Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afbraak baan Kiezel

Gestart door kiezel woensdag 07 januari 2009, 10:04:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afbraak baan Kiezel
kiezel
gast

Afbraak baan Kiezel
Waarde forumgenoten!

Alweer een hele tijd terug heb ik mijn plannen voor de bouw van een baan hier op het forum laten zien. Vanwege allerlei andere activiteiten en prioriteiten schoot het echter niet zo op met de daadwerkelijke bouw. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, heb ik nog niet zoveel gebouwd, maar wel heb ik besloten de (huidige) bouw te stoppen en de boel weer af te breken...  :(

De laatste versie van mijn (M-rail) baanplan (versie 'V', ik ben ooit bij de 'A' begonnen :P ) zag er als volgt uit:



Een deel ligt boven het trapgat; het kopstation (geel) steekt daar overheen tot de muur links (hoogte +19 cm). Het hoofdstation ligt op +9 cm daaronder, en dan zijn er nog twee niveaus helemaal beneden op -1 cm en -11 cm (met een klein schaduwstation). In totaal dus vier lagen, zodat ik zoveel mogelijk rijlengte op een zo klein mogelijk oppervlak kreeg. Hellingen zijn maximaal 3,5 % stijgend en 4% dalend. In het zicht werk ik zoveel mogelijk met slanke bogen (deels M-Modellgleise), maar dat lukt niet overal. Besturing vindt plaats met 6021 (+6036+6035) met een booster, de wissels worden analoog bediend.

En dan nu het probleem: door al die lagen en precies uitgetekende bogen is het uiteindelijke plan te ingewikkeld geworden. In de eerste plaats kost het zagen en meten me erg veel tijd, en in de tweede plaats kan ik straks niet meer goed bij alle baandelen voor onderhoud of calamiteiten. In principe zou ik van onderaf overal redelijk bij moeten kunnen, maar alleen als ik de MDF ondergrond van de baan 'open' houd. En dan krijg ik problemen bij eventuele ontsporingen: mijn treinen zouden dan zomaar 90cm naar beneden kunnen vallen en dat zie ik toch ook niet zitten :? . Door een 'vangrail' te maken zou ik dat kunnen voorkomen, maar dan kan ik weer niet goed bij de sporen.

Kortom, ik heb besloten om het project te stoppen. Ik vind het baanplan (hoewel natuurlijk veel te vol) wel nog steeds erg leuk met veel rijmogelijkheden en redelijk grote treinlengtes op een klein oppervlak. En het deel bij de overweg (grijs) met de slanke wisselstraat (M-Modellgleise) ligt prachtig in het zicht. :D

Maar goed... Het is 'Schluß'. :(

Nog even wat foto's van hoe ver ik gekomen ben:


Het kopstation. Stevig aan de muur verankerd. Op de plaats van de 'zooi' eronder zou een boog moeten komen en het hoofdstation. De plaat die er ligt zou dan wat hoger komen.


De andere kant. De onderbouw is voor het grootste deel klaar, maar qua sporen ligt er nog weinig. Je ziet de onderste laag (-11 cm) en de laag die daar overheen gaat komen (-1 cm). Daarboven komt dus nog de laag van het hoofdstation (+9 cm) en daar weer boven nog een laag (+19 cm).
'Figurant' op de foto is mijn oude trouw Atari computer, die ongeveer net zo oud is als het grootste deel van mijn railmateriaal. :)


Hier nog een paar treinen die klaar zijn voor vertrek... de doos in wel te verstaan. Op dit moment zit al het materieel weer in de dozen en is al het railmateriaal opgeruimd. Een deel van de ruwbouw moet nog gesloopt. Ik ga de voorzolder helemaal opruimen en er een werkplek voor de computer maken met wat kasten.

Stop ik dan helemaal? Nee natuurlijk niet... Als alles netjes is opgeruimd en klaar is, ga ik op de zolderkamer (dat is dus naast de voorzolder) een eenvoudiger baanplan bouwen. Tegen die tijd zal ik mijn nieuwe baanplan ook wel weer hier posten (ik heb al een concept geWinTracked en ik begin alweer enthousiast te worden...!). 8)

Groetjes,
Kiezel  :)
Re: Afbraak baan Kiezel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Afbraak baan Kiezel
Het is een moeilijke beslissing, maar als je hem eenmaal genomen hebt is het best een leuke klus om alles netjes te demonteren (afbraak klinkt zo gewelddadig :-P) en vooral om daarna iets nieuws te maken!

Succes met de hele operatie en veel plezier gewenst met het ontwerpen en bouwen van je nieuwe baan :-D

Martijn
Re: Afbraak baan Kiezel
Tjee Kiezel,

Dat is jammer van zo'n ingenieus baanplan, ook overigens op een overzichtelijke wijze aangegeven met kleuren en een heuse legenda voor het begrip.
Wel leuk dat je de baanplannen nummert met plan A etc. Plan V spreekt als term natuurlijk zeker tot de verbeelding. 8) Zelf geef ik mijn plannen (ik heb er zelf ook al "tig" gemaakt met pen en schabloon, Winrail en tegenwoordig Wintrack) altijd een naam met de datum erbij.

Ik ben in elk geval benieuwd naar plan W! Succes met de ontwikkeling ervan.

Groet,
Ronald
Re: Demontage baan Kiezel
Dank voor jullie harten-onder-de-riem (hart-onder-de-riemen? :D )!

Inderdaad, 'demontage' klinkt beter dan 'afbraak' of 'sloop'. Die houden we erin!

Groetjes,
Kiezel :)