Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?

Gestart door Tom woensdag 20 december 2006, 10:31:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Geachte Marklincollega's,

Welke locs (Van een willekeurig merk) vinden jullie superieur qua rijeigenschappen? Dus welke locs rijden lekker stil en soepel?

(Er komen een paar financiële meevallertjes aan, dus ik ga de Marklin 37744 en de omgebouwde Marklin 3055 puur ter decoratie op een rangeerspoortje laten staan en ga een loc erbij kopen die lekker stil en soepel rijdt. Het model en de details vind ik aanzienlijk minder interessant)

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Voor mij zijn dat marklin locs met een faulhaber of klokanker motor, locs met de beide type sinusmotoren en locs met een motor met een vliegwiel. Ik heb meer dan 30 van dit type loks.

Hele stille locs. Zijn voor mij de Schone Wurten Bergerin klas C.


De nieuwe railbus.



De nieuwe br01


Deze lok zijn allemaal stil te noemen en rijden soepel.

Ook stille locs zijn de stoomlocs Br01 met de oude sinusmotor, 17, 18,1, 38, 42,9 (met sinusmotor), 45, 55, 59, 92,70 en de B VI turfmachine. Deze  hebben een klokanker of een buchlerachtige motor met vliegwiel.

Voor diesels. Zie de nieuwe railbus, de nieuwe serie 290, serie 6400 en de struktonloc allemaal stille en soepel lopende modellen.

Voor elocs zijn dat de E70, E44, de EP3/6 (marklin 37060), EG2x2/2 (Marklin 37481).

De Zwitserse krokodil met sinusmotor, de Seetal Krokodil en de nieuwe andere elocs met sinus motor. Een serie 460 Zwitserse elok met sinusmotor is een stille en soepel lopend model en op vele beurzen te koop voor 189 a 199 euro.

Maar ook de goedkope hobbymodellen zoals de nieuwe br81 loppt soepel en maakt niet al teveel lawaai. Het hoeven niet altijd dure modellen te zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Voor wat betreft AC locs van andere merken zijn de Roco's erg stil. Dit mijn eigen persoonlijke ervaring.




Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Dag Davy,

Hartelijk dank voor je reactie.
En natuurlijk heb ik er wat aan omdat ik inmiddels heb begrepen dat je een heel uitgebreide collectie locs hebt en dus heel goed kunt vergelijken :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Heey,

Om eens wat over een ander merk te melden heb ik de volgende:

Roco RN 232 of te wel de Ludmilla onder het artikel nummer 69917.
Zonder sound aan ( staat hard ;) ) rijd die door zijn fluistersleper heel mooi zachtjes. Verder kan de loc ook heel mooi kruipen zonder te schokken.
Mehano class 66 / G2000. Deze locs zijn onder diverse artikel nummers en maatschappijen verkrijgbaar. Die rijden ook heel mooi en kunnen ook hele mooi kruipen zonder te schokken.

Voor de rest vind ik de 6409 van Marklin heel mooi en zachtjes lopen zonder te schokken. Deze rijd ( vink ik ) 10 maal mooier en zachter dan de Strukton Carin die bij mij niet geweldig loopt en schokt ook vaak. Voor de rest maakt die ook veel meer "kabaal" dan de 6409.

Wat ik ook een hele mooie vind is het ICE3 treinstel van Marklin. Door zijn motor midden in de trein heeft deze een geweldig vermogen en rijd ook heel stil. Voor de rest kan deze trein ook heel mooi kruipen zonder te schokken.

Groetjes,
Marcel
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Ik vindt mijn E40 van marklin uit startset 29855 super stil.
Ook loopt hij zonder schokken op mijn baan.
De stoomlok br18.4 uit deze startset is ook erg stil.
Verder heb ik een E19 art. 39190 die geruisloos over de baan loopt.

Succes bij je keuze, Groet Wim   :D
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Mijn loc die het mooist loopt is zonder twijfel de 37990 - de Big Boy - die loopt zo mooi.. Ik geniet enkel al van hoe stil en soepel deze loopt. Deeply impressed.. Des te meer omdat ie zoooo groot is.
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Mijn loc die het minste geluid maakt is de Köff II (Emma) uit de set 26529.Ze is zeer stil.

groetjes Huib
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Hallo,

Ik vind de Hobby loc BR 185 (36850) erg mooi, rustig en vooral stil lopen. Ik neem aan, dat al de locs uit deze serie zo lopen.

Ik denk, dat dit toch ligt aan het feit, dat het een totaal andere aandrijf unit is als het normale Marklin concept.

Mvgr.  Charlie.
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
De Märklin 37540. Een BR55 stoomlocje dat (net als de Big Boy) is uitgerust met een klokanker-motor met vliegwiel. Deze loopt op alle snelheden (dus ook héééél langzaam kruipen) totaal schokvrij en soepel en is nagenoeg volkomen geruisloos.

Zie dat hierboven de NS6409 (Märklin 37644) ook genoemd is. Deze heeft ook een dergelijke motor. Mijn advies is dus om een loc uit te kiezen met zo'n motortje.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Ik begrijp niet waarom de nadruk vooral gelegd wordt op stil lopen....................
Mag een model geen rijgeluid maken of zo  :roll:

Ik veronderstel dat voor de Roco modellen juist de loksound decoder ontwikkeld is omdat ze te stil rijden  :mrgreen:

Alle gekheid over rijgeluid maak ik mij niet druk. In mijn ogen muggezifterij. C-Sinus motor eerste generatie heeft voor mij nog altijd de beste rijeigenschappen wat (nog) niet overtroffen is.
Verder koop ik een model wat ik mooi vind en wil hebben, ik laat mij niet leiden door de gedachte welke rijdt het mooist, maakt het minst geluid, die koop ik.
Bij een gewenst model zijn goede rijeigenschappen natuurlijk wel wenselijk en als je voor een bepaald wensmodel de keuze hebt uit meerdere fabrikaten is een vergelijk daarvan natuurlijk op zijn plaats.

Mvg, Johan.
Re: Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Dag Johan/Blausee-Mitholz,

M'n motivatie voor het zoeken naar soepel en stil rijdende locs is als volgt:
- De treintjes rijden in het donker. Dus voor mij heeft het niet zoveel zin om heel fraaie modellen aan te schaffen.
- Ik laat de Marklin 37744 en de omgebouwde Marklin 3055 nu soms al stil staan omdat ik me dan erger aan het rijgeluid.
Ik vind het geluid van een Roco 69494/Roco 69490 met een stammetje kunststof rijtuigen op C-rails wel weer mooi klinken. (Ze 'ruisen' als het ware voorbij).

Smaken verschillen nou eenmaal en het heeft geen zin om mijn verhaal als 'muggenzifterij' afdoen als ik me erger aan rijgeluid.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
 :idea: :thumbup: De Ludmilla'suit de 36000serie rijden naar mijn smaak mooi en met motor geluid dan hoor je een trein voorbij gaan. Succes met het kopen.
groet Wim Erfmann
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Niu hoop ik voor Tom dat hij de afgelopen vijfenhalf jaar kans heeft gezien tot een besluit te komen.  ;)
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
ik heb hier hobbytrade Siemens dispo en roco CFL 3000 die je niet hoort rijden.Ik moet dan het geluid aanzetten om ervan te genieten.
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Citaat van: henkv op dinsdag 03 april 2012, 15:39:39
Niu hoop ik voor Tom dat hij de afgelopen vijfenhalf jaar kans heeft gezien tot een besluit te komen.  ;)

Haha,

Stop deze maar in de prullebak, of het archief.

Gr. Mars
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
ik heb pas geleden een paar sikjes van roco gekocht die hoor ik bijna niet.

Tony
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Van Biervliet type 55 rijdt zeer zacht

zit wel een helse geluidsdecoder erin :D
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Citaat van: blauweengel op dinsdag 03 april 2012, 19:14:38
ik heb pas geleden een paar sikjes van roco gekocht die hoor ik bijna niet.

Tony

Maken een hoog geluid, vind ik absoluut niet stil. De 1300 van Electrotren/Rivarossi is mijn stilste loc.
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
 8o ik heb een Brawa lokje, wat maakt die een herrie  8o

Mvg, Johan
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
dat v100tje uit die brandweerset, kocht ik om een ms op de cs te hebben en had wat rails nodig, krijst zo erg dat de mensen van 2 deuren verder aan de deur staan, liters olie verbruikt dat ding.
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 09 april 2012, 21:20:15
8o ik heb een Brawa lokje, wat maakt die een herrie  8o
Geluidsfunctie van de decoder uitzetten :help: :important:
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Het mooist rijdt mijn Gouden 460 van HAG  >:-D
Maar eigenlijk rijdt alles van HAG wel mooi.
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Welk merk/type loc rijdt het mooist/stilst?
Zonder twijfel de bigboy en de rivarossi 1300!

Roy