Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  ombouwen met ESU-decoder
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ombouwen met ESU-decoder  (gelezen 3805 keer)

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
ombouwen met ESU-decoder
« Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 11:18:53 »

Goede dag, sinds enige tijd heb ik mij een Märklinlocomotief nr. 39340 aangeschaft. Het is een type 152 van DB met als extra functie F1 en F2 beweegbare panto's en F3 schijnwerper (zie foto 1).  Er steekt een sinusmoter in de loc. Nu is mijn vraag. Kan in zo'n type loc met sinusmoter een ESU-decoder geplaatst worden (zie foto 2 en 3), kwestie van een betere optrek en remafstelling en een beter rijgedrag te krijgen, en zo ja, welk type (nummer ESU-decoder). Alvast bedankt voor de medewerking  :D.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

teunistreinen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 11:27:09 »

Kan in zo'n type loc met sinusmoter een ESU-decoder geplaatst worden (zie foto 2 en 3), kwestie van een betere optrek en remafstelling en een beter rijgedrag te krijgen, en zo ja, welk type (nummer ESU-decoder). Alvast bedankt voor de medewerking  :D.
Frederic

Beste

Wat vertel je nou?
Betere rijeigenschappen?
Dit zijn zo ongeveer de loks van marklin met de meest fantastische rijeigenschappen, doet absoluut niet onder voor 5sterren motoren.
Ik denk overigens dat het niet zal lukken een andere decoder er in te zetten.
Daar de specifieke decoder van deze lok zogenaamde draaistroom opwekt om de rotor van de motor aan te drijven.
Er is bij mijn weten geen enkele decoder die dat ook doet.

mvg teunis
Gelogd
Alles van Marklin verkocht
Overgegaan naar N-spoor, besturing via Raptor, LDT decoders

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 12:29:17 »

Hoi teunis, bedankt voor de inlichtingen. De rijeigenschappen zijn inderdaad zeer goed, maar optrek en afrem kunnen niet afzonderlijk geregeld worden, verder kan de maximumsnelheid maar tot op zekere snelheid verminderd worden. Ik weet natuurlijk dat ik dan mijn transfo niet volledig moet openzetten, maar voor al mijn andere lcomotieven mag de tranfo op maximum staan.  Verder is het ook zo dat ik zelf pintplaatjes heb gemaakt voor de afremzone. Alle locomotieven doen het prachtig. Alleen deze loc. remt mooi af, stopt volledig, maar na een paar minuten rijdt hij, weliswaar stapvoets, tot aan de noodstopsectie  >:-D.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 13:20:05 »

ESU en Sinus motor ===> klik
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 13:53:44 »

 :D. Bedankt voor deze tip.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Spoorman

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 13:59:44 »

ESU en Sinus motor ===> klik

Daar heb je niets aan. Je zult een dragerprint moeten hebben waar de LokSound opgeklikt wordt. En die zit niet in de BR152.

Overigens heeft Zimo al heel lang een C-sinus oplossing. Echter ook daarvoor geldt dat je een dragerprint moet hebben.

Gr, Ben.
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 14:31:31 »

ESU en Sinus motor ===> klik

Daar heb je niets aan. Je zult een dragerprint moeten hebben waar de LokSound opgeklikt wordt. En die zit niet in de BR152.

Overigens heeft Zimo al heel lang een C-sinus oplossing. Echter ook daarvoor geldt dat je een dragerprint moet hebben.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Wel even lezen,want in de link staat die dragerprint genoemd hoor en wel als 21 MTC schnittstelle,of is dat voor jouw begrippen iets anders?

Deze ontbreekt weliswaar in die BR152,maar je zal de ruimte ervoor zeker hebben..

Toch kleeft er een maar aan,want je moet de dragerprint aansluiten op de reeds aanwezige elektronica,die voor de  bewegende panto's en dergelijke zorgt.

Goed letten dus op de bedrading.

M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 15:01:42 »


Wel even lezen,want in de link staat die dragerprint genoemd hoor en wel als 21 MTC schnittstelle,of is dat voor jouw begrippen iets anders?


Hallo Hans,

Ik heb gelezen. ;)

Je hebt een 21MTC dragerprint nodig met stuurelectronica voor de motor. Die zie ik niet in de link en zit ook niet in de lok.

Zie jij iets wat ik niet zie? Zou zo maar kunnen. :D

Gr, Ben.
Gelogd

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 15:28:38 »


Hallo Hans,

Ik heb gelezen. ;)

Je hebt een 21MTC dragerprint nodig met stuurelectronica voor de motor. Die zie ik niet in de link en zit ook niet in de lok.

Zie jij iets wat ik niet zie? Zou zo maar kunnen. :D

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Mooi dat je kan lezen ;) :D

De stuurelektronica van de sinus motor wordt niet meer gebruikt van de reeds ingebouwde elektronica,maar van de AUX4 uitgang.

Die Steuerelektronik des Motors benötigt darüber hinaus eine schaltbare Logikspannung, die der Sound V3.5 über AUX4 zur Verfügung stellen kann.  AUX4 muss also aktiv sein, sowohl im Stand als auch während der Fahrt (in beide Richtungen!). Außerdem muss der Ausgang auf die Funktion Dimmer mit der Helligkeit 15 eingestellt werden.

Vertaald:

De stuurelektronica van de motor heeft een schakelbare logiekspanning,die de Sound V3.5 over aux 4 ter beschikking kan stellen.
Aux 4 moet actief zijn,zowel in stand,als tijdens de rit (in beide richtingen!).
Bovendien moet de uitgang op de functie dimmer,ingesteld worden op helderheid 15.

Het staat dus in de link zei het wel in het Duits,en ik heb geprobeerd het te vertalen.

In de hoop dat je dus niks mist Ben ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Gelogd

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 17:21:24 »

Als ik even naar LokSound V4.0 bij de website van ESU kijk dan zie ik :

Motorsteuerung : Sie erwarten von einem LokSound Decoder zu Recht eine hervorragende Motorsteuerung. Der LokSound V4.0 ist mit Lastregelung der abermals verbesserten, 5. Generation ausgestattet. Hierbei kann die Regelfrequenz bei einer Basisfrequenz von 40 kHz adaptiv an die Geschwindigkeit angepasst werden und sorgt bei vielen Motoren für einen noch besseren, seidenweichen, absolut leisen Motorlauf. Der 10 Bit A/D-Wandler lässt Ihre Loks superlangsam auf der Anlage kriechen. Mit Dynamic Drive Control (DDC) begrenzen Sie den Einfluss der Lastregelung und können im Bahnhofs- und Weichenbereich feinfühlig regeln, während auf der (schnellen) Streckenfahrt die Lok bei Bergauffahrt vorbildgetreu langsamer wird.
Die Lastregelung kommt bestens zurecht mit allen üblichen Motoren, egal ob von ROCO®, Fleischmann®, Brawa®, Mehano®, Bemo®, Märklin®, Faulhaber® oder Maxon®. Allstrommotoren können Sie weiterverwenden, sofern Sie die Feldwicklung durch einen HAMO-Magneten ersetzen. 1.1A Dauerstrom sind für die oben genannten Motoren mehr als ausreichend und bieten genügend Kraftreserven auch für lange Ganzzüge.
SoftDrive® Sinusmotoren, wie Sie in vielen Märklin® Modellen verwendet werden, können ebenfalls vom LokSound V4.0 Decoder angesteuert werden. Dank neuem seriellen Kommunikationsprotokoll klappt dies nun auch mit Trix®-Loks

Misschien lukt het ook met deze decoder met 21 pinnen.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Spoorman

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 17:21:42 »


In de hoop dat je dus niks mist Ben ;)


Leg nog effe uit waar het flexkabeltje in moet. >:-D



Gr, Ben.
Gelogd

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 17:26:47 »

Dit is een goede vraag.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Spoorman

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 17:40:26 »


Dit is een goede vraag.


Waar geen antwoord op komt van Hans. :D

Maar zet het ombouwproject uit je hoofd, wat je wilt gaat niet lukken zonder stuurelectronica. Los daarvan heb je ook nog je panto's aan te sturen wat weer een andere uitdaging is.

Gr, Ben.
Gelogd

teunistreinen

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Raptorforum voor en door raptor gebruikers
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 18:42:56 »

Waar geen antwoord op komt van Hans. :D

Maar zet het ombouwproject uit je hoofd, wat je wilt gaat niet lukken zonder stuurelectronica. Los daarvan heb je ook nog je panto's aan te sturen wat weer een andere uitdaging is.

Gr, Ben.

Hoi

Ben is het dit keer met me eens, zie antwoord no 1 in deze topic.  :O

Overigens is het zo als er ergens wordt gemeld dat de ESU lopi versie 4 de sinus motor kan aandrijven, dan gaat het om de SOFTDRIVE SINUS motor en dat is een heel ander type motor dan de ECHTE sinus motor van de eerste generatie. Deze lok van Frederic heeft een sinus motor van de eerste generatie. Zie de foto's van de lok.

Dus niets aandrijven met esu.

groeten van teunis

Gelogd
Alles van Marklin verkocht
Overgegaan naar N-spoor, besturing via Raptor, LDT decoders

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 19:25:22 »


Dit is een goede vraag.


Waar geen antwoord op komt van Hans. :D

Maar zet het ombouwproject uit je hoofd, wat je wilt gaat niet lukken zonder stuurelectronica. Los daarvan heb je ook nog je panto's aan te sturen wat weer een andere uitdaging is.

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Sinus motoren heb je in verschillende uitvoeringen inmiddels,en de uitvoering zoals in deze lok laat zich dus niet ombouwen.

Met dat flexkabeltje zul je dus NIETS kunnen beginnen,zonder stuurelektronica,en helaas laat die nu net op je decoder zitten.

Helaas was tot op heden nog niemand in staat die te scheiden,dus ik ook niet ;)

Zo blij Ben? :D

M.v.g.

Hans V200.0



Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 19:50:13 »

De enige manier om aan een motordriver te komen is via rail4you.
http://www.rail4you.ch/dokumente/Drehstrommotor.pdf
Maar of die firma nog leeft weet ik niet.
Deze discussie over het ombouwen van een "oer" C-sinus met Lopi of loksound is hier al vaker de revue gepasseerd.
En telkens eindigde dit net als hier.
Die driver vertaald namelijk het PWM signaal afkomstig van de ESU decoder in een sigaal voor een draaistroom motor.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 19:55:11 »

OK heren, in ieder geval bedankt voor de uitleg. Ik zal er mij maar bij neerleggen aan deze loc niets te verbouwen. Wel blijf ik het vreemd vinden dat, zoals reeds gemeld, bij de afremzone deze loc mooi afremt, volledig stopt, maar na een paar minuten, weliswaar stapvoets, verder rijdt tot aan de noodstopsectie. De andere locs hebben dit niet, zodat het niet aan de printplaat voor het afremmen kan liggen
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Hans V200.0

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • als er maar een "v" voor op staat
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 20:12:16 »

OK heren, in ieder geval bedankt voor de uitleg. Ik zal er mij maar bij neerleggen aan deze loc niets te verbouwen. Wel blijf ik het vreemd vinden dat, zoals reeds gemeld, bij de afremzone deze loc mooi afremt, volledig stopt, maar na een paar minuten, weliswaar stapvoets, verder rijdt tot aan de noodstopsectie. De andere locs hebben dit niet, zodat het niet aan de printplaat voor het afremmen kan liggen
Frederic
Hoi Frederic,

Het komt omdat deze motor geen weerstand bied,en dus op een helling of hellend vlak kan gaan rijden.

Dat is iets puur mechanisch,en ligt niet aan je decoder.


M.v.g.

Hans V200.0
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 22:54:08 »

Frederic,

Je kunt een weerstand van ongeveer 1k5 plaatsen tussen middenleider van de stopsectie en de rode draad van de booster.
Hierdoor zal de lok nog wel data zien en geen valse opdrachten uitvoeren.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 03 mei 2012, 23:21:51 »

Beste Kappa, bedoel je een weerstand tussen middenleider van de afremzone, of middenleider van de noodstopsectie.  Het is zo, en jij zal het zeker ook weten, dat zo'n afremsectie uit drie delen bestaat, overgang - afrem - noodstop. Dus door de polariteit te wisselen remt de locomotief langszaam af na de overgangsectie. Deze bewuste loc doet dit ook, stopt ook volledig, maar na enkele tijd begint hij toch zeer langszaam verder te rijden tot noodstop, die op dit ogenblik stroomloos is, en gaan dus de lichten van de loc ook uit.
Frederic
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Spoorman

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012, 08:07:47 »


Met dat flexkabeltje zul je dus NIETS kunnen beginnen,zonder stuurelektronica,en helaas laat die nu net op je decoder zitten.


Ah, het kwartje is gevallen bij je.

Gr, Ben.
Gelogd

atomic

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012, 08:11:01 »

Sorry, het was geen kwartje maar een ganse euro  :-)
Gelogd

wat is het hier zalig in Italië

Blausee-Mitholz

  • Gast
Re:ombouwen met ESU-decoder
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 04 mei 2012, 09:11:17 »

De enige manier om aan een motordriver te komen is via rail4you.
http://www.rail4you.ch/dokumente/Drehstrommotor.pdf
Maar of die firma nog leeft weet ik niet.

Bij News en infos staat een update van 2012, ze bestaat dus nog wel.

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 24 queries.