Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Het is toch Railroad & Co geworden...

Gestart door EgMaf woensdag 18 april 2012, 18:16:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het is toch Railroad & Co geworden...
Hallo allemaal,

Zoals jullie hier konden lezen, ben ik aan het experimenteren met Freiwald Railroad&Co Traincontroller Gold aan het experimenteren. Voor nu nog met de probeerversie, maar dat lukt toch al aardig. Ik heb in het verleden al wel wat gestoeid met Koploper, maar omdat die geen CS2 ondersteunt is die afgevallen.

Er zijn een paar dingen waar ik nog niet helemaal uitkom, dus ik hoop dat de experts hier mij kunnen helpen :)
Allereerst het baanplan:


En zo ziet dat er uit in TrainController:

Bovenin zijn er 4 sporen die ieder zijn opgedeeld in 2 blokken met ieder blok weer 2 sensoren (1 bezetmelder (de groene rails) en 1 stopmelder (de rode rail)). Ik heb alle sporen van rem- en stopmarkeringen voorzien, en de maximale treinlengte (per blok) aangegeven.
Keertreinen gaan al netjes naar de doodlopende sporen, en getrokken treinen naar de doorgaande wachtsporen (mbv 2 treingroepen en "zugfahrten" Aankomst -> doorgaande / kopwachtsporen, wachtsporen -> vertrek en de lus vertrek -> aankomst).

Maar hoe kan ik TrainController nou vertellen dat getrokken treinen die te lang zijn voor wachtsporen 5-9 en keertreinen die te lang zijn voor 11 - 26, altijd naar die 4 bovenste sporen gaan?
En als de korte sporen (5-26) vol zijn, moeten ook korte treinen naar die lange sporen, en dan liefst in elk blok 1 (dus 2 per spoor).
Uiteraard, als er een korte trein op het achterste deel ( B ) van zo'n spoor staat, dan moet die hij doorrijden naar het voorste deel (A) als daar de ruimte voor is.
En ten slotte: Als er een lange trein het schaduwstation inrijdt, en er staat een korte trein alleen op een lang spoor, dan moet die plaats maken door naar een van de korte sporen te verhuizen,

Een ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat mijn logica een beetje duidelijk is. Ik weet zeker dat het mogelijk moet zijn met TrainController, maar ben er nog niet achter hoe. Maarja, ik ben ook pas net 3 dagen bezig met TrainController :)
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Beste Egmaf,

Volgens mij is er ook een "Railroad" forum, verder heeft de MSG/Den Bosch recentelijk een ontmoetingsdag voor "Railroaders" georganiseerd, succesvol genoeg om vervolgd te worden, maar er hangt me bij dat je ver weg woont.....

Groet, Anne W
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee (gebruik ook TC gold), maar dit kan je oplossen met treingroepen (train groups / zuggruppen) voor lange, korte, goederen treinen etc . Een trein alleen binnen 1 groep laten vallen.
Op deze manier kan je bij de blokken aangeven welke trein groepen waar mogen rijden. Middels condities heb je alle flexibiliteit om aan te geven wanneer een trein (uit een groep) een bepaald blok mag/niet mag/moet/ inrijden.

Rene
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: Anne W op woensdag 18 april 2012, 22:58:22
Beste Egmaf,

Volgens mij is er ook een "Railroad" forum, verder heeft de MSG/Den Bosch recentelijk een ontmoetingsdag voor "Railroaders" georganiseerd, succesvol genoeg om vervolgd te worden, maar er hangt me bij dat je ver weg woont.....

Groet, Anne W
Inderdaad, zo'n 900km van Den Bosch... Het Railroad forum ken ik, maar het is best lastig om mijn vragen uit te leggen in het Engels of Duits?
Vandaar dat ik het graag hier probeer.

@Rene: Klopt, maar dat is niet erg flexibel tenzij ik met heel veel groepen ga werken, omdat ik dan voor elk wachtspoor (met allemaal een verschillende lengte) een eigen groep aan zou moeten maken, en elke trein na het aan- of afkoppelen van een wagen met de hand in een andere groep zou moeten zetten. TrainController gebruikt trein- en spoorlengtes al, dus maak ik daar liever gebruik van... Maar hoe...?
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Beste Egmaf,

Je zou natuurlijk op het Duitse forum een oproep kunnen plaatsen voor contact met meerdere Nederlandse gebruikers.

Tja, een programma kan heel mooi zijn, maar daardoor ook ingewikkeld, bij mijn "apparaat" is het erg simpel, treinen die ergens niet mogen komen krijgen blokverboden.

Groet, Anne W
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: Anne W op donderdag 19 april 2012, 11:04:07
Beste Egmaf,

Je zou natuurlijk op het Duitse forum een oproep kunnen plaatsen voor contact met meerdere Nederlandse gebruikers.
Hmmm, da's natuurlijk ook een idee :)

CiteerTja, een programma kan heel mooi zijn, maar daardoor ook ingewikkeld, bij mijn "apparaat" is het erg simpel, treinen die ergens niet mogen komen krijgen blokverboden.
Ow, maar dat kan TrainController ook heel simpel. Mijn vraag is meer over de situatie waarbij een trein wel in beide opvolgende blokken samen past, maar niet in elk van die twee blokken zelf (blok 1A + 1B in het plaatje hierboven bijvoorbeeld)


Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk..
Je kan natuurlijk ook gewoon de trein lengte en blok lengte invoeren en bij de schedules aangeven hoe met trein lengtes omgegaan moet worden. In dit geval is het bv mogelijk om in een schaduwstation altijd het kortste blok te gebruiken, mits je weer zaken beperkt middels condities.

Rene
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: RenevKl op donderdag 19 april 2012, 11:14:07
Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk..
Je kan natuurlijk ook gewoon de trein lengte en blok lengte invoeren en bij de schedules aangeven hoe met trein lengtes omgegaan moet worden. In dit geval is het bv mogelijk om in een schaduwstation altijd het kortste blok te gebruiken, mits je weer zaken beperkt middels condities.
Ok... Dat heb ik dus gedaan (als ik je goed begrijp), maar dat werkt dan toch alleen zolang er een blok is dat lang genoeg is voor de langste trein?
Ik wil ook met treinen gaan rijden die niet in een blok passen, maar wel bijvoorbeeld in blok 1A en 1B samen.
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Je kan zo wie zo in een schedule aangeven of een trein in een aankomst blok moet passen. Dus als je deze treinen direct of via een treingroep aan een schedule hebt gekoppeld zou het moeten werken als je aangeeft dat een trein langer als het blok mag zijn.

Rene
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: RenevKl op donderdag 19 april 2012, 11:58:55
Je kan zo wie zo in een schedule aangeven of een trein in een aankomst blok moet passen. Dus als je deze treinen direct of via een treingroep aan een schedule hebt gekoppeld zou het moeten werken als je aangeeft dat een trein langer als het blok mag zijn.

Rene

Even een vraagje vooraf: Het lijkt dat jij de Engelse versie gebruikt, terwijl de mijne op Duits staat. Kan ik de taal van mijn versie ook na installatie nog aanpassen?

Ik heb nu een schedule voor binnenkomende doorgaande treinen, met als eindblokken 1-4A, 1-4B en 5-9 (alle doorgaande wachtsporen). daarbij heb ik aangegeven dat de trein in het aankomstblok moet passen. Ik kan een apart schedule maken voor "over-lange" treinen, die alleen in 1-4B stoppen en niet hoeven te passen, maar hoe zorg ik er dan voor dat die "over-lange" treinen via dat schedule gaan rijden, zonder met trein-groepen te werken?
Kan ik op een of andere manier een conditie stellen op basis van trein-lengte? Dat heb ik nl. niet kunnen vinden...
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Ik heb inderdaad de Engelse versie geinstalleerd, dit heb ik bij de installatie aangegeven.

Bij de schedule kan je vastleggen op welke treinen (of treingroepen) de schedule van toepassing is (in Engels, Trains -> effected). Dus je kan de schedules beperken voor treinen en treingroepen om zo trein bewegingen te simuleren die je graag wilt zien.
I.v.m. het onderhoud zou ik kiezen voor treingroepen, zodat je niet alle schedules hoeft aan te passen als er een nieuwe lange trein bijkomt.

Condities voor treinlengtes zijn volgens mij niet mogelijk, nog niet tegengekomen althans.

Rene
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Beste Egmaf,

Ook daar is een simpele oplossing voor bij mij, blokverbod voor 1A en 1B, blok 1 is blok 1A en 1B samen en daar mogen die treinen alleen naar toe als 1A of 1B leeg zijn er ook geen treinen naar 1A of 1B onderweg zijn (andersom ook natuurlijk), niemand zegt dat je hetzelfde stuk rails niet verschillende namen mag geven.

Automatiseren is op zich niet zo moeilijk zeg ik altijd: "een trein mag van A naar B als B leeg is, meer is het niet".

Groet, Anne W

Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: Anne W op donderdag 19 april 2012, 13:50:52
Beste Egmaf,

Ook daar is een simpele oplossing voor bij mij, blokverbod voor 1A en 1B, blok 1 is blok 1A en 1B samen en daar mogen die treinen alleen naar toe als 1A of 1B leeg zijn er ook geen treinen naar 1A of 1B onderweg zijn (andersom ook natuurlijk), niemand zegt dat je hetzelfde stuk rails niet verschillende namen mag geven.
Ik geloof dat dat bij TrainController niet zomaar kan: een rail kan in maar 1 blok tegelijk voorkomen.
Maar ik zou eens kunnen gaan proberen met een (virtueel) wachtspoor 1 parallel aan de huidige blokken 1A en 1B.
Lengte word dan de gehele lengte, en de bezetmelders worden dan dezelfde als die van sporen 1A en 1B.
Ben benieuwd of dat werkt? Van het weekend eens proberen!

Bedankt voor de inspiratie!
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Beste Egmaf,

Ik vermoed dat je dan ook een paar virtuele wissels moet "tekenen", de bottleneck zal wel zitten in het zinnetje: terugmeldnummers reeds in gebruik en de tweede bottleneck zal denk ik zijn: kun je in Railroad rijwegen/blokken elkaars "vijanden" maken, vijand wil zeggen dat als de ene rijweg/het blok bezet is, de andere rijweg/het blok niet bezet MAG worden.

Succes, groet, Anne W
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Op de grote door Railroad Gold bestuurde Marklinbaan van de MSG Den Bosch hebben we dit probleem inderdaad opgelost met "Zuggruppen"
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: Anne W op vrijdag 20 april 2012, 00:27:01
Beste Egmaf,

Ik vermoed dat je dan ook een paar virtuele wissels moet "tekenen", de bottleneck zal wel zitten in het zinnetje: terugmeldnummers reeds in gebruik en de tweede bottleneck zal denk ik zijn: kun je in Railroad rijwegen/blokken elkaars "vijanden" maken, vijand wil zeggen dat als de ene rijweg/het blok bezet is, de andere rijweg/het blok niet bezet MAG worden.

Succes, groet, Anne W
Misschien wel, misschien niet, ik ga het dit weekend uittesten.

Die virtuele wissels gaat waarschijnlijk wel lukken: Ik merk dat TC nu ook al handwissels die opengereden worden (en daarom ook helemaal geen aandrijving hebben) virtueel toch schakelt. Dus dat zal met wissels die alleen virtueel bestaan ook vast wel lukken (gewoon een extra wissel aan het einde van de wisselstraat tekenen).
En als ik dezelfde bezetmelder in 2 verschillende blokken kan intekenen, lost dat meteen het "elkaar vijand zijn" op: Als de ene rijweg bezet is, zal de andere vanzelf ook bezet aangeven (omdat het zelfde melders zijn). Op het baanplan verwacht ik dan te zien dat de alletwee oplichten, maar dat maar in een van de twee te zien is welke trein voor de bezetmelder zorgt. De andere zou er dan uitzien als een spooktrein of alsof er een wagen op dat spoor is achtergebleven. Dus is het wel belangrijk om spookmeldingen (watchdog in TC) hiervoor uit te laten.

Ik ben benieuwd! Maar nu erst even 8 uurtjes van de SBB 1:1 genieten :)
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Nou, het lijkt voorlopig te werken! Dit heb ik gedaan:

Zoals je kunt zien heb ik boven sporen 1A en 1B een (virtueel) spoor 1 lang getekend. Dit spoor ligt er dus niet echt, maar alleen in TrainController. De bezetmelders en markeringen zijn dezelfde als die van 1A en 1B, en de wissels die dit spoor aansluiten worden niet bedient.

TrainController lijkt het allemaal prima te vinden. Alleen de controle op fout rijden greep in, maar die kun je gelukkig per treinenloop uitschakelen. Ik vraag me wel af wat er precies gaat gebeuren als meerdere korte sporen bezet zijn.

Experiment zover geslaagd!

Ik ben ook nog even bezig geweest met WinDigiPet op een Windows 7 virtuele machine, en daarop is het wel stabiel.
Maar bij het lezen van de documentatie en het uittekenen van mijn baanplan rezen er toch wat vragen:

  • Kan WDP ook met korte (1 of zelfs 1/2 raillengte) overweg?
  • Als je netjes wilt afremmen, moeten de blokken dan ook een (fysieke) afrem-melder hebben?
  • Bij het tekenen van het plan is me niet duidelijk hoe het nou zit met de treinaanwijzers en bezet-weergave. Elk blok moet eindigen met een (virtueel) signal met daarvoor het treinaanwijzer symbool. Maar dat symbool moet een railstuk (met bezetmelder) ervoor en erachter hebben. Dus dat zou al minimaal 4 rail-blokjes per blok moeten zijn. Klopt dat of maak ik een denkfout?

Nu de garage en zolder opruimen (voorjaarschoonmaak...)

Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden...
Beste Egmaf,

Leuk dat zo'n discussie tussen gebruikers van verschillende programma's een resultaat oplevert, maar zoals je al zegt, je bent er nog niet.

Groet, Anne W
Re:Het is toch Railroad & Co geworden... Of niet?
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:48:59
Beste Egmaf,

Leuk dat zo'n discussie tussen gebruikers van verschillende programma's een resultaat oplevert, maar zoals je al zegt, je bent er nog niet.

Groet, Anne W
Hallo Anne W

Van mij mag het zelfs nog levendiger! Maar wat niet is kan nog komen?
Ik heb net de Digital Modellbahn 02-2012 gekocht. Er lijken interessante stukken in te staan over RocRail en modelbaan servers (op het eerste oog op basis van RailWare). Dus ik heb weer wat te lezen als ik aan het einde van de middag de trein naar het hotel neem :)
Re:Het is toch Railroad & Co geworden... Of niet?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Het is toch Railroad & Co geworden... Of niet?
Citaat van: EgMaf op dinsdag 24 april 2012, 13:36:02
Citaat van: Anne W op maandag 23 april 2012, 22:48:59
Beste Egmaf,

Leuk dat zo'n discussie tussen gebruikers van verschillende programma's een resultaat oplevert, maar zoals je al zegt, je bent er nog niet.

Groet, Anne W
Hallo Anne W

Van mij mag het zelfs nog levendiger! Maar wat niet is kan nog komen?
Ik heb net de Digital Modellbahn 02-2012 gekocht. Er lijken interessante stukken in te staan over RocRail en modelbaan servers (op het eerste oog op basis van RailWare). Dus ik heb weer wat te lezen als ik aan het einde van de middag de trein naar het hotel neem :)

Wat voor mooie job heb jij daar in het Zwitserse?

Groet, Anne W
Re:Het is toch Railroad & Co geworden... Of niet?
Citaat van: Anne W op dinsdag 24 april 2012, 14:14:27
Wat voor mooie job heb jij daar in het Zwitserse?

Groet, Anne W
Je hoort mij niet klagen, vooral ook niet omdat ik ook vaak buiten Zwitserland ben :)
(En omdat dat off-topic zou zijn natuurlijk!)
Re:Het is toch Railroad & Co geworden... Of toch WDP?
Citaat van: EgMaf op zaterdag 21 april 2012, 13:40:01
Nou, het lijkt voorlopig te werken! Dit heb ik gedaan:

Zoals je kunt zien heb ik boven sporen 1A en 1B een (virtueel) spoor 1 lang getekend. Dit spoor ligt er dus niet echt, maar alleen in TrainController. De bezetmelders en markeringen zijn dezelfde als die van 1A en 1B, en de wissels die dit spoor aansluiten worden niet bedient.

TrainController lijkt het allemaal prima te vinden. Alleen de controle op fout rijden greep in, maar die kun je gelukkig per treinenloop uitschakelen. Ik vraag me wel af wat er precies gaat gebeuren als meerdere korte sporen bezet zijn.

Experiment zover geslaagd!

Ik ben ook nog even bezig geweest met WinDigiPet op een Windows 7 virtuele machine, en daarop is het wel stabiel.
Maar bij het lezen van de documentatie en het uittekenen van mijn baanplan rezen er toch wat vragen:

  • Kan WDP ook met korte (1 of zelfs 1/2 raillengte) overweg?
  • Als je netjes wilt afremmen, moeten de blokken dan ook een (fysieke) afrem-melder hebben?
  • Bij het tekenen van het plan is me niet duidelijk hoe het nou zit met de treinaanwijzers en bezet-weergave. Elk blok moet eindigen met een (virtueel) signal met daarvoor het treinaanwijzer symbool. Maar dat symbool moet een railstuk (met bezetmelder) ervoor en erachter hebben. Dus dat zou al minimaal 4 rail-blokjes per blok moeten zijn. Klopt dat of maak ik een denkfout?

Nu de garage en zolder opruimen (voorjaarschoonmaak...)

Bij gebrek aan reacties reageer ik zelf maar :-). Mijn WDP vragen staan nog steeds open, maar ik ben met lange treinen bij TrainController inmiddels een andere weg op geslagen. Het virtuele spoor 1 is weer verdwenen. In plaats daarvan heb ik de nuttige lengte van spoor 1A de lengte gegeven van spoor 1A + 1B samen. Theoretisch zouden daardoor langere treinen op spoor 1A moeten stoppen (en spoor 1b bezet houden omdat ze zo lang zijn), en kortere treinen kunne zowel op 1A als 1B stoppen. Deze oplossing het ik op het Freiwalt forum gevonden.

Alleen heft dit ook weer een vreemd effect: Als ik in een rijweg zowel 1A als 1B als mogelijke eindpunten opgeef, gaat het met korte treinen goed. Maar lange treinen rijden niet omdat volgens TrainController ergens een inrij of richtingsverbod in de weg zit. Haal ik 1B als mogelijk eindpunt weer weg, rijden lange treinen weer goed.

Iemand enig idee wat er loos is? (Of antwoorden op mijn WDP vragen?)
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Egmaf,

Als dit een vraag over koploper was geweest had je al minimaal 10 antwoorden gehad :D.

Ik ken traincontroller alleen van de demo waar ik toch vrij veel mee aan het stoeien ben geweest.
Volgens mij moet je sowieso alleen 1A als mogelijk eindpunt opgeven.
Je wil vast niet dat een kort treintje op 1B blijft staan wanneer 1A leeg is.
Als er een korte trein op 1A staat zal de volgende korte trein op 1B gaan staan wachten tot 1A leeg is
en dan zich verplaatst naar 1A.
Het enige wat fout kan gaan is wanneer een kort treintje 1A bezet en een lange trein ook naar 1A wil
dan staat alles geblokkeerd.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen welk programma ik zal nemen WDP of Traincontroller.
Ik ben aan het afwegen / bekijken welke functies de programma?s hebben en welke functies werken het makkelijkst / best.
Het is een best lastige keuze

Groeten Martin
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: Marklinbaan.nl op woensdag 06 juni 2012, 08:37:15
Egmaf,

Als dit een vraag over koploper was geweest had je al minimaal 10 antwoorden gehad :D.

Ik ken traincontroller alleen van de demo waar ik toch vrij veel mee aan het stoeien ben geweest.
Volgens mij moet je sowieso alleen 1A als mogelijk eindpunt opgeven.
Je wil vast niet dat een kort treintje op 1B blijft staan wanneer 1A leeg is.
Als er een korte trein op 1A staat zal de volgende korte trein op 1B gaan staan wachten tot 1A leeg is
en dan zich verplaatst naar 1A.

Het enige wat fout kan gaan is wanneer een kort treintje 1A bezet en een lange trein ook naar 1A wil
dan staat alles geblokkeerd.
Precies, en dat wil ik natuurlijk ook niet :-)

CiteerIk ben nog steeds aan het twijfelen welk programma ik zal nemen WDP of Traincontroller.
Ik ben aan het afwegen / bekijken welke functies de programma?s hebben en welke functies werken het makkelijkst / best.
Het is een best lastige keuze
Hoe zijn je ervaringen met WDP? Zou mijn probleem daarmee simpeler op te lossen zijn?
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Maar daar kan je vast een voorwaarde voor maken dat wanneer 1A bezet en de trein langer is dan 1B.
In dat geval mag hij niet inrijden in spoor 1B.

Het probleem wordt groter wanneer je bijvoorbeeld 4 sporen hebt verdeeld in 8 blokken (1A, 1B, 2A, 2B, enz)
Je hebt 4 korte treinen en 2 lange treinen en alle korte treinen staan verdeeld over 1A, 2A, 3A en 4A dan staan
De 2 lange treinen te wachten tot ze in mogen rijden in het schaduwstation.

Ik denk dat je meer vastigheid moet inbrengen door te spelen met je rijwegen.
Lange treinen gaan bijvoorbeeld altijd naar spoor 1 en 2 en korte naar 3 en 4.

Wanneer je dan 1 lange en 6 korte treinen hebt maak je rijwegen van de lange trein naar spoor 1 en de korte treinen naar 2, 3 en 4.
Gebruik je 8 korte treinen dan is het makkelijk.

Ik ken alleen een iets oudere versie van WDP en dat werkt heel erg goed.
Ik heb er nog nooit zelf een baan mee gebouwd (getekend / ingericht).
Het enige wat ik ermee heb gedaan is rijden en dat gaat heel mooi.
Die spoorbaan waar WDP op zit heeft schaduwstations waar iedere trein een eigen plek heeft.
Dus daar is het probleem van het spoorzoeker omzeilt.

Groeten Martin
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Er is een prima oplossing voor in TC, is ook al beschreven en wordt ook gebruikt door MSG 's-Hertogenbosch. Maar je kan altijd naar andere oplossingen blijven zoeken natuurlijk, het kan goed dat er een betere is.

Rene
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: RenevKl op woensdag 06 juni 2012, 11:21:06
Er is een prima oplossing voor in TC, is ook al beschreven en wordt ook gebruikt door MSG 's-Hertogenbosch. Maar je kan altijd naar andere oplossingen blijven zoeken natuurlijk, het kan goed dat er een betere is.

Rene
Hallo Rene,

Ik heb je idee gelezen, maar in mijn geval werkt dat niet omdat ik met teveel verschillende treinlengtes en bloklengtes werk.
Dan zou ik dus voor elk blok een eigen groep aan moeten maken, en elke keer dat een trein van lengte verandert (aan/afkoppelen van wagens, voorspan e.d.) de trein in een andere groep moeten plaatsen. Dat is voor mij niet te doen...
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
De oplossing is gevonden (met dank dhr Freiwalt zelf in zijn Eigen forum).
Gewoon het volgende doen:

  • Blok 1A de lengte van blok 1A + 1B geven
  • Stoppen verbieden in te korte blokken
  • Trein moet wel in eindblok passen

Het is zo simpel als je het eenmaal door hebt :-)
Ik heb dus definitief voor RR&Co TC Gold gekozen. De bestelling is gisteren de deur uit gegaan...!
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Hoi EgMaf,

Ik ben de afgelopen week ook eens met TrainController aan het experimenteren geweest en bijzonder enthousiast geraakt.
Helaas heb ik een half jaar geleden dit draadje niet opgemerkt, toen was ik ook al een beetje aan het rondkijken en was toen nog met railWare aan het stoeien.

Bij jou zie ik een paar vragen die bij mij ook boven kwamen, dus misschien kunnen we hier vragen en ervaringen uitwisselen. Ik zou in de toekomst graag van jouw kennis gebruik maken en proberen mee te denken wanneer jij vast loopt.
:D kunnen we ons eigen sub-board starten.

Ik draai nu nog de demo versie, maar denk binnenkort TC8 Gold aan te schaffen.
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Hai Arjan,

Prima, daar is het forum voor :). Misschien krijgen we op termijn zelfs een eigen WIKI afdeling met scripts en oplossing! :)
Anyway, de afgelopen maanden heeft TC niet gedraaid omdat ik zo 2 a 3 weken per maand in het buitenland zat voor werk, maar dat gaat in December hopelijk weer beter worden. En twee weten altijd meer dan één, dus laat de vragen en ervaringen maar komen!

Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Leuk, dan heb ik gelijk een vraag voor je. Ik heb bovenstaande vraag ook op het TC-forum gezien en daar de config file die Dieter voor je gemaakt heeft gedownload.
Wat ik niet helemaal kan volgen is de lengtemeting. Die wordt uitgevoerd met Aktionsmarkierungen. Ik heb het vermoeden dat het geldig zijn van twee Aktionsmarkierungen de truuk is. Eén is altijd zug-mitte en de ander is dan kort, midden of lang. Alleen bij het binnenrijden van het blok worden toch alle Aktionsmarkierungen één voor één uitgevoerd en geldig? En hoe lang zijn ze geldig na geactiveerd te zijn? Ik had verwacht wat operaties bij iedere actie te vinden, maar daar is alles leeg. Oftewel: kun je dit wat verder toelichten?

Inmiddels heb ik wel begrepen dat de lengte an sich niet wordt bewaard. Ik had even de hoop dat je hiermee dynamische blokken zou kunnen nabouwen, maar dat lijkt niet haalbaar. Misschien in TC8?
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: ArjanM op donderdag 08 november 2012, 19:26:24
Leuk, dan heb ik gelijk een vraag voor je. Ik heb bovenstaande vraag ook op het TC-forum gezien en daar de config file die Dieter voor je gemaakt heeft gedownload.
Wat ik niet helemaal kan volgen is de lengtemeting. Die wordt uitgevoerd met Aktionsmarkierungen. Ik heb het vermoeden dat het geldig zijn van twee Aktionsmarkierungen de truuk is. Eén is altijd zug-mitte en de ander is dan kort, midden of lang. Alleen bij het binnenrijden van het blok worden toch alle Aktionsmarkierungen één voor één uitgevoerd en geldig? En hoe lang zijn ze geldig na geactiveerd te zijn? Ik had verwacht wat operaties bij iedere actie te vinden, maar daar is alles leeg. Oftewel: kun je dit wat verder toelichten?

Inmiddels heb ik wel begrepen dat de lengte an sich niet wordt bewaard. Ik had even de hoop dat je hiermee dynamische blokken zou kunnen nabouwen, maar dat lijkt niet haalbaar. Misschien in TC8?
Ik weet niet of ik je vraag wel helemaal begrijp, en het is voor mij ook alweer maanden geleden dat ik TV heb opgestart, maar als ik het me goed herinner zit het zo:
De markeringen blijven actief zolang de bijbehorende (fysieke of virtuele) terugmelder bezet is. Daar zit dus geen geheugen of buffer op. Door te kijken of 2 markeringen tegelijk terugmelding geven, kun je zo bepalen of de trein langer of korter is dan de afstand tussen die 2 markeringen, en op basis daarvan vervolgacties kiezen zoals het schakelen van een wisselstraat naar een passend wachtspoor.
De lengte die je daar meet wordt inderdaad niet bewaard, wat ik (gezien de gebruikte methode) ook niet zo vreemd vindt, maar inderdaad wel jammer. Natuurlijk weet TC allang hoe lang elke trein is (omdat je dat zelf opgeeft bij het defineren van de trein), maar helaas kun je die informative (nog) gebruiken als beslis-criterium voor een actie, al gebruikt TC het zelf intern wel bij het kiezen van een passend blok.
Hopelijk is dat in een volgende versie wel mogelijk....
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Je hebt de vraag misschien niet helemaal goed begrepen, maar je antwoord is helder. Voor de lengte meeting wordt gekeken welke ander aktionsmelder actief zijn op het moment dat zug-mitte aktief wordt. Bij een lange trein zijn dan zowel kort, middel en lang actief, maar alleen de laatste telt. Ik denk het nu te begrijpen.

Je zou inderdaad de lengte willen kunnen opvragen, daarmee zou je kunnen berekenen hoeveel er nog over is. Nou ja, we merken het wel.

Ik kom intussen steeds verder. Probeer steeds een nieuwe opgave te vinden en die op te lossen. Zo heb ik gisteren het vertraagd optrekken bij sein wisseling rood/groen en het later verspringen van het abfahrtsignal (zwitsers) gemaakt. Allemaal redelijk eenvoudig met makro's en bedingungen te doen. Ik wordt steeds enthousiaster :D
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Heb je de change-notes voor v8 al gelezen? Er wordt veel meer mogelijk op basis van treinlengtes, dus ik ben benieuwd!
De bestelling is de deur al uit :)
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Ik kreeg vandaag net te horen dat de reparatie van de fiets van mijn zoon ?214 gaat kosten, dus ik moet eerst even overleggen wanneer het financieel past. (hoop binnenkort ook eindelijk mijn GTW SBB Thurbo binnen te krijgen). Maar ik begrijp van de site dat het wel 2013 kan worden dus er is nog tijd.
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Hi Arjan,

Upgrade naar Versie 2.0 voor de fiets van je zoon gaat natuurlijk voor....

Andere vraag: iemand ervaring met het integreren van OM32 in Railroad? Volg dit draadje al een poosje en gister met Arjan eens een boompje opgezet. Maar hik toch wel wat aan tegen mijn behoorlijke install base met OM32´s. Ben bang dat ik een projectje erbij krijg om er eerst nog een PIC´tje voor te maken die DCC of Motorola gaat vertalen naar ´native´RS232 voor de OM32. Maar wie weet....

Groet,
Leendert
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Als TC (brons) gebruiker natuurlijk erg geintereseerd in alles wat met Traincontroller te maken heeft. En leuk als op deze manier hier een Nederlandse mogelijkheid voor TC-vragen ontstaat! Ik ben ook nog wel op zoek naar een paar antwoorden... kom ik binnenkort wel mee.

Succes @EgMaf met de verdere invoering van de baan!
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 09 november 2012, 19:32:00
Succes @EgMaf met de verdere invoering van de baan!

Thnx. Net terug van Griekenland, en ik moet nog naar St. Petersburg, Liechtenstein en Zweden voordat ik midden December eindelijk weer tijd zal hebben voor de baan. Het ontwerpen van de toplaag (station) laat ik even voor wat het is, want er schijnt een C-Rail dubbel-kruiswissel te komen volgend jaar :).

Maar er komt nog genoeg test-werk met het schaduwstation en TC8 aan :)
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Ernst,
Leuk, nog meer mensen gevonden die TC gebruiken. Hoe meer hoe beter en hoe eerder we antwoorden vinden./

Leendert,
Ik heb een beetje zitten googlen maar heb (ook) niets kunnen vinden. Wat me wel opviel is het grote aantal centrales en digitale systemen die TC aan kan. Misschien kan een mail naar zowel Leon van Perlo als Jürgen Freiwald opheldering brengen? Ik kan me voorstellen dat er meer NL gebruikers zijn die met dit probleem zitten. Op het TC forum overigens ook geen hits op OM32...

Egmaf, ik heb ook een tijdje internationaal gewerkt en rond gereisd, maar maakt het wel heel bont. Wel leuk al die landen.  :thumbup:
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Citaat van: ArjanM op vrijdag 09 november 2012, 22:04:45
Egmaf, ik heb ook een tijdje internationaal gewerkt en rond gereisd, maar maakt het wel heel bont. Wel leuk al die landen.  :thumbup:
Thnx, 't is pas mijn 4e jaar op deze manier, en ik heb het al terug kunnen brengen van 90% buitenland naar 50%.
Daarvoor heb ik wel zelf naar het buitenland moeten verhuizen, maar dat is hier in de alpen geen straf :)
Re: Het is toch Railroad & Co geworden...
Hallo allemaal,

Ik ben 2 jaar gebruiker van TrainController en ik word steeds enthousiaster in het gebruik daarvan. Gebruik nu nog brons maar overweg door te groeien naar Silver en dan Gold. Treintjes rijden langzaam op stopsein af en stoppen exact waar ik wil. Zeer prettig. Gebruik het in combinatie met Basic van Uhlenbrock en terugmeld modules 63330. Goed dat er een Nederlands initiatief komt voor TC.