Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann

Gestart door aleva000 maandag 09 april 2012, 14:25:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
hallo,
Verleden week had ik op de beurs in Houten de fel begeerde restauratiewagens van de DB gevonden.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33990.msg650962#msg650962

Fleischmann was zo aardig om ze in model te maken, onder nummer 5114. En: het bedrijf was zelfs zo fideel om onder dit bestelnummer twee verschillende wagens elk met eigen bedrijfsnummer te leveren.
Zo ben ik in bezit gekomen van de 88-95 017 (oud DB-logo) en de 88-95 040 (nieuw DB-logo), beide in produktfarben voor het IC-verkeer: Rode raampartij, paarse rand, wit en grijze schortplaten. Het zijn - voor zover ik heb kunnen nagaan - de modernste getrokken restauratiewagens van de DB (nu overigens van de hand gedaan), waarbij ik de ICE-bakken (dus) niet tel.

Dit materieel ziet er strak en modern uit en straalt de degelijkheid uit van het IC-verkeer (jaren '90) en ook snelheid. De drukdichte (tbv. tunnels in de neubaustrecken) wagens zijn gebouwd om 200 km/u mee te rijden. Fleischmann heeft dit mooi nagemaakt. Het interieur bestaat uit twee secties: aan de kant van de deuren ("bauart Kiekert") bevindt zich een "treffpunt" met pantry, bar, sta-tafels en krukken; aan de andere kant kan men zitten eten aan gedekte tafels, met vier stoelen of met twee. Daar is ook de keuken te vinden.

Op de Märklinbaan is het uiteraard nog even puzzelen geweest om ze te kunnen inzetten. Om te beginnen zijn de wagens langer dan de standaardlengte (in het echt zijn idd sommige restauratiewagens 1,10 m langer dan de standaard 26,40 m). Na aanbrengen van de wisselstroom-assen met wielen en Märklin-kortkoppelingen kon het test-bedrijf van start gaan. Verleden week zondag hadden we veel bezoek thuis en het was (dus) openhuis bij de modelbaan. Ik heb de belangstellenden gewoon laten meekijken bij het proefrijden. En dat rijden ging eigenlijk prima. Het enige dat iemand zei is: hé, waarom zie ik dozen van Fleischmann liggen, ipv. Märklin? ik antwoordde: 'k heb wel meer merken hier op de baan.

Afgelopen week, tm gisteren is hard gewerkt door het materieel-testteam (mij zelf...) aan het testen van de nieuwe restauratiewagens. Op zich kan ik melden dat de loop van het materieel met wisselstroom-assen en wielen voortreffelijk is. Alleen het korrekt aan koppelen met de kortkoppelingen vereiste nogal wat uitzoekwerk. Eea. heeft ermee te maken dat de buffers (bij Fleischmann niet verstelbaar) geraakt worden door de koppelingen in de bogen van de wisselstraten.

De uitdaging is om uit te zoeken of de beugel van de ene koppeling bovenop moet liggen of juist andersom. Om het testen met koppelingen compleet te maken werd één kortkoppeling vervangen door een LS-models-koppeling. Daardoor rijdt één wagen nu niet kort gekoppeld. Dat hindert wel een beetje. Er is met de wagens nu goed te rijden en het ziet er geweldig uit. Nog wel wil ik experimenteren met kortkoppelingen van Roco.



groet,
willem
Re:DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
het experiment met de Roco kortkoppelingen heb ik vanmiddag uitgevoerd. En ik mag het als geslaagd beschouwen. De koppelingen - met Märklin compatibel - zijn inderdaad wat platter en komen dus niet tegen de buffers van de Fleischmann-wagen. Ik heb één van beide wagens (die vorige week nog met een LS-models lange koppeling en een Märklin kortkoppeling was uitgerust) omgebouwd met de Roco koppelingen aan beide zijden. Een aanrader dus, wat mij betreft. Koppelingen bij de Wit in Zl gekocht voor minder dan EUR 1,-- per stuk. Valt allemaal reuze mee.
Re: DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
vandaag ben ik nog even (verder) gegaan met de profielmetingen bij één van de tunnels, het 'Steinberger massief'. Door al die bogen is het vrij krap bij de tunnelportalen, gelet op het profiel van vrije ruimte. Zoals hierboven gemeld is de WRmz137 27,50 m en dus langer dan andere IC-wagens. Daardoor is aan de binnenkant van de boog meer vrije ruimte nodig. Ik heb de rails nu iets verlegd om deze ruimte tot stand te brengen. En aan de buitenkant heb ik erop gelet dat de dubbeldekker-stuurstandwagens ook daar nog langs kunnen blijven rijden zonder tegen het portaal te stoten. Het is dus mm werk, maar uiteindelijk gelukt. Ik heb verder nog ander materieel getest in de boog, maar dat bleek verder niet maatgevend of belemmerend.


hier is de IC te zien met de restauratiewagen zojuist door tunnelportaal 2 bij het 'Steinberger massief'.
Re:DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
Citaat van: aleva000 op zaterdag 21 april 2012, 22:24:10
het experiment met de Roco kortkoppelingen heb ik vanmiddag uitgevoerd. En ik mag het als geslaagd beschouwen. Een aanrader dus, wat mij betreft.

Goed om dat te lezen aleva000.

Gegroet,

Rob
Re: DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
Hallo Willem,

Het is goed dat Fleischmann dit rijtuig heeft voorzien van een Nemschacht,zodat uitwisselingen van de koppelingen een eitje is.
Zelf was ik gegaan voor de Fleischmann kortkoppelingen,want die zijn helemaal plat,en je kan het rijtuig er wat gemakkelijker tussenuit nemen.

Hier heb ik ook een stammetje Fleischmann rijtuigen,met wisselstroomassen en kortkoppelingen :thumbup:
Dus ook hier wordt er weleens wat van de concurrentie gekocht  :D

Schaam je er niet voor ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: DB restauratiewagens, type WRmz 137 van Fleischmann
dank voor jullie reakties.

Hallo Hans,
nee hoor ik schaam me er niet voor. Ik wilde per se dit model restauratiewagen. Ik had op internet mij georienteerd naar dit type in grootbedrijf. Ook de fahrzeug catalog van M. Dostal (uitgave Geramond) er op nageslagen. Daarna gezocht welke modelfabrikanten konden leveren, en ik wist dat Märklin hem niet in het programma had. Dus ik moest verder kijken. Hij is prachtig nagemaakt. Wat de koppelingen betreft: ze moeten koppelbaar zijn met elke andere wagen op mijn modelbaan. Vandaar dat ik op dit type koppeling ben uitgekomen.

groet,
willem