Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd

Gestart door Silbermann zaterdag 07 april 2012, 17:26:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
A. De verschillende modellen
In 1999 bracht Mä ter gelegenheid van het 140-jarige bestaan van de firma een aantal modellen uit, gebaseerd op de lokomotief met de naam "Esslingen".
In het Mä-Magazin 6/1999 (pagina 72-74) stond een uitgebreid artikel over deze lok en het grote voorbeeld.

De Esslingen werd in Delta (28573) en Digitaal (26573) uitgebracht. Deze set bevat een lok met vier wagons: twee personenwagons en twee goederenwagons. Stoker en machinist zijn bijgeleverd.
Twee extra bijpassende goederenwagons werden onder nummer 46573 geproduceerd.

Daarnaast werden er twee modellen voor de handel gemaakt, beide sets geweatherd:
In het jaar 2000 een set (26574) met lok genaamd"Geislingen/St"
In het jaar 2002 een set (26575) met lok genaamd "Stauffen"
Beide sets hadden digitale loks.
Voor deze beide sets kon de geweatherde uitbreidingsset 46574 gebruikt worden, maar deze werd eigenlijk geleverd in 2002 voor de "Stauffen"-set 26575.

Voor de Modellbahntreff 2003 werden geweatherde sets beschikbaar gesteld met een vrij te kiezen naam voor de lok: het schild werd ter plekke aangemaakt. Er waren zeker niet zoveel loks verkocht dat ze er op zo'n manier af moesten komen.

Voor de Pressekonferenz 1999 in Frankfurt gaf Mä een lok met de naam "Göppingen" weg aan alle uitgenodigde journalisten. De oplage was klein (ca. 50 stuks volgens Koll) en de prijs is navenant hoog.

B. Inzet op de modelbaan
De koppeling van de wagons is met behulp van kunststof klemmetjes. De breekbaarheid hiervan is een punt van zorg voor de lange termijn!

De decoder zit in de tender en heeft dipswitches. Bij mijn model (de Delta-versie) "start" de lok standaard in de "achteruit'-stand.

De stroomtoevoer voor de lichten op de tender is nogal kwetsbaar. Opletten bij het afhalen en weer opzetten van de "houtvoorraad".

De lok heeft nauwelijks genoeg trekkracht om de 6 wagons te trekken. Het gaat allemaal wel, maar de rails en de wielen moeten goed schoon zijn. Het slippen van de wielen komt vooral bij lagere snelheiden en op wissels voor.

De motor is nagenoeg geruisloos.

C. Foto's
De trein bij het station:




Inzoomen op de lokomotief:





Deze lok is zelfs voor Mä-begrippen ongewoon gedetailleerd uitgevoerd en liefdevol gemodelleerd:





Uiteraard weer leesbare opschriften, hoe klein ze ook zijn:



Deze lokomotieven werden op hout gestookt zoals de vorm van de schoorsteen van de lokomotief ook al doet vermoeden (vonkenvanger). Op het model van de tender zit echt (balsa-) hout:




De wagons uit de basisset. Eerst de twee personenwagons:





De goederenwagons. Let eens op de (standaard bijgeleverde) lading: manden met appelen, melkbussen, een verhuiskist, pakkisten. Dit maakt het heel schilderachtig:



Natuurlijk hoort op de laatste wagon een remmer bovenop de wagon:




In de uitbreidingsset zitten twee wagons. Eén wagon voor een koets, die ook bij de uitbreidingsset geleverd wordt (inclusief, paarden, koetsier en een drijver):



De tweede wagons uit de uitbredingsset is voor de paarden bedoeld. Binnenin zijn model-paardeboxen aangebracht. De deuren kunnen aan de voor en achterzijde open. Vandaar het nogal brede bordes:



D. Een mooie set die een sfeer van lang vervlogen tijden een beetje doet herleven.

Groet,
Rob
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hoi Rob

Werkelijk prachtige modellen zoals toch alleen marklin ze uitbrengt.

Tony
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Prachtig :thumbup:
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Wat een prachtige set. B)

Gr.
René
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Schitterend! wat kan de "vroege" modelbaan toch onvoorstelbaar mooi zijn. :thumbup:
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hoi Rob,

Ik vind deze locjes en setjes geweldig om te zien, je station ziet er trouwens ook erg leuk uit.

groetjes Martin
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Prachtige locs!
Ookal hou ik niet echt van stoomtreinen, dit soort modellen zijn op de lange termijn een hele mooie investering :)
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Beste Rob,

Die verslagen van jou zijn werkelijk geweldig. Ik kan hier echt van genieten :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hoi Rob,

dit is inderdaad genieten :thumbup:

Super dat je daar de tijd voor neemt.

Groetjes, John
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Citaat van: Silbermann op zaterdag 14 april 2012, 12:05:53
Voor de oplettende lezertjes: wat klopt er niet aan onderstaande foto?



Het getal "16" voorop ;).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hoi Rob,

Wat een prachtige loc, maar horen die lantaarns zo scheef te staan :?:

Gr.
René
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Ok, dat is wel een beetje jammer maar het blijft wel een prachtige loc. B)

Gr.
René
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Mooie reportage  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Mooi gepresenteerd Rob,

dit geeft inspiratie om mijn set met uitbreiding even mooi te presenteren.
Ik heb nog een tweede setje in hetzelfde genre de Adler ook in een houten koffer. Passen alle twee in zulk decor, ga bij de planning van mijn toekomstige baan een retro epoche I hoekje voorzien in mooie M rails. 
Had beter met pensioen gegaan om meer tijd in een treinbaan te steken (ben nog steeds alles bij ekaar aan het zoeken en sparen) :( ;)

Grts

Johan


Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Rob,

mijn set is een Esslingen met uitbreidingsset. ;)

Grts

Johan
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
ziet er mooi uit zegg wauw

zou je ook een filmpje van de 2 locs willen maken?
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
waarom niet :P
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
 :thumbup: mooie reportage en goede info!

Dirk-Jan
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Rob,
Is er echt niets te doen aan de vreemde stand van de frontlantaarns?
De afbeelding op de doos laat een meer realistische positie zien...
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hallo Rob.
Na het bewonderen van deze prachtig in model en foto afgebeelde locs, nu mijn reactie.
Jammer genoeg heeft Märklin in de loop der jaren niet zoveel "oldtimers" uitgebracht maar toch wel genoeg om een mooie museumlijn of depot van TPI materieel te voorzien.
Zelf heb ik de meeste Märklin modellen maar ben nu ook aan het uitwijken naar Trix, Fleischmann enz. om meerdere locs uit dit prachtige tijdperk te kunnen verzamelen.
Maar voor op de baan zijn het allemaal Märklin modellen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
Hallo,

Aangezien alle beelden hier weggehaald zijn/ de links niet meer kloppen: dít is de lok in kwestie:



Groeten,
William
Re: Esslingen: een stoomlok uit de pioniertijd
En hierbij enkele foto's:













Met vriendelijke groet,
William