Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?

Gestart door Scoobie2002 woensdag 11 april 2012, 19:05:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Beste allemaal,

ik heb een Alaska F7 3663  B) . De trein deed het niet. Ik heb om die reden de trein ter reparatie aangeboden. De winkel heeft de trein naar Duitsland doorgestuurd naar Märklin. Die wilden er twee nieuwe motoren in zetten met een totaalprijs van ? 300 !! Voor die prijs koop ik een nieuwe trein....
Ik heb de trein ongerepareerd terug laten komen.

Ik ben nu zelf aan de slag gegaan om de trein te bekijken. Eén motor was vast gelopen. Ik heb die opengemaakt, alles goed terug gezet en geolied. De trein rijdt nu als een dolle over de baan; maarrrr.... hij luistert niet naar de controller. Volgens mij betekent dit dat de decoder stuk is.
De trein heeft een 6080 decoder van Märklin. Deze worden niet meer gemaakt. Ik zag er echter laatst wel één in een webshop.

Ik twijfel nu:

1. zal ik de eerder vastgelopen motor vervangen? Moet ik dan die andere motor ook vervangen?
2. zal ik de 6080 decoder kopen of kan ik beter een andere decoder kopen? Ik las ergens dat de 6080 de oudste is; wellicht is er inmiddels een betere decoder voor deze trein?
3. als ik een andere decoder koop, zou ik een ombouwsetje nodig hebben. Heeft iemand daar ervaring mee? Waar kan ik die vinden?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!!

Bart
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Als het een wisselstroommotor is kun je overwegen om een wisselstroom decoder in te bouwen. Tams en Uhlenbrock leveren een. Ombouwen naar gelijkstroom is ook een optie dan heb je een ombouwsetje nodig (permanente magneet)  Zit er een gelijkstroom motor in dan kun je volstaan met het inbouwen van een gewone decoder. Mijn principe is don't fix it if it ain't broken. Maar dat is aan jezelf. De ESU is de beste decoder (Lokpilot 4). Wil je goedkoper dan kun je ook een Tams aanschaffen. Er zitten twee motoren in dus er wordt wel wat vermogen gevraagd. De specs ken ik niet uit het hoofd maar die zijn op internet eenvoudig op te zoeken.
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Ik heb nog een Tams LD-G-34 te koop voor 2 motoren maar wel eerst de motoren ombouwen naar DC. Zie het verkoophoekje voor een foto.

Ik zou GEEN decoder nemen voor AC motoren want het rijgedrag is zoals nu minder dan met DC motoren en decoder.

groeten Dylan
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Beste Jan,

Wat ik niet snap dat je winkelier deze lok helemaal naar Duitsland stuurt en je niet gewoon het advies geeft een nieuwe decoder in te bouwen.
Ik weet niet of een Tams of Uhlenbrock decoder zin heeft als je motoren niet goed zijn.
Als je deze dan toch moet vervangen kun de motoren door de Marklin set 60943 vervangen en als decoder de 60942.
Deze decoder is heel eenvoudig in te bouwen.
Wel is enige kennis van solderen noodzakelijk.

Ander optie is een ESU 54610.

Je dient de twee motoren parallel geschakeld op de decoder aan te sluiten, zie onderstaand schema(van Stummis).

Bron: http://109.73.50.95/viewtopic.php?f=5&t=71112
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Bart,


Eén van mijn berichten over het aansturen van 2 (gelijkstroom) motoren:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4895.msg565701#msg565701

Ik zou beide motoren ombouwen naar gelijkstroommotoren met permagneet en aansturen met één ESU decoder.

Ik heb uitsluitend ervaring met het behouden van *Allstrom* (wisselstroom) motoren en aansturing door een ouder type Uhlenbrock decoder, en dat beviel mij in het geheel niet. Het kan zijn dat de nieuwere decoders voor het aansturen van *Allstrom* motoren effectiever werken.


Willy
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Ik heb geen verstand van dit model, maar kun je niet de twee koppen motoriseren en dan in multitractie rijden?
Dan kunnen ze eventueel ook als losse units rijden.
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Beste allemaal,

allereerst bedankt voor jullie berichten! In mijn eentje kom ik hier niet uit  ;)

De winkelier heeft duidelijk geen kaas gegeten van digitale aansturing. OM die reden stuurde hij het door naar Duitsland.

De 60942 decoder kan naar verluid 1.1A aan. Eén motor heeft bij normaal gebruik 0.5-0.6 A dus samen max 1.2A. Mocht één van de motoren vuiler worden (stof enzo) dan loopt het verbruik op. Ik denk dus dat deze helaas afvalt...

@ Bahnhof Kloten: De F7 is een loc die bestaat uit drie delen die aan elkaar vast zitten. Los laten rijden is geen optie (ook ethisch onverantwoord  :D )

Ik begrijp tevens van jullie dat ik het best de motor kan ombouwen naar gelijkstroom.   :question: Even een (domme?) vraag dan maar: Marklin is wisselstroom; kan ik de trein dan nog wel gebruiken op mijn baan :question:

Stel dat dit dus kan:

Ombouwen:
ik begrijp dat ik dan twee ombouw setjes nodig heb. Ik denk dan aan de 60941 (29.95 p stk)

Decoder
De ESU 54610 kan m.i. niet gezien het stroomverbruik van twee motoren. Ik zou dan een andere moeten kiezen. Is dat dan de ESU 61600 ?
De Tams LD-G-34 is zo te zien een goede kandidaat.

Onder het motto: als ik dan toch bezig ben.... heeft iemand eventueel ook ervaring met een decoder zoals deze ESU of Tams (dus 3A motorvermogen) die ook geluid heeft?

Heel erg bedankt voor jullie hulp!! Zo kom ik nog eens ergens  :P

Groet Bart
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Daarom hou ik het lekker europees  :P

Als er een goede decoder tussen hangt, kan hij gewoon op Märklin lopen.
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Bart, die motoren gebruiken echt geen 500 á 600mA, eerder 200 á 300mA max.
Er zijn er velen voor gegaan die twee motoren op één decoder aansturen.
Daar komt bij dat de opgegeven 1,1A die de 60941 maximaal kan leveren, een continu belasting is en dat is echt wel voldoende.
Met een CS of ECOS kun je het stroomverbruik van de lok meten, dus zonder licht en geluid aan heb je een goede indicatie voor de motorstroom.
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Bart schreef:
CiteerIk begrijp tevens van jullie dat ik het best de motor kan ombouwen naar gelijkstroom.    Even een (domme?) vraag dan maar: Marklin is wisselstroom; kan ik de trein dan nog wel gebruiken op mijn baan

Je moet even onderscheid maken tussen de (wissel)spanning op de treinbaan en de wisselspanning van de motor.
Traditioneel rijdt Marklin op wisselsspanning en zijn de motoren hiervoor geschikt.
Wat onze adviseurs bedoelen is dat de motor(en) omgebouwd worden naar een gelijkstroommotor. Daarmee worden motoren nu aangestuurd door een (of meer) decoders.
De decoder vertaald de wisselspanning (of digitale spanning) op de baan naar een gelijkspanning voor de motor.

Voor wat betreft de ombouw heb je een paar opties.
1.) Je kunt een "oude" 6080 (of zelfs een delta-decoder) nemen, en de loks rijden als vanouds. Kosten weinig, want je hoeft de loks niet verder om te bouwen.
(ik heb nog wel een of twee 6080-ers liggen)
Je moet ze uiteraard wel weer aan het rijden krijgen, maar dat kennelijk voor een van de twee motorunits al gelukt.

2) Je kunt beide motoren ombouwen naar gelijkstroommotoren. Hiervoor biedt Marklin de complete ombouwset aan, maar ook bij ESU kun je een passende Hamo-magneet vinden (kosten ca. 2 x 10 Euro). Daarna kun je kiezen voor een of twee decoders. De keuze is aan jou, maar reken voor een decoder van ESU op ongeveer 40 Euro.
Met twee decoders kun je het geheel instellen als multitractie (als jouw centrale dit mogelijk maakt). Dit in detail uitleggen gaat me hier even te ver.

3) Als je toch aan de slag bent. Kijk dan eens naar een sounddecoder. Heb je meteen een lekker dieselgeluid en nog wat extra sounds. Kosten per decoder ong. EUR 110-120.

Je hoeft de ombouw natuurlijk niet bij je handelaar te laten doen. Er zijn vast wel forumleden bij je in de buurt die de daarbij kunnen helpen. (Je mag mij ook benaderen)

John
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
(bij nummer 3 sound decoder)

....als je beetje zoekt zijn ze nu regelmatig in de aanbieding....

bv bij MTE in Vlaardingen de ESU V4 sound decoder gezien voor 89,95 euro in verschillende uitvoeringen.

En er is best wel iemand in je buurt die je helpt om er een mooie sound op te zetten.

Mvg: Alex
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Als je er toch sound inzet, heb je voldoende met één sounddecoder en één gewone decoder.



groeten Dylan
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Dank jullie allemaal!

Er zijn wat treinen onder de brug:  :) :)

1. ik bouw om naar gelijkstroom. Dank voor je uitleg over dat onderdeel VT601!!
2. ik ga voor een ESU loksound v4.0

Dank voor de verwijzing naar MTE voor de ESU loksound v4.0 decoders. Zij zijn idd goedkoop.

Nu moet ik nog op zoek naar de beste decoder voor mijn knutselklus. Welke moet ik kiezen? Ik zie bij MTE een aantal met ESU loksound v4.0. Waar moet ik nu nog op letten (behalve de 3.0 A?)

Dank voor alles!!!

Bart
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Je kan een gewone Loksound 4.0 nemen Multiprotocol.
3A is niet echt nodig maar ik ehb het vervangen door 2 decoder zodat ze ook apart rijden.

groeten Dylan
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Citaat van: Scoobie2002 op zaterdag 14 april 2012, 09:59:59
Nu moet ik nog op zoek naar de beste decoder voor mijn knutselklus. Welke moet ik kiezen? Ik zie bij MTE een aantal met ESU loksound v4.0. Waar moet ik nu nog op letten (behalve de 3.0 A?)
Je moet ook letten met welk protocol je nu rijdt, Motorola, DCC, Mfx....
Met welke centrale bestuur je je baan nu?
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Citaat van: Kappa op zondag 15 april 2012, 19:05:55
Citaat van: Scoobie2002 op zaterdag 14 april 2012, 09:59:59
Nu moet ik nog op zoek naar de beste decoder voor mijn knutselklus. Welke moet ik kiezen? Ik zie bij MTE een aantal met ESU loksound v4.0. Waar moet ik nu nog op letten (behalve de 3.0 A?)
Je moet ook letten met welk protocol je nu rijdt, Motorola, DCC, Mfx....
Met welke centrale bestuur je je baan nu?

Neem daarom een multiprotocol :)



groeten Dylan
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Beste allemaal,

dank voor jullie goede zorg. Het was even zoeken naar het verbruik van de motoren. Ik struikelde steeds over de juiste getallen. Blijkt dat de motoren na ombouw samen iets van max 0.7A gebruiken. Ik ga dus

1. ombouwen Marklin 60941 en
2. een loksound v4.0 ESU54499 inbouwen

Heel erg bedankt allemaal! Zonder jullie hulp had ik hier niet gekomen.

Bart
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Bart, welke centrale gebruik je?
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Een Mobile station 60652. Daarnaast is de baan voorzien van een delta booster opzet zoals in dit forum staat beschreven. Prik genoeg dus  :P

Je vraagt dit waarschijnlijk met een reden?

grt Bart
Re:Wat zal ik doen met mijn Alaska F7 3663 ?
Dan zit je vast aan MM of MFX... Want je hebt de decoders die andere protocollen gebruiken en dan doen ze niks als ze geen MM of MFX kunnen "spreken".




groeten Dylan