Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

delta module als booster voor MS werkt niet.

Gestart door Jurrien maandag 16 april 2012, 11:21:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
delta module als booster voor MS werkt niet.










Ik heb naar mijn idee volgens bovenstaand schema een delta module aangesloten om als booster te kunnen gebruiken samen met mijn MS. Maar helaas het werkt niet.
De MS werkt normaal, althans het display geeft aan dat er gereden kan worden. Lok kiezen gaat normaal, maar de gekozen lok is niet vooruit te branden.
Als ik de lok echter op het aparte stukje rails zet waar de MS op is aangesloten doet hij het wel.
Ik maak vast ergens een denkfout, cq aansluitingsfout maar welke?
De trafo (32VA) meet ik op geel en bruuin een normale uitgangsspanning van 18VA. Diezelfde spanning meet ik op rood/bruin bij de delta module. Op de rails meet ik geen spanning.
vr.gr.
Jurrien
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
op het eerste zicht ziet het er vrij correct uit.
Heb je de delta module eerst getest voor je 'm als booster aangesloten hebt ?  Misschien is die wel defect ?

Probeer eens met een lokje op adres 78[stand 1], 72[stand 2], 60[stand 3] of 24[stand 4] en de delta / trafo gewoon te  rijden  (zonder je MS_1 dus).   (verwijder dan wel het brugje tussen de I en II aansluitingen achteraan)     Als dat al niet werkt, dan is er een relatief grote kans dat je delta module op zich al defect is.

Anders projeer je eens om de "O" en "B" aansluitingen van je delta naar je spoor om te wisselen.   Ik heb een gelijkaaridg probleem gehad met een lok die niks wou doen.   Bleek de  "+" (B) en de  "-" (O) op de baan omgekeerd te liggen  (bij AC heb je natuurlijk geen + en -  maar ik bedoel rode en bruine draad ofte  O en B aansluiting).    Bij de oude blauwe 6604  was de aansluiting  inderdaad    O-B-I-II   (als je op het plaatje achteraan kijkt)

Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
De rood/bruin van de delta module gaan toch direct naar de rails?
Als je op de rood/bruin bij de delta module iets meet en niets op de rails heb je denk ik een foutje bij de aansluiting op de rails..

En let op: mfx locs via deze constructie gaat niet (goed) werken omdat de Delta module geen mfx signaal doorgeeft.
Als het dus een mfx loc is moet je die via het gewone adres (zie het boekje bij je loc) als losse loc in je MS toevoegen en besturen....

Koen
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: dani op maandag 16 april 2012, 13:39:12
op het eerste zicht ziet het er vrij correct uit.
Heb je de delta module eerst getest voor je 'm als booster aangesloten hebt ?  Misschien is die wel defect ?

Probeer eens met een lokje op adres 78[stand 1], 72[stand 2], 60[stand 3] of 24[stand 4] en de delta / trafo gewoon te  rijden  (zonder je MS_1 dus).   (verwijder dan wel het brugje tussen de I en II aansluitingen achteraan)     Als dat al niet werkt, dan is er een relatief grote kans dat je delta module op zich al defect is.

Anders projeer je eens om de "O" en "B" aansluitingen van je delta naar je spoor om te wisselen.   Ik heb een gelijkaaridg probleem gehad met een lok die niks wou doen.   Bleek de  "+" (B) en de  "-" (O) op de baan omgekeerd te liggen  (bij AC heb je natuurlijk geen + en -  maar ik bedoel rode en bruine draad ofte  O en B aansluiting).    Bij de oude blauwe 6604  was de aansluiting  inderdaad    O-B-I-II   (als je op het plaatje achteraan kijkt)

Ik ga dat allemaal effe proberen.

Citaat van: KNed op maandag 16 april 2012, 13:42:25
De rood/bruin van de delta module gaan toch direct naar de rails?
Als je op de rood/bruin bij de delta module iets meet en niets op de rails heb je denk ik een foutje bij de aansluiting op de rails..

En let op: mfx locs via deze constructie gaat niet (goed) werken omdat de Delta module geen mfx signaal doorgeeft.
Als het dus een mfx loc is moet je die via het gewone adres (zie het boekje bij je loc) als losse loc in je MS toevoegen en besturen....

Koen

De rood/bruin van de deltamodule gaan rechtsstreeks naar de rails. (foto 3)
Geeft een deltamodule wel DCC door?
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Het schema is voor een Delta4f en niet voor deze controller...

Kijk eens in onze Wiki bij 6604 als booster ;)
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Wim op maandag 16 april 2012, 15:09:33
Het schema is voor een Delta4f en niet voor deze controller...

Kijk eens in onze Wiki bij 6604 als booster ;)

Wiki bekeken. Zie geen enkele verschil. Alleen zijn er twee boosters getekend voor twee aparte stroomkringen.
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
het schema is ook voor deze  6004 module geldig.  Ik heb er zo 4 stuks aan m'n baan hangen (dan wel met een 5de er voren als "master booster" omdat anders het signaal van de PC te zwak werd)
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Alles nog een keer los getrokken en weer aangesloten. En mijn lokje rijdt!!!. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

vr.gr.
Jurrien
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
zo gaat dat bij mij ook dikwijls.... in geval van twijfel : herbeginnen van nul.

Blij dat  je het hebt kunnen verhelpen en veel plezier met het rijden nu!
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Euhm ff verduidelijken! Ik zag dit draadje pas nu anders had ik al ervoor gereageerd...

Dit schema is afkomstig van Modulebaan.TK, en ik ben de webmaster hiervan...
Dit schema is een kopietje van wat er staat op de Wiki. Maar omdat ik geen afbeeldingen enzo mag gebruiken wegens auteursrecht heb ik zelf een schema gemaakt.

Ben blij dat het werkt! Veel plezier ermee


Vriendelijke groeten,
Dylan/Webmaster van Modulebaan.TK
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Blijft nog over de vraag of de deltamodule wel een DCC decoder herkent.
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Nee,
alleen MM1 protocol
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Jurrien op maandag 16 april 2012, 19:32:45
Blijft nog over de vraag of de deltamodule wel een DCC decoder herkent.
Wat bedoel je met deltamodule ?. Een decoder die in de lok zit of de Delta Control zelf.

Mvg,
Peter
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
bij mijn weten  "herkent" de  6604 (de controlle/booster) helemaal niks, stuurt die alleen uitgaande signalen op de sporen.
Daarom ook dat MFX niet werkt in dit geval. 

En een delta "decoder" in de lok die "spreekt" voor zover mijn kennis niet, maar "luistert"  wel , enkel naar MM protocol dan.
Correct me if I'm wrong, Heren Kenners of ervaringsdeskundigen.
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Wim op maandag 16 april 2012, 19:38:03
Nee,
alleen MM1 protocol
.???? Huh, de delta controller genereert zelf alleen MM, maar als versterker zoals in deze situatie geeft hij echt wel een DCC signaal door als dat wordt aangeboden door de centrale

W
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: dani op maandag 16 april 2012, 20:18:06
En een delta "decoder" in de lok die "spreekt" voor zover mijn kennis niet, maar "luistert"  wel , enkel naar MM protocol dan.
Geen enkele decoder "spreekt", tenminste ik heb er nog nooit een horen praten  :mrgreen:.

Mvg,
Peter
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Als je nog een los stukje programeerrails maakt, kan je daar je eventuele MFX locs op in lezen. En uiteraard al je andere nieuwe locs.  Dus een stukje rail waar alleen je MS op is aangesloten.

Dirk-Jan
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Freak op maandag 16 april 2012, 22:57:54
Citaat van: dani op maandag 16 april 2012, 20:18:06
En een delta "decoder" in de lok die "spreekt" voor zover mijn kennis niet, maar "luistert"  wel , enkel naar MM protocol dan.
Geen enkele decoder "spreekt", tenminste ik heb er nog nooit een horen praten  :mrgreen:.
Mvg,
Peter
Dan heb je niet goed geluisterd of misschien niet in de juiste taal opgelet :-P. Een mfx loc "spreekt" toch terug tegen de centrale ?
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Dirk-Jan op maandag 16 april 2012, 22:58:40
Als je nog een los stukje programeerrails maakt, kan je daar je eventuele MFX locs op in lezen. En uiteraard al je andere nieuwe locs.  Dus een stukje rail waar alleen je MS op is aangesloten.

Dirk-Jan

Als je de foto bekijkt zie dat hij dat al heeft....

Koen
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Citaat van: Freak op maandag 16 april 2012, 20:13:04
Citaat van: Jurrien op maandag 16 april 2012, 19:32:45
Blijft nog over de vraag of de deltamodule wel een DCC decoder herkent.
Wat bedoel je met deltamodule ?. Een decoder die in de lok zit of de Delta Control zelf.

Mvg,
Peter

Kned maakte deze opmerking:
Citaat van: KNed op maandag 16 april 2012, 13:42:25

En let op: mfx locs via deze constructie gaat niet (goed) werken omdat de Delta module geen mfx signaal doorgeeft.
Als het dus een mfx loc is moet je die via het gewone adres (zie het boekje bij je loc) als losse loc in je MS toevoegen en besturen....

Koen

Vandaar mijn vraag (wellicht wat knullig gesteld) of DCC ook een probleem geeft. Als ik het hierboven geschreven lees, begrijp ik dat wanneer ik een lok heb met een decoder die alleen maar het dcc protocol kent, er geen probleem is, zolang de besturingsunit dat signaal maar de baan op stuurt. Kan een MS dat?
.
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Daarom dus een apart stukje programeerrails, mfx loc erop, de ms leest de loc in en dan kan je de loc op de baan zetten die door de booster word gevoed.

Dirk-Jan
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
ik dacht oorspronkelijk niet dat de MS  (zeker niet de MS-1)  het DCC protocol ondersteunt.  Het is en blijft een Märklin ding , toch...

En dan kwam ik dit tegen :  http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst20473_Quiz--solved---what-s-unusual-with-my-MS1-and-why.aspx

Blijkbaar kan het toch als je de MS aan een CS1 of CS2 koppelt, maar ik denk niet dat hij als "standaolne" controller het DCC protocol  gebruikt.
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
nee, de MS ondersteund geen DCC, maar als je een centrale hebt die wel DCC ondersteund, dan zal de Delta Control4F als booster (want daar ging de vraag om) wel degelijk ook het DCC signaal versterken.

Walter
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
Nog even voor de duidelijkheid: de Delta control werkt als een booster. Het aangeboden signaal wordt dus versterkt doorgegeven. Dit kan zowel motorola als dcc zijn.
Bij MFX wordt echter ook een signaal teruggestuurd naar de centrale, en dat kan deze booster niet aan...

Koen
Re:delta module als booster voor MS werkt niet.
dat bedoelde ik, dus.  alleen kwam het er wat stuntelig uit in mijn bewoordingen.
Bedankt, Koen, voor de verduidelijking