Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afstellen Hoffmann wisselaandrijving

Gestart door RRvdBeek zaterdag 07 april 2012, 16:10:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstellen Hoffmann wisselaandrijving
Soms wordt je er een beetje radeloos van. Jaren terug gestart met de oude M wisselaandrijvingen, daarna een verbeterd exemplaar en sinds een jaar of twee, drie de nieuwste uitvoering. Maar er blijven (belangrijke) wissels waar je absoluut op moet kunnen vertrouwen. Daarom voor deze wissels overgestapt op de Hoffmann wisselaandrijvingen. Inmiddels enkele ingebouwd die zonder problemen werken.
Maar sinds een week poog ik een Engels wissel aan te sluiten waarbij de mechanische overbrenging een probleem blijft geven.
In dit geval ligt het wissel op een verhoogd deel zodat het "onder de vloer" monteren niet bleek te werken. De stalen draadjes waren echter te kort. Een langere uitgave of het verlengen bleek teveel speling te geven.
Toen brak tot overmaat van ramp de ingang van de wisselbediening af waarin het staafje heen en weer wordt geleid.
Maar in principe bleek het gelukkig ook zonder de geleiding te werken.
De enige oplossing was nu een deel van de bodem verwijderen en de aandrijving op de tafel te monteren. De weg naar het wissel werd nu beperkt tot ca. 4 cm. (hoogte tussen de aandrijving en de wisselbediening).
Toch blijft er teveel frictie tussen de Hoffmann aandrijving en het pootje dat uit het M wissel komt waardoor er niet betrouwbaar wordt geschakeld.
Nameten geeft aan dat de schakelafstand van de Hoffmann 10 mm is, terwijl het M wissel over slechts 5 mm schakelt.
Ik krijg de indruk dat wanneer ik de afstand van de Hoffmann zou kunnen verkleinen alles beter zou werken.
Heeft iemand daar ervaring mee?

De enige andere oplossing die mij resteert is het wissel uit de baan te slijpen (alles loshalen kan niet), een nieuw te kopen, de railcontacten te slopen, dan aan alle zijden van spanning te voorzien en weer in te bouwen.
Maar wellicht weet iemand een gemakkelijker oplossing?

Bijgaand een foto van het probleemgebied. Het gaat om de linker aandrijving, de rechter functioneert probleemloos.

René

Re:Afstellen Hoffmann wisselaandrijving
Kijk even naar de animatie van Hoffmann, je kunt het wissel bedienen met een verenstaal dan is je probleem opgelost.

http://www.hoffmann-antrieb.de/pages/s_0202_mwa_1.html

Gr, Ben.
Re:Afstellen Hoffmann wisselaandrijving
Ben,

Die animatie heb ik natuurlijk gezien anders had ik de andere wissels niet zo goed kunnen aansluiten.
Maar in dit geval is het, denk ik, geheel toch te star? om op die korte afstand voldoende speling te kunnen opleveren om van 10 naar 5 mm. te gaan.
Maar voor hetzelfde geld ligt het probleem ergens anders.

gr. René
Re:Afstellen Hoffmann wisselaandrijving
Je hebt gelijk, ik heb niet goed gekeken.

Gr, Ben.
Re:Afstellen Hoffmann wisselaandrijving
Ik ben niet zo technisch, maar hier is het hefboom principe van toepassing. Wellicht werkt het als je het rode hefboompje inkort, dan wordt de slag kleiner. Het is te proberen.

Vr gr

Jan