Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 3309 knikt door

Gestart door Artologic zondag 08 april 2012, 12:11:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Marklin 3309 knikt door
Hallo Iedereen,

Ik heb sinds kort mijn br85 (marklin 3309) omgebouwd naar digitaal, maar daarbij viel het mij op dat deze in het midden (op het schanierend punt) omhoog komt, met de wielen op de 3de en 4de as. Dit lijkt me helemaal niet juist, maar ik vroeg me vooral af hoe ik dit kan oplossen?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Lijkt erop dat de kap niet goed sluit, waardoor de boel wordt scheefgetrokken.
Probeer eens of dit euvel ook optreedt zonder kap.
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Kappa,

Volgens mij sluit ze goed, maar het euvel doet zich inderdaad niet voor als de kap er niet op staat. Is het dan toch normaal dat het middenstuk toch naar boven kan knikken?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Herkenbaar is dit,

Ik ben bezig om voor een forumlid een vrije nieuwe Br85 de wielen te kwartieren, en nog een probleem dat heeft te maken met volgens mij de elektrische verbindingen. een maandagochtend produkt >:-D

Nadat 3 tandwielen en assen vervangen waren en de nodige wielen weer met locktide vastgezet zijn, (vielen er af) toen proefgereden en daarna de kap erop, idem dito achterste wielen komen 1 mm omhoog, na onderzoek blijkt dat de bovenkant van de decoderhouder tegen de verzwaring komt die boven in de ketel zit, nu de houder verwijderd en de decododer met foamtape vastgezet waardoor er net genoeg ruimte is om de kap/ketel niet op spanning te zetten .

Heb zelf nog een Br85 (3309) en die heeft daar geen last van , de lopi 4 heeft ruimte genoeg, maar bij 21 pins decoders is de maatvoering net iets meer, dus doe je voordeel hiermee,

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Jan,

Altijd triest te lezen dat marklin ergens gemist heeft...

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet ten volle snap hoe het middenstuk omhoog kan komen door een decoder die tegen de kap duwt? Bij mij ligt de decoder op de uitsparing boven het 4de wiel, moet deze tegen de kap aanlopen, zou deze dan niet de kap naar beneden duwen?

Mijn idee is dat (maar t is ook maar een gok) de achterkant (die rust na de aangedreven wielen) door haar gewicht het middenste deel omhoog heft (soort van hefboom?) en dat door de speling op het schanierpunt dit mogelijk is?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristof,

Ten eerste is jou probleem niet te (ver) wijten naar M*, tenslotte bouw je zelf om,
De zaken die ik noem van "mijn"Br85 zijn mogelijk wel naar M* terug te verwijzen maar daar gaat het nu hier niet om.

Ik zal je proberen het uit te leggen,

Bij het monteren van de kap gebeurt dit eerst vanachteren , aan de achteronderkant van de  kap zit een opening  dat bij het frame in een haakachtig puntje moet komen, let op dat ie goed zit.

Nu kap voorzichtig naar beneden laten zakken en zorgen dat er niets in de weg zit, als het goed is zakken de voorste bevestigings punten zover dat deze rusten op het frame, dan de 2 bevestigings schroeven aandraaien onder/tussen  de stoomcilinders, nu kijken op de rails gezet of alle wielen op de rails rusten.

Hoop dat het duidelijk is , belangrijk is dat er niets klemt of beklemt zit of ergens de kap omhoog drukt, dan krijg je nl een hefboom effekt met de gevolgen die je bekend zijn inmiddels.

Suk6 ermee,

Gr, jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lucien,
Kristof schreef eerder: "MET kap, wel probleem. ZONDER kap, geen probleem."
Het ligt dus niet aan de drijfstangen of wielen.
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hallo Iedereen,

Er is weer druk gereageerd zie ik.

@44: ik doelde ook op de loc die jij daar aan het herstellen was, niet op die die ik omgebouwd heb. De kap is goed gesloten, zonder dat ik ook maar ergens haperingen of extra druk ondervind, of harder moet duwen. De kap valt gewoon toe zoals de loc deed terwijl deze analoog was. Wat ik echter niet getest heb toen is of deze toen ook al omhoog kwam, aangezien ik deze gewoon getest heb om werking en niet zo zeer op rijden (de wielen stonden mooi kwartier, de stangen zijn mooi recht etc.). De decoder ligt zodanig ingebouwd, dat deze op geen manier de kap kan raken. Als je wilt kan ik hiervan foto s plaatsen?

@Lucien & Noboby: het probleem zit um dus inderdaad niet in de drijfstangen, desondanks toch ook bedankt voor de bijdrage :-)

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Lucien,

Als je niets reageert, kan je ook nooit wat aanbrengen. En wie niet mist, doet niets (of is geen mens?).

Offtopic: da s een heel mooie machine! Heb je die nog in orde gekregen? Zelf heb ik de duitse versies en dat is een heel leuke machine!

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Citaat van: Artologic op maandag 09 april 2012, 16:34:55
ligt zodanig ingebouwd, dat deze op geen manier de kap kan raken. Als je wilt kan ik hiervan foto s plaatsen?
Mvg Kristof

Hallo Kristof, uiteraard kan je foto's plaatsen maar gezien het probleem weet ik niet of je de mogelijke oorzaak op de kiek kan zetten , hoop 't van wel.
Als je lok op de rails of vlakke tafel zet zie je dan de achterste wielen iets omhoog staan als de kap erop zit?
Zoja, dan klemt de kap toch ergens al lijkt het van niet, want zonder kap staan de achterste wielen wel op de rails/vlakke ondergrond?

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
beste,
heb dat ook gehad met dampf lok 03 driepolige motor de vijfpolige blijk iets breder te zijn kas lok wat uit slijpen

mvgs
jo
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
@ 44er: T  valt me nu pas op dat er blijkbaar een misverstand is, maar bij mij zijn het niet de achterste wielen maar de middenste wielen (as 3 en 4 vd 5), waarbij ik dus de indruk heb dat het gewicht van de kap de achterkant naar beneden duwt, waardoor het midden omhoog komt.

@v200: ik heb enkel een esu magneet geplaatste en de originele motor behouden, dus dat lijkt me niet de reden?

Bedankt voor het meedenken iedereen...
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Kristof,
Wordt steeds spannender >:-D
Wat gebeurd er als je de kap er los op zet, dus niet vastschroeven aan de voorkant tussen de cilinders.

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Lol een soap verhaal dus (oja die zijn niet spannend :mrgreen:). Wel zodra de kap erop komt (los of vast) gaat het midden een beetje omhoog, als ie rijd word het nog erger...
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Raak er sprakeloos van maar nog niet moedeloos, ik zal eens proberen bij
de Br85 die ik hier heb of er iets te simuleren valt wat erop lijkt . Je woont ook niet bij om de hoek :D om eens dit
van dichtbij te bekijken,
Misschien wat voor de aankomende ontmoetingsdag,
met ongev. 60 deskundigen moeten we eruit komen  :mrgreen: :mrgreen:

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Jan,

Wat je eens kan controleren en mogelijks de vlugste oplossing geeft, kan jouw loc op het schanierpunt ipv links en rechts, ook naar boven en onder "knikken"?
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Wat er aan deze discussie ontbreekt zijn FOTO's, ik weet niet of de digitale 37097 hetzelfde onderstel heeft als de 3309, maar het zou me niet verbazen.





Deze lok is gekocht in 2009 (cadeautje van een klant t.g.v. mijn pre-pensioen) en ik constateer dat:

er in het draaipunt tussen as 3 en 4 GEEN vertikale speling zit, het lijkt me een soort vork die met één of meerdere paspennen vast zit in het tegenoverliggende deel, de paspennen zijn de zichtbare blanke rondjes.

als er iets omhoog komt, dan komen alle 5 wielen omhoog

de koppelstangen tussen as 4 en 3 hebben t.p.v. as 3 een heel groot ellipsvormig gat om de zijdelingse knikken, dus variabele afstanden tussen as 4 en 3, op te vangen, een blokkade van de beweging van de voorste 3 assen t.o.v. de 4e as zal rare verschijnselen geven.

Ik hoop dat dit wat helpt, groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Anne,

Bedankt voor de bijdrage! Het onderstel is op de koppelingen na identiek, een detail hier of daar daar gelaten. Ik dacht ook al dat het niet helemaal pluis was, aangezien ik een br50 en br52 heb (basisidee is hetzelfde) die dat ook niet hebben. Ook het verhaal van de stangen komt me bekend voor, dit is toch om draaien toe te staan? Nu is de vraag, als het probleem idd dat naar omhoog (vertikaal) kunnen knikken het probleem is, hoe los ik het op?

Ik heb trouwens geprobeerd de zooi te fotograferen, maar et wil niet bepaald lukken :-(

Mvg
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristoff:

Neem de lok in je handen met je duimen onder het voorste en achterste deel en voel of er tussen de twee delen vertikale speling zit, zo ja dan bekijken of de paspennen er nog wel in zitten of dat er een breuk zit in een vork, slijtage is natuurlijk ook mogelijk.

Zo nee, zet de lok op zijn wielen en maak de koppelstangen tussen as 4 en 3 los, stel vast hoever het voorste deel naar links en naar rechts kan, monteer de koppelstangen weer en controleer of je nu nog steeds even ver naar links en rechts kan.

Foto's: digitale camera, downloaden naar de pc, internet naar imageshack (bijvoorbeeld), foto uploaden naar hun, en daarna het adres voor forums kopiëren in je topic (let op fotomaat voor een 15" scherm, kun je bij imageshack instellen)

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Poolse landdag, zestig man aan één lokkie sleutelen :-) :-) >:-D >:-D 8o :thumbup:
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Citaat van: Artologic op maandag 09 april 2012, 20:48:25
Jan,
Wat je eens kan controleren en mogelijks de vlugste oplossing geeft, kan jouw loc op het schanierpunt ipv links en rechts, ook naar boven en onder "knikken"?

Kristof,
Vandaag gekeken en de lok's  op een vlakke ondergrond gezet, konkusie is dat beide "normaal"scharnieren en de speling die optreed zoals jij beschrijft bij jou is marginaal als ik de lok's bij de kap iets oplicht zodat de druk van de kap opgeheven is dan zie je een heel kleine opening onstaan tussen de wielflens en de ondergrond, bij neerzetten zodat gewicht weer rust op het frame is het weg.
Nogmaals de kap moet echt probleemloos erop gezet kunnen worden zonder enige weerstand en/of hinder van de inwendige bedrading ed. Gaat het ook goed bij de voorste verlichting met het koperen stripje van de rookgenerator, dat kan nl ook opspelen .
Hopelijk heb je er wat aan, anders toch maar naar de 60 deskundigen in Gent a.s. ;) :D
Gr, Jan

Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hier ben ik weer, ik heb eindelijk nog es tijd gehad het ding ter hand te nemen (wat klinkt dat ouderwets)... Wat ik opgemerkt heb, is dat de "pin" die door het schanierend deel loopt, kleiner is dan het gat waar deze door gaat en wel op zo n manier dat dit een op en neerwaardse beweging toelaat, dit lijkt me een mogelijke reden? Het maken van scherpe foto s wil maar niet lukken :-(.

mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Kristof, staat je camera wel op macro?
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
hey Kappa,

Om eerlijk te zijn probeer ik het met mijn mobiel...

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristof,

Naar mijn mening mag de speling tussen de pin en de gaten (boven en onder), maar net genoeg zijn om een horizontale beweging goed toe te laten, een zichbare speling lijkt me niet goed.

Nu is het woord aan de "restaurateurs" onder ons.

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Anne,

Ik had ook al het idee dat dit niet helemaal "lekker" was. Ik wacht even de reacties af, maar misschien is een dikkere pin wel een oplossing?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hallo Kristof,

Wat ik helaas niet aan jou lok kan ontdekken, maar wat wel erg duidelijk te zien is op de foto van de digitale 85 is dat het ankerschild ondersteboven hoort te zitten. Is dat bij jou ook zo of is dat niet het geval. Als het niet zo is, dan zie deze post maar als niet geplaatst.

Groet, Jasper
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Jasper,

Dank voor de reactie! Voor ombouw zat ie normaal om en dat heb ik zo gelaten. Ik zal eens kijken op de site! Dank voor het meedenken!

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Jasper,

Het motorschild zat weldegelijk ondersteboven. Daar kan het dus ook niet aan liggen. Ik denk echt dat het in het schanierpunt zit, maar hoe je dat oplost??

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Zelf ben ik nog even aan t "snuisteren" geweest en ik kan het achterste deel op het schanierpunt ongeveer 0.5mm hoog en naar beneden bewegen. Als voor en achter beide op het onderste punt rusten, dan staat alles "recht". Ik had gedacht dat een rondelletje (of hoe zoiets ook noemt, een rondje met een gaatje in t midden in) zou kunnen helpen, maar hoe breng ik zoiets het beste aan en wat gebruik ik het beste?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristof,

Hoe is het met de fotomakerij?

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Anne,

Niet zoveel succes, je moet eens zoiets scherp op foto proberen krijgen...
Ik probeer et morgen opnieuw.

Groetjes Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Euhm morgen dus... maar dus de poging alles duidelijk in beeld te brengen:

Vooral aandrijfwiel 3 heft zich op, als de loc rijd word dit nog erger, misschien door de grip van het antislip bandje op de laatste as?







Het lagerpunt van langs boven en onder:





Hier het lagerpunt nogmaals, de pin zit normaal gelijk met het chassis van hoogte, maar de speling staat toe dat deze toch zo ver omhoog kan:



Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Die lok ziet er nou niet echt uit alsfo ze veel km heeft gereden.
Dus slijtage van de scharnieras lijkt me sterk en veel speling zie ik ook niet.
Lijkt me toch dat de boel niet goed sluit.
Valt de nok aan de achterzijde van het chassis wel goed in de uitsparing in de kap?
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Ad,

Dat was de indruk die ik ook had toen ik de loc kocht. De uitsparing valt er inderdaad goed in... Ik weet het dus ook niet meteen...

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Ad, zie post# 5,

Kristof ,

Lijkt mij toch dat de kap lichtelijk teruggedrukt cq opgedrukt  wordt, je weet zeker dat je decoder op de rode luchttanks dit niet doet?

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Jan,

Ik denk het niet, te meer, dan zou die decoder toch de zooi naar beneden duwen in het midden ipv omhoog?

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Kristof,

Toch zou ik als ik jou was dit uitsluiten en er zeker van zijn dat de kap 100% vrij zit,
Hefboom werking is zo gemaakt bij de ze konstruktie van de lok
Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Hey Jan,

Ik heb eens geprobeerd met een lege loc (de decoder zit er met een plug aan) en nog steeds...

Mvg Kristof
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Kristof,
Ik persoonlijk vermoed dat er iets in het frame niet goed zit mn je zegt dat zonder kap de wielen ook nog los staan.
Het blijft moeilijk om dit probleem via foto's en adviezen op te gaan lossen.
Wat ik al eerder voorstelde is Gent maar dacht jij er niet heen gaat , jammer  anders zou ik het willen proberen om het op te lossen voor je, Ik heb nu 2 van deze loks onderhanden gehad recentelijk dus weet ongeveer hoe het in elkaar steekt :P
Kom je er zelf achter dan ben ik heel benieuwd wat het is geweest.
Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristoff,

Zie je onderling wat bewegen in de pen-gat verbindingen als je de lok vertikaal beweegt?

Zaterdag zal ik een detail foto maken van mijn onderste pen-gat verbinding, (kan niet eerder)

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Kristof,

Ik heb mijn Br85 aan een onderzoek(je) onderworpen, Forumlid Robin (Hero) was op bezoek
en hebben samen gekeken naar jouw "probleem" Blijkt van mijn lok dat 3 wielen zich verheffen tov achterste en voorste wielen,
We hebben beide goed gekeken en heb er 2 plaatjes van gemaakt, ook nog naar een Br52 gekeken en die heeft hetzelfde verschijnsel, de rijeigenschappen zijn van beide loks uitstekend , hebben geen hinder of beperkingen
van dit kunstje wieltillen >:-D
Op het cardan tussen de beide chassis delen zit iets zichtbare speling maar zoals ik al vertelde de rijeigenschappen zijn uitstekend
Dus mijn konklusie is gewoon lekker gaan rijden.

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Beste Kristof,

Zoals beloofd hierbij een foto van de onderste pen-gat verbinding, het lijkt mij dat het gat bij jouw lok wat "uitgelubberd" is.

Dat zul je toch eerst moeten vaststellen en bij "ja", zou ik eens een e-mailtje sturen aan Keuterman om te vragen of ze het probleem kennen en als dat zo is, of ze er een "reparatieoplossing" voor hebben.

Natuurlijk kun je ook zelf proberen de speling er uit te halen, uit mijn tijd als scheepswerktuigkundige ken ik materiaal met de naam "latoenkoper", dat wordt gebruikt om spelingen in lagers in te stellen, is er in hele dunne diktes, misschien hebben ze dat ook bij de stoomlokdepots zoals de VSM, SSN en Hoorn.



Mijn wielen staan allemaal op de rails zo te zien.



Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Anne,
Volgens de foto staan ook bij jou lok niet alle wielen op de rails, .........of is de foto iets te veraf genomen....

Bdw, je mag m wel eens smeren....... :D

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Citaat van: Anne W op zaterdag 12 mei 2012, 11:21:20
het lijkt mij dat het gat bij jouw lok wat "uitgelubberd" is.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk gezien de zeer geringe slijtage aan de wielen en sleper.

Anne, je gebruikt teveel of te dunne olie.
En wat is al dat zwarte slijtsel?

Als het probleem zich voordoet zoals op de foto's van Jan, dan is dat heel normaal bij deze loks.
Alle nieuwe constucties zijn de niet aangedreven assen verend uitgevoerd.
Net als Jan zegt, gewoon rijden en niks van aan trekken.
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Marklin 3309 knikt door
als ik de foto's vergelijk moet ik toch ook onmiddelijk denken aan wat Lucien zij : kwartiering van de wielen.Volgens mij staat dat middelste wiel (waar alle aandrijfstangen samen komen) ietsje uit verband.Vergelijk eens met de foto van degene waar ze alle op de rails staan.Ik heb de indruk dat daar de schuine stang iets meer naar voor staat bij dezelfde positie als degene die niet goed staat.Als dat heel weinig is dan kan de loc best goed lopen maar wordt er teveel trekkracht op die as (wiel) gebracht tijdens het rijden.Heb hier hetzelfde voorgehad met een Borsig.Reed goed maar hoefde ook het wiel met de vele aandrijfstangen maar een halve mm te verzetten en alles reed perfekt en vlak.
Ps:je meot een goed fototoestel hebben want de foto's zijn haarscherp.Zal dat ook eens moeten bekijken of ik dat kan met de Eos 500 D.
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Johnny,

"mijn"plaatjes maak ik met een Canon compact ding , op macro stand, geeft goed resultaat.
Bedoel je het middelste wiel van mijn lok?
Overigens rijdt deze lok uitstekend door alle bochten en wissels, oud beestje met een Maxon engine >:-D
Speling is aanwezig hier en daar maar niet op de tandwielen.
Rijden zal ie.....  ;)

Gr, Jan
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Citaat van: 44er op zaterdag 12 mei 2012, 11:28:52
Anne,
Volgens de foto staan ook bij jou lok niet alle wielen op de rails, .........of is de foto iets te veraf genomen....

Bdw, je mag m wel eens smeren....... :D

Gr, Jan

Beste Jan,

Het middelste wielstel heeft banden, waardoor het lijkt alsof dat wielstel iets hoger staat.

Verder ben ik niet van de "schoonmakerige", ik reed tot voor 2 jaar geleden zo'n 60.000 km per jaar, de "gouden koe" werd niet eerder schoongemaakt als de indruk bij de klant "te vuil" kon worden, hetzelfde geldt dus voor mijn treinen, de grootspoor apparaten zijn ook niet erg schoon aan de onderkant.

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Nog een aanvullende opmerking: een foto met flits "oogt" veel natter als de werkelijkheid, het hoopje olie bij de linker as is in werkelijkheid moeilijk zichtbaar.

Groet, Anne W
Re:Marklin 3309 knikt door
Lid sinds: 2010

offline
Re:Marklin 3309 knikt door
Als er een wiel niet kwartier staat zou je dat tijdelijk op kunnen heffen door aan een kant het drijfwerk er af te halen.
Als je wielen dan nog niet op de rails staan is het toch iets anders ;)

Groeten Robin ( die samen met 44er een half uur naar zwevende wielen heeft staan staren)