mij stap 2 (stap 1=1 km/uur)
Zoals je ziet staat de schaal op 176 gram. Helaas is al te veel voor mijn V200
Op stand 5 krijgt hij hem wel omhoog...
Ik heb er een lichter bakje aan vast gemaakt, en
nu krijgt mijn V200 142 gram, zonder slippen met 10/u (geijkte snelheid in Koploper) netjes omhoog!
Voor de juiste gegevens zal ik dus een lichter bakje moeten bevestigen....