Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32

Gestart door AlbertG dinsdag 17 april 2012, 18:38:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Als ik een delta decoder wil vervangen door een Tams LD-W 32, is dat dan een kwestie van kabeltjes losmaken, Tams er op en klaar of komt er meer bij kijken (even afgezien van dat ik de Tams natuurlijk moet instellen). Ik bedoel meer of ik ook ontstoorspoelen moet plaatsen of lampjes vervangen door led's of zo.

Groeten,
Albert.
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Neen dat kan normaal gewoon zo. Als de led's geen weerstand hebben maar eentje op de Delta print vergeet deze dan niet.

Maar voor beter rijgedrag bouw je een ESU lokpilot + magneet in.



groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Hoi Dylan,
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat de Esu met een permanent magneet betere eigenschappen heeft, maar de Tams kost iets meer dan ? 16,- en de locs rijden nu prima. Enige probleem is dat ik nooit zeker weet welke kant ze opgaan bij het opstarten van mijn baan.

Wat bedoel je precies met de leds en de weerstanden? Moet ik iets laten zitten of verplaatsen als ik leds ga plaatsen?

Groeten,
Albert.
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Ik bedoel als de lok is voorzien van af fabriek van led's dan moet je oppassend dat je de weerstanden niet vergeet als deze op de Delta decoder zouden zitten.



Dat probleem is bekend... Alzheimer genaamd. Dat wordt meestal opgelost met een kleine schakeling.

groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Dylan is nu in de bonen  :D
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Citaat van: huub op dinsdag 17 april 2012, 20:33:51
Dylan is nu in de bonen  :D

?



groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Citaat van: huub op dinsdag 17 april 2012, 20:33:51
Dylan is nu in de bonen  :D

Hahahaha.

Met andere woorden ga jij dit even oplossen met foto's , tekeningen etc etc .

Zodat hij voortaan weet welke kant zijn locjes uit rijden.

Wens je veel suc6....en iedereen helpt iedereen he....(heb daar helaas geen verstand van) sorry.

Mvg: Alex
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Die uitspraak gebruiken we niet in België daarmee snapte ik het niet :)

Schema's heb ik niet maar Google misschien wel...



groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Hallo,

deze diagnose is volgens mij onjuist. Als je de baan opstart, is er geen informatie (meer) aanwezig in oudere decoders; en,
en dat is het echte probleem, ze kunnen de meegestuurde richting-informatie in het "nieuwe Marklin-Motorola-protocol" niet herkennen. Nieuwere decoders (zelfs sommige DELTA-decoders) kunnen dit wel, en de loc zal bij opstarten van de baan die kant opgaan die de centrale opgeeft. Ook de Tams-LD-W-32 doet dat.
Oude decoders, gemaakt voor het originele MM1 protocol, herkennen geen richting-informatie, en hebben alleen een "vluchtige" opslag van de bestaande rijrichting. Deze richting-informatie verdwijnt uit het decoder-geheugen na enkele seconden tot minuten.
Een remedie daarvoor is (was) (ook aangegeven door Marklin) om een 1500 Ohm weerstand te schakelen tussen de rode draad ( baanspanning) en elk baanstuk dat tijdelijk stroomloos kan zijn - bij seinpalen e.d.

met vr.gr.

RoelofS


Citaat van: minitreintje op dinsdag 17 april 2012, 20:19:03
Ik bedoel als de lok is voorzien van af fabriek van led's dan moet je oppassend dat je de weerstanden niet vergeet als deze op de Delta decoder zouden zitten.



Dat probleem is bekend... Alzheimer genaamd. Dat wordt meestal opgelost met een kleine schakeling.

groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Voor zulke decoders die het vergeten is de Alzheimer schakeling bedoeld... Dat andere ligt natuurlijk aan het protocol.



groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Ik begrijp de relatie met de weerstandjes op de leds niet maar dat kan aan mij liggen.

Alzheimer schakeling heeft bij mij geen zin. 's nachts gaat de spanning van de baan. Ik zorg er nu voor dat de locs met Delta decoder als laatste vooruit rijden voordat ik de boel uitzet. meestal rijden ze dan de volgende keer ook wel weer vooruit.

Zodra ik de Tams decoders ingebouwd heb zal ik laten weten wat het resultaat is.

Groeten,
Albert.
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Citaat van: minitreintje op woensdag 18 april 2012, 14:34:54

Voor zulke decoders die het vergeten is de Alzheimer schakeling bedoeld... Dat andere ligt natuurlijk aan het protocol.


De rijrichting vergeten heeft niets met het z.g. Alzheimer effect te maken. ;) En een elko helpt daar ook niets aan.

Gr, Ben.
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Citaat van: minitreintje op dinsdag 17 april 2012, 20:38:21
Citaat van: huub op dinsdag 17 april 2012, 20:33:51
Dylan is nu in de bonen  :D

?

Dylan, in de bonen zijn, betekent dat je eea door elkaar verward.

Led voorschakelweerstanden, Alzheimer schakeling en rijrichting vergeten hebben niets met elkaar te maken.
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Oeps, wat verkeerd gelezen...
Sorry voor de verwarring.

groeten Dylan
Re:Delta decoder vervangen door Tams LD-W-32
Geeft helemaal niks hoor.
Maar Ad begrijpt precies waar het over gaat  :)