Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610

Gestart door MrSanderson zaterdag 31 maart 2012, 23:30:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Goedenavond forumleden,

Ik heb vandaag in Houten een 4-tal LokPilot V4.0 aangeschaft en ombouwsets voor hoogvermogenmotoren en ik kon het niet laten er direct eentje in te gaan bouwen in mijn 3078 (DHG500). Nu loop ik bij het aansluiten van de verlichting tegen het volgende aan. Ik heb nieuwe sockets geplaatst voor de 19V lampjes en die aangesloten met de bedrading van de decoder op het ene pootje en met een nieuwe draad op het andere pootje. Nu is mijn vraag, waar sluit ik de nieuwe draad op aan. In de wiki staan 2 opties maar welke is de beste. Naar het chassis van de loc of aan de blauwe draad van de decoder. In de beschrijving van de decoder staat dat ie naar het chassis moet bij een 3-rail toepassing maar naar de blauwe draad in een 2-rail systeem. Echter in beide systemen worden functieuitgangen F1 en F2 wel naar de blauwe draad gekoppeld. Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groeten

Sander
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Hoi

Als de sockets voor de lampjes geisoleerd zijn van het chassis van de lok, dan kan je de 2e draad van het lampje het beste aansluiten aan de blauwe draad.

teunis
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Hoi Sander,

de blauwe draad. Gebruik je het chassis dan gaan de lampjes knipperen.

Groetjes Dennis
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Zie: http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=techniek:flikkervrije_verlichting

Verlichting met één zijde aan massa
Hier zie je het aansluitschema en foto waarbij de verlichting aan één zijde aan railmassa (locmassa) ligt.

Verlichting flikkervrij
Hier zie je het aansluitschema en foto waarbij de verlichting geïsoleerd is van het chassis.

Rangeerverlichting
Bij het rangeeerbewegingen brandt aan beide zijden de frontverlichting.
Met behulp van een paar diodes en een functie-uitgang is het mogelijk om de rangeerverlichting in/uit te schakelen.


Mvg,
Peter
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 52610
Teunis, Dennis en Peter,

Hartelijk dank voor jullie snelle antwoord.

Groet,

Sander
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 54610
Een korte opmerking voor de zekerheid:

Een Lokpilot V4.0 is een 54610
en een 52610 is de oudere V3.0
Re:Aansluiten massa van verlichting LokPilot V4.0 54610
Huub, bedankt voor de correctie... ik heb inderdaad de 54610 LokPilot V4.0... heb gelijk de titel aangepast...