Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bovenleidingen

Gestart door benoit1 woensdag 11 april 2012, 20:57:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bovenleidingen
benoit1
gast

bovenleidingen
hoi

ik heb een vraagje, waarom zijn er soms palen voor  bovenleidingen met dubbele armen(ofzo iets)
Re:bovenleidingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:bovenleidingen
Soms is er alleen ruimte om bijvb een mast in het midden van 2 sporen te plaatsen. Tevens is 1 mast waarschijnlijk weer goedkoper dan 2.
Re:bovenleidingen
benoit1
gast

Re:bovenleidingen
ik heb het weer slecht uitgelegt ik bedoel alle twee de armen aan 1 kant

ik heb er 1 gevonden van viessmann nr 4126

Re:bovenleidingen
oetbeem
gast

Re:bovenleidingen
misschien voor meer stevigheid omdat een paal het gewicht niet aankan?
Re:bovenleidingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:bovenleidingen
Ehm, hoe zal ik het uitleggen?

Om de x aantal meter wordt de draad afgespannen, omdat een echt bovenleidingstelsels ingewikkeld wordt, bijvb bij wissels komt het voor dat aan 1 paal 2 hangers hangen met 2 draden.

Plaatjes in het Viesman bovenleidings boek laten beter zien wat ik bedoel

Je kunt ook even een kijkje in dit draadje nemen, vanaf de link tot de volgende pagina's staat er wat over geschreven. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31839.msg632655#msg632655link
Re:bovenleidingen
benoit1
gast

Re:bovenleidingen
ik zal eens gaan kijken alvast bedankt iedereen

mvg benoit
Re:bovenleidingen
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:bovenleidingen
ik weet niet als je er wat aan hebt maar hier is een gilmpje waar zo'n mast te zien is (4.00 min)



gr john
Re:bovenleidingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:bovenleidingen
Benoit1 schreef:
Citeerik heb een vraagje, waarom zijn er soms palen voor  bovenleidingen met dubbele armen(ofzo iets)

Uit de vervolgreactie blijkt dat het gaat om een bovenleidingmast (BVL-mast), waarop aan één zijde twee uitleggers zitten.

Dat komt zo.

Bij het grootbedrijf is de lengte van de rijdraad (en schakelsectie) aan beperkingen onderhevig. Dit komt o.a. door het uitzetten en krimpen als gevolg van de temperatuur (en de belastingen door de pantograaf).
Om nu een een aansluitende overgang te maken, wordt een sectiescheiding toegepast.

Deze bestaat uit 2 masten met een afspaninrichting en 2 a 3 masten met een dubbele uitlegger.
Door de dubbele uitlegger kan de rijdraad overgenomen worden door de pantograaf.

Kijk voor meer info eens op deze site of deze site

John