Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 sporige wissel-bocht

Gestart door Shark maandag 09 april 2007, 21:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 sporige wissel-bocht
Beste mede-forummers,

Titel is misschien niet helemaal duidelijk, maar hier komt ie:



Heeft iemand een oplossing voor de volgende gewenste situatie met C-rails:
2 sporen die beiden rechtdoor gaan als ook in een bocht naar binnen.

De bocht naar binnen met het binnenste spoor gebeurt met een wissel gevolgd door een kort 206 stukje (tezamen makende een 130-bocht), gevolgd door 2 130-bochten waardoor de halve cirkel compleet is. Na de wissel komt een Engelse kruiswissel die aansluit op de wissel van het buitenspoor. Nu moet de buitenbocht gemaakt worden. Normaal gesproken zou ik dit met 230-bochten maken. Hoe maak ik nu van de kruiswissel (hetzelfde geldt overigens voor een normale wissel) een 230-bocht? Iemand een suggestie? Hopelijk verduidelijkt het onderstaande schetsje mijn verhaal.....

Alvast bedankt!   

Groeten,


Mark.
Re: 2 sporige wissel-bocht
Hallo,

Ik zie geen schetsje.

Groet, Minto :D
Re: 2 sporige wissel-bocht
Hallo Mark,

't Schetsje ontbreekt inderdaad maar heb je verhaal goed gelezen en denk dat ik wel snap wat je wilt. Kan je vertellen dat je dat niet gaat lukken. De twee sporen in en na de kwart cirkel zul je niet mooi parallel en dicht naast elkaar kunnen laten lopen.

Waarom niet :?:

Ten eerste...een standaard wissel vormt samen met een  24206 géén 24130. De boog van een standaard wissel is R2, niet R1. Daarbij komt nog eens dat een standaard wissel in combinatie met een 24207 niet exact even lang is als een 24230.

Wil je de sporen in de bocht exact parallel laten lopen dan zou je in principe de binnenbocht met R2 kunnen maken. Dan zou je de buitenbocht in R3 moeten doen. Maar die bocht kun je helaas niet beginnen met een R3 want je wilt een wissel en die is er alleen in R2 of ruimer dan R5 in geval van de slanke wissel.

Wat je zou kunnen doen is de wissels zo neer te leggen als je ze wilt hebben. Dan de binnenbocht maken in R2 (of eventueel na de 24207 toch afmaken met R1). En vervolgens met gebruik van wat voor bochten danook, een op 't oog zo mooi mogelijke buitenbocht maken. Deze zou dan zo moeten uitkomen dat de twee rechte sporen na de bochten weer netjes parallel liggen. Dit laatste zou je kunnen bewerkstelligen door in het rechte stuk de sporen tijdelijk via standaard wissels te verbinden. Dit geeft je een goede afstand tussen de parallelsporen en zo weet je dus waar je uit moet komen. Gevolg hiervan is wel dat je bij de buitenbaan waarschijnlijk moet puzzelen en dat er een S in de buitenbaan komt. Hier moet je dan wel een stukje recht tussen doen, nooit twee tegengestelde bochten aan elkaar (ontsporingen zul je niet direct krijgen maar de weerstand van wagons is in een S vrij groot en kleine locjes zullen daar dus mogelijk tractieproblemen krijgen). Tevens zul je bij de buitenbaan hoogstwaarschijnlijk niet precies op gelijke hoogte met de binnenbocht op het rechte stuk kunnen uitkomen.

Zoiets dus:


Maar mooier is misschien zoiets:


Weet niet of je met Wintrack werkt maar zo niet dan zou ik even de demo downloaden van de Märklin-site. Is zeer geschikt voor puzzelwerk.

Succes met 't ontwerp, hoop dat ik je idee/wens goed begrepen heb. Zo niet dan zal ik met gepaste schaamte afdruipen ;) Mijn ervaring is in ieder geval dat je concessies zult moeten doen bij je baanontwerp(en).

Vriendelijke groeten,

Rolf


Re: 2 sporige wissel-bocht
Beste Rolf,

DANK!! Zonder mijn schets heb je hem te pakken! Dit was mijn vraag. Thanks! Ik ga ermee puzzelen.

Groet,



Mark.
Re: 2 sporige wissel-bocht
Hoi,

Deze situatie heb ik op mijn vorige baan ook gehad.
Hier screenshot van wintrack:


Dit is wel met Rocoline gedaan, maar het kan vermoedelijk heus wel met Märklin rails.

Groet,
Hans
Re: 2 sporige wissel-bocht
Die oplossing van Hans is mooier dan de mijne ! Iets dergelijks moet met C-rails inderdaad ook kunnen...my hat's of to you Hans :) Weet alleen niet of je zo na de bocht precies 'verticaal' kunt uitkomen, daar zul je even mee moeten puzzelen.

Volgens mij heb je in ieder geval een aantal goede ideeën om mee aan de slag te gaan, succes :!:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: 2 sporige wissel-bocht
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 sporige wissel-bocht
Bedoel je zoiets ?



groetjes
Henk
Re: 2 sporige wissel-bocht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 sporige wissel-bocht
Mark,

Probeer eens het volgende:

linker afbuigende spoor:

24611, 24172, 24064, 24206, 24130, 24130

rechter afbuigendespoor:

24611, 24624, 24077, 24206, 24230, 24230

Sporen komen nu haaks uit, en lopen parallel evenwijdig  met normale tussenafstand.

:) treinsmurf
Re: 2 sporige wissel-bocht
CiteerWaarschuwing: er zijn al zo'n 120 dagen geen berichten meer geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, denk erover om een nieuw topic aan te maken.

was even aan het teruglezen in het forum en kwam dit probleem / uitdaging tegen.
Heb even met trackplanner lopen puzzelen en kwam met onderstaande oplossing.



waarschijnlijk heeft de TS al lang een oplossing, maar misschien heeft iemand anders en nog wat aan.

Re: 2 sporige wissel-bocht
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 2 sporige wissel-bocht
Dan doe ik ook nog even mee ;-)


(persoonlijk vind ik dit tot nu toe de meest elegante oplossing, lol ...)

groeten,
Kris
Re: 2 sporige wissel-bocht
digi-jacques
gast

Re: 2 sporige wissel-bocht
ik ook als ik eerlijk ben