Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Overspuiten wagons Kruidvatset.

Gestart door Chimeara dinsdag 28 maart 2006, 14:52:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Iedereen is hier wel bekend met de "kruidvatset" Ook ik heb deze set. En omdat ik niet zo kapot ben van goederentreinen met allemaal verschillende wagons heb ik ondertussen al enkele Gilette Mach 3 en Kruidvat wagons bijgekocht.

Echter vind ik de Duracel/ Oral-B wagon dermate "erg" dat ik deze echt niet wil gebruiken (de kans dat iemand hem met plezier wil ruilen tegen een kruidvat wagon is ook gelijk aan nul dus dat ga ik ook niet proberen)

Nu is mijn idee om deze wagon zelf over te spuiten en zelf te bestikkeren. Hoe moet ik dat aanpakken. Ik zou het liefst de bak losmaken van het onderstel en hem dan spuiten. maar hoe zit die bak vast? Geklemd/ gelijmd/ geschroefd? Afplakken lijk me niet te doen namelijk.

Verder wil ik voorkomen dat de naden van de deuren vollopen met verf en deze naden tevens accentueren. Hoe moet ik dat aanpakken? Ik ga er van uit als ik zelf printbare decals gebruik dat deze dun genoeg zijn om het relief te behouden.

Wie heeft er ideeen/ expertise en wil me op weg helpen?
Overspuiten wagons Kruidvatset.
ideeen wel, expertise niet

ideeen: spuiten geeft vaak het mooiste resultaat.
mijn ervaring met simpele aflak voor hout is dat hoe meer glans hoe meer oneffenheden opvallen. of dit op kunstof ook zo werkt, geen id.

misschienm heb je hier wat aan

disclaimer: aan deze ideeen kunnen geen rechten ontleent worden ;)
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Hehe ;) Dek je idd maar goed in. :)

Mijn idee was idd om te spuiten met een matte of zijdenmatte verf.
Misschien maak ik wel een fictieve Blokker wagon. Ik heb inmiddels ook al enkele vrachtauto's van blokker. De kleurnummers heb ik al opgevraagd en ook netjes gekregen van Blokker.

Misschien een distributiecentrum maken en een filiaal aan de markt.
Ideeen genoeg nu nog uitvoeren.

Verder nog mensen die de technische kant van deze operatie enigzins kunnen toelichten?
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Ik denk dat je de wagens zal moeten schuren en daarna (misschien) zal moeten plamuren. Als je ze zonder meer overspuit (na ontvetten e.d.), blijft te zien wat er onder de nieuwe laklaag zit.
Ik heb ooit een locomotiefje overgespoten en daarna was het oude nummer nog te zien (6502). Ik was van tevoren al bang dat zoiets zou gebeuren. Ik heb er een plakcijfer overheen geplakt, zodat de loc nu als rangeer- en industrieloc "2" door het leven gaat.
(Dit was tevens zijn adres; het is een Delta-loc.)
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Bij schuren denk ik aan onherstelbare krassen in de kunststof wagon. Is dit een spookbeeld of realiteit.

Daarbij vraag ik me af of  je met plamuren niet de details eruit plamuur.

Het zal wel weer een kwestie van trail en error worden.
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Misschien is plamuren niet nodig. En schuren, daarmee bedoelde ik eigenlijk: licht schuren met fijn schuurpapier. Misschien proberen op een oude wagon?
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Ontvetten is voldoende als de wagons niet beschadigt zijn, vervolgens een goed hecht primer er op spuiten (liesft in een paar dunne lagen en daarna aflakken.

Zelf heb ik dit gedaan met enkele wagons met gebruik van airbrush.
Als je de lagen dun opbrengt zullen de details redelijk goed zichtbaar blijven.

Verdun de te verwerken verf gelijk aan de dikte van melk en dan moet het goedkomen.

Mits de ervaring van spuiten aan wezig is, maar daar is op het internet voldoende info over te krijgen
Overspuiten wagons Kruidvatset.
je kan het  wel schuuren met een water-proef schuurpapier korel 1000 of nog hoger je krijgt dan weinig krassen

mv Tim
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Heren, wederom bedankt voor de antwoorden. Ik zal dan om te beginnen maar eens een air-bush setje aanschaffen, en dan wat oefenen op wat afvalplastic.

Heeft nog iemand een idee over hoe de wagon te demonteren?
Overspuiten wagons Kruidvatset.
wisselstromer
gast

Overspuiten wagons Kruidvatset.
Probeer de kap eens in de vaatwasser( met blokje ) :idea:
De verf komt volgens mij los ( bij de broodtrommel van mijn kinderen in ieder geval )
Gr.Patrick
ps volgens mij zit de kap geklikt op het onderstel
Overspuiten wagons Kruidvatset.
Kijk eens op het forum van modelspoor magazine http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2055 daar heb ik deze middag een badger te koop gezien . Johnny
Overspuiten wagons Kruidvatset.
CiteerIk zal dan om te beginnen maar eens een air-bush setje aanschaffen,

Voordat je hier aan begint zou je misschien eerst eens iets kunnen proberen/beginnen met een of meer spuitbus(sen). Als dit bevalt kun je altijd nog een air-brush set aanschaffen. Die zijn nogal prijzig (vooral als je een behoorlijke uitrusting wilt hebben), en als het spuiten om de één of andere reden niet bevalt, heb je een hoop geld voor niets uitgegeven.

Conrad heeft trouwens een aantal setjes te koop.
overspuiten wagons
thomas
gast

overspuiten wagons
als je iets van kunstof wil overspuiten mag je het ,als het niet beschadigt in geen geval schuren !!  als je gaat schuren schuur je de details weg..kunstof alleen met almoniak afwasen en daarna met water na spoelen laten drogen en heertst kunstof primeur dun overspuiten en daarna pas de kleur..als het kunstof model al van orgine al gespoten is moet je een verf gebruiken waar geen verdunning bij zit anders heb je kans 99% dat de oude laag oplost..het beste kun je een spuitbus in de kleur die je wil hebben laten maken op water basis...succes thomas....





het is maar een sugestie :lol:
Re: Overspuiten wagons Kruidvatset.
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Overspuiten wagons Kruidvatset.
Ik had het idee om soortgelijke wagens over te spuiten en die te bestickeren met logo+s van bedrijven, als je dan met een baan op een beurs gaat staan kunne ze je mooi sponsoren.

gr. hendrik