Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rivarossi IRM HR2852

Gestart door rthuinte dinsdag 17 april 2012, 07:48:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi IRM HR2852
rthuinte
gast

Rivarossi IRM HR2852
Een poos geleden heb ik een IRM van Rivarossi voor mijn verjaardag gekregen. Echter zonder specificaties... Na veel gezoek heb ik de trein nu aan het rijden gekregen. Echter hij ontspoort regelmatig, hetgeen schijnbaar komt door de te lange flange van de wielen. Weet iemand welke wielen ik moet gebruiken om dit te verbeteren?

Ik heb geen beschikking over een "pully", zodat ik de wielen niet echt uit de tandwielen kan trekken (ik heb begrepen dat dit noodzakelijk is). Is er een andere manier (kan ik bijvoorbeeld een complete set kopen waardoor ik het hele wielstelsel in 1 keer kan veranderen)?

Hoe kan ik aan de specificaties komen, zodat ik weet welke parameters ik in kan stellen (de trein heeft 4 digitale functies en ik heb alleen het licht nog maar gevonden, ik heb geen idee wat de andere 3 functies precies doen)?

Als extra info heb ik nog de volgende foto?s gemaakt:
Het catalogusnummer staat wel op op de doos, echter hiermee vind ik nog steeds niet veel terug op het internet:



De complete trein in de doos:


De wielen inclusief sleepcontact:



De standaard wielen:



En een los wieltje:


Verder ziet de koppeling tussen de wagons er ook redelijk eenvoudig uit. Wellicht dat hier ook betere opties voor zijn. Ik kijk uit naar jullie reactie om deze IRM te verbeteren en om extra informatie omtrent deze trein te kunnen krijgen.

Verder heb ik nog een aardig topic gevonden over deze trein, die wellicht interessant is mochten meerdere mensen deze trein in het bezit hebben.

Klik hier


Alvast bedankt !

Groeten,
Re:Rivarossi IRM HR2852
Het ontsporen komt ook door de slepers!

Ik zou deze als eerste vervangen, werkte bij mij ook.
Re:Rivarossi IRM HR2852
kan je specifiek zijn waar hij precies ontspoort ?  Gebeurt dat vooral op secties met wissels of kruisingen ? Zo ja, dan zit ice3 waarschijnlijk al op het goeie spoor met zijn stelling
Re:Rivarossi IRM HR2852
rthuinte
gast

Re:Rivarossi IRM HR2852
Citaat van: dani op dinsdag 17 april 2012, 11:13:50
kan je specifiek zijn waar hij precies ontspoort ?  Gebeurt dat vooral op secties met wissels of kruisingen ? Zo ja, dan zit ice3 waarschijnlijk al op het goeie spoor met zijn stelling

Bedankt voor je reactie !

Inderdaad voornamelijk bij wissels, maar ik merk het ook in de bochten.
Re:Rivarossi IRM HR2852
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Rivarossi IRM HR2852
Kijk  hier eens en hier ook eens

Veel leesplezier ;)
Re:Rivarossi IRM HR2852
rthuinte
gast

Re:Rivarossi IRM HR2852
Citaat van: ice3 op dinsdag 17 april 2012, 11:00:29
Het ontsporen komt ook door de slepers!

Ik zou deze als eerste vervangen, werkte bij mij ook.

Bedankt voor dit advies. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet direct als oorzaak had gezocht. Ik was vooral bezorgd om de wielstellen. Ik ga eens kijken of ik deze makkelijk kan verkrijgen. Moet ik nog speciaal ergens op letten of kan ik elke Märklin sleper hiervoor gebruiken?
Re:Rivarossi IRM HR2852
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Rivarossi IRM HR2852
Hoe je het probleem van de sleper oplost moet ergens in 1 van de 2 draadjes staan die ik je gaf. Kan het alleen niet meer zo snel vinden.
Re:Rivarossi IRM HR2852
rthuinte
gast

Re:Rivarossi IRM HR2852
Citaat van: Wijbe op dinsdag 17 april 2012, 11:20:06
Kijk  hier eens en hier ook eens

Veel leesplezier ;)

Geweldig, hier kan ik zeker verder mee. Bedankt !!!
Re:Rivarossi IRM HR2852
Lid sinds: 2008

offline
Re:Rivarossi IRM HR2852
Ik heb problemen gehad met de koppelingen:
2 stuks bewogen niet goed en bleven haken, waardoor de trein ontspoorde op het punt waar ie uit de bocht kwam en weer het rechte stuk op reed.

Voorzichtig de koppelingen uit elkaar gehaald en met een scherp mesje braampjes weggehaald.
Probleem opgelost.

edit: link geplaatst

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=17879.msg354413#msg354413
Re:Rivarossi IRM HR2852
Desnoods een beetje vet of olie op het schuifpinnetje waar de koppeling op schuift.
Werkt ook goed.