Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

draden losgekomen bij mijn märklin 3029

Gestart door Frédéric woensdag 25 april 2012, 20:38:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draden losgekomen bij mijn märklin 3029
Hallo allemaal,
Ik wil graag opnieuw een baan bouwen met mijn oude materieel.
Ik kocht een boek van Markus Tiedtke waarin hij, o.a. uitlegt hoe je een motor moet demonteren en reinigen.
Ik begon dus maar met mijn 3029, mijn eerste lokje.Het verliep vrij goed behalve dat ik nadien gemerkt heb dat er twee draden losgekomen zijn.
Helaas nam ik geen foto's voor ik begon en nu weet ik niet waar ik die moet vastsolderen.
achteraan de ringmagneet zit een soort bobijntje uit wit doorschijnend plastic  vast waar hele fijne koperdraad op gerold is.
Daaruit vertrekken twee zwarte draadjes.
Ik denk dat deze op de voor.- enachteruitschakelaar moeten komen maar ik weet niet precies waar.
Heeft er iemand soms  ook zo'n lokje om een foto van te nemen waarop ik zou kunnen zien waar ik met die draadjes heenmoet?
Ik zou het heel fijn vinden om mijn lokje terug te kunnen herstellen.
Ik dank jullie bij voorbaat.
Tot binnenkort,
Frédéric
Re:draden losgekomen bij mijn märklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:draden losgekomen bij mijn märklin 3029
Frederic,

Aan het relais zitten aan één kant van de schakelwip twee koperen vlakjes met aan elk een soldeerlipje.
Als je hieraan gaat solderen, verhit dan maar heel kort want anders smelt het plastic frame waarin de plaatjes vast zitten.
Re:draden losgekomen bij mijn märklin 3029
Dankjewel voor de tip,
Ik ga op een andere loc proberen te zien welk draadje aan welke kant moet komen want ik ben een beetje bang dat ik schade zou aanrichten als ik de polen omdraai.
Ik heb een helefijne 12W-soldeerbout maar die warmt maar traag. Ik zal dus voorzichtig moeten zijn want ik heb al gemerkt dat je soms beter kort maar fel kan warmen dan zacht maar traag.
Groetjes en nogmaals bedankt voor de tip.
Frédéric
Re:draden losgekomen bij mijn märklin 3029
Ha!! :D'k zijn toch nen taaie, he! B)
draadjes zijn terug vastgesoldeerd en het lokje rijdt terug.
Nu nog nieuw potje olie kopen en op de nodige plekken het lokje smeren;een paar onderdelen vervangen; het veertje van de relais fijner bijstellen en we zijn weer vertrokken. 8)
Ik dank jullie allen voor de tips en voor het bestaan van dit forum.Ik vind het, desondanks mijn verlamde linkerhand en arm heel leuk om aan een lokje te prullen.
zodra de 3029 terug volledig in orde is zijn de anderen aan de beurt.

groetjes,
Frédéric