Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag over diodetruck

Gestart door Wijbe zaterdag 14 april 2012, 11:50:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Vraag over diodetruck
Hallo,

Op dit moment ben ik bezig om beide diodetruck'en in de baan te bouwen. Even op 1 bezetmelder getest, en het werkt.

Als een loc dan, alleen contact heeft met de middenleider, en de railstaaf van de bezetmelder. Dan hoor je een 'kortsluitend' geluid. Als de loc gewoon contact maakt met beide railstaven (melding) hoor je geen 'kortsluitend geluid'

Klopt dit? En levert het geen beschadigingen op aan de s88, of lokelektronica?

Re:Vraag over diodetruck
beetje vreemde situatie in ingebouwde toestand. Wat je hoort is de halve frequentie van het signaal wat op de baan staat, want er wordt iedere halve periode contact met massa gemaakt. Er zal wel niet veel rijden op zo'n manier. Denk niet dat het direct kwaad kan, maar het lijkt me niet helemaal jofel op termijn.

Walter
Re:Vraag over diodetruck
Frequentie
CiteerFrequentie drukt uit hoe vaak iets gebeurt of voorkomt, dikwijls binnen een bepaalde tijd. Het drukt met name uit hoeveel tijd er tussen twee opeenvolgende natuurkundig identieke toestanden zit.
Aangezien het datasignaal wat een centrale uitzendt nagenoeg altijd veranderd kan men niet echt spreken van frequentie.

CiteerAls een loc dan, alleen contact heeft met de middenleider, en de railstaaf van de bezetmelder. Dan hoor je een 'kortsluitend' geluid. Als de loc gewoon contact maakt met beide railstaven (melding) hoor je geen 'kortsluitend geluid'
Normaal loopt er een wisselende stroom via de middengeleider, lok (elektronika) en massa. Zoals je het beschrijft loopt er nu alleen een stroom tijdens het negatieve deel van het signaal. Dat uit zich in de lok als een kortsluitend geluid. Kwaad kan het niet.

Mvg,
Peter
Re:Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vraag over diodetruck
Bedank voor de uitleg. Weer wat geleerd en een zorg minder. :-)
Re:Vraag over diodetruck
Citaat van: Wijbe op zaterdag 14 april 2012, 19:17:30
Bedank voor de uitleg. Weer wat geleerd en een zorg minder. :-)
Je moet er wel rekening mee houden dat op deze manier de loc-decoder niet meer de juiste informatie krijgt. De lok zal met de oude rijopdracht verder rijden totdat deze weer de juiste informatie krijgt toegezonden.

Mvg,
Peter
Re:Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Vraag over diodetruck
Citaat van: Freak op zaterdag 14 april 2012, 20:43:45
Citaat van: Wijbe op zaterdag 14 april 2012, 19:17:30
Bedank voor de uitleg. Weer wat geleerd en een zorg minder. :-)
Je moet er wel rekening mee houden dat op deze manier de loc-decoder niet meer de juiste informatie krijgt. De lok zal met de oude rijopdracht verder rijden totdat deze weer de juiste informatie krijgt toegezonden.

Mvg,
Peter

Treedt dat altijd op bij de diode truck of is er iets aangaande aansluiting / plaatsing diodes / solderen niet in orde? Of hoort men het gewoonlijk niet. Heb er nog niet eerder over gelezen.

gr Michel
Re:Vraag over diodetruck
Je hoort het alleen als de rail die als massa wordt gebruikt niet is aangesloten, en de terugmeldrail (met diode) wel is aangeloten. Een situatie die in de praktijk niet gauw zel voorkomen.
Re:Vraag over diodetruck
Hallo Michel,

Zoals Walter het schrijft, het treed inderdaad alleen op als de lok via de diode wordt gevoed.
Dat is ook wat Wijbe in de praktijk ervaart. Zie zijn openingsbericht.

Mvg,
Peter
Re:Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vraag over diodetruck
Uit nieuwschierigheid had ik een lok alleen laten rijden op de diode, om te zien of de lok dan bleef reden. En dat werkt, natuurlijk zal het weinig voorkomen dat de lok alleen door de diode wordt gevoed.

Echter schrik je er gauw van als je dat kortsluitend geluid hoord. Op het forum is het dan ook nog niet eerder opgevallen of gemeld.
Re:Vraag over diodetruck
Citaat van: Wijbe op zondag 15 april 2012, 13:53:08
Uit nieuwschierigheid had ik een lok alleen laten rijden op de diode,
En bleef de lok constant rijden ?.

Mvg,
Peter
Re:Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vraag over diodetruck
Precies zoals hier beschreven in het topic. De snelheid van het laatst ontvangen commando.
Re:Vraag over diodetruck
Citaat van: Wijbe op zondag 15 april 2012, 18:38:25
Precies zoals hier beschreven in het topic. De snelheid van het laatst ontvangen commando.
Ik vroeg dit omdat er in het verleden hier op het forum wel eens iemand geschreven had dat de ze dan heel erg langzaam en met veel kabaal rijden.


Mvg,
Peter
Re:Vraag over diodetruck
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Vraag over diodetruck
Had de vraag niet helemaal begrepen, dus nog maar even verder onderzoek gedaan.

Op de bezetrail staat minder spanning (Noem het even Volt) dan op de massarail.

Het lijkt erop, hoeveel Volt de motor van de decoder vraagt bepaald of de snelheid langzamer word. Vraagt de motor namelijk meer Volt dan op de bezetrail staat, vertraagt de lok. Als de motor minder Volt vraagt dan op de bezetmelder staat, vertraagt de lok niet.

Klopt deze theorie?

De loc zelf maakt niet meer herrie dan anders, alleen dat 'snerpend' geluid komt erbij.
Re:Vraag over diodetruck
Nee..... Er is geen direct verband tussen de spanning op de rails en de motor. Wat tussen de rails (puko en massa en puko / melder) staat gaat niet naar de motor, maar naar de decoder. De decoder heeft een opdracht van de centrale gekregen om de motor een bepaalde snelheid te laten maken. Daarvoor levert de decoder gepulst stroom aan de motor en vergelijkt de snelheid met de gewenste snelheid. Dat is in redelijke mate onafhankelijk van de spanning die op de rails staat. Je meld rail zorgt (via de diode) alleen voor massa als het signaal negatief is, zeg voor het gemak voor de helft van de tijd (klopt niet helemaal, is afhankelijk van het gebruikte protocol en de data die wrdt verstuurd, maar is nu iets makkelijker uitleggen). Hierdoor zal data niet meer goed doorkomen en zal de decoder gewoon ( proberen ) doorrijden met de ingestelde snelheid. Omdat er slechts een gedeelte van de tijd massa is zal de motorregeling extra z'n best doen om de ingestelde nelheid te halen. Hoe goed dit gaat is nogal afhankelijk van de decoder en de massa.....

Walter
Re:Vraag over diodetruck
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Vraag over diodetruck
Lijkt mij dat als de de lok alleen massa krijgt via de diode, de spanning na de gelijkrichterbrug op de decoder lager is, omdat de positieve pulsen door de diode worden geblokkeerd.
Dus kan de decoder minder vermogen leveren en zal de lok langzamer gaan rijden.
Tevens heeft de diode een PN overgangs spanning die enig verlies geeft, alhoewel dit bij schottky diodes erg gering is.
Re:Vraag over diodetruck
Citaat van: Kappa op zondag 15 april 2012, 22:39:55
Lijkt mij dat als de de lok alleen massa krijgt via de diode, de spanning na de gelijkrichterbrug op de decoder lager is,

Tevens heeft de diode een PN overgangs spanning die enig verlies geeft, alhoewel dit bij schottky diodes erg gering is.
Achter de gelijkrichter vindt d.m.v. een elco ook nog buffering plaats.

Mvg,
Peter