Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

terugzetten naar fabrieksinstellingen

Gestart door IJsengel zaterdag 08 september 2007, 12:25:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
terugzetten naar fabrieksinstellingen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
terugzetten naar fabrieksinstellingen
Hola,
Vandaag heb ik een zusje voor mijn BR85 006 (artnr. 3308) opgehaald, de BR85 007 (artnr 3709) het is een wolk van een stomer en we noemen haar Betty. Wanneer u haar wilt komen bekijken, bel dan even van te voren. De locjes rusten van 12 tot 4 uur...... 8)

De loc loopt als een mes door de warme boter zo soepeltjes. Toch zijn er wel een paar kleine op- en aanmerkingen die ik graag verholpen zou zien.
Graag zou ik de loc willen resetten naar (orginele) fabrieksinstellingen. Weet iemand hoe dit te doen? Ik heb een Mobile Station, kan dat daarmee wel?
Momenteel brandt de verlichting continu, in beide rijrichtingen en is niet uit te schakelen. De telex-functie wordt geactiveerd met de functietoets voor verlichting. Lijkt me ook niet standaard. Of wel?

Uw reactie (en bloemen) zijn meer dan welkom!

Hasta la Pasta
Fred
Re: terugzetten naar fabrieksinstellingen / verlichting & telex
Hola
Inmiddels heb ik de kap eraf gehaald en zie dat de decoder een met de hand in te stellen versie is (6090). Terug naar fabrieksinstellingen slaat in dit geval dus eigenlijk helemaal nergens op. Ook in de titel niet. Wat betreft die twee andere zaken (verlichting en telex) ben ik helaas nog niets verder.
Heeft er iemand misschien het onderhoudsboekje van de 3709?
H la P
Fred
Re: terugzetten naar fabrieksinstellingen
Hoi Fred,

Ik denk dat deze decoder maar 1 functie uitgang heeft en dat in dit geval dus de telex koppeling hierop aangesloten is en dus de verlichting  gewoon aangesloten is en dus vast in beide richtingen brand... Weinig aan te doen tenzij je de decoder veranderd of ik me vergis

Mvg Kristof
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Peter,
Ik wil nog graag even terugkomen op dit topic. Ik heb recentelijk ook een gebruikte 3709 (BR 85) gekocht. Deze heeft dezelfde problemen als hierboven beschreven. Op een drietal punten zijn alle draden bij elkaar gesoldeerd waardoor bij het plaatsen op de baan direct al de koplichten aan beide zijden branden en de lip voor de rookgenerator onder spanning staat. De telexkoppeling wordt bediend met de lichtfunctie. Als ik er toch aan moet gaan sleutelen welke Esu decoder is dan geschikt indien ik er ook geluid op wil? Het gaat dan dus om bediening van de lichtfuncitie, de rookgenerator en de Telexkoppeling vanuit de oude situatie plus het geluid.
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Louis,

Er zit. Nu een decoder in met maar één functie. Die wordt gebruikt voor de telex koppeling. Dat hoort zo. Als je licht en rook ook apart wilt schakelen heb je een neiuwe decodeR nodig. Velen va ons zweren bij ESU lokpilot decoders. De MLD van Märklin is ook prima. Als je geluid witl zijn er twee mogelijkheden, ESU Loksound of Märklin MSD (er zijn er nog wel enkele, maar dat zijn eigenlijk exoten, vandaar dat ik ze niet noem)

Suc6

Walter
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Louis.
Het is wel een must dat je goed kunt solderen he, anders nooit aan beginnen.
En zeker niet met een dure geluidsdecoder.
Je hebt die van ESU in 2 uitvoeringen 8 en 21 polig.
Ik heb meerdere allebei.
Met de 21 polige heb je wel meer mogelijkheden te schakelen tov de 8 polige.
Maar in principe kun je met een 8 polige net ver genoeg komen.
Je licht - rook - telex zijn dan schakelbaar.
Momenteel zijn de ESU decoders nog steeds in de aanbieding bij MTE in Vlaardingen.

Mvg: Alex
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Beste Alex en Walter,
Dank voor jullie reactie en info. Als dit een standaard schakeling is van Märklin is het wel een heel "gemakzuchtige" en doet het zeker geen recht aan de digitale mogelijkheden (ook niet die van het moment dat deze loc op de markt kwam). Deze decoder is vlgs. mij een type 6090 en kan je verder niet veel mee. Als ik met een Esu wél alle functies kan schakelen ben ik zeker geholpen. Met een 8 polige zou het dan moeten werken. Mijn soldeerkunsten zijn niet onverdienstelijk dus dat moet wel lukken, maar ik stel je zorg wél zeer op prijs Alex
Nogmaals dank voor jullie hulp.
Mvg. Louis.
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Louis,

toen deze lok uitkwam, was deze manier ongeveer de enige mogelijkheid, of men had twee decoders moeten inbouwen. Er waren simpelweg nog geen M* decoders beschikbaar die F0 (licht) en F1-4 hadden. De 6090x was de opvolger van deze decoder, en dat was de eerste waarop zowel F0 als F1t/m4 waren geïntegreerd op de decoder.  Een aparte functiedecoder van M* verscheen ook pas rond de tijd dat de 6090x uitkwam.

Walter
Re:terugzetten naar fabrieksinstellingen
Hallo Walter,
Dat zal best zo zijn. Ik heb er een 6090 decoder (zonder toevoegingen) in zitten waar ik nagenoeg niets mee kan. En dat valt natuurlijk tegen als je de huidige mogelijkheden ziet. Voor een bedrijf met een merknaam zou ik dan destijds gekozen hebben voor een aanvullende functiedecoder. In ieder geval dank voor je aanvullende informatie.
Mvg. Louis