Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.

Gestart door treinfan070 zondag 01 april 2012, 01:29:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
In dit draadje de ombouw van mijn BR 216.

Het verhaal.
Ik heb een Henschel dieseltje wat nooit goed heeft gelopen uit elkaar gehaald en dat ga ik later gebruiken als dummy in dubbeltractie. De decoder in dit beestje is een doodnormale Märklin Delta decoder. Die had ik een tijdje terug in een BR 50 gedaan, maar dat liep toch niet helemaal lekker. Dus heb ik nu de decoder eruit gesloopt en in de diesel gedaan. Die rijdt weer als een speer.
De betreffende decoder achterin de BR 50.


De ombouw.
Omdat de BR 50 het nooit goed heeft gedaan met deze decoder, heb ik de decoder eruit gehaald en in de BR 216 geplakt. Het solderen van de draden gaat snel, een drupje soldeer is niet nodig als je de draden eerst even vertint.
De loc waaruit de decoder kwam is al een tijdje in gedemonteerde status. De loc waar de decoder nu uit wordt gehaald is dus de BR 50 stoomloc. De loc reed niet lekker met de decoder.
De BR 50 en BR 216 van Märklin.


Allereerst moeten de draden in de donorloc los worden gesoldeerd. Daarna pak je de decoder er zo uit. Dan neem je de loc waar de decoder in gebouwd moet worden en maak je deze open. Klinkt voorlopig nogal logisch. Voordat je ook maar iets los maakt, maak je foto's van de draden en contacten, zodat je later terug kan kijken waar alles hoort als de inbouw is mislukt.





Dan maak je alle draden los en leg je deze opzij. Dan maak je de schroef los waarmee het schakelmechanisme vast zit.


Dan solderen we alle draden volgens het volgende schema.


Omdat het een diesellocomotief betreft, stellen we de dipswitches in op nummer 2.


Het eindresultaat op de baan zetten en een testritje maken!


De loc is nu als het goed is klaar, t.z.t. zal ik hier nog een beschrijving plaatsen hoe je ledjes in plaats van gloeilampjes in kunt gaan zetten.

Ik hoop dat jullie hier veel gebruik van kunnen gaan maken.

Groeten en succes,
Bas.
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Hoi Bas,

Ik zie dat je het gestripte deel van de draden bij de decoder erg lang hebt gelaten.
De kans op sluiting tussen de draden is zo erg groot.
Maximaal 5mm strippen is al ruim voldoende.
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Ik weet het. Maar ik heb in dit geval wat draad hergebruikt.
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Mooi, helder verslag, Bas, prima schemaatje!

Peter
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Ombouw Märklin BR 216 van analoog naar Delta.
Citaat van: treinfan070 op zondag 01 april 2012, 14:09:54
Ik weet het. Maar ik heb in dit geval wat draad hergebruikt.

Hoi Bas,

Vaak zit er wel iets ruimte in de oude bedrading,om deze opnieuw aan te strippen en te vertinnen.

Het mooiste is om wel nieuwe draden te gebruiken,maar niet iedereen heeft dat voorradig.

Vergeet niet,dat de isolatie als je de bout er dichtbij houd,ook al iets smelt dus strip dan 3mm aan,de rest gebeurd wel als je aan het vertinnen bent.

Zo heb je nooit te lange draden of kans op kortsluiting,en blijft je decoder heel.

Leuk dat je er toch een verslag van hebt gemaakt met foto's,zo wordt het toch bereikbaar voor iedereen :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0