Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw 3156

Gestart door ribliek zondag 15 april 2012, 08:35:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Ombouw 3156
Citaat van: Kappa op donderdag 19 april 2012, 23:03:22
Dat zal de felheid weinig beïnvloeden, maar verminderd de dissipatie in de weerstand.

Bij een hogere weerstand zal de dissipatie juist verhogen !
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw 3156
Heren,


Gaan we over led's aan de gang?

Rekenen kunnen we allemaal,maar de theorie erachter niet :(

Mooie link trouwens Kappa,die komt nog zeker van pas hier op het forum :thumbup:

Het is niet voor iedereen regel,dat je de verlichting ombouwt naar led's,maar om het nu alleen daarover te hebben.....

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw 3156
nobody
gast

Re:Ombouw 3156
Moderator aspiratie :help: ;)
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw 3156
Citaat van: nobody op vrijdag 20 april 2012, 16:31:35
Moderator aspiratie :help: ;)

Hoi Wim,

Nee,geen aspiratie die kant op :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouw 3156
Citaat van: Wim op vrijdag 20 april 2012, 16:12:38
Citaat van: Kappa op donderdag 19 april 2012, 23:03:22
Dat zal de felheid weinig beïnvloeden, maar verminderd de dissipatie in de weerstand.

Bij een hogere weerstand zal de dissipatie juist verhogen !

Zeg, weet u dat wel zeker ?
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ombouw 3156
dissipatie hoeft niet persé te verhogen omdat de weerstand verhoogt.Deze zijn omgekeerd met elkaar gekoppeld.Kijk maar eens met de calculator.
3 leds in serie met een stroom van 20 mA geeft een hoger vermogen over de weerstand dan 3 leds in serie met 10 mA.

http://ledz.com/?p=zz.led.resistor.calculator#series

Re:Ombouw 3156
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw 3156
Citaat van: Wim op vrijdag 20 april 2012, 16:12:38
Citaat van: Kappa op donderdag 19 april 2012, 23:03:22
Dat zal de felheid weinig beïnvloeden, maar verminderd de dissipatie in de weerstand.
Bij een hogere weerstand zal de dissipatie juist verhogen !
Wim,
Als je de weerstand verhoogd, zal, bij een constante spanningsbron, de stroom omgekeerd evenredig afnemen (I=U/R).
Het gedissipeerde vermogen in de weerstand neemt kwadratisch af met de stroomafname, P=I²*R.
Dit zal je in het geval van een weerstand in serie met één of meerdere leds wel iets anders moeten berekenen, omdat het gedrag van een led niet 100% linear is.

Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Ombouw 3156
Precies! :thumbup:
Re:Ombouw 3156
ribliek
gast

Re:Ombouw 3156
OK
ik ga 680 Ohm gebruiken , maar moet ik dan in dit geval (3156) 2 weerstanden gebruiken en die via de blauwe draad naar de voorkant en naar achterkant brengen of moet ik een weerstand op de witte en een op de gele draad zetten??
Ik denk zelf een weerstand op de blauwe draad ,want je schakelt met de witte en gele draad.

Ruud
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ombouw 3156
bij voorkeur weerstandjes EN diode in de aanvoerdraden zetten (wit en geel).De diode is om het flikkeren tegen te gaan en de retourspanning (geleerd woord) te vermijden .Is gewoon een extra beveiliging die amper enkele centen kost.Een 1N4001 is reeds voldoende.Ik doe dit gewoon ook in mijn locs en geeft goed resultaat.Zie maar eens het schema van de lopi van esu.Je moet dan wel zien dat je de leds in de juiste richting aansluit : anode (lang beentje) is positief en katode (kort beentje) is negatief.Bij SMD leds is dat meestal een groen streepje met een vertikaal streepje eraan.Doe eens een zoek in google op SMD led om de juiste aansluiting te vinden.Of gewoon proberen met de weerstand ertussen.(Of nog beter een grotere weerstand om de led(s) te beschermen).
Re:Ombouw 3156
ribliek
gast

Re:Ombouw 3156
Omdat ik op onderdelen moet wachten voor de 3156 ben ik toch maar (geen geduld) begonnen om een andere lok om te bouwen.
Het is de 3037.
Alles er uitgehaald en schoon gemaakt en toen een hoogvermogenmotor er ingebouwd, dat ging allemaal goed.
Daarna begonnen om de ECU lokpilot V 4.0 in te bouwen, en dat was ook geen probleem.
Hem op een testbaantje gezet en heb toen alleen het adres van de lok veranderd en de fabrieksinstellingen van ECU laten zitten
Nu komt het Hij rijdt schokkerig en geen constante snelheid .
Moet ik iets doen met de CV's zo ja welke en welke waarden.
Ik gebruik de 6021

Ruud
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Ombouw 3156
zit er bij je lopi dan geen boekje bij ? Uitleg staat op pagina 35.
Re:Ombouw 3156
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw 3156
Ruud,

Normaal wordt de voorschakel weerstand tussen de kathode van de laatste diode en de geel/grijze draad opgenomen.
Een extra diode is niet nodig, want de spanning van de decoder is al gelijkgericht en afgevlakt.
Re:Ombouw 3156
ribliek
gast

Re:Ombouw 3156
Na eventjes wachten op wat materiaal ben ik eens gaan experimenteren met ledjes op de 3034 lok.
Huub had een M3 boutje gepakt met een afstandsbusje er op waar hij de ledjes er op geplakt heeft.
Ik kwam toevallig bij conrad een plattekop afstandshouder van 5 mm tegen en die heb ik gebruikt (zie foto) om de led's er op te plakken
Deze past precies in het gat waar het lampje heeft gezeten. Daarna 3 led's aan elkaar gezet en op afstandshoudertje geplakt(bij elke handeling heb ik de led's getest.)   het is goed gelukt maar vind de led's een beetje te wit(deze had ik toevallig nog liggen).
Ik ga toch een zoeken naar de led's die Huub heeft gebruikt (de Golden white).

Ruud
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw 3156
Hoi Ruud,

Leuke innovatieve oplossing heb je daar :thumbup:

Natuurlijk is het een kwestie van smaak,maar het resultaat mag er zijn ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Ombouw 3156
ribliek
gast

Re:Ombouw 3156
Welke verlichting is mooier  :help: :help: :help:
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Ombouw 3156
Links is mooier, vind ik. De rechtse is te fel en te wit voor die oude locs.

gr.  Charlie
Re:Ombouw 3156
AnalogDriver
gast

Re:Ombouw 3156
Slilm idee van Huub (?) met die 3 LEDs en nog mooier met dit stukje kunstof uitgeknipt uit een afstandshouder, als LED houder. Wel een gepriegel met SMD. Niet voor mij weggelegd.
Is daar niet een kant-en-klaar opolossing voor?
Re:Ombouw 3156
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Ombouw 3156
 Zou dit een simpele oplossing zijn?  http://www.conrad.nl/ce/nl/product/497333/

Gr.  Charlie
Re:Ombouw 3156
ribliek
gast

Re:Ombouw 3156
Ik denk het zelf ook dat ze te fel en te wit zijn , ik ga op zoek naar andere.

Het is inderdaad stoeien met die SMD led's maar met geduld en een derde handje lukt het wel , ik heb er maar een verkl......

Charlie die oplossing van conrad is een idee maar het probleem is dat het ledlampje 6mm is ,dus moet je het gat van 5mm ruime en dan zit dat pertinax plaatje in de weg.

Ruud