Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER

Gestart door Spoor52 vrijdag 06 april 2012, 19:20:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
L.S.

Via een bevriende Märklinist werd ik op het spoor van dit forum gezet. IK rijd zelf N-Spoor (ik weet het: een gebrek aan mijn opvoeding), maar de keuze is puur geboren uit ruimtegebrek. Misschien in mijn voordeel: ik het modelspoorvirus van wijlen mijn vader: die had vroeger wel Märklin.

IK heb de vraag ook al op het Koploperforum uitgezet, maar daar kunnen zij mij helaas niet verder helpen. Mijn hoop is nu gevestigd op experts bij dit forum.

Bij deze mijn vraag:
Welke factoren bepalen wat het maximaal aantal rijdende treinen is op een modelbaan bij gebruik van Koploper i.c.m met een ECoS1??

Op mijn baan doet zich het volgende voor: in totaal staan er 14 treinen op mijn baan, 12 in het schaduwstation, 1 tram op een pendelbaan en 1 tandrad op een andere pendelbaan. De laatste 2 zijn totaal gescheiden van de ?hoofdbaan?: 2 echt gescheiden pendelbanen, wel via KL bestuurd.
Deze treinen rijden allen prima en ik heb geen mechanische problemen, zoals slecht schakelend wissels, ontsporende treinen e.d.

Als ik het aantal rijdende treinen instel op 7, dan werkt het gehele systeem perfect. Bij testen heeft de configuratie, met deze instelling, diversen malen meer dan 1 uur gereden zonder dat er ook maar iets verkeerd ging.
Wordt het aantal rijdende treinen verhoogd naar 8, dan schieten treinen door op plaatsen, waar zij daarvoor perfect remden. Wordt de instelling weer teruggezet naar 7, gaat alles (met dezelfde locs en treinstellen) weer prima.

Bij het verhogen of verlagen van het aantal rijdende treinen, heb ik (uit voorzorg) steeds de treinen naar de opstelblokken laten rijden, het rode spiegelei ingedrukt, één voor één de locs uit de blokken verwijderd en KL afgesloten.
Daarna KL weer gestart, het aantal rijdende treinen verhoogd naar 8 of verlaagd naar 7, alles weer netjes in de blokken gezet en Automatisch Rijden gestart.

Wat betreft schakeltijden van de wissels: alle decoders op de baan staan ingesteld op 100 msec, de impulstijd van de ECoS staat op 100 msec en de bekrachtigingstijd in KL staat op 120 msec, met een rusttijd van 25 msec tussen opdrachten. In mijn beeld kan KL dan niet ?sneller? werken dan de rest van mijn onderdelen.

Is dit een fenomeen, dat bij meer mensen bekend is?
Indien ja, welke instellingen zijn eventueel te wijzigen, zodat het aantal rijdende treinen hoger kan worden?
Mijn database is bijgevoegd.


Met vriendelijke groet,

Barry


Download Attachment: BarJoDam.bck
451,38 KB

N-spoor, Epoche III / Koploper (XP, Dual Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

I just want to celebrate another day of living
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Hoi Barry,

het lijkt me dat je PC tegen de grens aanzit.

Je kan in je baanplan de CPU load van je PC laten zien.
Dit doe je bij baanplan tekenen en dan tekst. Vervolgens kan je kiezen wat de tekst laat zien.
Als deze tegen de 100% zit, dan zou ik even een andere PC gebruiken.

Ik zelf gebruik ook Koploper en een EcoS, en bij rijden er zonder problemen soms 10 treinen tegelijk.
Maar ik heb een wat modernere PC met Win 7. De CPU load ligt bij mij rond de 3%.

Ook zou je het stroomgebruik van de EcoS even goed kunnen bekijken.
Als deze ook tegen de grens aanzit, dan kan dat ook problemen geven.

Groeten Sander

Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 06 april 2012, 19:43:38
Hoi Barry,

het lijkt me dat je PC tegen de grens aanzit.

Je kan in je baanplan de CPU load van je PC laten zien.
Dit doe je bij baanplan tekenen en dan tekst. Vervolgens kan je kiezen wat de tekst laat zien.
Als deze tegen de 100% zit, dan zou ik even een andere PC gebruiken.

Ik zelf gebruik ook Koploper en een EcoS, en bij rijden er zonder problemen soms 10 treinen tegelijk.
Maar ik heb een wat modernere PC met Win 7. De CPU load ligt bij mij rond de 3%.

Ook zou je het stroomgebruik van de EcoS even goed kunnen bekijken.
Als deze ook tegen de grens aanzit, dan kan dat ook problemen geven.

Groeten Sander


dat is het voordeel met win 7 dat is compacter geschreven dan de andere en gebruikt bij mij al veel minder cpu.

groeten flori2703(florian) :)
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Slag in de lucht. Haal het vinkje eens weg in "globale instellingen ----> minder resource gebruik".

Gr, Ben.
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Heren,

Zover vast bedankt voor het meedenken. Al meer recaties als op het KL-forum.
Elke suggesties is welkom.

Ik blijf ook zoeken en mocht ik wat vinden, dan horn jullie dat uiteraard.

Groeten,

Barry
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Barry,

Klinkt als de problemen die ik ook had. link

Ten eerste,
zet de impuls en bekrachtingstijd gelijk. Beide op 100m/s. In principe teld het gene wat in de centrale staat ingesteld, maar een verschillende waarde kan storingen opleveren naar mijn mening. Zelf werk ik met een rustperiode van 50 ms.

Ten tweede,
Ga naar 'instellingen per database' - speciaal digitaal systeem. Zorg er hiervoor dat het vinkje bij 'Overnemen locomotief door andere deelnemers toestaan' UIT staat.

Vervolgens dit ook op de Ecos instellen, dit kan bij instellingen 1 - Rijden + schakelen.

Ten derde,
Een virusscanner kan ook storen, gelieve deze uit te schakelen.
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Hallo Wybe,

Inmiddels de virusscanner uitgeschakeld en ook bij alle (nog aanwezige) programma's het automatisch zoeken naar up-dates uitgeschakeld.
De computer is compleet afgekoppeld van internet en draait alleen nog ten behoeve van Koploper.

De eerste tests zijn bemoedigend: gisteren geprobeerd om met 9 locs te rijden en dat ging goed.
Deze week nog een aantal malen de zaak testen. Ik laat horen hoe het gaat.

Groeten,

Barry



Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
De andere instellingen ook gelijk gezet zoals gezegt?
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Citaat van: Spoor52 op vrijdag 06 april 2012, 19:20:35
L.S.


Wat betreft schakeltijden van de wissels: alle decoders op de baan staan ingesteld op 100 msec, de impulstijd van de ECoS staat op 100 msec en de bekrachtigingstijd in KL staat op 120 msec, met een rusttijd van 25 msec tussen opdrachten. In mijn beeld kan KL dan niet ?sneller? werken dan de rest van mijn onderdelen.

Met vriendelijke groet,

Barry


Hallo Barry,

als je de bekrachtigingstijd in je Centrale op 100 msec. hebt staan, dan dien je de bekrachtigingstijd van koploper ook op 100 msec. te houden, het is namelijk de centrale die de bekrachtigingstijd bepaald, een pauze tussen de schakelopdrachten van 50 msec is een goede waarde.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
@Wybe,

In Koploper wel, in de ECoS nog niet :( Ga ik deze week doen.

@ Walter,

Ik zal de schakeltijden in KL gelijk maken aan de ECoS.
Voor mijn beeld: ontstaat er een probleem als de schakeltijd in KL iets langer is als van de ECoS?

Groeten,

Barry
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Hoi Barry,

ik heb C-rails en stuur de wissels aan met standaard Märklin wisselaandrijvingen 74490 waarbij de eindafschakeling verwijderd is. In het streven naar max. betrouwbaarheid heb ik uiteindelijk naast het aanbrengen van een goede voeding(!), de rustperiodes tussen de opdrachten verhoogd naar 500ms. In Koploper gaat het dus om deze instelling:



Wisselproblemen zijn bij mij (tot nu toe) verleden tijd :)

Groetjes, John
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
50ms moet voldoende zijn bij een Ecos. Anders duurt een wisselstraat met 4 wissels wel heel lang naar mijn mening.
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Citaat van: Wijbe op woensdag 11 april 2012, 18:24:03

50ms moet voldoende zijn bij een Ecos.


Als rustperiode is dit een beetje erg kort. Het gaat niet om de centrale maar om de voeding van de wissels. Die moet even de tijd krijgen bij te laden, zeker als je de eindafschakeling van de aandrijvingen hebt verwijderd. :)

Gr, Ben.
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
Hallo Barry,

Citaat van: Spoor52 op vrijdag 06 april 2012, 19:20:35
N-spoor, Epoche III / Koploper (XP, Dual Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD
Je schrijft SwitchPilot. Gebruik je ESU Switchpilots om je wissels te schakelen ?.
Bij deze decoders wordt n.l. de bekrachtingstijd niet door de centrale maar door de decoder bepaald.
Met andere woorden, je bekrachtingstijd van de centrale mag dan kleiner zijn.

Mvg,
Peter
Re:Help!! Hoe kan ik meer dan 7 treinen laten rijden met KOPLOPER
L.S.

@Wybe:
Het uitschakelen van de virusscanner lijkt zaken op te lossen. Uit voorzorg, de computer helemaal compleet van internet losgekoppeld, alle niet-noodzakelijke prgrammatuur verwijderd en alle automatische updates uitgeschakeld.
De eerste tests zijn bemoedigend: inmiddels staat het aantal rijden treinen op 10 en dat gaat tot nu toe goed. Zelfs met locs, die nog bezig zijn met leren remmen.
De PC wordt nu alleen nog exclusief voor Koploper gebruikt, zodat ik andere oorzaken kan uitsluiten.

@Peter:
Jouw opmerking is correct. Ik heb gezorgd, dat de schakeltijden van de SwitchPilot, maar van de Lenz LS 150 allemaal hetzelfde zijn, en dat de tijd in Koploper tenminste zo lang is als de langste tijd van de langzaamste schakeldecoder. In basis kan KL de zaak dan niet "over de kop" draaien.

We proberen vrolijk verder en ik laat weten hoe het verder gaat.

Groeten,

Barry