Bart schreef:
CiteerIk begrijp tevens van jullie dat ik het best de motor kan ombouwen naar gelijkstroom. Even een (domme?) vraag dan maar: Marklin is wisselstroom; kan ik de trein dan nog wel gebruiken op mijn baan
Je moet even onderscheid maken tussen de (wissel)spanning op de treinbaan en de wisselspanning van de motor.
Traditioneel rijdt Marklin op wisselsspanning en zijn de motoren hiervoor geschikt.
Wat onze adviseurs bedoelen is dat de motor(en) omgebouwd worden naar een gelijkstroommotor. Daarmee worden motoren nu aangestuurd door een (of meer) decoders.
De decoder vertaald de wisselspanning (of digitale spanning) op de baan naar een gelijkspanning voor de motor.
Voor wat betreft de ombouw heb je een paar opties.
1.) Je kunt een "oude" 6080 (of zelfs een delta-decoder) nemen, en de loks rijden als vanouds. Kosten weinig, want je hoeft de loks niet verder om te bouwen.
(ik heb nog wel een of twee 6080-ers liggen)
Je moet ze uiteraard wel weer aan het rijden krijgen, maar dat kennelijk voor een van de twee motorunits al gelukt.
2) Je kunt beide motoren ombouwen naar gelijkstroommotoren. Hiervoor biedt Marklin de complete ombouwset aan, maar ook bij ESU kun je een passende Hamo-magneet vinden (kosten ca. 2 x 10 Euro). Daarna kun je kiezen voor een of twee decoders. De keuze is aan jou, maar reken voor een decoder van ESU op ongeveer 40 Euro.
Met twee decoders kun je het geheel instellen als multitractie (als jouw centrale dit mogelijk maakt). Dit in detail uitleggen gaat me hier even te ver.
3) Als je toch aan de slag bent. Kijk dan eens naar een sounddecoder. Heb je meteen een lekker dieselgeluid en nog wat extra sounds. Kosten per decoder ong. EUR 110-120.
Je hoeft de ombouw natuurlijk niet bij je handelaar te laten doen. Er zijn vast wel forumleden bij je in de buurt die de daarbij kunnen helpen. (Je mag mij ook benaderen)
John