Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouw hag re 6/6

Gestart door technick dinsdag 10 april 2012, 14:02:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw hag re 6/6
technick
gast

ombouw hag re 6/6
al weer een tijd geleden dat ik hier ben geweest dus gelijk maar weer eens een berichtje posten
lekker een hele week vrij dus alle gelegenheid om weer s wat ombouwprojecten af te maken cq mee te beginnen
heb nu sinds kort m'n 2e Re 6/6 (had de cargo versie al)
Ditmaal de rode murgenthal versie van HAG
aangezien hij nog volledig analoog en 2 rail was moest ik er zowieso mee aan de knutsel voor 3rail digitaal
nu bij de ook de machineruim imitatie in zat vond ik het wel een leuk idee deze ook van verlichting te voorzien.
deze is inmiddels ingebouwd en het geheel word verlicht door een 4 tal smd led's


hier het resultaat de lichtsterkte word uiteindelijk aangepast tot hij bevalt zodra de decoder er in zit is nu nog
tijdelijk aan trafo vastgeknoopt als test opstelling
grt Nick
Re:ombouw hag re 6/6
Bahnhof Kloten
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Mooi dat je een 2-rail Re6/6 hebt gekocht, daarvan is de ombouw goedkoper dan van een 3-rail.
Als het goed is kun je makkelijk een sleper onder een loopdraaistel schroeven, de contacten zijn er volgens mij al.
Re:ombouw hag re 6/6
Blausee-Mitholz
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Citaat van: Bahnhof Kloten op dinsdag 10 april 2012, 20:40:21
daarvan is de ombouw goedkoper dan van een 3-rail.

Leg dat eens uit  :roll:

Mvg, Johan
Re:ombouw hag re 6/6
Bahnhof Kloten
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Omdat in een 3-rail een spoel zit die je bij de meeste decoders moet vervangen door een permanent magneet.  ;)
Re:ombouw hag re 6/6
technick
gast

Re:ombouw hag re 6/6
het contact is al aanwezig inderdaad het contact aan de onderzijde is zo gemaakt dat er een sleper met zijafname (dus op de wielen) of de bekende sleper voor marklin onder kan normaal gesproken
zat hij er al onder zij het dat de leverende firma K een missertje heeft gehad met de leveringen.
dus ff geduld voor de marklin sleper
grote voordeel van deze lok was ook al dat deze de moderne kogelgelagerde motor
had in combi met de esu 4.0 decoder kun je hem mooi hoogfrequent aansturen en zal hij zeer soepeltjes rijden
ook op de kruipsnelheden

verder verslag volgt vandaag weer verder met de frontverlichting aan beide zijden
groet Nick
Re:ombouw hag re 6/6
Dennis1984
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Nick,

Interessant projectje van jou... Mocht je straks foto's hebben houd ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:ombouw hag re 6/6
technick
gast

Re:ombouw hag re 6/6
hier een klein verder verslag heb nu het grootste gedeelte van de leds aangesloten
op 1tje van de frontverlichting na

alles is aangesloten op de dakprint van hag deze is middels contactveren met het frame verbonden
heb een aantal vd aansluitingen omgeleid of de printbanen doorgehaald om zo te voldoen aan alle contacten
aangezien ik op deze wijze de kap zonder ook maar enig snoer los te halen er op kan zet of af kan halen


hier de 1e foto van de dakprint met helemaal rechts de schakelaar v keuze sleper of panto deze is omzeild om beide keuze's
dus sleper/panto vrij te houden op de contact punten
scheelt er weer 2




op deze foto is de contactpunten deze zitten op de orginele hag print ook hier moet ik de nodige printbanen
doorhalen om vijf afzonderlijke contacten vrij te houden
helemaal recht op de foto is mooi de permanent magneet te zien bij oudere modelen is dit nog een veldspoel maar hier zijn ombouw setjes voor
voor hele oude modellen is er ook nog een andere trucendoos haal van de spoel alle wikkelingen
en neem een neodium magneet van bv 5x5x1,5mm
slijp het veldanker door en vijl hem of slijp hem net zo lang tot je de dikte van je magneet er tussenuit hebt en lijm deze met een epoxy er tussen
zo kun je ook de oude vledspoel ombouwen tot een permanent magneet.


hier een foto van de zijsleper voor het 2railbedrijfd eze zit op de zelfde bevestiging als


de sleper voor 3 rail bedrijf
ben net klaar met de ombouw voor zover ik de materialen in huis had
de laatste update incl het resultaat volgt zodra ik alles compleet heb
grt nick
Re:ombouw hag re 6/6
Blausee-Mitholz
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Citaat van: Bahnhof Kloten op dinsdag 10 april 2012, 23:31:13
Omdat in een 3-rail een spoel zit die je bij de meeste decoders moet vervangen door een permanent magneet.  ;)

:oops: idd behalve voor de Re 460 die heeft in de 3-rail versie ook al een permanente magneet.

HAG was de enige die in prijs geen onderscheid maakte tussen 2- en 3-rail.

Mvg, Johan
Re:ombouw hag re 6/6
Lid sinds: 2010

offline
Re:ombouw hag re 6/6
Hoi Nick,

Dat gaat een mooi ombouw project worden. Ik vind dat HAG toch wel een mooi merk, gaat er bij toch ook nog eens komen.
Ben benieuwd hoe de loc gaat worden.

groeten Martin.
Re:ombouw hag re 6/6
Bahnhof Kloten
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Citeer

:oops: idd behalve voor de Re 460 die heeft in de 3-rail versie ook al een permanente magneet.

HAG was de enige die in prijs geen onderscheid maakte tussen 2- en 3-rail.

Mvg, Johan

De nieuwste series hebben geloof ik allemaal een permanentmagneet.
En ze hebben toch nog steeds geen prijsverschil voor 2/3rail?
toch nog verder geknutseld
jaja hij is inmiddels als helemaal af ik had nog een ander project staan waar heel wat meer tijd in gaat zitten heb daar de decoder en sleper maar van geleend/gebruikt
als die lok zover is haal ik wel weer nieuwe onderdelen.
inmiddels zit er esu loksound v4.0 in en is alles aangesloten
na de nodige kleinigheidjes met de contactveren heb ik maar besloten er draden voor in de plaats te zetten deze zijn zo er in gebouwd
dat de kap er nog steeds makkelijk af kan.

hier een paar foto's van het eindresultaat





en hier was het natuurlijk om te doen in combi met de marklin Re 4/4
De Re 10/10 in het rood had hem ook al in de cargo kleurstelling maar nu dus ook in


rood


uiteraard kan ik natuurlijk ook geen filmpjes achterhouden deze zijn op een 2 tal banen gemaakt de ene
was wat druk dus vandaar thuis in alle rust nog eens over gedaan



Re:ombouw hag re 6/6
Lid sinds: 2007

offline
Re:ombouw hag re 6/6
Citaat van: Bahnhof Kloten op woensdag 11 april 2012, 23:49:30
Citeer

:oops: idd behalve voor de Re 460 die heeft in de 3-rail versie ook al een permanente magneet.

HAG was de enige die in prijs geen onderscheid maakte tussen 2- en 3-rail.

Mvg, Johan

De nieuwste series hebben geloof ik allemaal een permanentmagneet.
En ze hebben toch nog steeds geen prijsverschil voor 2/3rail?

Jawel, net als bij de andere merken is een tweerailmodel zonder decoder goedkoper dan een model met decoder en drierailmodellen hebben ook bij HAG tegenwoordig altijd een decoder aan boord. Volgens de site scheelt dat 40 euro.

Veldspoel danwel permanent magneet maakt voor de kosten sowieso niks uit. Johan zal wel bedoelen dat HAG in het pré-digitale tijdperk dezelfde prijs hanteerde waar andere merken nog wel eens een verschil wilde maken, maar ook weer niet altijd. Dat was vooral een kwestie van marketing schat ik zo in.
Re:ombouw hag re 6/6
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouw hag re 6/6
Nick,

Hoe heb je het met de assen gedaan? Zijn die vervangen of heb je maar aan één kant massa? En bij het laatste, hoe doe je dat dan met bezetmeldingen?
Re:ombouw hag re 6/6
technick
gast

Re:ombouw hag re 6/6
2 vd draaistellen hebben sleper heb ze om en om dus eigenlijk weer doorgekkoppel en op het motorframe zat volledige afname
isolatieplaatje eruit en zaakje is doorgekoppeld
zal kijken of ik daar nog keer detailfoto's v kan maken
Re:ombouw hag re 6/6
Lid sinds: 2008

offline
Re:ombouw hag re 6/6
Nick, ik denk dat ik het snap. Ik ga mijn "radar' uitbreiden met 2 rail HAG modellen. Als het zo makkelijk is ze 3-rail te maken geeft dat opeens een stuk meer mogelijkheden.

Foto's zijn altijd welkom, dankjewel
Re:ombouw hag re 6/6
Bahnhof Kloten
gast

Re:ombouw hag re 6/6
Citaat van: henkv op vrijdag 13 april 2012, 14:37:39
Jawel, net als bij de andere merken is een tweerailmodel zonder decoder goedkoper dan een model met decoder en drierailmodellen hebben ook bij HAG tegenwoordig altijd een decoder aan boord. Volgens de site scheelt dat 40 euro.

Veldspoel danwel permanent magneet maakt voor de kosten sowieso niks uit. Johan zal wel bedoelen dat HAG in het pré-digitale tijdperk dezelfde prijs hanteerde waar andere merken nog wel eens een verschil wilde maken, maar ook weer niet altijd. Dat was vooral een kwestie van marketing schat ik zo in.

Maar -in tegenstelling tot andere producenten- de prijs met decoder maakt niets uit. (mij lijkt dat je dat beter kunt vergelijken)

Volgens mij maakt een veldspoel/permanent magneet wel degelijk uit met de meeste decoders. permanent magneet loopt over het algemeen ook beter.
Re:ombouw hag re 6/6
Lid sinds: 2007

offline
Re:ombouw hag re 6/6
Die vergelijking zal niet meevallen, omdat er weinig tweerailmodellen met decoder worden geleverd. Voor zover dat wel het geval is - vooral geluiddecoders - dan is er meestal geen prijsverschil. Het prijsbeleid ten aanzien van tweerail- en drierailmodellen van HAG is tegenwoordig geheel in lijn met de rest.