Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ontwerp Koensterdam - Laatste ontwerp

Gestart door rthuinte dinsdag 17 april 2012, 07:39:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp Koensterdam - Laatste ontwerp
Hoi allemaal,

Ik heb nu een behoorlijke tijd lopen puzzelen op een ontwerp voor een aanstaande baan. Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ronald
Re:Ontwerp peanutsbaan
oetbeem
gast

Re:Ontwerp peanutsbaan
mooi ontwerp als ik dat zo zie  ;)
Re:Ontwerp peanutsbaan
ik ben benieuwd hoe dit er in het "echie" gaat komen uit te zien.  Lijkt in elk geval al veelbelovend baanplan !
Succes met de uitvoering.
Re:Ontwerp peanutsbaan
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Ontwerp peanutsbaan
Hallo Ronald.

Een mooi ontwerp,maar ik vindt je schaduwstation te kort.
Als ik jou was zou ik deze een kwart slag draaien,alleen dan moet je allemaal rechtse wissels gebruiken.
En waar gaat je industriespoor naar toe?

Harrie
Re:Ontwerp peanutsbaan
veel te kort dat schaduwstation, zonde van de lengte die je wel hebt. Heb vlug ff wat in wintrack zitten klooien, als je de opstelsporen in het onderste spoor legt, dan kan je een lengte van 1,6 m bereiken ipv minden dan een meter nu.

Re:Ontwerp peanutsbaan
rthuinte
gast

Re:Ontwerp peanutsbaan
Citaat van: DEBORA0517 op dinsdag 17 april 2012, 10:04:29
Hallo Ronald.

Een mooi ontwerp,maar ik vindt je schaduwstation te kort.
Als ik jou was zou ik deze een kwart slag draaien,alleen dan moet je allemaal rechtse wissels gebruiken.
En waar gaat je industriespoor naar toe?

Harrie

Bedankt voor je opmerking, hier kan ik wat mee. Ik zal mijn gedachtes eens verder over het schaduwstation laten gaan.
Wat betreft het industriespoor is het de bedoeling dat ik hier in de toekomst een uitbreiding kan laten plaats vinden. Ik had mijzelf als doel gesteld zowel een hoofdstation als een "industrie" in het plan te verwerken. Echter een groot station neemt behoorlijk wat ruimte in beslag en vandaar heb ik geprobeerd op een logische manier toch een industrie gebied erbij te betrekken door dit op een hoger niveau neer te leggen. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik veel doelen heb, maar deze lastig kan verwerken in een ontwerp.... 
Re:Ontwerp peanutsbaan
rthuinte
gast

Re:Ontwerp peanutsbaan
Citaat van: Wasmi op dinsdag 17 april 2012, 12:40:06
veel te kort dat schaduwstation, zonde van de lengte die je wel hebt. Heb vlug ff wat in wintrack zitten klooien, als je de opstelsporen in het onderste spoor legt, dan kan je een lengte van 1,6 m bereiken ipv minden dan een meter nu.


Geweldig ! Vooral ook bedankt dat je de moeite hebt genomen om een beter voorstel te maken!! Ik zal zeker kijken hoe ik dit ga toepassen (ik kon weer eens een keer niet wachten en ben al begonnen met de opbouw, ik dacht bij mezelf aan een schaduwstation kan ik niet zo veel fout doen, maar schijnbaar was dit niet zo'n al te beste gedachte  :-().
Re:Ontwerp peanutsbaan
Citaat van: Wasmi op dinsdag 17 april 2012, 12:40:06
veel te kort dat schaduwstation, zonde van de lengte die je wel hebt. Heb vlug ff wat in wintrack zitten klooien, als je de opstelsporen in het onderste spoor legt, dan kan je een lengte van 1,6 m bereiken ipv minden dan een meter nu.


Elk spoor kan zelfs nog 18,8cm langer worden, als je dat 24188 spoortje tussen de 1e wissel en de boog weglaat, en elk wachtspoor een 24188 langer maakt..
Re:Ontwerp peanutsbaan
Ik zou die rare driehoek rechtsboven anders doen (weghalen), alle treinen uit jouw station die over de blauwe sporen richting het schaduwstation rijden moeten rare bochten maken en moeten een deel van de tocht naar het schaduwstation over het linker spoor rijden, terwijl je er vooral een ovaaltje op stationsniveau mee creëert.
Re:Ontwerp peanutsbaan
Hoi Ronald,

Er zitten wel een paar vreemde knooppunten in je baan.
Als de trein rechts het station verlaat gaat hij altijd naar het industrie gedeelte. Maar het industriegedeelte eindigt een beetje abrupt links onderaan.
Komt hier ook nog wat of loopt het gewoon dood tegen de tafelrand?
Als er aan die linker onderkant ook nog het een en ander komt dan kun je je schaduwstation heel anders laten lopen zodat je langere sporen krijgt.

Zoals het er nu bij ligt zou ik zeker in je schaduwstation dat spoortje 24188 weglaten en de wissel opschuiven naar rechts zodat je iig een raillengte langer word.

Als je links je station uitgaat kom je of op de zijlijn het station binnen of je moet op verkeerd spoor (een gedeelte iig) rijden om in je schaduwstation te komen.
Ik zou er nog maar eens goed naar kijken of leg het eens uit dan kun je deze knelpunten eens goed bekijken.

Groetjes Peter.
Re:Ontwerp peanutsbaan - Ideeën zijn welkom
Hoi Peter, Frank en EgMaf !

Ook jullie bedankt voor je advies. Zijn weer diverse punten waar ik nu zelf ook mee aan het kijken kom. De driehoek vond ik destijds wel een grappig effect hebben, maar als ik kijk naar het effect van deze driehoek, dan is dit inderdaad een raar punt in mijn baan.

Het industriegedeelte heb ik daar bewust laten eindigen.Op deze manier kan ik met behulp van een relatief smal baantje hier later een uitbreiding maken. Aangezien hieronder mijn opbergruimte is, wil ik dit deel zo smal mogelijk houden, zodat ik nog bij de kast kan.

Verder heb ik zelf wat moeite met de ovalen. Op de een of andere manier kan ik hier nog niet iets anders op bedenken. Wat mij stoort is dat de buitenkant van de tafel benut wordt en dat het midden van de tafel alleen maar scenery zal krijgen. Op het moment blijft het bij storen, want ik heb nog geen andere gedachtes :-)

Wat mij op zich wel geweldig lijkt is een mooi rangeerterrein. Hierbij lijkt het mij bijvoorbeeld super om bijvoorbeeld een draaischijf te implementeren. Jullie zien al wel, veel gedachtes, maar nog niet echt op papier terug te vinden.
Re:Ontwerp peanutsbaan - Ideeën zijn welkom
Ik ben inderdaad bezig geweest met het bewerken van het schaduwstation. Het idee van Wasmi vond ik erg goed, echter in de linkerhoek kan ik niet veel lager bouwen aangezien ik daar een schuifdeur om onze rommel te verbergen :-)

Natuurlijk sta ik wederom open voor suggesties. Ook ben ik benieuwd of er nog personen zijn die mij kunnen helpen met ideeen voor de bovenbouw (zie ook mijn vorige antwoord).

Als aanvullende info: aan de linker en rechterkant begint de schuine kap van mijn huis, waardoor ik hier ook qua hoogte beperkt ben. Ook heb ik aan de linkerkant onder het schuine deel extra opbergruimte gemaakt door schuiflades onder de schuine kap te maken. Vandaar dat ik voor mijzelf aan de linkerkant een minimale hoogte van 90 cm en een maximale hoogte van 110 cm heb aangehouden. Aan de rechterkant heb ik een maximale hoogte van 100 cm (vandaar dat ik daar ook de ingang van het schaduwstation heb gemaakt).

Alvast bedankt.

Groeten,

Ronald
Re:Ontwerp peanutsbaan - Nieuw ontwerp (2)
Hallo allemaal,

Zoals aangegeven ben ik nog lang niet tevreden over mijn ontwerp en vandaar ben ik nog maar eens een keer opnieuw begonnen. Wel heb ik de basis van het schaduwstation gelijk gehoiuden, omdat ik deze al voor een vrij groot gedeelte gerealiseerd heb. Echter vanuit het schaduwstation is alles weggehaald en ben ik opnieuw begonnen...

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Welke verbeteringen zien jullie nu al (ik heb gemerkt dat ik beter vroegtijdig om een mening kan vragen, zodat ik sneller aanpassingen kan maken.
2. Ik wil graag een rangeerterrein maken. Naar mijn idee kan ik deze het beste aan de rechterzijde maken en mijn idee is om deze te verbinden met het station. Heeft iemand hierover een idee hoe ik dit het best kan doen??
3. In dit rangeerterrein heb ik ook aan een draaischijf gedacht. Past dit in de tijdslijn (ik rijd met hedendaagse treinen en mijn gevoel zegt dat dit beter past bij stoomtreinen)??

Uiteindelijk zal ik ook iets moeten bedenken hoe ik vanuit het station verder ga. Hiervoor heb ik nog weinig gedachtes, maar ik hoop dat deze komen nadat het rangeerterrein aanwezig is.

Alvast bedankt voor jullie gedachtes !!

Groeten,

Ronald
Re:Ontwerp peanutsbaan - Nieuw ontwerp (2)
Ik was even nieuwsgierig of er al iemand verbeteringen of gedachtes heeft omtrent mijn bovenstaande vragen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Groeten en alvast bedankt!

Ronald
Re:Ontwerp peanutsbaan - Nieuw ontwerp (2)
Vandaag weer even aan het puzzelen geweest en een kleine uitbreiding gemaakt:

Wederom ben ik benieuwd naar jullie reactie... Wellicht hebben jullie nog een goed idee omtrent mijn station en rangeerterrein. Verder weet ik nog niet zo goed welke kant ik op wil met het "gele deel". Het probleem is vooral hoe zorg ik ervoor dat het weer ergens op uit komt (ik heb nu gekozen voor boven het station, maar wellicht had dit er onderlangs moeten lopen??)

Wederom sta ik open voor iedere suggestie en ben nog steeds benieuwd of zo'n draaischijf past in mijn tijdperk....
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hopelijk de laatste keer ... ik heb nu 2 ontwerpen waarvan ik denk dat ik leuke mogelijkheden heb qua rijden en scenery

In ontwerp 2 heb ik het schaduwstation even uitgezet voor het overzicht. Mijn persoonlijke voorkeur gaat voorlopig uit naar het 2e ontwerp, omdat ik denk dat ik hier meer rijmogelijkheden heb. Ik was benieuwd naar jullie keuze.

Verder ben ik ook benieuwd of jullie nog verbeteringen zien.

Alvast bedankt !

Groeten,
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Als het kan zou ik een tweede spoor naar de draaischijf leggen. Namelijk een in en een uitrij spoor .
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Kom je wel uit met de hoogtes? Je weet dat een draaischijf niet direct op een Crail kan worden aangesloten? Daar heb je een verloopstukje voor nodig ;)

succes

Met vriendelijke groet

Leon
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hoi Johnny en Leon,

Bedankt voor het meedenken. Ik zal eens kijken of ik een tweede spoor naar de draaischijf kan krijgen. Verder heb ik inderdaad een verloopstuk gebruikt voor de draaischijf om deze aan de C-rails te kunnen aansluiten.

De hoogtes komen in principe wel uit, maar het betekent wel dat ik telkens rond de 3 procent stijging heb (ik heb begrepen dat dit ook wel als maximum gezien moet worden).

Misschien moet ik toch maar weer terug naar de tekentafel om te kijken of ik nog iets aan de hoogtes kan doen...

Wellicht een aanvullende vraag: Wat vinden jullie van de lengte van het station? Ik heb treinen bestaande uit een locomotief en 4 wagonnen.
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hoe lang is je langste loc en hoe lang zijn je langste wagons? Als het totaal niet langer is dan je sporen is er geen probleem.
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hoi .....

Ik zal vanavond even kijken naar je schaduw. Hier en daar kun je dure passtukjes besparen. Maar ik ga nu eerst werken.

Mvg

Leon
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 18 mei 2012, 10:12:47
Hoe lang is je langste loc en hoe lang zijn je langste wagons? Als het totaal niet langer is dan je sporen is er geen probleem.

Ik kom met de huidige treinen op een lengte van ongeveer een meter uit. Ik heb geprobeerd dit weer mee te nemen in het station. En ben dus opnieuw teruggegaan naar de tekentafel. Wordt er langzaam aan een beetje gek van... Wellicht heb ik mijn eigen lat een beetje te hoog gelegd. :-)
Ontwerp peanutsbaan - Definitieve ontwerp
Hallo mannen,

Na een lang gepuzzel en reeds enkele uurtjes aan de soldeerbout, zal ik nu ook de huidige stand van mijn baan laten zien. Het ontwerp is nu als volgt (verwacht hier nog wel enkele wijzigingen in uit te voeren):

Het schaduwstation (deze is ook al bijna gereed voor gebruik, hierover later meer):

Het hoofdstation (het groene deel is een voorlopig idee, hierover ben ik niet tevreden):

Keerlus:
Een 3D overzicht:

Zoals aangegeven ben ik nog niet echt tevreden over het groene deel en wil dit eigenlijk nog vervangen door wellicht een rangeerdeel. Dit wil ik echter bekijken als het hoofdstation gerealiseerd is. Het probleem bij mij is, dat ik dit groene deel een "raar en klein" rondje vind. Aan de hand van een inhaalspoor, heb ik geprobeerd er al een klein schaduwstationnetje van te maken, zodat ik er een trein kan parkeren. Hiermee wil ik het effect vermijden dat een trein wegrijdt en binnen enkele seconden aan de andere kant al weer terugkomt. Wellicht moet ik dit effect eerst in de praktijk gaan uitproberen alvorens na te denken over hoe storend dit is  :-)


edit wakkie: de bouw van deze baan gaat hier verder.

Edit rthuinte: helaas zijn de schermafdrukken niet meer beschikbaar en daarom heb ik op het einde van dit topic het actuele baanplan geplaatst.
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hoihoi,

T ziet er goed uit.  :)
eerst dacht ik dat je schaduwstation een beetje aan de kleine kant, maar dat is kennelijk gezichtsbedrog. Op je bouwtopic is het ruim genoeg zo te zien, met o.a. je tankwagons.

Ook je station is ruim genoeg. Wel ben ik bang dat je het rijden snel zat zal worden, omdat je in feite alleen maar een rondje rijd.
Ik ben zelf ook zo begonnen, maar dat is niet zo erg leuk. Wel goed dat je daar 2 stukken laat samenkomen, lekker uitgebreid.  :P

Ik zou toch kijken of ik ergens industrie / rangeerterrein kan invoegen. Dat levert veel meer speelplezier op  :important:. Die keerlus vind ik persoonlijk niet zo heel leuk.

Ik las nog dat je dacht dat je de lat misschien een beetje te hoog legt met je plannen.  :? Dat maakt niks uit. beter een goede voorbereiding, die langer duurt dan een snel plannetje waarmee je jou baan gauw zat bent.

Verder zou ik niet voor een draaischijf gaan, (ik dacht te lezen dat je erover nadacht.) dat past niet echt in je tijdperk. Een rolbrug wel. Denk gewoon verder, begin desnoods weer opnieuw. (ben zelf ook al met mn 4e plan bezig.

succes!!

simon
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Hey

Erg mooi plan maar ik zou er wel wat rangeer sporen bij zetten die op stoot blokken eindigen of een loc depotje

Mvg Danny
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Citaat van: oetbeem op zaterdag 22 september 2012, 19:17:59
Hey

Erg mooi plan maar ik zou er wel wat rangeer sporen bij zetten die op stoot blokken eindigen of een loc depotje

Mvg Danny

Daar kan ik me wel in vinden, echter tot nu toe kon ik hiervoor nog geen echt goede positie vinden. Ik hoop dat ik, wanneer ik bij het hoofdstation ben qua bouw, hier een passende oplossing heb gevonden. Mocht iemand een goed voorstel hebben, dan sta ik daar natuurlijk ook voor open. Zelf denk ik dat ik het groene deel van de baan hiervoor ga verwijderen (ik wil de baan ook niet te druk maken, want dan is er wellicht te weinig plaats voor de scenery en is wellicht de realiteit ver te zoeken.
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Ik zou het station dan 4 sporen maken zodat je wat meer plek hebt voor rangeer mogelijk heden en dan dat groene weg halen.
Dan heb je meer plek voor het rangeren en de scenery eromheen zoals een kolen overslag of ehh chemicalien fabriek of een klein loc depotje.
Zelfs zonder draaischijf kan je een leuke loc depot maken

Ik heb zelf een loc depot die eindigt in 4 sporen en heeft 2 sporen voor bijvoorbeeld kolen of water

Of je er wat aan hebt weet ik niet maar dat hoor ik vanzelf wel ;)

Mvg Danny
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Tijdens het bouwen van mijn huidige baan (zie het bovenstaande ontwerp), kreeg ik ineens een voorstel om op een andere kamer de baan te maken. Voordat ik mijn huidige plek opgeef wou ik eerst even kijken wat hier de mogelijkheden zijn. Vandaar heb ik het volgende ontwerp gemaakt (zie bijlage):

Qua vorm van de tafel spreekt mij dit meer aan, echter ik heb het idee dat er weinig rijmogelijkheden zijn, en dat er niet veel andere mogelijkheden zijn (het gedeelte tussen de keerlussen zal geen tafel worden, maar dat kon ik niet anders tekenen, op deze manier zal het dus een U vorm moeten worden).

Ik ben erg benieuwd of jullie meer mogelijkheden met deze baan zien en naar welke baan jullie voorkeur uitgaat ?
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Het hangt er vanaf wat voor een baan je wilt. Als je een (of twee) kopstation(s) wilt hebben, dan is de nieuwe kamer een leuke uitdaging.
Maar als je rondjes wilt kunnen rijden, is je oude oppervlakte handiger omdat je nieuwe kamer net te klein is voor lange rechte stukken tussen de bogen....
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Citaat van: EgMaf op dinsdag 30 oktober 2012, 20:09:11
Het hangt er vanaf wat voor een baan je wilt. Als je een (of twee) kopstation(s) wilt hebben, dan is de nieuwe kamer een leuke uitdaging.
Maar als je rondjes wilt kunnen rijden, is je oude oppervlakte handiger omdat je nieuwe kamer net te klein is voor lange rechte stukken tussen de bogen....

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad bang dat ik met deze nieuwe baan te weinig opties heb, en dat ik eigenlijk alleen maar heen en weer kan rijden. Er zijn maar weinig stukken waar ik echt een wissel kan implementeren voor bijvoorbeeld een rangeerterrein. Ook zijn de rechte stukken zo kort dat het bijna geen zin heeft er nog een extra zijspoor naast te plaatsen. Voorlopig zegt mijn gevoel dat ik bij het eerste plan moet blijven.
Re: Ontwerp peanutsbaan - Laatste ontwerp ?
Citaat van: Simon v.d. Tang op vrijdag 21 september 2012, 13:52:30
Ik zou toch kijken of ik ergens industrie / rangeerterrein kan invoegen. Dat levert veel meer speelplezier op  :important:. Die keerlus vind ik persoonlijk niet zo heel leuk.

Verder zou ik niet voor een draaischijf gaan, (ik dacht te lezen dat je erover nadacht.) dat past niet echt in je tijdperk. Een rolbrug wel. Denk gewoon verder, begin desnoods weer opnieuw. (ben zelf ook al met mn 4e plan bezig.

Hoi Simon,

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad nog steeds aan het stoeien met dit plan. Ondertussen heb ik wel het schaduwstation gerealiseerd aangezien ik deze niet echt wil veranderen. Ik hoopte op deze manier een beter gevoel te krijgen qua grootte van de baan en wellicht zo ook inspiratie te krijgen over de voortgang. Helaas is dit nog niet het geval. Ik heb in ieder geval de groene lus al vervangen door een rangeerterrein en wellicht kan ik hier nog een rolbrug in aan brengen. Daarnaast heb ik de gele keerlus gemaakt, zodat ik een trein weg kan sturen van het station, die vervolgens ook weer terugkomt. Ik heb ook gedacht aan een klein kopstationnetje, maar dit vond ik niet handig in combinatie met goederentreinen (dan moet ik op het einde mijn locomotief afkoppelen en aan de andere zijde weer aankoppelen). Een laatste gedachte die ik heb om toch ervoor te zorgen dat ik leven op mijn baan houd, is een trambaan te realiseren in plaats van het groene rondje. Dit zal dus een apart stuk worden dat achter mijn station komt.

Ik ben benieuwd of jullie hier nog gedachtes over hebben (ook sta ik open voor eventuele wijzigingen aan mijn gele keerlus).

Alvast bedankt!
Re: Ontwerp Koensterdam - Laatste ontwerp
Ik ben er achter gekomen dat mijn baanplan niet meer actueel was en de plaatjes zelfs niet meer beschikbaar. Vandaar heb ik het topic even opgeschoond en hierbij ook nog mijn actuele baanplan:

Aangezien het schaduwstation al gereed is en deze op dit moment naar mijn idee ook nog prima is, heb ik deze onveranderd gelaten. Ik heb echter wel de juiste terugmeldcontact nummers erin aangegeven, zodat deze goed geregistreerd staan, mocht dit nog van nut zijn in de toekomst. Hetzelfde heb ik natuurlijk ook gedaan met de nummering van de wissels.



Het hoofdstation is redelijk gelijk gebleven, echter heb ik een kleine rode lus eraan toegevoegd, die zal verdwijnen in de berg. Op deze manier lijkt het alsof er meerdere trajecten vanuit het station verdwijnen. Daarnaast heb ik een opstelspoor aan de linkerzijde geplaatst. Mocht ik de baan in de toekomst willen uitbreiden, dan zou dit vanaf dit spoor kunnen.



De terugkeerlus daarentegen is wel geheel verandert. Ik vond het belangrijk dat het een dubbelspoor bleef, maar daarnaast wou ik ook de illusie wekken, dat er vanuit de bergen mogelijkheden naar andere trajecten aanwezig zijn.



Het volgende overzicht geeft een 3D weergave van de bovenstaande baan.