Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

marklin rookgenerators ?

Gestart door marklin 81 zaterdag 10 maart 2012, 16:35:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin rookgenerators ?
marklin 81
gast

marklin rookgenerators ?
hallo ik heb enkele loks met rookgenerator .
sommige werken andere matig sommige niet .hoe kan dit .
zijn ze te bedienen met een digitaal station?

ik weet dat aneloog loks werken doormiddel van de lamp.
wie verteld mij er wat meer over .mvg bas .
Re:marklin rookgenerators ?
hoy,

rookgenerators zijn enkel een messing buisje met onderaan een gloeidraad. Deze gloeidraad verhit de rookvloeistof, die verdampt en rook afgeeft. Meer niet. Door het veelvuldig rijden ZONDER vloeistof wordt de gloeidraad warmer en brandt hierdoor vlugger door.

Als test, je twijfelt tussen digitale aansturing of analoog, kan je best de rookgenerator apart testen, het gemakkelijkste is een ohm meting, de generator kan dan in de loc blijven zitten.

Als je weerstand meet (geen kortsluiting!) dan zou hij normaal moeten werken, digitaal kan hij dan aangestuurd worden met een van de F-functies,

hopelijk heb je hier wat aan,

mvg,

Alain
Re:marklin rookgenerators ?
marklin 81
gast

Re:marklin rookgenerators ?
ja maar ik heb geen f functies op mijn digitaal station heb alleen 8 knopjesgr bas
Re:marklin rookgenerators ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:marklin rookgenerators ?
Hoi Bas.
Leuk dat jij ook met een aantal locs met rook generator rijdt!
Wel jammer wanneer ze het niet goed doen, degene die het helemaal niet doen zijn of kapot of geen massa.
Degene die het slecht doen kan verschillende oorzaken hebben, verkeerd type rook generator of een verstopt buisje (holle buisje in de rook generator)

Er staan al veel topics over rook generators op ons forum, gebruik maar eens de zoekfunctie hiervoor.

Veel succes en "rookze"! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:marklin rookgenerators ?
marklin 81
gast

Re:marklin rookgenerators ?
een verstopt buisje is dit de buis zelf .of het buisje in het midden .en hoe maak ik die schoon.mvg bas
alvast bedankt voor jullie hulp
Re:marklin rookgenerators ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:marklin rookgenerators ?
Hoi Bas.
Inderdaad gaat het om het holle buisje in het midden.
Bij de setjes met rookgenerator zitten een aantal hulpmiddelen, een héél erg dun ijzerdraadje dit om het holle buisje door te steken maar ook een reserve hol buisje.
Je kunt met een pincet voorzichtig het holle buisje eruit trekken en dan of een nieuwe plaatsen of de oude doorsteken (mits verstopt)

Zoek ook even met rookgenerator, er staan voorbeelden op het forum.

Succes,
AlbertJan.
Re:marklin rookgenerators ?
cyberbeast
gast

Re:marklin rookgenerators ?
Citaat van: Northlander op zaterdag 10 maart 2012, 16:47:04
Door het veelvuldig rijden ZONDER vloeistof wordt de gloeidraad warmer en brandt hierdoor vlugger door.


Bij sommige loks kunnen de rookgenerators toch niet gestuurd worden? Ik heb altijd gedacht dat dit heel nefast was toch?
Re:marklin rookgenerators ?
bij mij kon ik hem niet sturen en is hij doorgebrand helaas...