Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)  (gelezen 3094 keer)

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
« Gepost op: woensdag 11 april 2012, 18:25:53 »

Een paar weken geleden zijn we op de fiets een stukje van de Halve Zolenlijn gaan bekijken. Er zijn 2 mooie gerestaureerde bruggen te zien op deze lijn, waarbij de Moerputtenbrug de meest bijzondere is, aangezien deze in de lengterichting over een plas loopt (zie hier). De lijn liep van 's-Hertogenbosch naar Lage Zwaluwe over o.a. Waalwijk en Geertruidenberg. Alleen het deel vanaf Lage Zwaluwe dat aftakt naar het industrieterrein bij Oosterhout is nog in gebruik. Maar goed, zo ver zijn we niet gekomen; het ging ons vooral om de oude bruggen.

Vlak bij station 's-Hertogenbosch is de lijn al goed te zien:



Aan het begin van de wandelroute over de brug zijn wat stukken steen bewaard als bankjes/tafel. Deze stenen waren over na de restauratie.



Op veel plaatsen langs de spoordijk kom je nog wat typische herkenningspunten tegen:



En daar is de Moerputtenbrug dan.



De brug is best lang (600 meter over 35 bakstenen pijlers) en in 1890 reden hier de eerste treinen over (in 1972 de laatste). Het is goed te zien dat er rekening is gehouden met een eventuele verdubbeling, maar die is er nooit gekomen.



De brug is nog niet zo heel lang geleden gerestaureerd, waarbij ook de bakstenen pijlers helemaal opgeknapt zijn. Om dat aan beide kanten te kunnen doen is de brug tijdelijk op de andere helft van de pijlers gelegd.



Het is een flink eind!



Waar de brugdelen bij elkaar komen kom je soms van dit soort dubieuze constructies tegen. Of dit origineel is vraag ik me af. Het is namelijk zo dat de spoorlijn op een gegeven moment is opgebroken met uitzondering van de bruggen. Of de rails toen wel verwijderd is en bij de restauratie is teruggeplaatst, werd mij niet helemaal duidelijk.



Het is best wel een mooi natuurgebied trouwens. Langs de spoordijk ligt een moeras, waar je op houten vlonders doorheen kan lopen.



Deze beschadiging zou best wel eens oorlogsschade kunnen zijn (maar het is speculatie natuurlijk).



Ongeveer halverwege even terugkijken:



En dit is de andere kant. Het is goed te zien hoe netjes alles is gerestaureerd.



De brug heeft een mooi vakwerk, waar de krachten die kunnen optreden terug te zien zijn in de diagonalen (kijk maar eens goed).



De 2e brug is er zoals gezegd nooit gekomen, maar je zou hem er zo op kunnen leggen.



Voor machinisten moet dit toch ook niet een heel vervelend uitzicht zijn geweest. ;)



Sommige dwarsliggers worden op de plek gehouden met oeroude railspijkers.



Het vermoeden dat de rails later teruggeplaatst is komt mede door deze voetjes. Zo'n beetje alle jaartallen tussen 1920 en 1940 liggen er door elkaar.



De Moerputtenbrug bestaat uit 36 delen; de volgende brug die we tegenkwamen (de Venkantbrug), bestaat slechts uit 2 delen.



De oude stenen die na de restauratie over waren liggen naast de brug.



Deze brug is niet zo heel lang, maar ook zeer mooi gerestaureerd. Het is goed te zien dat de brug in lijn ligt met de bomenrij op de spoordijk.



Hier is de enige pijler overigens, in tegenstelling tot de bruggenhoofden, niet uitgevoerd om twee sporen op te leggen. De "bodemplaat" is wel dubbel, maar het metselwerk niet.



Één van de brugdelen van de zijkant, met daarachter het mooie Brabantse landschap.



Nog een keertje van de andere kant. De bruggen zijn duidelijk voorbereid op 2 sporen; of de dijk daar ook breed genoeg voor is vraag ik me af. Misschien is er in de loop der jaren wat van weggezakt. In ieder geval zou er één bomenrij gesnoeid moeten worden voordat er ruimte is voor een 2e spoor.



Ook op de terugweg heb ik weer wat foto's gemaakt van de indrukwekkende Moerputtenbrug. Deze keer van een wat lager standpunt:



Op sommige plaatsen zijn dit soort uitsteeksels aan de brug te vinden. Mogelijk waren deze voor seinen of borden. Bovenleiding heeft deze lijn voor zo ver ik weet nooit gehad.



Nog zo'n wonderbaarlijke koppelconstructie:



En ook hier ligt het gebruikte deel van de spoordijk netjes in lijn met de brug.



Op de terugweg naar 's-Hertogenbosch kwamen we deze blokpost nog tegen:



Het laatste stukje is tegenwoordig fietspad.



Toch verraad ook hier de achtergebleven scenery het vorige leven van deze dijk...



Hier maakt de dijk een bocht naar links richting het station. De weg die de dijk zo bruut afsnijdt ligt er nog niet zo heel lang (zie ook Google Maps).



En hier sloot de lijn ooit aan op het emplacement van 's-Hertogenbosch; links van de kopspoortjes.



Dat was 'm weer. Hopelijk hebben jullie genoten! :)

Groetjes,

Rutger

Gerard

  • Gast
Re:Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 18:42:04 »

Alweer bedankt voor deze fotoreportage. Over deze brug kan ik nog zeggen dat het (net als het Provinciehuis) een duidelijk herkenbaar navigatiepunt voor me was in de tijd dat ik nog vloog en vanuit het noorden onderweg was naar Eindhoven.
Gelogd

MarklinKoen

  • Gast
Re:Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 19:35:14 »

Erg leuk verslag!
Maar waarom is de brug weer gerestaureerd? Om er voor te zorgen dat ie niet in het water stort?
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re:Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 19:50:44 »

Nee, de brug maakt deel uit van een (toeristische) fietsroute.
Gelogd

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Re:Fotoreportage Halve Zolenlijn (Moerputtenbrug/Venkantbrug)
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 19:55:24 »

Nou, van wat ik begreep van de informatieborden ter plaatse was instorting wel een reëel gevaar aan het worden. Vooral het metselwerk van de pijlers was er erg slecht aan toe. Ik vind het in ieder geval geweldig dat dit monument zo mooi en grondig is aangepakt. :)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.042 seconden met 25 queries.