hallo,
Verleden week had ik op de beurs in Houten de fel begeerde restauratiewagens van de DB gevonden.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33990.msg650962#msg650962Fleischmann was zo aardig om ze in model te maken, onder nummer 5114. En: het bedrijf was zelfs zo fideel om onder dit bestelnummer twee verschillende wagens elk met eigen bedrijfsnummer te leveren.
Zo ben ik in bezit gekomen van de 88-95 017 (oud DB-logo) en de 88-95 040 (nieuw DB-logo), beide in produktfarben voor het IC-verkeer: Rode raampartij, paarse rand, wit en grijze schortplaten. Het zijn - voor zover ik heb kunnen nagaan - de modernste getrokken restauratiewagens van de DB (nu overigens van de hand gedaan), waarbij ik de ICE-bakken (dus) niet tel.
Dit materieel ziet er strak en modern uit en straalt de degelijkheid uit van het IC-verkeer (jaren '90) en ook snelheid. De drukdichte (tbv. tunnels in de neubaustrecken) wagens zijn gebouwd om 200 km/u mee te rijden. Fleischmann heeft dit mooi nagemaakt. Het interieur bestaat uit twee secties: aan de kant van de deuren ("bauart Kiekert") bevindt zich een "treffpunt" met pantry, bar, sta-tafels en krukken; aan de andere kant kan men zitten eten aan gedekte tafels, met vier stoelen of met twee. Daar is ook de keuken te vinden.
Op de Märklinbaan is het uiteraard nog even puzzelen geweest om ze te kunnen inzetten. Om te beginnen zijn de wagens langer dan de standaardlengte (in het echt zijn idd sommige restauratiewagens 1,10 m langer dan de standaard 26,40 m). Na aanbrengen van de wisselstroom-assen met wielen en Märklin-kortkoppelingen kon het test-bedrijf van start gaan. Verleden week zondag hadden we veel bezoek thuis en het was (dus) openhuis bij de modelbaan. Ik heb de belangstellenden gewoon laten meekijken bij het proefrijden. En dat rijden ging eigenlijk prima. Het enige dat iemand zei is: hé, waarom zie ik dozen van Fleischmann liggen, ipv. Märklin? ik antwoordde: 'k heb wel meer merken hier op de baan.
Afgelopen week, tm gisteren is hard gewerkt door het materieel-testteam (mij zelf...) aan het testen van de nieuwe restauratiewagens. Op zich kan ik melden dat de loop van het materieel met wisselstroom-assen en wielen voortreffelijk is. Alleen het korrekt aan koppelen met de kortkoppelingen vereiste nogal wat uitzoekwerk. Eea. heeft ermee te maken dat de buffers (bij Fleischmann niet verstelbaar) geraakt worden door de koppelingen in de bogen van de wisselstraten.
De uitdaging is om uit te zoeken of de beugel van de ene koppeling bovenop moet liggen of juist andersom. Om het testen met koppelingen compleet te maken werd één kortkoppeling vervangen door een LS-models-koppeling. Daardoor rijdt één wagen nu niet kort gekoppeld. Dat hindert wel een beetje. Er is met de wagens nu goed te rijden en het ziet er geweldig uit. Nog wel wil ik experimenteren met kortkoppelingen van Roco.
groet,
willem