A. De verschillende modellenIn 1999 bracht Mä ter gelegenheid van het 140-jarige bestaan van de firma een aantal modellen uit, gebaseerd op de lokomotief met de naam "Esslingen".
In het Mä-Magazin 6/1999 (pagina 72-74) stond een uitgebreid artikel over deze lok en het grote voorbeeld.
De Esslingen werd in Delta (28573) en Digitaal (26573) uitgebracht. Deze set bevat een lok met vier wagons: twee personenwagons en twee goederenwagons. Stoker en machinist zijn bijgeleverd.
Twee extra bijpassende goederenwagons werden onder nummer 46573 geproduceerd.
Daarnaast werden er twee modellen voor de handel gemaakt, beide sets geweatherd:
In het jaar 2000 een set (26574) met lok genaamd"Geislingen/St"
In het jaar 2002 een set (26575) met lok genaamd "Stauffen"
Beide sets hadden digitale loks.
Voor deze beide sets kon de geweatherde uitbreidingsset 46574 gebruikt worden, maar deze werd eigenlijk geleverd in 2002 voor de "Stauffen"-set 26575.
Voor de Modellbahntreff 2003 werden geweatherde sets beschikbaar gesteld met een vrij te kiezen naam voor de lok: het schild werd ter plekke aangemaakt. Er waren zeker niet zoveel loks verkocht dat ze er op zo'n manier af moesten komen.
Voor de Pressekonferenz 1999 in Frankfurt gaf Mä een lok met de naam "Göppingen" weg aan alle uitgenodigde journalisten. De oplage was klein (ca. 50 stuks volgens Koll) en de prijs is navenant hoog.
B. Inzet op de modelbaanDe koppeling van de wagons is met behulp van kunststof klemmetjes. De breekbaarheid hiervan is een punt van zorg voor de lange termijn!
De decoder zit in de tender en heeft dipswitches. Bij mijn model (de Delta-versie) "start" de lok standaard in de "achteruit'-stand.
De stroomtoevoer voor de lichten op de tender is nogal kwetsbaar. Opletten bij het afhalen en weer opzetten van de "houtvoorraad".
De lok heeft nauwelijks genoeg trekkracht om de 6 wagons te trekken. Het gaat allemaal wel, maar de rails en de wielen moeten goed schoon zijn. Het slippen van de wielen komt vooral bij lagere snelheiden en op wissels voor.
De motor is nagenoeg geruisloos.
C. Foto'sDe trein bij het station:
Inzoomen op de lokomotief:
Deze lok is zelfs voor Mä-begrippen ongewoon gedetailleerd uitgevoerd en liefdevol gemodelleerd:
Uiteraard weer leesbare opschriften, hoe klein ze ook zijn:
Deze lokomotieven werden op hout gestookt zoals de vorm van de schoorsteen van de lokomotief ook al doet vermoeden (vonkenvanger). Op het model van de tender zit echt (balsa-) hout:
De wagons uit de basisset. Eerst de twee personenwagons:
De goederenwagons. Let eens op de (standaard bijgeleverde) lading: manden met appelen, melkbussen, een verhuiskist, pakkisten. Dit maakt het heel schilderachtig:
Natuurlijk hoort op de laatste wagon een remmer bovenop de wagon:
In de uitbreidingsset zitten twee wagons. Eén wagon voor een koets, die ook bij de uitbreidingsset geleverd wordt (inclusief, paarden, koetsier en een drijver):
De tweede wagons uit de uitbredingsset is voor de paarden bedoeld. Binnenin zijn model-paardeboxen aangebracht. De deuren kunnen aan de voor en achterzijde open. Vandaar het nogal brede bordes:
D. Een mooie set die een sfeer van lang vervlogen tijden een beetje doet herleven.
Groet,
Rob